tols1s hjemmekino. Ny kalibrering - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 23 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 444
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tror jeg har spørt deg før, men endrer dipene seg hvis du setter deg nærmere?
    Ellers ville ha spurt på Gearslutz hva du kan gjøre. I utgangspunktet vil jeg si at du bruker for lite bassfeller i rommet ditt og plater som er litt tynne. F.eks er det viktig å bruke tykke saker på frontvegg og bakvegg hvor bassen vil gå fram og tilbake og det skapes noder. Og så regner jo mange at hjørner også er hvor tak møter vegg og vegg møter gulv. Men ikke sikkert du vil gjøre så omfattende tiltak.
    Kan også hende du kan komme unna med noen panel resonatorer i rommet. Det er en svenske på Gearslutz som har bygget mange slike med stort hell.

Fordelen med å prøve ut annen elektronikk, er at du da finner fort ut om det er høyttalerne eller elektronikken som er hovedsynderen i forhold til den hardheten. En veldig god preamp som både har prosessorinngang og bassmanagement er Micromega PA-20 som faktisk nå ligger på brukten til ca. halv pris (koster 11500 kr ny):
    Micromega

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg kan jo si litt om rommet foruten de nevnte akustikkplatene.

Frontveggen deler av kinoen inn mot en bod som går i hele kinoen bredde og er ca 180 bred (eller dyp sett fra kinoens side). Frontveggen består av 20 cm reisverk som er fylt med Glava, og det er ikke plater på noen av sidene. Så denne frontveggen skulle tilsi at boden faktisk fungerer som en bassfelle. Problemet er at responsen og absorbsjonseffektiviteten til denne veggen er litt uforutsigbar. Jeg planlegger derfor å tette den igjen på innsiden av boden med gipsplater og sette inn tunede panelresonatorer eller Helmholtz-kasser i reisverket på steder hvor det oppstår nivåtopper. Dette må jeg imidlertid måle litt på etter at platene er på plass. En ekstra bonus ved å tette veggen er at jeg vil får mer headroom i bassen, siden subene da vil stå inntil en vegg i stedet for 180 cm ut i rommet.

Men tykkere akustikkplater på veggene vil vel ikke hjelpe nevneverdig i dette frekvensområdet? Det skal jo se litt ok ut også, det var derfor jeg kastet ut bassfellene

I tillegg har jeg satt opp absorbenter i begge hjørnene bak i form at 10 cm markplater på tvers av hjørnet. Jeg tror kanskje vanlige Superchunks vil gjøre en bedre jobb, for det var lite målbare effekter av markplatene. Men det kan jo like gjerne komme av at frontveggen sluker en del av problemene. Men synes kanskje de gjorde noe med opplevelsen allikevel, litt ryddigere og mindre "støy" bakfra, så de har blitt stående.

Takk for tipset om den Micromegaen forresten. Svært fristende, men kontoen er dessverre litt tom akkurat nå. Men jeg setter den opp på lista over kandidater, sammen med Parasound NC2100. Hvordan lydkvaliteten eller lydsignaruren er på de to har jeg jo dessverre ingen formening om.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Sliter fortsatt med området 80-250 Hz
    Litt snålt med et så bredt område med så konsekvent redusert lydtrykk... Her må det vel nesten være diverse uheldige omstedigheter?

Sikkert noen andre som har spurt før, men har du noen kurver som viser før og etter bassfelle-fjerningen?

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjerne sløret ja, hmm, hva med en øreskyll?
    Jeg fikk iallefall bort sløret hjemme hos meg med Audyssey Pro XT..

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Porøs materiale og skikkelige superchunks vil i høyeste virke i 80-250Hz området. Så vil det selvsagt gjøre veldig mye med etterklangstiden. Men det er vanskelig å si om det vil løse dipene. Ofte må det omplassering til i tillegg. Jeg har for lite erfaring, men synes nå det er spennende å følge med på tråden din og utviklingen. Man lærer av slikt.
    Området mellom 80-200Hz kan jo også løses slik jeg har nevnt til deg før, flere subwoofere med høy deling.

Skulle du være interessert i litt ekspert hjelp på akustikk fronten, så kan jeg anbefale John brandt. Det koster heller ikke mye, og han kan sine saker.
    JH Brandt - Acoustics, Electronics, Recording Studio Design/Consulting, and Music Production

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Litt snålt med et så bredt område med så konsekvent redusert lydtrykk... Her må det vel nesten være diverse uheldige omstedigheter?

Sikkert noen andre som har spurt før, men har du noen kurver som viser før og etter bassfelle-fjerningen?
    Jepp, ligger i byggetråden, omtrent her http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1465954

Det som er litt påfallende er at kurven nå faktisk er "dårligere" enn før. Dette skyldes nok i første rekke at jeg har øket nivået i dypbassen i forhold til før. Og grunnen er at jeg synes det ble litt tamt. Ulempen er jo at en heving av nivået på subene også forsterker utfasingsproblematikken.

Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Fjerne sløret ja, hmm, hva med en øreskyll?
    HÆÆÆ?? HØRER IKKE!!!

@orso
    Ja, jeg tror kanskje vanlige chunks vil hjelpe vel så bra som markplatene.

Men sånn i det store og det hele er jo dette med måling, kalibrering, akustiske tiltak osv, en del av hobbyen, så det er bare kos Det er derfor ikke særlig aktuelt å hente inn ekstern kompetanse. Veien er målet

Akustiske tiltak er enkelt og billig å sette i gang med, og man går ikke på noen stor økonomisk smell på noe vis. Mens innkjøp av utstyr blir liksom litt annerledes. Når man bor ute i skogen så er det ikke bare-bare å låne utstyr, så på den fronten ønsker jeg nok å kjøre litt mer safe't før jeg kjøper noe stort og dyrt (fulgte jo ikke akkurat den linjen da jeg bestilte ny sub, men det får være unntaket som bekrefter regelen). Men selvsagt kan ting selges igjen, så det er kanskje bare ryggmargen som setter begrensninger...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vurderer salg av Rythmik

Vurderer salg av Rythmik-en. M&K er det visst ingen som vil ha. Greit nok, jeg er såpass fornøyd at den fint kan gjøre en (bi)jobb her i kinoen. Målet er selvsagt å få på plass to stk. 15" Rythmik med servokontroll. Siden de blir såpass dyre å importere, er det mer aktuelt å bygge en til maken, eller:

Rythmik og en del brukere påstår at man vil oppnå bedre respons eller fordeling i rommet med elementet pekende nedover, dersom man har betonggulv. Har man tregulv er det derimot ikke like gunstig siden man setter gulvet i bevegelse. Her i kjelleren har jeg jo betonggulv.

Så skulle det komme noen gode prisforslag er det kanskje like greit å slå til og bygge to like med nedoverrettet element? Ser at Rytmik også har kommet med bassreflekskonstruksjoner. Kan jo også være en tanke dersom kontrollen og detaljene opprettholdes...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett bevegelse på salg eller ikke, har jeg ikke klart å slå fra meg de dårlige målingene jeg fikk forrige gang. Så jeg har gått å grublet litt. I kveld har jeg skrudd litt på nytt og koblet om.

- Frontene kjøres i Large og deles i M&K-ens delefilter på høynivå
    - Rythmik er koblet til LFE
    - Sub er satt til Plus i receiver.

Man kan sikkert si mye om billige receivere, men VSX915 har den egenskapen at delefilteret til LFE også er innkoblet når den står på Direct. Så det blir jo en kvasi-Direct for så vidt, men det er hvertfall vesentlig kvalitetsforskjell i lyden om den står på Direct eller Stereo, i Stereo er "rom korreksjon" innkoblet, i praksis er det snakk om en simpel EQ og avstandsjustering, og lydbildet faller helt sammen mot midten, og dybden blir mye dårligere.

Så ved å koble slik som nå har jeg muligheten til å la M&K samspille med frontene som ett system, så kan jeg justere inn Rythmik til å fylle inn i bunn. Og som en liten bonus: på fjernkontrollen er det en hurtigknapp for å justere volumet på de forskjellige kanalene, deriblant LFE, uten å måtte inn i menyen.

Alle målinger er forresten uten smoothing.

I tidlige eksperimenter har jeg blokkert bassrefleksportene på frontene, så jeg testet litt med dette denne gangen også. Her spiller frontene alene med og uten sokk i bassrefleksporten. Har dessverre en total utfasing i rommet på 100 Hz. Ved å flytte frontene 1 m lenger frem forsvant dipen, men det går ikke an å ha frontene midt ute på gulvet rett og slett. Sweetspot er også litt låst, jeg kan ikke sitte noe særlig nærmere lerretet enn nå, og ved å trekke sofaen lenger bak, blir trekanten fronter-lytteposisjon helt feil, samt at avstanden til bakveggen blir for kort.
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-front-m_u-sokk-jpg

Neste steg er å få M&K til å spille noenlunde sammen med frontene. Litt justering av nivå, delefrekvens (dvs. hvor langt opp MK skal spille) og toggle på fasen mellom 0 / 180 gr. Husk at jeg kjører receiver i Direct så avstandsinnstillingen på sub i receiver hjelper ikke, så jeg må velge 0 eller 180 grader. Ble ikke så ille med tanke på de litt primitive justeringsmulghetene og det dårlige utgangspunktet. Kan også legge til at resultatet ble dårligere uten sokker. Og de ulumskhetene jeg hadde mellom 100 og 200 Hz er vesentlig bedre.
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-mk-jpg

Så var det på tide å justere inn Rythmiken for å få litt pondus i dypet. Den har jo tross alt en del justeringsmuligheter. Her er rumblefilteret satt til off, damping er satt til 14 Hz High, noe som i flg. manualen er anbefalt for medium SPL. Her ser vi også resultatet av å justere opp nivået på suben med 3 og 6 dB samt i nøytral:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-mk-0_3_6-jpg

Helt til slutt satte jeg receiver i Stereo slik at jeg fikk justert avtsanden på sub riktig i filmmodus. Endte opp med nøyaktig samme avstand som på frontene.

Og det låter mye friskere nå, mer trøkk rett og slett. Merker også godt at det blir litt vel mye bass på +6 dB, og definisjonen og tonene i f.eks. elbassen på Chris Jones blir udefinert og det blir generelt mer rumlete.

For øvrig synes visst kona at det er nok bass i stua oppe, så jeg vet egentlig ikke om en sub til blir veldig mottatt med særlig varm velkomst...:?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se det ja, slik skal det låte!
    Da tenker / ser jeg på den røde kurven. Får du samme resultat i kinomodus, så bør jo det borge for en heftig opplevelse hva bass angår!
    Men ok. Den blå ser jo i og for seg litt "riktigere" ut, og vil vel være å foretrekke i musikksammenheng?
    Da gjenstår det jo bare å få det til å spille like bra, oppover i frekvens.
    U know what to do. ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda det låter bra her nå. Og særlig er det praktisk å kunne justere bassnivået på en enkel måte.

Selvsagt er det en del å gå på lenger opp i frekvens Men jeg har hvertfall gjort det beste ut av forutsetningene. Skal jobbe litt mer med akustikken fremover og jeg har noen planer.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planer er bra!
    Vil du røpe noe omkring disse?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg skal bygge om akustikkplatene slik at det blir bedre visuell symmetri, og jeg skal ha akustikkplater lenger frem enn nå. Skal også gjøre noe med taket mellom lytteposisjon og lerretet, dvs. dempe 1. refleksjonene i taket. Vurderer å bygge noen diffusorer til taket over lytteposisjon og veggen rett til siden for sofaen. Jeg skal også forske litt på frontveggen, lurer på om det kan være lurt å lirke inn noe panelresonatorer i reisverket.

Så joda, skal nok ha noe å pusle med i vinter Så får vi se om det blir sub-bygging. Det hadde vært moro men det er ikke akkurat noe presserende behov, for det spiller egentlig høyt nok.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å holde track på utviklingen: Yamaha RX-V767 er bestilt på Lsound.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny TV!? Nesten...

Vi fant ut at huset trengte en TV til, kona ville ha kontroll over egen underholdning. Så da ble planen at vi kjøper en ny TV til stua og flytter den gamle 37" plasmaen ned i konas fremtidige TV-krok

Derfor ble en Panasonic 42" G20 bestilt fra NetShop. Den ankom i dag.

For det første hadde de klart å sende feil TV, vi fikk tilsendt en GT20 i stedet. GT20 er 3D-klar og 2000,- dyrere enn G20. Vel, da får jeg heller betale litt av mellomlegget, regnet med at det kunne gå an å komme frem til en deal med NetShop. Så apparatet ble forsiktig pakket ut og satt på foten for å testes.

Men utrolig nok var skjermen knust, dvs. sprukket. Går dette inn i rekken av historier om Postens behandling av varer? :evil:

Vel, da er det bare å ta kontakt med NetShop og få den returnert. Utrolig irriterende.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da var Yamahaen i hus. Jeg har kjørt litt autokalibrering i kveld, i første omgang kun i stereo med sub. Ganske enkelt fordi jeg ville ha en enkel mulighet til å sammenligne med den gamle Pioneeren i musikkmodus har jeg derfor bare satt begge to oppå benken. Jeg har ikke testet med de innebygde forsterkerne, kun ekstern effektforsterker siden det er slik den kommer til å brukes.

Skal jeg være helt ærlig synes jeg det er ganske liten forskjell i stereo i Pure Direct mellom de to. Jeg har bare fått spilt noen få låter, litt Feist, Mark Knopfler, Yello og Infected Mushroom, og på ganske lavt volum siden resten av huset har tatt kvelden. Mitt aller første inntrykk var at Yamahaen kanskje var ørlitte mer grovkornet i diskanten, men dette kan like gjerne være innbilning. Yamahaen har kanskje noe bedre definisjon mellom instrumentene, særlig på litt mer kompleks musikk, a'la Infected Mushroom.

Men det er et stort "men" her. Pioneeren har den fordelen at delefilteret til subutgangen er aktivert selv på Direct-innstilling. Det vil si at man kan bruke subwoofer også på den "reneste" innstillingen. På Yamahaen er ikke dette mulig siden LFE-utgangen blir deaktivert på Pure Direct, noe som jo for så vidt er et fornuftig utgangspunkt dersom begrepet "Pure Direct" skal ha noe for seg. Dette hadde ikke vært noe problem dersom lyden i Straight er tilfredsstillende.

Det synes jeg ikke den er, hvertfall ikke etter første 8-punkts kalibreringsforsøk. Vokal flyter ut og blir mindre fokusert der den skal være, nemlig midt foran. Vokalen blir liksom en god del bredere og lydbildet ppleves som om det er mer på gulvet foran høyttalerne i stedet for mellom høyttalerne, litt mer frempå. Fordelen med dette er at man opplever vokalen som noenlunde sentrert selv om man sitter utenfor sweetepot, men under vanlig egolytting er jo ikke dette noen issue. På musikk med et "syntetisk" lydbilde fungerer det greit, f.eks. nevnte Infected eller Yello, men på enklere vokaldrevet musikk, blir det litt merkelig.

Så på litt mer kritisk lytting får jeg ikke brukt suben, noe som gjør at det mangler en hel del i bunnen :? Vel ikke uten å gjøre noen seriøse omkoblinger hvertfall.

Vel det gjenstår å få testet på film, skal få koblet opp dette i morgen. Jeg forventer jo at forskjellen skal være større i filmmodus.

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig viktig hvordan du faktisk utfører kalibreringa også, med disse flerpunkts målingene. Det er et visst mønster man skal sette mikrofonen i, og alt om dette står i Kringlyd sin tråd på forsterker/receiver forumet. Kanskje det ligger noe der?

Nå kan man jo lage en egen "Scene" som ikke tar i bruk YPAO eller EQ(mener jeg), og du kan "lage" deg din egen Pure Direct selv med dette. LFE får signal ved å sette "Extra Bass" på ON, ved vanlig stereolytting.

Synd at du har dårlig inntrykk av Yamaha, for det er jo ikke noe dårlige greier! Håper det vil ordne seg, og du finner ut av det, hva enn det måtte være!

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Gratulerer med ny reciever. Vil tro du merker større forskjell på film ja.
    Hvordan gikk det med tv da, var det temperaturforskjell som var årsak? Regner med det er godt ned på den blå siden i trysil

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Utrolig viktig hvordan du faktisk utfører kalibreringa også, med disse flerpunkts målingene. Det er et visst mønster man skal sette mikrofonen i, og alt om dette står i Kringlyd sin tråd på forsterker/receiver forumet. Kanskje det ligger noe der?

Nå kan man jo lage en egen "Scene" som ikke tar i bruk YPAO eller EQ(mener jeg), og du kan "lage" deg din egen Pure Direct selv med dette. LFE får signal ved å sette "Extra Bass" på ON, ved vanlig stereolytting.

Synd at du har dårlig inntrykk av Yamaha, for det er jo ikke noe dårlige greier! Håper det vil ordne seg, og du finner ut av det, hva enn det måtte være!
    Neida bevares, jeg er ikke misfornøyd. Jeg hadde uansett ikke forventet noen halleluja-følelse. Jeg skal teste en god del mer før jeg konkluderer. Den er jo ikke dårligere enn Pioneeren selvsagt så den blir stående.

Jo, Scenene kan konfigureres på forskjellig vis, og det er jo en ganske smart løsning egentlig. Jeg skal kjøre YPAO litt mer gjennomført og nøyaktig og se hvordan resultatet blir da. At sub ikke kunne brukes på Pure Direct var jeg forberedt på, så det var egentlig ingen stor nedtur.

Sitat Opprinnelig postet av carradona
    Hei. Gratulerer med ny reciever. Vil tro du merker større forskjell på film ja.
    Hvordan gikk det med tv da, var det temperaturforskjell som var årsak? Regner med det er godt ned på den blå siden i trysil
    Ja jeg går ut fra at forskjellen blir større på film, bl.a. er det jo klart for HD-lyd nå

TVen går tilbake til NetShop, men jeg må selvsagt på Posten og fylle ut et skadeskjema. Men det er egentlig litt rart at de ikke utstyrer eskene med støtindikator slik at kunden kan sjekke dette før man kommer seg hjem?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg knapt nok sett dagslys, kun tilbragt dagen i kinoen for å få i gang A.C Ryan HD Playon! Mini. Jeg har slitt med å få lastet nytt firmware etter at første forsøk skar seg til de grader. Det funket til slutt men det gikk med et par timer på supportforumet samt 8-10 forsøk på å laste ny FW.

Så nå fungerer den for så vidt, undertekster går greit og den spiller alle filene jeg har hatt problemer med på PS3. Så langt helt fint. Men GUI-et er jo en tragedie, håper det blir bedre til neste FW-release. :? Og så er det noe med YAMJ som ikke stemmer, men jeg mistenker at det er en fil et eller annen sted som gjør at det stopper opp, forumet har hvertfall nevnt at en enkelt fil kan gjøre at jukeboxen henger.

Ellers har jeg kjørt en ny kalibrering utført etter beskrivelsen i manualen og guiden til Kringlyd. Det første som slår meg er at bassen stilles litt vel høyt for min smak, hvertfall til musikk men dette kan man jo stille litt ned. Men ellers virker Yamahaen å gjøre en god jobb. Opplevelsen på film er ganske annerledes enn på Pioneeren, front og bak henger bedre sammen og det er mer detaljer i bakkanalene, mer detaljer generelt egentlig. Jeg så noen scener fra Knight and Day, og f.eks. har scenen i flykabinen mer detaljer enn jeg har merket tidligere. Synes også at dialogen har blitt klarere og lettere å oppfatte. Så dette var definitivt en stor oppgradering

Får vel prøve å få sendt tilbake TVen i morgen også.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lek med PEQ

Fortsetter å utforske RX-V767, har lekt litt med romkorreksjon i dag og justert litt på PEQ. Ikke uten å ta noen målinger selvsagt.

Men jeg må også si litt om hvordan jeg oppfatter lyden, både i Pure Direct og 2 h. Stereo, dvs. med RK innkoblet. Sant å si så kan jeg ikke oppfatte særlige forskjeller i lydkvalitet med RK innkoblet, om jeg i det hele tatt kan oppfatte noen? Dette er egentlig litt motiverende siden behovet for å absolutt må kjøre i Pure Direct ikke er like påtrengende. Her har Yamahaen et klart fortrinn foran Pioneeren

Vi får ta med noen målinger. Først i Pure Direct, altså uten sub:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-pd-jpg

Innstillingen som kalles Through skal være med EQ utkoblet, men med signalveien gjennom prosessoren slik at suben blir med, ergo skulle den likne Pure Direct:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-jpg

Den har også en innstilling som kalles Natural som visstnok skal gi en naturlig gjengivelse:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-natural-jpg

Så har jeg justert litt for å forsøke å rette opp kurven litt (lilla kurve), mest fokus på å dempe toppen 600-1200 Hz og kanskje heve litt i toppen:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-manual-jpg

Nå har jeg den manuelt innstilte (lilla kurve) liggende i minnet og kan derfor lett switche mellom Pure Direct, Straight (uten EQ) og denne siste lilla kurven. Jeg skal ikke uttale noe kategorisk, men det har blitt en litt annen karakter. Mannstemmer har fått en litt mindre hul lyd, det samme med trommer og elpiano. Men litt anonymt kanskje? Mulig det er mest uvant.

Jeg skulle også lagt ut noen impulsresponsplot, men siden jeg tok kun én måling av hver innstilling og det er såpass små forskjeller mellom de forskjellige innstillingen (mtp impulsrespons altså) så kan disse variasjonene like gjerne skyldes unøyaktighet i målingene. Skulle de være av interesse kan jeg legge de ut senere.

Side 19 av 23 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •