tols1s hjemmekino. Ny kalibrering - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 23 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 444
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dette er skumle greier. For første gang i kinoens historie har jeg fått følelsen av at rommet rister, resten av familien hevder at gulvet i stua beveger seg som ved et jordskjelv. Men ved slike volum gir den fra seg litt ulyder, noe som er spesielt godt hørbart siden jeg nå sitter såpass nære. Så jeg har begynt å fantasere om noe større...
    Haha, nå har du visst virkelig fått dilla!
    Et alternativ til 18" kan kanskje være å invitere Kringlyd på besøk?
    Det er helt syykt hva de gutta der kan få til!
    (selvopplevd!) ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Haha, nå har du visst virkelig fått dilla!
    Et alternativ til 18" kan kanskje være å invitere Kringlyd på besøk?
    Det er helt syykt hva de gutta der kan få til!
    (selvopplevd!) ;-)
    Ja, nå er den plassert slik at det plutselig er veldig lett å høre forskjell på de forskjellige innstillingsmulighetene man har i bass-extension, tidligere var forskjellene mindre.

Godt mulig kringlydgutta hadde fått til noe mer, men det spiller egentlig ganske høyt allerede, og det er jo frontene som er begrensningen her nå. Dvs det spiller høyt og dypt men med litt ulyder hvis jeg tuner den slik at den spiller dypest mulig, men den tåler mer juling uten ulyder ved å tune den litt høyere. 20 Hz-innstillingen er en gylden middelvei i så måte.

Men den nye medaljen har også en bakside. Jeg lyttet en del mer i går kveld, og det har skjedd noe som gir noe mindre definisjon i bunn. Siden jeg har nevnt Chris Jones tidligere tar jeg frem den denne gangen også. Tonedefinisjonen i elbassen er ikke like tydelig lenger og jeg får inntrykk av at det er noe mer romling, lyden stopper ikke opp like fort som før. Jeg tror at den gamle plasseringen et stykke ut fra veggene aktiverer romnodene på en annen måte enn hjørneplassering, noe som gir mindre resonans. Så det ideelle ville nok vært mer membranareal i front.

Nei, dette skal ikke være lett. Jeg har fått smaken på volum i bunn, så det blir en avveining mellom mojjo på film og finlytting til musikk.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny runde med kalibrering

Vel, jeg fikk aldri helt sjelefred plasseringen bak i rommet. Det spiller høyt men ikke helt så tight som før. Dessuten fikk jeg aldri kurven til å sitte. Og så snappet jeg opp et tips i en annen tråd.

Nå er det koblet slik: LFE -> Rythmik FV15 -> M&K. M&K-en får nå et signal som går fra 40-50 Hz og oppover mens Rythmik-en tar seg av resten. XO i receiver står på 160 Hz.

Dette var utgangspunktet før kalibreringen startet, dvs. med Rythmik plassert bak.
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-jpg

Her er kurvene for fronter (blå), M&K (sort) og M&K + fronter (grønt). Jeg har en stygg utfasing ved 87 Hz som mest stammer fra rommet, siden den samme utfasing ikke er like markant på frontene, og jeg fikk heller ikke gjort noe med den ved å justere fase/avstand.
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-start-jpg

Dette ble det endelige resultatet, sort er ny kurve.
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-endelig-jpg

Og det låter bedre enn før, mer sømløst og bassen føles mer naturlig.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat kikka gjennom minHjemmekino, og jeg må si jeg liker rommet ditt meget godt tols1!!

La merke til at rommet ditt har nøyaktig samme dimensjoner jeg får på mitt neste år når det blir utvidet. Du skriver det er 7,2m akustisk. Hvordan løste du dette, og hvordan kom du frem til det ble akkurat 7,2..?

Eneste det mangler er noen Econo...
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, takk for det lille stikket der Ja, jeg har studert Econowave litt den siste tiden, takket være deg. Det er ikke minst Econo-delen av prosjektet som inspirerer

Rommet er delt av i front med en 20 cm Glava-fylt reisverk uten plater, og dermed er det ganske enkelt å måle fra ende til anden. Selve kinorommet er 520 cm, veggen er 20 cm tykk, og boden bak er 180 cm. Ikke mer hokus-pokus enn det. Veggen og boden fungerer antagelig som en gedigen bassfelle, for jeg har ganske snille waterfall-kurver, men jeg sliter litt med frekvenskurven... Jeg har regnet litt på det og funnet en absorbsjonskurve for denne konstruksjonen, uten at jeg på stående fot har kurven for hånden men den ligger i byggetråden et sted om jeg ikke tar feil.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha. Syns det var litt merkelig at 20cm Glava skulle gi 2m ekstra akustisk. Da er jeg med.

Gleder meg til å få høre Econo. Venter på et fresestål jeg bestilte fra rockler.com, men nå har det gått to uker. Begynner å bli utolmodig. Hadde nok klart jobben med "tradd" fresestål, men det er noe med det å ikke bli så lei at man ikke gidder noe på lenge.

Har litt lyst på Econo i stuen også, og sikler litt på de 5 Selenium driverne Baldrick selger på sentralen. Blir nok ikke denne gangen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det blir spennende å høre/lese rapporten din, håper det fresestålet dukker opp snart.

Nå som guttungen har bestemt seg for å selge trommene, dukker det plutselig opp noen nye muligheter. Jeg må gruble litt videre før planene offentliggjøres.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva heter sofaen og hvor er den kjøpt? Likte den veldig godt.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du, jeg husker faktisk ikke hva den het. Den er kjøpt på Fagmøbler på vårparten i 2009. Kostet opprinnelig 9.990,- + et-par-1000,- for pallen. Vi kjøpte utstillingen til halv pris, så det var den gang en utgående modell. Vi liker den også godt, men man må ha nakkestøtter, så vi skulle hatt en nakkestøtte til, for det blir alltid krangel om hvem som må sitte uten nakkestøtte...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen fornuftig kommentar, skal bare legge mitt innlegg #5000 i egen tråd

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du gjort det på hver 1000?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nei tror ikke det, har faktisk ikke tenkt noe særlig over det tidligere. Men man kan jo gjøre det til en tradisjon for hver 5000

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny runde med kalibrering

Ok, som flere andre, har jeg blitt litt inspirert av målingene til BEF, og har gått i gang med en ny runde kalibrering. I tillegg gjorde den gamle plasseringen av suben, ved siden av benken, at den dekket til de nederste 10-15 cm av lerretet. Et tredje moment er at jeg først og fremst ser film i kinoen, slik at en perfekt likesidet trekant i forhold til sweetspot kan nedprioriteres.

Dertfor ble Rythmik-suben flyttet ut til veggen, frontene ble flyttet ca 20 cm lenger inn for å gjøre plass til Rythmik-en. (Skal se om jeg får tatt noen nye bilder etter hvert.

Jeg har ikke kalibrert inn en housecurve i forhold til hørsel og romrespons, men gått ut fra en økning på 1 dB pr 10 Hz nedover fra 100 Hz. Lydmessig synes jeg det låter ganske bra nå, kanskje litt basstungt på noen men her er det uansett film som står i fokus.

Jeg har også gått over eq-innstillingene på receiveren og fått til, synes jeg, en ganske fin kurve. Og det låter også veldig bra nå.

Alle målingene går altså fra 10-20000 Hz, glattet til 1/6.

Målingene er tatt med et visst tidsmessig spenn, og jeg er ikke helt sikker på om lydkort etc. var kalibrert i denne første grafen. Så med denne saltklypen i bakhodet, slik så det ut før jeg flyttet suben og begynte å justere (dette er ikke samme kurven som i en post lenger opp her. Jeg har justert etter dette, men med vekslende hell.)
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-jpg

For noen dager siden flyttet jeg suben og justerte inn. Da så det slik ut etterpå, dvs. da jeg begynte å kalibrere igjen i dag.
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-oppstart-jpg

Ikke ille, men jeg var ikke helt fornøyd med området 100-200 Hz. Så med litt mer knotting på fasen på Rythmiken, noe mer skruing på eq ble det nå slik.
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-endelig-respons-jpg

Alle 3 samlet: sort=status før påske, rød=før dagens justering, grønn=slik det er nå.
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-alle-jpg

Tar med waterfall også. Synes egentlig dette er ganske greit, selv om jeg har en kraftig resonans ved 33 Hz, men ellers slett ikke ille.
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-endelig-wf-jpg

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja se der, det gjelder å ikke gi seg!

Den grønne kurven står det virkelig respekt av, og viser jo at jobbing med lyd og rom, gir resultater! Hat's off! 8)

Det eneste jeg stusser litt på, og som jeg også nevnte da jeg så BEF's kurve:
    Blir det ikke litt i hissigste laget fra 10k og oppover til 20?

Flott kontroll på etterklang i rommet også, den er det lov å skryte litt av. ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker

Hissig... Vel jeg synes ikke det akkurat nå, men så har jeg ikke fått testet veldig mye ennå, og i hvert fall ikke film. Men de få låtklippene jeg har testet låt veldig bra. Men intet er fastlåst

Neste oppgave på kalibreringstrinnet er å sjekke centeren, synes det låter litt hult. Dette krever et lite inngripen i kablingen for å få sveipene inn i centerkanalen.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig "riktig" ut den grønne der. Bra jobba!

Er ikke alltid frekvensgang forteller hele sannheten, men at den grønne låter bedre enn den sorte er jeg ikke det minste i tvil om 8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvor mye man skal stole på kurver er vel et stadig tilbakevendende tema. Men det virker som at de frekvensene som tidligere stakk seg ut har kamuflert for en del detaljer jeg ikke har merket tidligere. Og det dukket det opp ting på kjente låter jeg ikke har hørt før.

Jeg har slitt med ganske slitsom lyd på bl.a. Susanne Sundfør - The Brothel, faktisk såpass slitsomt at jeg ikke har orket å høre noe særlig på den. Men nå var lydbildet helt annerledes, stemmen fløt ikke sammen i lydbildet og grøtet det til slik det har gjort før, det virker mindre resonant på et vis.

Så, alt i alt ganske fornøyd så langt. Bare resten igjen

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og da har jeg tatt et par runder til i kjelleren. I et forsøk på å få ned resonansen ved 33-34 Hz, gikk jeg på med PEQ i Rythmiken. Satte frekvensen til 33 Hz, smaleste båndbredde og reduserte nivået med 8-10 dB. Resultatet av eq ses ganske tydelig her. dette er målt 5 cm fra membranen i suben.
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-peq-jpg

I praksis vil jo dette også redusere SPL ved akkurat denne frekvensen, men det er uansett ikke noe stort problem siden jeg har en topp akkurat der. Rød er før EQ, grønn etter. Grafen her er uten glatting.
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-spl-jpg

Resultatet i waterfallplottet ser i hvert fall bedre ut. Rød = før, grønn etter EQ
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-wf-peq-jpg

tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-wf-med-peq-jpg

Det ser jo bedre ut, men i praksis skyldes jo reduksjon i etterklang ved 34 Hz en reduksjon i SPL ved akkurat den frekvensen.

Har også sett litt på responsen i center. Ved å koble lyden fra PC-en på line level input til center, får man jo sveipet ut gjennom centerkanalen, men dessverre vil dette bypasse eq og alle andre innstillinger. Da blir det jo litt vrient å justere eq på center og sjekke resultatet etterpå. Kurven til center ser slik ut, 1/6 glatting:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-center-jpg

Så da tok jeg i bruk EQ-simulatoren til REW og jobbet litt frem og tilbake med de frekvensene som er predefinert i RXV767. Simulert respons er stiplet:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-centereq-jpg

Synes kanskje at det ble litt mindre hult og ikke fullt så skarpt som før. Generelt en klar forbedring.

Tok også å gikk over alle nivåer med kalibrert målemik. Spesielt i bakkanalene var det litt mye etter at YPAO hadde fått viljen sin. Men nå sitter alt som det skal, alle kanaler ligger innenfor +/- 0,5 dB.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibrering med miniDSP

Endelig kom en fridag som jeg med en viss grad av samvittighet kunne tilbringe i kjelleren. Tenkte jeg skulle leke litt med miniDSP-en som egentlig skal brukes til econowave-prosjektet som dessverre har trukket litt ut i tid.

Vel, etter noen oppstartproblemer fikk jeg alt til å virke. Begynte med å koble subene til DSPen, nullstille alle faseinnstillinger og PEQ som var satt forrige gang. Startet med å få subene til å spille noenlunde sammen. Det er jo en lek med miniDSP.

Målte subene hver for seg. Rythik i sort og MK i grønn. Begge gir en topp på ca 70 Hz:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-mk-ryth-jpg

Så ble begge målt sammen. Toppen på 70 Hz blir forsterket. Derfor satte jeg delefilteret mellom de to subene på rundt 60-70, slik at MK tok over der Rythmik begner å dale: resultatet ble slik, sort er før delefilteret, rød etter:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-begge-etter-jpg

Så ble frontene koblet inn. Jeg slet litt med en utfasing rundt 100 Hz, derfor ble delingen i receiver satt til 120 Hz. Litt høyt kanskje men MK-en spiller rent og pent godt opp mot 200 Hz. I tillegg la jeg inn noen dB økning på ved 50-60 Hz og skrudde ned litt ved 20 Hz. Blå er fronter og suber sammen.
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-sub-front-jpg

Her er ny kurve sammen med kurven fra forrige kalibrering. Grønn er slik det var før miniDSP ble koblet inn. Har litt mer nivå rundt 40-50 Hz.
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-fr-siste-jpg

Vi tar med waterfall også. Det ser litt humpete ut, men stort sett har jeg ca 30 dB reduksjon på 300 ms til rett over 40 Hz, derfra og oppover er -30 dB nådd ved 200 ms.
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-wtf-jpg

Om jeg hører forskjell? Tja, kan vel ikke si det er noen revolusjon, men miniDSP-en er et artig leketøy, og man får plutselig en helt annen kontroll enn når man vrir på små knotter. Det som skjedde ved forrige kalibrering var at lyden plutselig satte sofaen i bevegelse, og det er fortsatt tilstede.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å se utrolig bra ut nå, eneste jeg ser som er litt kjedelig nå er dippene ved 325 og 450Hz, ellers ser resten meget bra ut.

Side 22 av 23 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •