tols1s hjemmekino. Ny kalibrering - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 23 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 444
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gratulerer så mye med ny receiver da!

Som du etterhvert ser ut til å få litt dreis på, hva innstillinger angår?
    Målemessig ser jo den rosa kurven ganske "riktig" ut, mtp allmene preferanser?

De fleste foretrekker jo en litt fallende kurve i forhold til økende frekvens, men som samtidig også er avhengig av både demping av rom og høyttalernes karakteristikk.
    Hva demping angår, så vet jeg jo at du har jobbet mye med dette, og i så måte er det vel kun "finpussen" som gjenstår?
    Samtidig vet du jo at det eksisterer visse muligheter for en oppgradering på høyttalersiden.
    Beklager å vri kniven rundt i såret, men det er uansett godt ment!
    Det flotte rommet du har, fortjener rent ut sagt, noe bedre enn eksisterende lydformidlere. ;-)

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi går motsatt vei jeg og du. Jeg går fra Yamaha til Pioneer. Bestilte meg en Pioneer VSX-2020 i dag som skal erstatte en eldre Yamaha som jeg solgte for en stund siden. Så får vi se hvem som blir mest fornøyd. :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Vi går motsatt vei jeg og du. Jeg går fra Yamaha til Pioneer. Bestilte meg en Pioneer VSX-2020 i dag som skal erstatte en eldre Yamaha som jeg solgte for en stund siden. Så får vi se hvem som blir mest fornøyd.
    Ja der kan du se. Nå tror jeg nok ikke at min tilårskomne VSX915 uansett kan konkurrere mot din nye investering.

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Gratulerer så mye med ny receiver da!

Som du etterhvert ser ut til å få litt dreis på, hva innstillinger angår?
    Målemessig ser jo den rosa kurven ganske "riktig" ut, mtp allmene preferanser?

De fleste foretrekker jo en litt fallende kurve i forhold til økende frekvens, men som samtidig også er avhengig av både demping av rom og høyttalernes karakteristikk.
    Hva demping angår, så vet jeg jo at du har jobbet mye med dette, og i så måte er det vel kun "finpussen" som gjenstår?
    Samtidig vet du jo at det eksisterer visse muligheter for en oppgradering på høyttalersiden.
    Beklager å vri kniven rundt i såret, men det er uansett godt ment!
    Det flotte rommet du har, fortjener rent ut sagt, noe bedre enn eksisterende lydformidlere.
    Jo takker du, for både gratulasjonen og knivvridningen

Ja det frister veldig å gå opp et par hakk på stigen, men det får nok drøye litt til.

Men jeg må si, etter å ha gitt det litt tid at dette er en formidabel forbedring, større enn jeg trodde det skulle bli faktisk. Mine første inntrykk tidligere er gjort til skamme etter å ha fått lyttet litt mer. Det er detaljer i spor jeg aldri har lagt merke til før, jeg synes høyttalerne forsvinner mer i lydbildet, lydbildet er dypere og de forskjellige elementene i lydbildet står mer hver for seg. Romklangen som ligger på de forskjellige lydelementene er bedre definert. Det sløret jeg har nevnt tidligere i tråden er blitt vesentlig mer gjennomsiktig. Men ikke forsvunnet helt selvsagt, og det spørs om ikke det er høyttalerne som nå representerer akilleshælen.

Jeg tok frem målemiken her i sta og gikk gjennom PEQ-innstillingene, flyttet litt på noen frekvenser og justerte nivåer og Q og har nå denne kurven. Lilla er samme som i går, den grønne er ny i kveld:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-man2_pure-jpg

Men hvordan det låter må jeg få litt tid på å vurdere. Vi skal ikke se oss blinde på kurver selvsagt men de er et greit hjelpemiddel, særlig for en som fremdeles er lærling i dette "faget". Den tidligere toppen rundt 80 Hz er nå redusert, og det kan høres (tror jeg hvertfall...:? ), spesielt på bassweep, f.eks. begynnelsen på Junior B, synthbasslinja på Tout Doucement med Feist ble ubalansert før, nå låter det mer nøytralt lineært. Trur eg...

Så jeg begynner å bli veldig fornøyd med kjøpet, og mine opprinnelige "krav til å kjøre i Pure Direct er nå i stor grad redusert til et minimum, jeg har gått fra å være Romkorreksjons-tviler til å være tilhenger.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "lærling"?
    Absolutt ikke, vil jeg hevde! Du har jo i mange sammenheng satt fokus på detaljer og problemer som det slett ikke er alle forunt å ta tak i!
    I så måte - fremstår du vel mer som en lærer, vil jeg påstå. ;-)

Ellers "bekymrer" det meg litt at du har hengt deg på som "Romkorreksjonstilhenger". :-?

For egen del, tviholder jeg (fortsatt) på at man er best tjent med å løse akustiske problemer på annen måte.
    Jeg har en innbilt (og sikkert antikvarisk?) oppfatning av at veien fra kilde til høyttalere skal være så lite komplisert som mulig.
    Bringer man inn alskens filtre og andre former for romkorrigerende "reguleringer", ser jeg for meg at dette uvegerlig vil påvirke resultatet, også i negativ forstand.
    Men ok.
    Jeg får vel (motvillig) innse at det finnes mange veier til et perfekt lydnirvana, selv om jeg fortsatt vil hevde at det enkleste ofte er det beste.

I alle fall inntil jeg overbevises om det motsatte! 8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg får nyansere det litt og si at jeg er en "foreløpig" RK-tilhenger Min tidligere tvilerstatus var basert på andres uttalelser og rent teoretiske forhold. Misforstå meg rett, jeg er fortsatt tilhenger av teori, men jeg tror samtidig at de nyansene som gjør at ulempene overskygger fordelene først trer frem når man har et anlegg og at forholdene ellers ligger til rette, som er i stand til å avsløre disse nyansene, og der er ikke jeg ennå.

Men ellers er jeg absolutt enig i utgangspunktet ditt; først akustikk og matching, deretter finjustering med RK (i den grad en enkel PEQ kan kalles RK?). Nå er jo rommet mitt greit behandlet, men selvsagt er det forbedringspotensiale der også. Høyttalerne har egentlig alltid vært preget av en liten betoning i nedre mellomtoneområdet, og jeg har synes at dette har gitt de en form for personlig egenskap. Nå har jeg imidlertid fått dempet denne betoningen og det er ikke tvil om at jeg liker det jeg hører sånn ved første ørekast. Men som sagt så må jeg lytte mer for å konkludere.

Den lille økningen i toppen kan det hende jeg justerer noe ned, det kunne bli litt skarpt, så et sted mellom nøytralt og dagens innstilling vil være mer passe.

Når det gjelder matching har jeg for så vidt heller ikke lagt så mye vekt på dette ennå, og komponentene er til en viss grad tilfeldig sammensatt. Det hadde selvsagt vært artig å testet en bedre effektsforsterker over litt tid.

Vel vi få se

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Vi fant ut at huset trengte en TV til, kona ville ha kontroll over egen underholdning. Så da ble planen at vi kjøper en ny TV til stua og flytter den gamle 37" plasmaen ned i konas fremtidige TV-krok

Derfor ble en Panasonic 42" G20 bestilt fra NetShop. Den ankom i dag.

For det første hadde de klart å sende feil TV, vi fikk tilsendt en GT20 i stedet. GT20 er 3D-klar og 2000,- dyrere enn G20. Vel, da får jeg heller betale litt av mellomlegget, regnet med at det kunne gå an å komme frem til en deal med NetShop. Så apparatet ble forsiktig pakket ut og satt på foten for å testes.

Men utrolig nok var skjermen knust, dvs. sprukket. Går dette inn i rekken av historier om Postens behandling av varer? :evil:

Vel, da er det bare å ta kontakt med NetShop og få den returnert. Utrolig irriterende.
    Ja da var ny TV i hus (igjen), og hel denne gangen. Nå henger den på veggen og gir både lyd og bilde. Bildet er noe helt annet enn den gamle selvsagt, men lyden vil jeg si er svak og boksete. Vel vi får kanskje satse på en planke etter hvert..

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med både oppgradering av receiver og tv som fungerer!

At flate tv-er generelt også har ganske flat lyd er dessverre en realitet... Ok til nyheter, men definitivt nedtur på konsertlyd.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takk

Ja jeg tipper at moderne TVer er laget for å støttes av eksterne lydkilder. Men her i huset bruket TV stort sett til nyheter og enklere greier, til film er det jo kinoen som regjerer.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter et lite DIY-prosjekt i sommer er Rythmik F15 erstattet av DIY Rythmik FV15. Samme element og forsterker men mye større ventilert kasse.

Lyden er selvsagt en del tyngre og med mer fylde helt i bunn. I forhold til F15 virker det som den nærmest går på tomgang. Hva som skjer med finish er litt usikkert ennå, skal gruble litt på det.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig stilig med selvbygg, den var utrolig flott!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker bigT Jeg vil faktisk påstå at den låter bedre enn den ser ut

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trykker den mye mer nå ?
    Hvordan er den på musikalitet kontra som trykkammer ?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den trykker mye mer, forskjellen er større enn jeg trodde den skulle være. Jeg har ikke fått tid til å lytte så veldig mye ennå, men det er svært liten forskjell i musikalitet om jeg kan detektere. Jeg var redd for tregere og mer rumlete bass men ble positivt overrasket.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven den nye kassa var stor! Stakk jo mye lenger ut en F15!
    Min tråd

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut! det er bra den ikke skuffet

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må den låte forbasket bra!
    For det ser jo unektelig meget bra ut!

Gratulerer med et vel gjennomført prosjekt, så langt!

Du har jo snakket varmt for det prosjektet i lange tider, så det er jo moro å se at det er blitt en realitet!
    Hva finish gjelder, kan jeg jo foreslå sort silkematt spray- eller rullemaling?
    Om du samtidig runder alle kanter og hjørner med en passende fres, (noe du kanskje har gjort allerede?), så får du samtidig en holdbar finish hva slike utsatte punkter angår.
    "Pianolakkfinish" ville jeg uansett unngått.
    Da har du fått mine tanker om tingene.......

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i svartmatt, jeg rullet min kasse med svartmatt, og det ble overaskendes bra! fin rulle og en maling som flyter lett ut

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Dæven den nye kassa var stor! Stakk jo mye lenger ut en F15!
    Tipper F15-kassa passer bedre i de fleste stuer ja

@Per Christian. Jo takk, du. Jeg ble definitivt ikke skuffet

@Scrooge. Det skal sies at bildene nok lyver en del. Går man nærmere innpå så ser man tydelig kryssfinerens svakheter, men alt tatt i betraktning, så kunne det også blitt mye verre. Du er nok delvis skyldig i at jeg satte i gang dette prosjektet, og jeg har, på dine vegne skrytt av hvor bra det låter hos deg nå etter hvert. Jeg må si at siste lytteseanse ga meg fornyet tiltro til portede suber Og når andre har skrytt av de portede utgavene av Rythmik-subene og de har fått veldig gode tester, så tenkte jeg det var på tide å sette i gang. Hjørnene er rundet av ja, men jeg skal kjøpe et stål med større radius. Sort maling, enten silkematt eller helt matt er nok mest nærliggende hva finish angår. Pianoblank har nok aldri vært særlig aktuelt, både med tanke på merker og støv, men også pga. vanskelighetsgraden.

Som et biprodukt av dette prosjektet har jeg begynt å rydde på snekkerverkstedet. Jeg har faktisk ryddet vei frem til det innerste hjørnet, der ingen mann har satt sin fot siden 2004 (da vi flyttet inn). Dette har absolutt gitt mersmak og jeg har satt som mål å begynne på et par nye fronter i løpet av høsten.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    Enig i svartmatt, jeg rullet min kasse med svartmatt, og det ble overaskendes bra! fin rulle og en maling som flyter lett ut
    Så bra. Dette var Jotun Pure?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var den tomme F15-kassen pakket og klar for ny eier.

tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-f15-001-jpg

tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-f15-002-jpg

Side 20 av 23 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •