tols1s hjemmekino. Ny kalibrering - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 23 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 444
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Så spørsmålet blir; hvor i signalkjeden er det naturlig å begynne å lete etter forbedringer?
    Dette må vel leses som at du egentlig er ute etter påskudd for å kjøpe nytt utstyr?

Du nevner jo faktisk konkrete ting som tyder på at det er akustikken som skaper problemer.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, ikke direkte påskudd for å kjøpe utstyr, jeg er ute etter forbedringer i første rekke.

Når det gjelder akustikken er rommet behandlet i 1. refleksjon, bak lytteposisjon og nærmest heldempet i front. Og det skal sies at den første åpenbaringen kom da jeg dempet 1. refleksjon, enda bedre ble det etter at bakveggen ble dempet. Har skrevet en del om dette i byggetråden og minhjemmekino-presentasjonen, se signatur. Ytterligere behandling må skje i 1. refleksjon i taket samt at jeg tror det er noe å hente ved å behandle taket over lytteposisjon. Er imidlertid redd for at det kan bli overdempet også, så jeg skuler litt mot diffusor-løsninger i taket.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustikken i rommet ditt er det vel lite å si på?
    Da vi (Mor10 og jeg) var innom deg i våres for en titt og en lytt, (eller var det i fjor høst? ops: ),
    var det i alle fall ikke der problemet ligger?

Min mistanke går sterkt i retning av receiveren, så jeg ville nok vurdert ditt eget forslag om DAC og dedikert amp / intergrert.
    Selv om du bruker "Pure Direct", så vil det nok allikevel være nok av signalmessige begrensninger i Pioneeren´s elektronikk?
    Jeg våger i alle fall å tro det, holdt opp i hva du kan forvente av en dedikert amp eller en integrert løsning. Og bare for å slenge ut av meg - Hegel 200, nevnt som et eksempel.

Samtidig skal du heller ikke glemme at elektrostater generelt, har spesielt gode egenskaper når det gjelder luft og detaljer i musikken!
    Det ligger nok i så måte ganske mye på den detaljen også, holdt opp i dine noe aldersstegne høyttalere. ;-)

Dette er i alle fall hva jeg selv ville tatt sikte på, selv om det sikkert finnes flere andre bra løsninger også!
    Vi får se hva som dukker opp, av andre innspill! ;-)

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig og si, men jeg tror også receiveren kan være en årsak. Ville ha prøvd en annen forforsterker og gjerne en stereopre med prosessor inngang.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, så er førsterefleksjonen i taket viktig å dempe. Det ville jeg ha gjort med en gang. Få opp en del plater. Skal du gjøre noe rett over lytteplassen, bør du bruke bassfeller som er reflekterende av mellomtone og diskant. Blir det for dødt etter plassering av plater i taket, så ville jeg ha brukt noe membran på en del av platene på frontveggen. Det er viktigere å dempe høye frekvenser i taket enn frontveggen. Høyttalerne sprer sansynligvis ikke så mye høye frekvenser bakover. Vil si at det holder med to plater i førsterefleksjonen på frontvegg til det øvre frekvensområdet og resten kan være rene bassfeller med membran. I hvert fall til musikkbruk. Har du avstand til det, kan det godt hende skyline diffusorer i taket også kan være en løsning.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv med en Yamaha eller Onkyo receiver ved neste utbytting. Det er de 2 merkene en som har fungert best på musikk hos meg..

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner jeg ikke dine høyttalere konkret, ei heller hvordan akustikken i rommet ditt er. Jeg har dog fått inntrykk av at sistnevnte skal være under relativt bra kontroll. Med dette som input, og det faktum at høyttaleren er den komponenten i alle anlegg som påvirker lyden mest, sett bort i fra rommet, er mitt forslag å vurdere nettopp høyttaleren.

Jeg mener selvfølgelig at både kilde og forsterker påvirker resulatet, men ikke på langt nær i så stor grad som høyttaleren.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Scrooge
    Hmm, ja det er jo egentlig ikke mange ledd i signalkjeden ut til høyttaleren. En pre eller integrert med prosessorinngang hadde vært artig å teste. Jo vi testet jo litt her da du og mor10 var her men fant jo dessverre ikke roen til å finlytte. Trenger vel da i tillegg en DAC, men de finnes jo i relativt billige prisklasser også.

Ja, akustikken tror jeg ikke er det svake punktet, men det er selvsagt alltid rom for forbedringer. Og som du nevner, elektrostatene er jo utrolig gode på luft og detaljer, og det er jo nettopp dette jeg er ute etter. Og sånn sett er vel nettopp et par elektrostater den mest åpenbare stedet å begynne for å komme frem til løsningen.

@orso
    Ja, akustikken er fremedeles et aksjonspunkt. Jeg har jo kartlagt rommet og hvordan noen av frekvensene "hoper seg opp" enkelte steder langs veggene og i taket. I følge en kalkulator vil en 5 cm dyp kasse med 6 mm huntonittplate foran gi en passelig absorbsjon med 150 hz som senterfrekvens, og man kan vel regne absorbsjon +/- en oktav fra tuningfrekvensen.

@antiloop
    Ny receiver står også på ønskelista ja, og det er jo mange som er veldig fornøyd med lyden, så det kan selvsagt være en løsning. Ville jo også fått HD-lyd på kjøpet.

@kenti
    Bytte høyttalerene ja. Da har vi vel gjennom hele anlegget Ja det er godt mulig at de ikke yter bedre med bedre elektronikk. Jeg mistenker bl.a. de resonansene som skjemmer damestemmer spesielt, skyldes en svakhet i selve konstruksjonen.

Skal jammen ikke være enkelt...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har inntrykk av at noen Focal høyttalere er tunet ganske lyst og det er godt mulig hovedproblemet ligger der. Samtidig skal det sies at elektronikken kan vippe det enten i gal eller riktig retning. Rimelige receivere kan ofte låte litt lyst og hardt, det har jeg erfart med både Yamaha og Onkyo. Min Yamaha receiver har helt klart for mye nivå i øvre mellomtone. Pioneer har jo vel også rykte på seg og være mer åpen i toppen enn disse to andre.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @kenti
    Bytte høyttalerene ja. Da har vi vel gjennom hele anlegget Ja det er godt mulig at de ikke yter bedre med bedre elektronikk. Jeg mistenker bl.a. de resonansene som skjemmer damestemmer spesielt, skyldes en svakhet i selve konstruksjonen.

Nei, men det enkleste er sannsynligivs å starte der hvor det er størst sannsynlighet at problemet ligger

Ressonanser i høyttalerkabinettet, og vibrasjoner fra rommet som igjen forplanter seg tilbake i høyttaleren kan gi akkurat de problemene du skisserer her.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med sistnevnte taler!

Samtidig må jeg bifalle orso´s forslag om demping av førsterefleksjoner i taket, selv om det ikke var en åpenbar sak når jeg / vi var på besøk.
    Sjøl har jeg løst dette relativt enkelt, ved å henge opp sort scenemolton i taket.
    Den opprinnelige årsaken var for min del å dempe lysrefleksjoner fra lerretet, men det viste seg også å ha en god effekt mtp lydrefleksjoner.

Det første som slo meg lydmessig, var at lydbildet "satt" bedre mtp pinpointing, samtidig som solister og lystklingende instrumenter plasserte seg litt lavere "på scenen".
    Kanskje en liknende løsning kan slå positivt ut hos deg også, tols1?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste er vel å låne noe elektronikk. Kan nevne at jeg har hatt tilsvarende problem med mine aktive Adam høyttalere. For mye nivå i øvre mellomtone/nedre diskant. Det hjelper helt klart å gjøre akustiske tiltak, men fjerner ikke hele problemet. Problemet hos meg har helt klart vært en Yamaha receiver. En god stereo forforsterker som jeg prøvde for ikke så lenge siden løste det helt. Med Yamaha receiveren må jeg skru ned mellomtonen og diskanten en del på Adam høyttalerne (de har EQ justeringsmuligheter), men selv det er ikke helt nok. Med denne forforsterkeren jeg prøvde, kunne jeg skru verdiene opp til null igjen og det låt både åpnere i diskanten og mykere hele veien. Jeg tror problemet skyldes både for mye nivå et sted i frekvenskurven som komponenten skaper (egenlyd) og forvrengning. Disse henger kanskje også sammen. Det er grenser hvor bra man klarer å lage et produkt i så lav prisklasse.

Prøvde for ikke så lenge siden en Onkyo receiver i mellomklassen og den låt også noe lyst, slankt og hardt. Men i litt andre frekvenser enn Yamahen og ikke fult så ille. Enda værre ble det da jeg prøvde den innebygde DACen i den.

Så mitt tips er at du prøvelåner elektronikk i første omgang. Om du så skulle skifte høyttalerne senere, vil du uansett ha behov for bedre elektronikk ville jeg tro. Da ville jeg ha valgt et valgt stereoprodukt. Og en bra DAC koster ikke mye. Beresford sine DACer skal f.eks ha behagelig lyd.

Tiltaket i taket var mer noe jeg nevnte som bør gjøres uansett før eller siden. Men det burde ikke låte slik du nevner selv uten demping der. Du har tross alt gjort ganske omfattende tiltak i rommet. Da bør det låte mer behagelig.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel like greit å innrømme det først som sist - du er nok smittet av oppgraderingssyken.
    Welcome to the club!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det er vel like greit å innrømme det først som sist - du er nok smittet av oppgraderingssyken.
    Welcome to the club!
    Hva er det for noe?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, flotte tips karer, takker så mye for innspill. Jeg hadde jo selvsagt ikke håpet på et fasitsvar, men noe nærmere er jeg nok. Ser for meg følgende kombinasjon i første omgang:
    - Demping av taket i 1. refleksjon og over lytteposisjon.
    - Teste en dedikert pre eller integrert med prosessorinngang, og skal det ha noe for seg bør jeg antagelig også prøve en DAC med det samme. DAC-en i Squeezebox er jo ikke akkurat beryktet for ekstreme ytelser.

Basert på innspillet fra orso om erfaringer med receivere, så sitter jeg med et inntrykk av at en ny receiver kanskje ikke er det saliggjørende her nå, på musikk hvertfall.

Ja, og du vet hvor den smitten kommer fra...

Så over til noe helt annet. Inspirert av et par andre tråder her inne som har handlet om måling og kalibrering, har jeg koblet opp måleriggen igjen. Det var også litt av nysgjerrighet for å se hvordan det har blitt etter at bassfellene forlot rommet.

Alle målinger er uten smoothing, bare så det er nevnt.

Først en måling av frontene alene uten suber:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-fronter0509-jpg
    Har altså en solid men ikke veldig bred dip på ca 100 Hz.

Så graf før og etter et par-tre timer med finjustering. Sliter fortsatt med området 80-250 Hz. Mulig en annen plassering av den ene suben hadde hjulpet. Rød er altså før, lilla er etter. Jeg mistenker fortsatt at den åpne veggen min ikke gjør saken bedre.
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-r_etter0509-jpg

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, nå skal du få høre, kenti:
    Ehh. Ved nærmere ettertanke, så er vel jeg neppe den rette til å definere begrepet?
    Av en eller annen grunn, falt denne meg ihu:

mornmorn,god dag,god dag,god dag mitt navn er ståle krapyl
    det er jeg som driver byens hi-fi asyl
    egentlig er jeg rørlegger men tjener mere penger
    på å stå og selge hi-fi enn å stå å smøre gjenger
    vi tar inn alt det dyreste fra new york's hi-fi messe
    alt annet låter bæsj å det har ingen interesse
    men som en kundeservice som slett ikke fordyrer
    for de prøver vårt bidè mens de titter på brosjyrer

butikken vår den er i byens fineste lokaler
    husleia er dyr men det er kunden som betaler
    ja de vi ønsker hit er de som har så mye penger
    at de kjøper mye større stereoanlegg enn de trenger
    her hjelper det lite med sparelån å sånt no
    men kom gjerne innom med din byggelåns konto
    ja kom,kom,kom,kom til ståle krapyl
    vi møtes på byen hi-fi asyl

vi har utviklet vår spesielle salgsteknikk
    vi sender alle nye kunder et nedlatende blikk
    og renner dem i seng med bransjesjangonger
    og geleider dem inn i kvadrefoni salongen
    der speller vi så høyt at du blir stående å gape
    så prompen snur i døra for å komme opp å rape
    men prøv ikke å fortell oss hva slags anlegg du har hjemme
    for da ler vi så rått at du aldri vil glemme
    at den som veit no her om hi-fi det er ståle krapyl
    og de andre gutta her på byens hi-fi asyl

du vet det er med stereoanlegg som det er med promille
    du blikke rekti skikkelig frisk før du har hatt det skikkelig ille
    du kjøper anlegg nå og blir nervøs og pengelens
    og om et halvt års tid da får du abstinens
    da står du atter i butikken min og trygler og ber meg
    om jeg ikke vil være så snill og selge deg mere
    da ere: kjære ståle! selg meg litt til!
    bare en liten fm tjue null,vær så snill!
    en moseloskop og lett display
    og tuchhester til tuchanlevel
    med powermuting,jeg må ha det!
    dypvanns blekkplate med fire hekto liter musatapåstabben i veikanalen
    får jeg ikke nye høytalere nå så kaster jeg meg i havet
    og henger meg fra brua
    hører du ståle,jeg må,jeg må,jeg må ha mer!

sådda sådda,jadda jadda barnet mitt
    bare jeg får penger så skal du få ditt
    skal vi si 150 kroner per watt
    så legger vi på to prosent kontantrabatt
    du vet det er billigere enn opium men dyrere en marihuana
    hvis ikke vil ha det finns det en kar i moirana
    ja pushern din han heter ståle krapyl
    og det du trenger det har byens hi-fi asyl!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, flotte tips karer, takker så mye for innspill. Jeg hadde jo selvsagt ikke håpet på et fasitsvar, men noe nærmere er jeg nok. Ser for meg følgende kombinasjon i første omgang:
    - Demping av taket i 1. refleksjon og over lytteposisjon.
    - Teste en dedikert pre eller integrert med prosessorinngang, og skal det ha noe for seg bør jeg antagelig også prøve en DAC med det samme. DAC-en i Squeezebox er jo ikke akkurat beryktet for ekstreme ytelser.

Basert på innspillet fra orso om erfaringer med receivere, så sitter jeg med et inntrykk av at en ny receiver kanskje ikke er det saliggjørende her nå, på musikk hvertfall.

Ja, og du vet hvor den smitten kommer fra...

Så over til noe helt annet. Inspirert av et par andre tråder her inne som har handlet om måling og kalibrering, har jeg koblet opp måleriggen igjen. Det var også litt av nysgjerrighet for å se hvordan det har blitt etter at bassfellene forlot rommet.

Alle målinger er uten smoothing, bare så det er nevnt.

Først en måling av frontene alene uten suber:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-fronter0509-jpg
    Har altså en solid men ikke veldig bred dip på ca 100 Hz.

Så graf før og etter et par-tre timer med finjustering. Sliter fortsatt med området 80-250 Hz. Mulig en annen plassering av den ene suben hadde hjulpet. Rød er altså før, lilla er etter. Jeg mistenker fortsatt at den åpne veggen min ikke gjør saken bedre.
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-r_etter0509-jpg
    DAC i Squeezebox kan du vel egentlig glemme med det samme, om du vil "klatre litt" lydmessig.
    Derimot kan en ny(ere) receiver ganske sikkert gi deg noen forbedringer.
    Uten å forherlige merker / typer, vil jeg si at eksempelvis Onkyo 875 har en meget god DAC! Jeg "strevde" i alle fall en stund, før jeg fant noe som var bedre. ;-)
    Om du ikke i første omgang kan gå for en dedikert løsning hva amp og DAC angår, så ville jeg nok snust litt i retning av noe slikt.

Hva kurvene angår, så kjenner jeg meg (og kanskje andre også?), jo litt igjen!
    På ett eller annet tidspunkt så vil man jo nær sagt uvegerlig, havne i en negativ situasjon hva slike målinger gjelder.
    Dip´en mellom 80 og 100Hz er det antakelig vanskelig å gjøre noe med, den skyldes antakelig utfasinger i rommet.
    For å kompensere denne ville jeg nok valgt å dempe sub-nivået litt, samtidig som at jeg nok ville eksperimentert litt med førsterefleksjonsdemping. Det være seg både i gulv, vegger, og tak-sammenheng, og som kanskje kan ta hånd om frekvenser fra 250Hz og oppover?
    Ellers bør man jo strengt tatt ikke henge seg så altfor mye opp i slike målinger, ettersom de viktigste detaljene ligger nok på et litt annet plan.
    Oppløsning og holografi kan man jo neppe måle seg frem til?
    Den vil du nok heller finne, i et riktig valg / kombinasjon av høyttalere og forsterkeri, generelt sagt. ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva kurvene angår, så kjenner jeg meg (og kanskje andre også?), jo litt igjen!
    På ett eller annet tidspunkt så vil man jo nær sagt uvegerlig, havne i en negativ situasjon hva slike målinger gjelder.
    Dip´en mellom 80 og 100Hz er det antakelig vanskelig å gjøre noe med, den skyldes antakelig utfasinger i rommet.
    For å kompensere denne ville jeg nok valgt å dempe sub-nivået litt, samtidig som at jeg nok ville eksperimentert litt med førsterefleksjonsdemping.
    :shock: Dempe???

Neida, fra spøk til Halvor, jeg har forsøkt en hel del nivåer og det er nok noen utfasinger som foregår. Men det blir jo et kompromiss, jeg vil jo ha litt bass også og den lille ekstra nivået fra 45-50 og nedover vil jeg ikke gi slipp på. Rythmik-en har jo en rekke justeringsmuligheter. I tillegg til PEQ har den også justerbar dempningsfaktor (hi, mid, low) i tre forskjellige frekvenser (14, 20, 28 ). I praksis betyr det at en lavere dempningsfaktor medfører en lett avrulling nedover. Nå står den til 28 Hz og medium dempningsfaktor. Det gir kanskje ikke like dyp bass som med den "slappeste" innstillingen (14 - high), men det blir ennå litt mer kontrollert, og man kan spille litt høyere før elementet bunner.

Jeg tror også at en del vil bli bedre med litt målrettet bassabsorbsjon i taket og på sideveggene, men da må jeg nok en tur inn i snikkerboden, da holder det ikke med akustikkplater i de fekvensene.

Men man skal selvsagt ikke se seg blind på disse kurvene, like viktig er jo dette med perspektiv og holografi og det kan som kjent ikke måles, hvertfall ikke såvidt jeg vet.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, dempe!
    Men ikke for enhver pris - selvsagt!
    Som du helt sikker vet, og også har opplevd, digger jeg så avgjort tilstedeværelsen av de dyypeste frekvensene.
    Men ikke kompromissløst!
    Greia er jo uansett å finne en musikalsk sett, riktig ballanse. Dette er jo ikke alltid like enkelt, ettersom personlige preferanser alltid vil variere.
    Ikke minst i takt med avspillingsvolum, i forhold til det rommet man besitter!
    Om jeg lar alt "brøle" i området mellom 100 til 115 dB, (som godt lar seg gjøre), så vil nok flere enn meg oppleve at det slett ikke låter så godt som det egentlig kan gjøre, gitt rommets begrensninger?
    Av den grunn spiller jeg aldri i nærheten av "diskoteknivå" i musikksammenheng, av ovennevnte årsaker.
    Man kan jo meget godt finne et musikalsk "nirvana", godt under slike nivåer, bare for å ha sagt det.
    I den forstand som at det kan være til ettertanke?...........

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det er jo strengt tatt ikke behagelig å lytte til musikk på 115 dB. Slik jeg sitter nå står det kun på bakgrunnsmusikk-nivå, og det er som regel slik jeg sitter å lytter, nemlig etter at resten av huset har lagt seg, og kanskje med et liiite glass rødt eller hvitt ved siden av . Jeg er opptatt av balansen samtidig som det er viktig å høre at det er noe der nede i de dypere frekvenser.

Poenget med å kunne spille litt høyere med dempningsinnstillingene jeg har nå er egentlig ikke viktig, men det hjalp litt på kurven helt nederst. Samtidig kan det være greit å vite at suben faktisk tåler litt mer pulver ved en og annen filmvisning. Det har vært tendenser til at den lager noen ulyder her ved litt pådrag.

Side 18 av 23 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •