tols1s hjemmekino. Ny kalibrering - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 23 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 444
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Joda, det er tanken å spenne det fast på noe vis. Jeg har vel snart svart belte på stiftepistol, så det skulle gå greit. Men du mener kanskje at jeg kan spenne det fast før jeg limer på de sorte bitene? Det var jo en tanke, og jeg må nok finne på noe slikt uansett for å få plassert feltene på riktig sted. Må nok gruble litt videre på det sporet der ja.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen dum tanke nei.
    Spørsmålet er er allikevel hvordan stoffet vil endre seg over tid?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp! Det er der armeringen kommer inn i bildet. Jeg tror det må bli en kombinasjon; strukket opp i ramme og armert på baksiden.

Har forresten ikke fått klippet ut noe i dag. Grunnen er at jeg skal ta med alle arkene på jobben og klippe bort de hvite kantene med en sånn arkkutter. Dermed blir det greiere å tape de sammen riktig. Har begynt å modifisere akustikkrammene bak sofaen i stedet. Oppdatering kommer.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan når du skriver ut, be utskriften å trekke bildet helt ut til kanten, slik at du ikke har hvite kanter rundt

Slik ville jeg ha gjort det:

Strukket og stiftet fast det grå stoffet på en ramme. (med vannrette avstivere som du også stifter fast stoffet i. Kan være lurt å stifte slik at det blir gjømt bak sorte området, og ha ekstra avstivning der det er store sorte områder)
    Klippet ut alle svarte felt slik at jeg har de klar i stoff og ferdig til å lime (evt sy) fast.
    Lagt arkene oppå stoffet.
    Brukt 3-4 nåler til å markere kanter o.l der det svarte stoffet skal ligge (igjennom arket og alt) og så fjernet arke mens nålen enda var i, og så satt den sorte stoffbiten på rett plass.

Tar kanskje litt tid, men det vil nå fungere og man vil få ett brukbart resultat
    Har du projektor som du kan og tør flytte litt på, så kan du bare peke bildet mot stofframmen, og så lime fast de sorte feltene vil kanskje være det letteste ^^,

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey, Blackkoz, kanskje jeg bare kan PM'e deg adressen min så kan du fikse det? Nøkkelen ligger under matta

Men fra spøk til løk, virkelig noen gode ideer du kommer med der. Stifte fast under det svarte var ikke dumt.

Dog det er kanskje et skjær i akkurat den sjøen, særlig hvis jeg skal bruke denne vlisofixen. Den må jo strykes fast med et en ganske varmt strykejern. Jeg innbiller meg at det blir vanskelig å få til hvis man har en ramme med avstivere bak? Man kan kanskje bygge opp med noe slik at man får et jevnt strykeunderlag?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er vi i gang. Har skrevet ut ett sett til med bilder og kuttet bort den hvite kanten rundt. Nå er det slik at skriveren ikke klarer å skrive helt ut til kanten, så det blir altså hvite rammer. Dessverre ble arkenelagt i tilfeldig rekkefølge da jeg kuttet, det viste seg at den hvite rammen faktisk ikke var helt lik på alle arkene så det ble litt sorteringsjobb for å kutte de med lik rammestørrelse i samme slengen.

Så for å finne ut hvor arkene skulle ligge måtte jeg først legge ut de "gamle" arkene (som jo ligger i rekkefølge i bunken så de kan bare legges utover forløpende) for å finne riktig posisjon.
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-ahiruter-jpg

Deretter tapet jeg sammen arkene med sorte felt og klippet opp flaket i mer håndterlige størrelser. Så var det bare å klippe ut de sorte feltene:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-ahitape-jpg

Så et vesentlig poeng. Jeg skal jo lime feltene fast på det lyse stoffet med Vlisofix. Det betyr at jeg må få limet på baksiden av feltene, dvs at de må speilvendes. Vel, egentlig ingen stor krise om jeg hadde glemt det, man kan jo bare speilvende stoffbitene etterpå. På klippebordet:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-ahklippes-jpg

Fikk klippet til noen få biter i dag men det er fortsatt en del igjen.

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, det var litt av et prosjekt. Du legger mye arbeid og kjærlig omtanke i en utsmykning av en gammel gubbe, hehe. Dette er originalt og blir sikkert kjempestilig.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å se det ferdige resultatet!
    Dette tror jeg blir veldig bra!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Oi, det var litt av et prosjekt. Du legger mye arbeid og kjærlig omtanke i en utsmykning av en gammel gubbe, hehe. Dette er originalt og blir sikkert kjempestilig.
    Gammel gubbe? Han er jo tross alt en av historiens mest betydelige filmskapere. Vel, jeg kom over motivet helt tilfeldig og synes det bare passet perfekt; filmtema samt at han hysjer. Og så blir det passe abstrakt.

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Gleder meg til å se det ferdige resultatet!
    Dette tror jeg blir veldig bra!
    Håper de blir bra. Har en utfordring når det gjelder monteringen, men tror det skal kunne ordne seg. Har jo fått en del tips, så. Imidlertid er det mange små og tilsynelatende mystiske biter, så det kan bli vrient å holde kontroll på alle. Dessuten er det mulig jeg kommer til å søke assistanse i fbm. automatisering av lerretet...

Vel, "Tajm vill sjov" som det heter.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pause i klippingen

Men selve teppet er nå en ting, en annen sak er lerretet og styringen av det. Teppet skal jo henge bak lerretet i kinomodus.

Lerretet er jo elektrisk og kabelen har tre ledninger. Det er antagelig ment å sitte en vippebryter med 3 posisjoner på ledningen; opp, ned og av. Det var hvertfall det på mitt forrige lerret fra hine hårde ungkarsdager. En av lederne er "fast", de to andre stryrer retningen; opp eller ned. Så ved å koble strøm til den faste samt en av de to andre vil lerretet gå opp eller ned.

Så til planen. Jeg har Waveman lysstyring i resten av kinoen og har da tenkt å sette på en Waveman plug-in av/på-bryter, samt en 12 V batterieleminator (eller liknende) på utgangen av bryteren. Lerretkabelen kobles til et relé som styres av av/på-bryteren. Releet må derfor ha tilkoblinger for 230V inn, utgang for to posisjoner + 12 V styrestrøm. Tenker da at når styrestrømmen går av vil releet falle i hvilemodus og en bryter vipper over slik at lerretet går opp. Og vica versa.

Så nå håper jeg noen som har oversikt over relé-markedet kan hjelpe meg til å finne riktig type. Har googlet en del men er fremdeles litt blank.

Eller hva med andre rimelige løsninger? Markisestyring?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    ...masse greier om styring av lerret....
    Har ikke peiling på dette, men ville bare si at det bilde kommer til å bli en skikkelig vinner. Gleder meg til å se det helt ferdig.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen umiddelbare forslag mtp releer, selv om den Waveman-løsningen ser besnærende ut!
    Har jo på sett og vis "slitt" med samme problemet her, men valgte en litt annen løsning:
    Ettersom min projektor ikke har 12v trigger-utgang, måtte jeg se meg om etter et alternativ.
    Og sannelig, var det ikke nettopp du som satte meg på ideen da?
    Jeg kjøpte i alle fall en "strømpadde" hos Clas, som hadde en funksjon som spenningssatte en relestyrt utgang for resten av strømuttakene, så fort hovedkontakten ble belastet.
    Jeg "modifiserte" padden litt, ettersom jeg slett ikke hadde behov for mer enn étt ekstra uttak. (Har noen bilder).
    Dermed trigges lerretet med en gang projektoren slåes på! Og returnerer til opp-posisjon når projektoren etterhvert slår seg av.
    Og der har vi jo en liten ulempe: Det tar jo en viss tid (30-40sek) før projektoren slår seg av.
    Men kan man leve med det, så fungerer det helt greit!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Har ikke peiling på dette, men ville bare si at det bilde kommer til å bli en skikkelig vinner. Gleder meg til å se det helt ferdig.
    Hehe, jo takk. Er ørlittegranne spent selv også.

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Har ingen umiddelbare forslag mtp releer, selv om den Waveman-løsningen ser besnærende ut!
    Har jo på sett og vis "slitt" med samme problemet her, men valgte en litt annen løsning:
    Ettersom min projektor ikke har 12v trigger-utgang, måtte jeg se meg om etter et alternativ.
    Og sannelig, var det ikke nettopp du som satte meg på ideen da?
    Jeg kjøpte i alle fall en "strømpadde" hos Clas, som hadde en funksjon som spenningssatte en relestyrt utgang for resten av strømuttakene, så fort hovedkontakten ble belastet.
    Jeg "modifiserte" padden litt, ettersom jeg slett ikke hadde behov for mer enn étt ekstra uttak. (Har noen bilder).
    Dermed trigges lerretet med en gang projektoren slåes på! Og returnerer til opp-posisjon når projektoren etterhvert slår seg av.
    Og der har vi jo en liten ulempe: Det tar jo en viss tid (30-40sek) før projektoren slår seg av.
    Men kan man leve med det, så fungerer det helt greit!
    Hmm, ja den tanken var god. Dvs. enda mer automagisk styring. Må i så fall trekke en strømkabel fra projektoren til lerretveggen, det skal la seg gjøre men må da bruke samme rør som HDMI-kabelen ligger i. Det lukter forstyrrelser, eller?

Vel det kunne i så fall bli en videreutvikling. Står fortsatt litt i relé-stampe her.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Njaa, det behøver vel ikke resultere i forstyrrelser?
    For egen del, har jeg løst "signalveien" ved at jeg har plassert en 12v eliminator i spotkassa bak / over projektoren, slik at jeg fører 12v DC frem til releet som styrer lerretet.
    En 12v likestrømskabel i samme rør som HDMI, kan jeg aldri tenke meg som noe problem. ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat, da er det vel ikke noe problem nei.

Lurer på om jeg fant et spor nå:

12 V styrestrøm går inn på 85 og 86. den ene av 230 V inn på 30 (den andre 230 V-lederen kobles til den faste på lerretkabelen), deretter opp/ned-ledning til 87 og 87A. Skulle ikke det funke?

I følge tråden hvor bildet dukket opp ser det ut til å være et standard tåkelysrelé som koster 72 kr. på Mekonomen. Kan det bli trøbbel med spenningen over bryteren, 230 V i stedet for 12 V? Strømstyrken som skal gå til tåkelysene (som jo releet er bygget for) er sannsynligvis en god del større enn strømforbruket til en skarve lerretmotor?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øhh, du MÅÅ jo være synsk!
    Det er jo akkurat slik jeg har løst det!

Relekontaktene tåler jo det mangedobbelte (30A) av den strømmen som er aktuell for en lerretsmotor, så det er ikke noe tema!

Derimot så skal man være litt oppmerksom på lysbueproblematikken rundt 230v over kontaktene, som i utgangspunktet er designet for 12v.
    Denne bør ideelt sett dempes vha en passende papirkondensator, (lik den man ofte finner bl.a i støvsugermotorer), noe jeg sjøl har sleivet litt med. ops:
    Funker i alle fall helt greit her!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, jeg tenkte faktisk på å spørre deg om din løsning for jeg mener å huske at det lå noe leamikk slengt på bordet hos deg en gang og som du nevnte var til styringen Men det er kanskje ikke så fryktelig mange måter å gjøre dette på tross alt.

Lysbue-problematikken tenkte jeg også på, for man ser jo gjerne et glimt når man skrur av en lampe f.eks. En liten kondensator sier du... Over 230 V polene? Vil ikke den medføre kortslutning når vi snakker om vekselstrøm? Hva kan denne lysbuen medføre i praksis, kan man tenke seg at kontaktene smelter sammen eller er det mer estetiske årsaker?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke en trigger-kontakt på projektoren?

En rele-kontakt vil igrunn fungere yppelig til noe slikt.
    Man får helt enkle releer til rundt 300 kr.

Men er det slik at du kun skal ha en puls på trigger-kabelen for at den skal gå opp/ned, eller må det stå strøm på den konstant?
    Evt bare strøm på den når lerretet skal opp/ned ?

Kan tenke meg at det er siste alternativet som er det som er aktuelt?
    Isåfall vil jo ikke en relekontakt fungere til sin hensikt her, da motoren vil kjøre en vei hele tia, og aldri stoppe (om det ikke er noen sperre-funksjoner med motoren)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nix, har ikke trigger på projektoren, men der har vi en slags løsning tilgjengelig, ref innlegget til Scrooge lenger opp. Løsningen er faktisk en strømpadde fra Clas hvor en av kontaktene styrer de andre. Dvs, at når apparatet som er tilkoblet styrekontakten (la oss kalle det hovedapparatet) begynner å trekke strøm, vil den skru på strømmen på de andre kontaktene også. Løsningen vil derfor kunne være at projektoren er hovedapparatet, og når projektoren skrus på vil det skru på strømmen på de andre kontaktene og dermed kan man styre f.eks. releet som kjører lerretet ned eller opp ettersom man skrur projektoren på eller av.

Hehe, jeg har sikkert forklart litt dårlig om lerretstyringen, var litt stresset i går kveld:
    Ledningen til lerretet har altså tre ledere, en som det står strøm på fast og to andre; opp-leder og ned-leder og lerretet går da ned når det får strøm på ned-lederen+fast. Det har justerbare start- og stopposisjoner og går da ned til det treffer stopposisjon, og blir stående der til det får strøm på opp-lederen+fast. Så oppgaven til releet blir å gi strøm på riktig ledning for å få det til å gå ned eller opp.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Haha, jeg tenkte faktisk på å spørre deg om din løsning for jeg mener å huske at det lå noe leamikk slengt på bordet hos deg en gang og som du nevnte var til styringen Men det er kanskje ikke så fryktelig mange måter å gjøre dette på tross alt.

Lysbue-problematikken tenkte jeg også på, for man ser jo gjerne et glimt når man skrur av en lampe f.eks. En liten kondensator sier du... Over 230 V polene? Vil ikke den medføre kortslutning når vi snakker om vekselstrøm? Hva kan denne lysbuen medføre i praksis, kan man tenke seg at kontaktene smelter sammen eller er det mer estetiske årsaker?
    "leamikk slengt på bordet"? Det er det verste jeg har hørt. Her ligger ting pent anbragt, bare så det er sagt!

Lysbuer skal man generelt sett være oppmerksom på ja, de kan i verste fall føre til brann.
    Som nevt, så er ikke relekontaktene i et bilrele laget for å motstå 230v lysbuer, og over tid, vil dette kunne resultere i dårlig forbindelse over kontaktene.
    Dette kan i sin tur skape en permanent lysbue, med en ganske vesentlig temperaturstigning til følge.
    -
    Den gangen jeg holdt på med vannkjøling av PC, brukte jeg alltid et 12v bilrele for å starte de 220v vannpumpene jeg brukte.
    Det var flere på hw-forumet som var skeptiske til dette. Jeg plukket derfor flere ganger av dekselet på releer som var brukt i lang tid, for å se hvordan det stod til med kontaktene.
    Disse fremstod alltid som nye!
    Dermed ble jeg ganske beroliget av hva jeg så.
    Men som jeg vel har fortalt; for et par år siden tok det fyr i en vannkjølt PC her på kinorommet.
    Jeg fant aldri ut hva som var årsaken til brannen, men etter den hendelsen ble det slutt på alt som het vannkjøling.....

Hvordan en kondensator skal plasseres for å få bukt med lysbuen, er jeg faktisk ikke sikker på. ops:
    Jeg få forske litt mer i saken, og se om jeg kan finne et svar på dette.

Side 6 av 23 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •