Cinema SL: Sub-kalibrering; et skritt videre ! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 104
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av 900sl
    Ja, men ikke på grafen over. Vil legge ut en ny graf der det viser med og uten Eq.
    Kan eq stilles manuelt på JL`n ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen nye grafer.

Delefrekvens på fronter: 80 Hz
    MV -20

Blå: sub, uten eq
    Rosa: sub med JL-EQ
    Lyseblå: Fronter alene
    Gul: sub med JL EQ og e.l.f trim - 8
    Hvit: Fronter + sub med JL EQ og elf trim -8

Jeg har IKKE fasejustert, noe jeg selvsagt burde gjort først. Ville bare ta noen målinger før jeg startet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forsøkt å måle kun frontene i large? Kunne også vært artig å sett separate kurver for kun fronter, kun sub og begge sammen i samme figur. Da kan du finne ut om det skjer noen utfasing eller om det skapes noen stygge peaker. Og litt info om delefrekvenser kanskje?

Edit, ja der kom det mens jeg satt å skrev... ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Kan eq stilles manuelt på JL`n ?
    Det er E.LF Trim. Den lar deg kutte opp til 12 dB og booste opp til 3 dB i 25 Hz.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det nok plassering av suben som må justeres.

Men en killer housekurve da... hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Da er det nok plassering av suben som må justeres.

Men en killer housekurve da... hehe
    Må nok slepe litt rundt på den ja. Rimelig mye lave frakvenser på bakerste rad

Når det gjelder fasejustering. Skal den justeres på den frekvens der forntene deles på, i mitt tilfelle 80 Hz?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nok slepe litt rundt på den ja. Rimelig mye lave frakvenser på bakerste rad

Når det gjelder fasejustering. Skal den justeres på den frekvens der forntene deles på, i mitt tilfelle 80 Hz?
    Med så store fronter går det sikkert og forsøke x-over 60hz også.
    Så det er bare og kjøre på med tester.

Har en grei housekurv ned til 15hz jeg med en stigning på 9dB fra 80hz :-D
    Man blir fort glad i fylden som er nedover i frekvensene ja :-D hehe

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første som slår meg er at EQ/romkorreksjon på JLen tydligvis fungerer veldig bra Forskjell på blå og gul er jo ganske så stor, så det lover bra. Men jeg stusser litt på den lyseblå kurven din, hvorfor gir frontene dine så mye lyd ifra seg nedover i frekvensene når du deler de på 80 hz

Når det gjelder fasejustering så er ikke dette så kritisk iom at du kun har en bass som heller ikke skal spille ilag med frontene siden du har høypass filter på dem. Mulig jeg tar feil men jeg trodde faktisk ikke du ville kunne måle deg fram til korrekt fase iom at du kun har en bass?!? Mulig det derimot vil fungere å midlertidig sette lavere deling på frontene, f.eks 50 hz og da måle ett sted mellom 50 og 80 hz? Men IKKE ta helt av delinga for mange forsterkere snur fasen når en bytter mellom small og large

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Men jeg stusser litt på den lyseblå kurven din, hvorfor gir frontene dine så mye lyd ifra seg nedover i frekvensene når du deler de på 80 hz
    Ja, du sier noe. Lurte på det selv også. Kan det være når jeg slår av sub, at frontene automatisk settes på "large"? Må ta en kontroll på dette i morgen!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har droppet kalibreringsforsøk i dag, og bare hørt musikk. Låter egentlig veldig bra, selv uten særlig kalibrering :-D

Noen tidligere åpninger i veggen for bakhøytalere er konvertert til noe som er kjekt på fredagskvelden 8)
    De var rimelig håpløst plasert, og ble til overs når jeg fikk flyttet bakkanalene der de skal være. Litt malig, glass og dører så ble de gamle åpningene i veggen resirkulert til:

Venstre bakhøytaler:

Høyre bakhøytaler:

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likte godt den konverteringen der!

Gratulerer med ny sub og lykke til med kalibreringen videre!
    Rommene våre er faktisk ikke så ulike størrelsesmessig, så jeg ser frem til å se hva du ender opp med.

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt kinoen min oppe å gå leeenge jeg nå, men har ikke justert 1 mm på subbene mine enda jeg siden de ble satt opp. Skal bli morro å prøve det når jeg finner nok tid og energi til det. Har skjønt såpass at det kan bli mye hodebry..

Først og fremst ville jeg gratulere deg med en helt nyyyydelig kino!! Et av de peneste rommene her på forumet uten tvil. Utrolig pent med den listverkingen og fargevalget ditt. Tapeten fremhever det hele. Helt rått!!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter her og leser om kinoen din, og det første som slår meg er at vi har nesten identiske mål innvendig. (L:482cm, B:345cm, H:220cm, hos meg ), ( L:494cm, B:343cm, H:210cm, hos deg )
    Tenkte for meg selv, "lurer på om han har samme problemene rundt 30hz som meg".

Visst po**er, det hadde du. Det er bare å sette av tid, kalibreringen av subber i det rommet, tar fryktelig lang tid. Faktisk så lang tid, at jeg kjøpte meg en behringer.

EDIT: Det samme gjelder dippen rundt 90hz

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du sier noe. Lurte på det selv også. Kan det være når jeg slår av sub, at frontene automatisk settes på "large"? Må ta en kontroll på dette i morgen!
    Hvis du sammenligner den lyseblå, med alle de andre, vil du se at de har samme "fasong", jeg tror dette er roomgain. Peakene og dippene er samme plassen.
    Dette rommet, som mitt eget, løfter området rundt 30hz, noe helt sykt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg har også ganske lik dim på rommet mitt (samme bredde, halvmeter lenger og noe høyere under taket) og guess what.... samme peaker og diper hos meg

Problemet har vært fremtredende til igår da jeg fikk denne boksen, den gjorde mildt sagt underverker. Peaker og diper forsvant som bare det... Den fikser desverre kun suben så jeg har fortsatt litt samme problem iforhold til frontene, men det skal jeg prøve å ordne litt på med ordinær EQ

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg stusser litt på den lyseblå kurven din, hvorfor gir frontene dine så mye lyd ifra seg nedover i frekvensene når du deler de på 80 hz
    Dette er nok ganske normalt, han har en demping på ca 25db på front kontra sub og det er nok ganske bra. Delefrekvens på 80hz er ikke cutoff, så det er forventet at det fremdeles er en del dype frekvenser igjen (det er vel ikke så uvanlig at delefrekvenser er på ca 12db/per oktav). At kurven er litt "rar" er er nok som Denonbuster skriver - Roomgain.

Forøverig virker det som at det er noe "galt" med nivåer/dipper, enten at høyttalerene er flyttet mellom testene eller/og at bassjusteringer står på når målingene ble tatt med med front alene og sub alene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Dette er nok ganske normalt, han har en demping på ca 25db på front kontra sub og det er nok ganske bra. Delefrekvens på 80hz er ikke cutoff, så det er forventet at det fremdeles er en del dype frekvenser igjen (det er vel ikke så uvanlig at delefrekvenser er på ca 12db/per oktav). At kurven er litt "rar" er er nok som Denonbuster skriver - Roomgain.
    Ved 12dB/per oktav så blir jo demping bare mer og mer nedover frevensen så jeg er ikke med på det du sier for kurven burde bare gått videre nedover. Kurven indikrere såvidt jeg kan se at det er 24dB delefilter og dermed burde egentlig nivå ved 40 hz vært mellom 30 og 40dB

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved 12dB/per oktav så blir jo demping bare mer og mer nedover frevensen så jeg er ikke med på det du sier for kurven burde bare gått videre nedover. Kurven indikrere såvidt jeg kan se at det er 24dB delefilter og dermed burde egentlig nivå ved 40 hz vært mellom 30 og 40dB
    Ja, som du ser så gir ikke frontene mye lyd ifra seg. Og jo, dempingen blir bare større og større hvis du ser i forhold til suben ;-). Du må se bort i fra roomgain og kun se på differansen mellom sub og front. Det er mulig han har et 24db/oktav filter, det blir litt vanskelig å si for det er en del ting som spiller inn her, men poenget var som nevnt at frontene gir ikke mye lyd ifra seg. Dette er normalt.

Edit: På 40hz så har han en demping på ca 24db.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Megawatt
    Har hatt kinoen min oppe å gå leeenge jeg nå, men har ikke justert 1 mm på subbene mine enda jeg siden de ble satt opp. Skal bli morro å prøve det når jeg finner nok tid og energi til det. Har skjønt såpass at det kan bli mye hodebry..

Først og fremst ville jeg gratulere deg med en helt nyyyydelig kino!! Et av de peneste rommene her på forumet uten tvil. Utrolig pent med den listverkingen og fargevalget ditt. Tapeten fremhever det hele. Helt rått!!
    Har vel en liten følelse av at jeg legger litt mer i denne kalibreringen enn nødvendig, men ser det som en lærerik prosess. Kjekt du liker rommet. Mye listverk og "dill-dall" står i stil til resten av huset. Ikke noe funkiskasse akurat

Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Sitter her og leser om kinoen din, og det første som slår meg er at vi har nesten identiske mål innvendig. (L:482cm, B:345cm, H:220cm, hos meg ), ( L:494cm, B:343cm, H:210cm, hos deg )
    Tenkte for meg selv, "lurer på om han har samme problemene rundt 30hz som meg".

Visst po**er, det hadde du. Det er bare å sette av tid, kalibreringen av subber i det rommet, tar fryktelig lang tid. Faktisk så lang tid, at jeg kjøpte meg en behringer.

EDIT: Det samme gjelder dippen rundt 90hz
    Samme størelse rom , og samme by. Ser ut som jeg har en del erfaringer å hente 8) Vurderer bassfeller. Noen som vet om man kan tjunet de på rundt 30 Hz?

Hehe, jeg har også ganske lik dim på rommet mitt (samme bredde, halvmeter lenger og noe høyere under taket) og guess what.... samme peaker og diper hos meg

Problemet har vært fremtredende til igår da jeg fikk denne boksen, den gjorde mildt sagt underverker. Peaker og diper forsvant som bare det... Den fikser desverre kun suben så jeg har fortsatt litt samme problem iforhold til frontene, men det skal jeg prøve å ordne litt på med ordinær EQ
    Enig. Ingen tvil om at det er rommet. Vil vurdere sub-eq, men først etter å ha tatt veien om flytting på ht, justeringer og kalibrering på det utstyret jeg har, bassfeller/demping av rom. Skal ikke være så enkelt

Sitat Opprinnelig postet av zatz

Forøverig virker det som at det er noe "galt" med nivåer/dipper, enten at høyttalerene er flyttet mellom testene eller/og at bassjusteringer står på når målingene ble tatt med med front alene og sub alene.
    Takk skal du ha. Klarte opp i hvorfor det er lyd i frontene selv om de er delt ved 80 Hz.

Ht er ikke flyttet under målingene. Det fremgår av grafen hvilke kurver det er brukt eq på sub. Blå er uten noe form for justeringer. Fase=0, LP filter =av, polaritet=0, Gain på sub=0 (ref)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbel-post