tols1s hjemmekino. Ny kalibrering - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 23 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 444
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    En rele-kontakt vil igrunn fungere yppelig til noe slikt.
    Man får helt enkle releer til rundt 300 kr.

Men er det slik at du kun skal ha en puls på trigger-kabelen for at den skal gå opp/ned, eller må det stå strøm på den konstant?
    Evt bare strøm på den når lerretet skal opp/ned ?

Kan tenke meg at det er siste alternativet som er det som er aktuelt?
    Isåfall vil jo ikke en relekontakt fungere til sin hensikt her, da motoren vil kjøre en vei hele tia, og aldri stoppe (om det ikke er noen sperre-funksjoner med motoren)
    Får svare deg på dette:
    Et lerret fungerer og styres akkurat som en elektrisk markise.
    Motorene har i begge tilfelle tre tilkoblingspunkt: Blå leder = felles, og en brun og en svart for å kjøre lerretet opp og ned.
    Motorene i begge systemer har en justerbar endestopp for både opp og ned, og derfor er man avhengig av et permanent spenning over relekontaktene.
    Aktiviseres releet vha 12v, vil kontakten sluttes via 30 og 87 på reletegningen som tols1 har lagt inn litt høyere opp i tråden.
    Når 12v-signalet fjernes fra releet, vil i stedet 220v gå fra 30 til 87A på releet.
    Men det er altså den interne / justerbare endestoppen i lerretsmotoren som stanser lerretet i hhvis øvre og nedre stilling.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da forstår man

Hva med en titt på 36-240-04 på Elfa.se til 300 kr. (Kan styre flere ting med den da)
    Eller så har man 36-901-26 til 150 kr som også burde fungere helt yppelig.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, begge varianter er gode alternativer.
    Ville nok foretrukket den siste modellen, ettersom den er mer plasseringsvennlig.
    Eneste ulempe er at det krever 24v styrespenning, men det er neppe et stort problem.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, de alternativene til BlackkoZ er kanskje tryggere siden de er beregnet på å bryte 230 V. Jeg likte nok også best typen som kan skrus fast fremfor DIN-versjonen. 24 V styrespenning er jo ikke noe problem går jeg ut fra, de bør vel ha noe brukbart på Clas.

Pokker, og jeg som har investert stort i et tåkelysrelé på Torshov Bilrekvisita, hele 62,-

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Better safe than sorry"! ;-)

Forferdelig å høre at du har blakka deg hos Torshov Bilrekvisita da!
    Jaja, du får trøste deg med litt musikk og film her imorra da, så går det nok sikkert over!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    "Better safe than sorry"! ;-)
    Det er jo sant. Kjedelig om det skulle oppstå varme ute av kontroll.

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Forferdelig å høre at du har blakka deg hos Torshov Bilrekvisita da!
    Jaja, du får trøste deg med litt musikk og film her imorra da, så går det nok sikkert over!
    Jepp, det blir kult. Har med et par plater som du kanskje ikke har i samlingen

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahhh, der røk den nattesøvnen!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det er nok ikke sååå spennende. Dessuten, å tilbringe noen rolige nattetimer med musikk er vel ikke å forakte.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hitchcock-teppe fortsetter

Ok, ny økt på teppet.

Første jeg gjorde var å lage en ramme til teppet. Kommer til å sette på en støttelist mellom langsidelistene for den svinger svakt innover pga. strekk i stoffet:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-tepperamme1-jpg

Og monterte teppet med stifter. At denne rammen er uhåndterlig er vel et understatement av dimensjoner...
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-tepperamme2-jpg

Har i tillegg klippet ut de siste bitene og montert vlisofix. Hvem sa at man aldri får bruk for håndarbeidstimene på barneskolen

Cluet med vlisofix er at det har "matpapir" på den ene siden slik at man stryker det på stoffbiten man skal lime på. Man klipper gjerne ut et litt større stykke enn man skal bruke, slik at limet kommer litt utenfor stoffbiten. Siden smeltelim på strykejernet ikke er særlig populært legger man matpapir mellom strykejernet og stoffbiten. Her er altså vlisofixen i bunn, stoffet med mønsterarket på og matpapir på toppen:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-vlisofix1-jpg

De mange småbitene gikk greit, det var verre med det store flaket, her måtte jeg i tillegg skjøte på vlisofiksarket siden det ikke var stort nok til å dekke hele stoffbiten:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-vlisofix2-jpg

Så nå har jeg en bunke med stoffbiter med matpapir på begge sider og et hvitt ark inni. Og det er det hvite feltet som er den egentlige stoffbiten som skal limes på teppet. Så her må jeg altså frem med saksa og finklippe:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-vlisofix3-jpg

Det snedige her er jo at trådene i stoffet blir limt fast slik at man ikke trenger å sy sikk-sakk rundt kanten med symaskin for at det ikke skulle rakne opp slik vi gjorde i håndarbeidstimene på barneskolen (stakkars Rune (eller var det Claes?), han sydde fast fingeren sin så vi måtte sende bud på sløydlæreren for å dra ut nåla...)

Så langt i dagens økt. Får se om det blir noe mer i kveld. Nå må jeg lage lasange.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fort deg med lasagnen da!
    Vi vil se mere!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, den står i ovnen.

Forresten, når her har deg på/i tråden; den kontaktoren du viste meg på onsdag, er den maken til en av de BlackkoZ linket til på Elfa?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er et annet fabrikat. Men prinsippet / utførelser er jo det samme.

Jeg googlet faktisk litt for å finne en norsk importør av "idec", men det nærmeste jeg kom var Tyskland.
    Den "tricky" biten, slik jeg ser det, er å finne tilsvarende rele-kombo, altså hvor relespolen styres av 12v DC, samtidig som arbeidskontaktene kan håndtere 220v.
    Men den finnes, det har vi jo sett! ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Monteringen har startet

Det ble en liten økt etter lasagnaen.

Man må ha noe å stryke mot siden bitene skal smeltelimes fast mot teppet. Dette er prøvemontert en gang før så jeg vet at limet sitter ganske godt. Så da har jeg utstyr bordstrykebrettet med snorer slik at det kan manøvreres på plass under stoffet. Verdens første snoropererte strykebrett?
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-mobiltstrykebrett-jpg

Og for å ha sagt det; patenten fungerer aldeles utmerket

Har videre fått montert to små biter. Det er jo en møysommelig prosess siden jeg må måle meg ut fra et målepunkt. Har har da like gjerne brukt den største stoffbiten som utgangspunkt. Verktøy er tommestokk og justerbar vinkel. Dessuten er det litt striper i stoffet man kan sikte etter. Her er de to første bitene montert, et par hårtufser:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-hitchcockmontering1-jpg

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Himmel og hav, snorbetjent strykebrett?
    Hvor TAR du det fra?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe må man jo finne på, kan ikke drive å løfte på den skjøre saken hele tiden

Og før noen legger merke til det, den historien jeg serverte tidligere om at det måtte speilvendes for å bli riktig var feil... vet ikke hva jeg tenkte (tenkte litt for mye antagelig...) Så resultatet er jo at bildet blir nettopp speilvendt. Ingen katastrofe selvsagt men det gjør monteringen litt mer vrien. Dog, det går fremover, og litt mer er montert i kveld. Har lagt ved et A4 ark for å sammenligne størrelsen. Den høyre skulderen er ikke limt, den bare ligger der men resten er limt fast. Man kan faktisk skimte motivet nå:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-hitchcockmontering2-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir i allefall mer lovlig kopiering om ikke annet ved å speilvende det :P

Strykebrett ideen er igrunn max genial...
    Tror aldri ett kvinnfolk kunne funne på noe slikt :P

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir skikkelig stilig "veggkunst" i stor skala, og motivet er jo meget tøft!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, spørsmålet om kopiering har slått meg, men er ikke bekymret i vesentlig grad. Så lenge det er til hjemmebruk vil jeg tippe det er greit.

Det opprinnelige bildet er malt/tegnet av en Nick Spindler som antagelig har gått på Mt. San Jacino College hvor de hadde en utstilling dedikert til film:
    This film series is intended to be a complement to the gallery's exhibit, The Uncanny: Paintings and Drawings by Nick Spindler. Spindler's work pays homage to the Surrealist style of art. Surrealism explores the unconscious, fantasy, and the human psyche through ambiguous, dream-like imagery; the style is not only found in the visual arts but has expanded to influence music, theater, and film. Hitchcock himself was a fan of Surrealism and his films attracted many of the famed psychoanalysts of the time, including Jacques Lacan. Spindler and Hitchcock are similar in their ties to Surrealism; both feature work that is engaging through its exploration of the mysterious and unknown
    Og hva passer ikke bedre i en kino enn dette? Kunne vært artig å sendt kunsteren en mail da, hørt hva han mener?

Edit: takker for kommentarer forresten. Er optimist selv også, tror det blir stilig

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så godt som ferdig

Én bit mangler. Av en merkelig grunn var det blitt lim på fremsiden av en av stoffbitene, så den må produseres ny. Ingen stor krise men biten er viktig for helheten i motivet, den skal gjengi skyggen av øret på venstre side. Dessuten har jeg gjort en liten tabbe da jeg monterte første biten. Gikk nemlig ut fra at midten på issen var midt mellom de to øverste bitene. Det er det jo ikke, så det hele ble trukket ca 10 cm mot venstre i forhold til senter av motivet.

Har satt det midlertidig opp oppå benken. Det skal selvsagt monteres bak lerretet, men jeg vil ha motorstyringen litt mer på stell først.
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-hitchcockkomp-jpg

Må si jeg er ganske fornøyd. Litt vrient å se sånn direkte hva motivet er men når man først har sett det så er det ganske åpenbart. Men det er jo også noe av hensikten. Skulle jeg videreutviklet det (eller laget det på nytt) så ville jeg tatt en farge til slik at skyggenyansene blir noe tydeligere.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende tols1!
    Dette ble utrolig bra, bare å gratulere.

Hva heter det programmet som lagde alt om til A4 ark?
    Skal til å dekorere et barnerom, så tenkte litt i samme baner, men med et annet motiv da;-)

Side 7 av 23 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •