tols1s hjemmekino. Ny kalibrering - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 444
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Når jeg måler og noterer står jeg rett bak måleren, ca 30-40 cm med micen omtrent i magehøyde. Og bare ved å bevege kroppen 20-30 cm sideveis endrer avlesningen seg med flere dB. Skulle gjerne stått lenger unna men da blir det jo vrient å lese av meteret.
    Hmm, du har altså ikke Radioshack tilkoblet PC´n, men leser av og noterer verdiene for hver gang?
    Foreslår at du laster ned dette programmet (gratis), og kobler måleren til det? Room EQ Wizard Home Page
    Da blir alt så meget bedre!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knotter inn tallverdier i Excel, jøss er det noen som gjør det? Gjør som Scrooge sier og bruk REW eller lignende. Men det krever et lydkort av en viss kvalitet så der har du julegaveønsket klart også. Ellers ser jo kurvene riktig så bra ut. Radioshack er nøyaktig nok til formålet vil jeg si. Hos Scrooge sammenlignet vi Behringer ECM8000 mot Radioshack koblet til samme eksterne lydkort og fikk mer eller mindre identiske kurver opp til rundt 5 kHz mener jeg å huske.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ja, for du bruker ikke sub-korreksjon utover det evt. receiveren gjør, tols1?
    Nei, ingen korreksjoner i det hele tatt. Receiveren står på Direct og ingen annen eq, kun X-over, nivå og cutoff-frekvenser som er justert.

Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Du kan jo prøve å ta målilnger med en akustikk plate plassert på henholdsvis høyre/venstre/bak RS`n.

Da kan du eventulet finne ut fra hvilken side utfasingen kommer fra.
    Har tenkt tanken ja, men de platene klør så inni he***te... Har ikke lyst til å klå mer enn høyst nødvendig på de før jeg får kledd de med noe.

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Hmm, du har altså ikke Radioshack tilkoblet PC´n, men leser av og noterer verdiene for hver gang?
    Foreslår at du laster ned dette programmet (gratis), og kobler måleren til det? Room EQ Wizard Home Page
    Da blir alt så meget bedre!
    Hehe. Det er nå jeg skulle lagt frem scannede ruteark med fargeblyantstreker på Jeg skal ta med jobb-PCen hjem og se om jeg har noe kabeloverganger liggende. Men hjemme har jeg kun en sånn knøttliten Netbook, og jeg tviler på at lydkortet er noe særlig. Men ja, jeg har tenkt ganske konkrete tanker om å "oppgradere" til REW.

Sitat Opprinnelig postet av sorzy
    Knotter inn tallverdier i Excel, jøss er det noen som gjør det?
    Hey, jeg bruker ikke steintavler hvertfall Men jeg skjønner jo at det å knotte inn manuelt er på steintavlenivå blant dere proffene

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, et sted må man jo begynne! ;-)
    Nå vet jeg ikke om du kun bruker et vanlig "blankt" regneark, eller har skaffet deg en mal til formålet?
    Her finner du i alle fall noen linker, til ting som kan være greie å benytte:
    Nyttige verktøy for måling av fr

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    I denne siste kurven ser det jo ut til at de jobber greit sammen når frontene kommer inn.

Fasen har jeg skrudd frem og tilbake på suben i første omgang for å ha litt oversikt, er jo nybegynner vettu Kunne kanskje skru opp gain på suben og justere fasen tilbake slik at de utfaser hverandre fra 30 Hz og opp? Men for all del, jeg er veldig fornøyd så langt.

Men for svarte, er klokka blitt såpass...

Ah du la inn ny graf mens jeg skrev forrige innlegget ja.
    Der var jo problemet løst!

Du burde absolutt være fornøyd med dette resultatet uten mer jobb og større tiltak enn det du har gjodt. Ikke mange som er så heldige (les dyktige :-D )

Nå må du bare få koblet dette opp til en pc og flytte deg vekk fra målepunktene og se hva som skjer da.

Du akn jo ikke gi deg nå (selv om resultatet er bra) sålenge vi andre synes det er så morsomt å se nye grafer

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Du burde absolutt være fornøyd med dette resultatet uten mer jobb og større tiltak enn det du har gjodt. Ikke mange som er så heldige (les dyktige :-D )
    Enig. Dette er jo nærmest utrolige resultater med så lite jobb!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah du la inn ny graf mens jeg skrev forrige innlegget ja.
    Der var jo problemet løst!
    Ja, jeg fikk ikke de to kurvene til å stemme, så da måtte jeg se på formlene og fant ganske fort feilen der; formelen ved de to laveste frekvensene var blitt forskjøvet i forhold til kompensasjonstallet.

Ellers er jeg jo veldig fornøyd selv også og hadde trodd at dette skulle bli et slit da jeg så de første kurvene. Heldigvis var nok den første kurven preget av at selve prosessen olg instrumentet var litt ukjent. Tanken om at "Hva har jeg startet nå...?" begynte å spire. Tross alt; noe sitter tydeligvis også igjen av 3 år på ingeniørhøgskolen med bølgelengder, faser og resonans.

Scrooge: Selvsagt har jeg lastet ned ferdige regneark Jeg er ganske stø i Excel (har riktignok brukt OpenOffice Calc her men prinsippet er jo det samme) men man trenger jo ikke finne opp hjulet på nytt. Tonene har jeg lagt inn på Squeezeboxen og kunne derfor bla opp og ned ganske greit. Den spiller jo også tonene i rekkefølge så det var egentlig bare å sette den i gang ved 12 Hz og taste inn etter hvert.

Jeg har fortsatt et par ting å teste før jeg sier ferdig:
    - øke nivået på suben og justere fasen for å fase ut mellom front og sub
    - gå barbeint en stund og putte sokkene inn i bassrefleksporten til frontene. Kan hende dette hjelper på den lille peaken på 40 Hz?

Har også lastet ned REW men mangler et par kabelstumper for å få det til å spille.

Og takk for alle tips og støtte underveis karer, selv om jeg kanskje ikke har fått kommentert alle svarene. Veldig morsomt med såpass respons!

I morgen har jeg tenkt å tilpasse akustikkplatene til rammene med molton. Når disse to sakene er i boks, har jeg planen klar for et utsmykningsprosjekt, og uten å ta munnen for full så tror jeg faktisk det blir første av sitt slag her inne på AVF. Følg med!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så fint!
    Men jeg linket for sikkerhets skyld til Kringlyd, og regnearkene der.

Kabelstumpen du mangler, er jo en bare en sak med mono minijack i ene enden, med overgang til rca i den andre.

Men med det resultatet du allerede har fremlagt, så ser det jo ut til at du slett ikke behøver å kjøpe kabel! ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det var på kringlyd.no jeg fant både ark, fargestifter og toner.

Selv om jeg kanskje ikke trenger så hadde det vært artig å fått til PC-måling, særlig litt lenger opp i frekvens for å kikke litt på effekten av akustikkplatene. Den hørbare effekten er hvertfall åpenbar men det hadde vært morsomt å fått det grafisk.

Men har jeg misforstått? Jeg trodde at man skulle koble PC-en til anlegget også for å få spilt av tonene på REW? Må visst finlese den REW-guiden...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, du har ikke misforstått!
    Det var nok heller jeg som var litt (for) rask mtp kabelbehovet. ops:
    Ikke minst fordi jeg tok for gitt at du hadde PC´n koblet opp mot anlegget, noe som er relativt vanlig vil jeg tro?
    Om / når du kommer så langt, så trenger du selvsagt en (digital) overføring mellom PC og anlegg. Enten i form av coax, eller S/PDIF.
    Glem uansett en analog overføring! Medmindre du har et ganske så påkostet lydkort i maskinen. ;-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lyst til å tipse om en "enkel" og interessant metode for måling av frekvensresponse "on the fly".

- Last ned Arta Software
    - Koble Radioschack til lydkortet (via Line in)
    - I Arta går man inn på Generator -> Save in wav file
    Velger sample rate, bits pr sample, stereo eller mono.
    Deretter PN Pink, Level og Duration (i minutter)
    - Den wav fila man da har generert legger man inn i squeezeboxen, eller brenner på cd.
    - Så er det bare å starte avspilling av testlyden og velge enten FR1 eller SPA i Arta og se frekvensresponsen "on the fly"

Så kan man fly litt rundt med mikrofonen, flytte litt på møbler og dempematter, åpne dører og vinduer eller hva man nå måtte finne på av moro! :-D

PS! Glemte at man selvfølgelig bør legge inn kalibreringsfil for mic/radioschack i Arta for mer korrekte målinger.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PC og stereo er ikke en daglidags kombo her i heimen. Jeg har all musikk liggende på en dedikert server som er plassert i teknisk rom, så behovet har ikke vært til stede. Nå har jeg vridd denne "bærbare" kladeisen rundt og opp og ned men det ser ikke ut til å være SPDIF-utgang. Pluggene til lydkortet har ingen innstilling for SPDIF. Ok, så da stoppet det prosjektet opp der.

Men så har vi norcad sin løsning, den er verdt en nærmere titt. Takker for tipset

Men så har jeg også testet litt på å koble RS til PC og kalibrert lydkortet med en kabelstump. Akkurat den siste biten går greit. Men å få noe utslag på REW-meterne fra RS fungerer bare tidvis, utslag den ene gangen og når jeg kobler til neste gang det helt dødt, for så å virke ved neste forsøk. AAARRGH... Mulig Jon Blund er i ferd med å ta over kontrollen her nå.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Målesesjon #3

For det første har jeg koblet til RS-en til PC, kjørt kalibrering av lydkortet og lest av måleverdiene på skjermen. Så kunne jeg jo også sitte på sidelinjen og notere i regnearket på en annen PC uten å stå i veien eller påvirke målemiken. Kanskje ikke så viktig å få med desimalene, men jeg har nå notert ned verdiene forløpende.

Først en innmåling for å se om måleriggen holder vann:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-1010_1-jpg

Ja, omtrent som sist? En svak økning der frontene kommer inn, samt den lille kulen på frontene ved 40 Hz. Så økte jeg subnivået med 2 dB, snudde fasen og proppet bassrefleksen til frontene. Da ble det slik:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-1010_2-jpg

Dipen ved 89 er fortsatt ganske markant og skyldes klart rommet, det samme med dipene lenger oppover som ganske sikkert også har med faseforskyvninger å gjøre siden man hører markant forskjell ved å flytte hodet 5-10 cm. Gjorde også et forsøk med å flytte micen 70 cm lenger frem, da forsvant noen av de største dipene og peakene men dessverre oppstod de bare andre plasser.

Når jeg får kledd akustikkplatene skal jeg forsøke å sette et par stykker i døråpningen inn til boden for å se om det kan hjelpe noe.

Men helt ærlig kan jeg ikke høre de store forskjellene egentlig, det er nok litt fyldigere i bunnen. Jeg har finlyttet til bassen på No Sanctary Here, og med en god del velvilje kan det kanskje være litt lettere å følge basslinja? Vel det kan kanskje også være velviljen som spiller meg et puss.

Så hva tror dere? Er vel noenlunde i mål?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må vel kunne sies ser veldig bra ut!
    Innenfor +/- 5dB i bassområdet uten bruk av manuell eq er nok stort sett så bra man kan forvente å få det.
    Selvfølgelig kan man lete etter ett punkt hvor det ser enda bedre ut, sånn bare for å briefe, men det har lite for seg.

Det er vel egentlig to ting som står igjen.
    - Hvordan ser frekvenskurven i bassområdet ut fra "topp til tå"? Den dype bassen føler vi like mye på kroppen som vi hører den, så det kan være greit å sjekke om man har noen stygge utfasinger rundt legger, lår eller mage også :-D

- Hvordan er frekvensbalansen ut oppover i mellomtone/diskant. Mao må du opp med en bedre målemetode og med Radioschack kan du måle opp til 4-5khz med rimelig godt resultat.

Men hvis ørene dine nå sier at dette låter bra, og du har tyngden, trykket og attacket du ønsker eller forventer, er det bare å lene seg tilbake og nyte resultatet!

Godt jobbet!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes i alle fall at du skal være meget fornøyd med resultatet!
    Det er slett ikke alle gitt å komme frem til såpass, og mange må leve med kompromisser prisgitt rommet.
    Må si som norcad: Godt jobbet!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker norcad, synes vel selv at jeg har taklet læringskurven (!) rimelig greit.

Det du nevner om bukseblafring og kick i kassa er nok litt begrenset, men vi snakker jo tross alt om et membranareal på 1 stk. 12" og 2 stk 6,5" her. Jeg kan spille passelig høyt men ikke nok til å sette selve korpus i bevegelse. Men det skal jo også sies at det er sjelden jeg får anledning til å dra på såpass, resten av familien er jo som regel hjemme og ofte i seng når jeg setter meg til rette i hulen, så jeg vil nok prioritere andre deler av lydbildet foran headroom.

Det skal også sies at jeg aldri har hatt såpass bra lyd noensinne; detaljer og holografi begynner nok og nærme seg av hva jeg kan forvente av dette anlegget. Især receiveren som tross alt er absolutt på budsjettnivå.

Høyere opp i frekvens hadde det jo vært artig å teste. Samt gjenklangstiden selvsagt. Vi får se

EDIT (mens jeg skrev...) Takker Jan. Jo det ble veldig bra. Kan jo quote meg selv fra et par dager tilbake:
    Nåja, når sant skal sies så synes jeg faktisk det låter ganske bra, men det kan jo tenkes det kan bli bedre.
    Det er mye bedre sammenheng og tightere i bunnen nå, samtidig som det ikke er mangel på pondus. Og selvsagt har akustikkplatene bidratt til at rommet er roligere og deltaljene kommer klarere frem. Som nevnt tidligere, det er mye mere detaljer i musikken nå enn før.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss...Dette her ser virkelig bra ut tols1! Virkelig moro å følge slike målinger. Ser ut til at du satt deg rimelig kjapt inn i dette her. Grattis

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Sannax. Det er artig å ta målinger også, og særlig når man kan se tydelige endringer av selv små justeringer.

Det er vel egentlig to ting som står igjen.
    - Hvordan ser frekvenskurven i bassområdet ut fra "topp til tå"? Den dype bassen føler vi like mye på kroppen som vi hører den, så det kan være greit å sjekke om man har noen stygge utfasinger rundt legger, lår eller mage også
    Har lest innlegget ditt litt bedre nå norcad og skjønner hva du mente. Skal prøve å få tatt noen målinger ved legg- og magehøyde.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det? Har du fått tatt noen flere målinger, eller er du happy slik det er nå?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk låter det såpass bra nå at jeg har slått meg litt til ro og koser meg. Det er antagelig ikke så mye mer å oppnå uten større tiltak.

Jo forresten, jeg skulle gjerne testet litt mer oppover i frekvens men da trenger jeg en dongle for å få digitalt ut fra lydkortet og inn på anlegget. Vel, jeg tror det ligger litt frem i tid. Akkurat nå prøver jeg å finne frem til en fornuftig prioritering lyd vs. bilde. Har lyst på en sub til og ny center men har også lyst på ny projektor med bedre sortnivå... Vanskelig valg...

Side 4 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •