tols1s hjemmekino. Ny kalibrering - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 444
    Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette er jo egentlig helt fint, litt trøbbel i området 70-90hz. Det klarer du å rette opp. Stå på, vi følger med.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men nå tror jeg faktisk det begynner å lukte fugl her (eller hvordan ordtaket nå egentlig var).

X-overtrinnene på denne Pioneeren er 50-80-100-150-200. Jeg har ikke lyst til å ha den så lavt som 50 siden dette ikke vil avlaste de stakkars 6,5"-erne noe særlig. Så nå er xo satt til 80 Hz og Lowpass-filteret på suben skrudd ned til 60 Hz. Da ble det slik:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-0810_2-jpg

Fargekoden er fortsatt:
    Rosa = kun sub. X-over = 80 Hz, Lowpass filter på 60 Hz
    Gul = kun fronter x-over = 80 Hz
    Blå = fronter og sub sammen

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Psst....Du mangler vedlegget....

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Psst....Du mangler vedlegget....
    Aargh... Nå da?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det er på plass nå.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra, ble visst spilt et lite puss på en liten timeout.

Men hva skjer egentlig når frontene begynner å spille med suben fra 40 Hz? I teorien skulle den blå kurven ligget nærmere sub-kurven? Utfasning? Skal prøve å justere litt på distance for å se om det skjer noe.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sikkert de "spiller" kan jo være room gain som gir frontene den kurven.

Kurven ser jo unektelig bra ut da.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok en del utfasing ja. De jobber imot hverandre.

Ellers så så det nå egentlig ganske så bra ut nå, i allefall lengere ned i frekvens.
    Men frontene sliter fremdeles litt.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men nå tror jeg faktisk det begynner å lukte fugl her (eller hvordan ordtaket nå egentlig var).

X-overtrinnene på denne Pioneeren er 50-80-100-150-200. Jeg har ikke lyst til å ha den så lavt som 50 siden dette ikke vil avlaste de stakkars 6,5"-erne noe særlig. Så nå er xo satt til 80 Hz og Lowpass-filteret på suben skrudd ned til 60 Hz. Da ble det slik:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-0810_2-jpg

Fargekoden er fortsatt:
    Rosa = kun sub. X-over = 80 Hz, Lowpass filter på 60 Hz
    Gul = kun fronter x-over = 80 Hz
    Blå = fronter og sub sammen
    Aiaiai, der kan du se! 8)
    Nesten så misunnelsen kryper oppover ryggraden! Blir det bedre nå, så må jeg vel ta en ny runde med kalibrering her!
    Det ante meg nok at en lavere x-over på sub ville slå positivt ut. ;-)
    -
    Men samtidig: Var det norcad som tidligere "advarte" mot å henge seg for mye opp i måleresultatene?
    Ikke at man skal ignorere slikt. Men la de for all del være en rettesnor, og ikke en "skummel" visualisering av lyden!

Btw: Det ser jo ut til at du har funnet en bra plassering av sub´en?
    Såpass trøkk under 20Hz, klarte jeg aldri å oppnå i min lille kino!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men Scrooge, først skal man skaffe seg en rett kurve for deretter å gi f**? Nei ve'ttu hva

Joa, man skal selvsagt ikke henge seg totalt opp i dette, men det er jo moro og da. Jeg har faktisk spilt litt musikk med denne kurven også, og det låter en god del strammere, ikke fullt så mye pondus i bunnen.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men Scrooge, først skal man skaffe seg en rett kurve for deretter å gi f**? Nei ve'ttu hva
    That´s life!

Joa, man skal selvsagt ikke henge seg totalt opp i dette, men det er jo moro og da. Jeg har faktisk spilt litt musikk med denne kurven også, og det låter en god del strammere, ikke fullt så mye pondus i bunnen.
    Visst er det moro!!
    Det er jo i bunn og grunn, det som er "greia".
    "Stramt" er godt, men gjerne i kombo med pondus i "bånn"!
    Har du prøvd deg med f.eks med Karunesh / Zen Breakfast?
    Det albumet inneholder jo mye "snacks", i nær sagt alle frekvenser! Ikke minst hva tosifrede frekvenser angår.
    Man får fort en påminnelse om et tannlegebesøk, om en eller annen amalgam-plombe skulle sitte litt løst!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Karunesh har jeg ikke noe av, og det lille jeg har hørt har liksom vært litt for alternativt, men kan hende jeg er litt lite åpen...

Vel, siste grafen for i kveld. Skrudde lavpassfilteret ytterligere litt ned, flyttet fasebryteren og har nå dette:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-0810_3-jpg

Kikk på området rundt 36 Hz, en liten peak. Så åpnet jeg døra til boden, og hva skjedde? Jo peaken øker med 2 dB! Merkelig.

Men jeg er veldig fornøyd med lyden, og jeg kan nå tydelig høre forskjellen på fasebryterinnstillingen. Høres godt på No Sanctuary Here og på Tout Doucement med Feist. Basslinjene blir i det hele tatt mye tydeligere nå etter kalibrering. The Eye til Yello har faktisk fått et nytt liv. Nå vil jeg nok også tilskrive en del av bedringen til akustikkplatene, hele rommet har blitt mye roligere.

Må jo også nevne at alle innstillinger her er gjort med receiveren i Pure Direct. I Stereo-mode (dvs. basert på eq satt under autokalibrering) blir lydbildet flatt, alt grøtes sammen på midten, vokalen plasseres plutselig 1 meter lenger bak.

Edit: og ja, jeg er også mektig imponert over den M&K suben. Imidlertid; hvor nøyaktig er dette RadioShack-instrumentet egentlig? Jeg skal prøve å skru opp gain litt en dag og se litt nærmere på utslagene ved de laveste frekvensene.

Edit 2: oppdaget en feil i formelen som beregner kompensasjon på 12 og 14 Hz, lagt inn nytt bilde

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, en langt bedre kurve allerede!

Som du selv nevner er det noe muffens når du lavere output når frontene spiller sammen med suben, enn du får med suben alene. Jeg antar selvfølgelig at du benytter samme referansevolum på alle målingene.

Det tyder selvfølgelig på utfasing, og det er nå du burde prøve å endre avstand til sub i receiveren.
    Du kan jo selvfølgelig forsøke å koble vekk en og en av frontene også, for å se om det er relatert bare til ene kanalen. I så tilfelle må du antagelig godta dette (og glemme at du har sett det!)

Prøv også en oppjustering av gain på sub, og se om du får til en noenlunde jevn stigning nedover i frekvens. Det er da morofaktoren ofte kommer for fullt :-D

BTW: Avstandsjusteringen i receiver er tidsforsinkelse som igjen ER fasejustering. Det er altså ikke noe halvgod "juksemetode" det.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne siste kurven ser det jo ut til at de jobber greit sammen når frontene kommer inn.

Fasen har jeg skrudd frem og tilbake på suben i første omgang for å ha litt oversikt, er jo nybegynner vettu Kunne kanskje skru opp gain på suben og justere fasen tilbake slik at de utfaser hverandre fra 30 Hz og opp? Men for all del, jeg er veldig fornøyd så langt.

Men for svarte, er klokka blitt såpass...

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikk på området rundt 36 Hz, en liten peak. Så åpnet jeg døra til boden, og hva skjedde? Jo peaken øker med 2 dB! Merkelig.
    Prøv med å sette en akustikkplate eller to foran døren inn til boden.
    Mulig det kan utgjøre noe på den peaken.

Forøvrig veldig bra målinger dette her.Det er langt fra slik hos meg ( uten behringer vel og merke )

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv med å sette en akustikkplate eller to foran døren inn til boden.
    Mulig det kan utgjøre noe på den peaken.

Forøvrig veldig bra målinger dette her.Det er langt fra slik hos meg ( uten behringer vel og merke )
    Ja, det kan være verdt et forsøk. Jeg tenkte egentlig i litt andre baner, nemlig sette opp noen plater på fronveggen, da fortrinnsvins på bod-siden. For det som skjedde var jo at når veggen ble mer åpen økte nivået med 2 dB. Samtidig er jeg litt tilbakeholden med å gjøre noen store endringer uten å vite mer om det er direkte relatert til rommet eller om høyttalerplasseringen også er medvirkende. Antagelig en kombinasjon.

Jeg skal også ta en nærfeltmåling av frontene, for jeg mener å erindre at bassrefleksen er tunet til 40 Hz. Kanskje man kan tune output litt ved å putte en sokk eller noe i bassrefleksporten? For det er jo tydelig en energiøkning akkurat når suben daler på denne peaken og fronten øker, sånn ca 38 Hz. Men alt dette blir kanskje vel teoretisk

Håper det blir drittvær i helgen :twisted:

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en faseforskyvning på 90 grader ved portfrekvens.
    Hvis den er rundt 40hz, så kan det nok gjøre utslag i område rundt den peaken din.

Ang. bod-døren din, tenkte jeg at en plate eller to ville dempe enda bedre, mulig jeg tar feil.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en faseforskyvning på 90 grader ved portfrekvens.
    Hvis den er rundt 40hz, så kan det nok gjøre utslag i område rundt den peaken din.
    Da tenker vi likt hvertfall. Det er jo oppløftene

Ang. bod-døren din, tenkte jeg at en plate eller to ville dempe enda bedre, mulig jeg tar feil.
    Jeg er usikker på om akustikkplatene tar noe særlig ved såpass lave frekvenser(?). Men det er jo bare én måte å finne svaret.

EDIT:
    Må for øvrig også nevne de bølgene helt overst på kurven. Dette kan ganske sikkert tilskrives faseforsyvninger. Når jeg måler og noterer står jeg rett bak måleren, ca 30-40 cm med micen omtrent i magehøyde. Og bare ved å bevege kroppen 20-30 cm sideveis endrer avlesningen seg med flere dB. Skulle gjerne stått lenger unna men da blir det jo vrient å lese av meteret.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, for du bruker ikke sub-korreksjon utover det evt. receiveren gjør, tols1?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve å ta målilnger med en akustikk plate plassert på henholdsvis høyre/venstre/bak RS`n.

Da kan du eventulet finne ut fra hvilken side utfasingen kommer fra.

Side 3 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •