tols1s hjemmekino. Ny kalibrering - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 23 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 444
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Jeg tviler ikke på at den gir deg masse "bass" glede. Jeg også var i tvil om SVS var det beste valget for musikk helt til jeg handlet meg en AS-EQ1. Nå har jeg fin bass på både musikk og film. Jeg tror nok du hadde hatt enda mer glede av et par SVS i rommet ditt siden det er såpass stort. Kanskje du skulle ha spurt Scrooge om å ha tatt med seg "røra" nesten gang han er i nærheten..
    Det baller fort på seg da; 2 stk. Ultraer + AS-EQ1

Men hva skal jeg skru på da? Må jo ha noe å justere innimellom?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Så kunne jeg kanskje på sikt vurdere et portet beist bak sofaen eller i hjørnet bak for å riste litt i grunnvollene på film. Men strengt tatt er det svært sjelden jeg har mulighet til å spille såpass høyt, så det blir i så fall en luksus-løsning.
    Ser egentlig ingen grunn til det?
    Gir du 15-tommeren i sofaen litt mer "mat" (den har vel en separat amp?), så er jeg ganske sikker på at du kommer i mål, og vel så det. ;-)

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det baller fort på seg da; 2 stk. Ultraer + AS-EQ1

Men hva skal jeg skru på da? Må jo ha noe å justere innimellom?
    Det vil nok holde i lange baner med 2 stk. PC12 NSD og droppe AS-EQ1 slik at du har noe å skru på..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ser egentlig ingen grunn til det?
    Gir du 15-tommeren i sofaen litt mer "mat" (den har vel en separat amp?), så er jeg ganske sikker på at du kommer i mål, og vel så det.
    Joda, sofaen er "forsterket", 200 W eller noe sånt. Du fikk nok en ganske beskjeden massasje ved ditt besøk. Scenen fra Pulse får støvet til å løsne for å si det sånn. Og nå står den også mer i stil til selve lydnivået fra subene, bedre balanse rett og slett.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    200 watt bør jo holde i bøtter og spann!
    Har skarve 150w her, med gain på rundt kl.9. Nesten litt i overkant det også, på de heftigste scenene!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil nok holde i lange baner med 2 stk. PC12 NSD og droppe AS-EQ1 slik at du har noe å skru på..
    Joda, skjønner hvor du vil. Nå har det seg jo også sånn at jeg synes ting skal ha litt balanse. Fordelen med lukkede suber med lett membran som Rythmikene er at de spiller pent og kontrollert også oppover i frekvens. Noe som passer bra med frontene, siden de bare har en stakkars 6,5" i bass/mellomtone. Skulle jeg gå for SVS vil jeg antagelig måtte dele lavere i frekvens for å få en god overgang.

Som du skjønner så stritter jeg litt i mot, vil gjerne være litt annerledes

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    200 watt bør jo holde i bøtter og spann!
    Har skarve 150w her, med gain på rundt kl.9. Nesten litt i overkant det også, på de heftigste scenene!
    Må bare i all vennlighet påpeke at ikke alle watt er like :razz: (noe du er veldig klar over) samt at det er vel heller ikke selvfølgelig at elementene har samme følsomhet?
    Når det er sagt burde 200 watt være mer enn nok, isolert sett. Men hvis jeg ikke misforstår bildene, så er tols1 sin sofa langt større (mer masse å flytte) enn din Klippan. Men det høres også ut som om tols kan guffe på enda mer hvis han vil... :smile:

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, skjønner hvor du vil. Nå har det seg jo også sånn at jeg synes ting skal ha litt balanse. Fordelen med lukkede suber med lett membran som Rythmikene er at de spiller pent og kontrollert også oppover i frekvens. Noe som passer bra med frontene, siden de bare har en stakkars 6,5" i bass/mellomtone. Skulle jeg gå for SVS vil jeg antagelig måtte dele lavere i frekvens for å få en god overgang.

Som du skjønner så stritter jeg litt i mot, vil gjerne være litt annerledes
    Det er helt greit å stritte litt i mot den store strømmen.
    Hva blir kostnadene på en Rythmik klone da Thorstein?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Counterpointer: Joda, sofaen er definitivt større! Og en god del bedre å sitte i også. *Litt misunnelig der!*
    Men med tanke på hvor lite som egentlig skal til av effekt, så tror jeg fortsatt, og som du også konkluderer med, at 200w holder i lange baner!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Counterpointer: Joda, sofaen er definitivt større! Og en god del bedre å sitte i også. *Litt misunnelig der!*
    Men med tanke på hvor lite som egentlig skal til av effekt, så tror jeg fortsatt, og som du også konkluderer med, at 200w holder i lange baner!
    Absolutt.

Min egen plan er jo å gå fra 2 x 125 Cain watt (til bare ristere) til å tilføye 2 x 15 + 1 x18 drevet av 5 x 80 Harman Kardon watt :idea:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rapport fra Mor10

Mor10 var jo her i helgen sammen med Scrooge. Men siden han er "forhindret" fra å skrive noe her, så har han mailet en liten stemningsrapport fra lørdagen:

Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Ble meget imponert over utseendet på rommet. Alt fra kunstverket foran, til måten akustikkplatene var hengt opp på, deilig sofa og stilig løsning på lerretet. Og stemningen når man kommer inn der, deilig rolig og ikke antydning til romklang, okay litt da. Akkurat slik jeg liker at det skal være
    Vi begynte jo først med stereolyden, og det første som slo meg før jeg kom inn i sweetspot var at bassen var meget bra integrert og spilte med overbevisning. Du har jo en kjempefordel med den falske veggen bak høytalerne og dette hjelper veldig på bassen også. Rent og pent med en riktig punch etter mine preferanser.

Etter at Jan var ferdig i SS, ble det min tur og mistankene mine viste seg å være riktige. Frontene dine var litt for mye toe-in og stereoperspektivet ble veldig snevert og konsentrert mot midten. Etter samtykke fra deg fikk jeg lov å vinkle de en del ut (nesten 90 grader), og da satt også pinpointing og holografi som et skudd. Hadde rimelig flaks da jeg vendte de utover, men de har nå ganske nøyaktig lik vinkel som jeg har hjemme.
    Har en standard cd med testlåter fra High Fidelity (nr 38 er den jeg bruker), hvor det er mye forskjellig musikk å teste et anlegg med.
    Avanserte trommer med bl.a. visper og dumpe slag, damevokal, mannsstemmer, gitarer, fingertrommer, etc. hørtes meget overbevisende ut og veldig likt virkeligheten. Siste låta "The Wasps" av Vaughan Williams er en meget krevende låt med et stort symfoniorkester og her sitter ting meget godt. Bevegelsene fram og tilbake og ut og inn i orkesteret er meget bra og det eneste jeg har å kommentere er kanskje dybden som kunne vært enda dypere og dynamisk, men dette er litt flisespikkeri. Klarinetter, fløyter og horn sitter der de skal og stikker seg frem med godt med luft rundt seg. Det kunne vært enda mer detaljer og pinpointing, men som du nevnte selv så er dette et "budsjett"-anlegg med noen begrensninger. Alt i alt superimponert over hvordan de egentlig ganske små JMLab'ene fungerer når de får med seg subbene nederst. Tror nok de kan spille forholdsvis høyt med riktig deling også.

En ting til som vi snakket om var at frontene dine er ganske små, så det hadde kanskje vært en fordel å få hevet de litt. Lydbildet er litt lavt i forhold til mine egne preferanser, men det er noe du må teste selv. Akustikkplater i taket vil hjelpe litt på dette.

Du får nesten dra dine egne konklusjoner angående utstyret vi testet, men du nevnte vel at det var kanskje effektforsterker som stod øverst på lista?
    Vi fikk såvidt tid til litt film, men som du sikkert forstod, så var vi ikke helt fornøyd med den demoen

Har aldri vært spesielt glad i rumperistere selv, men Jan sin er jo meget overbevisende på film og han kommenterte vel at dan var satt på for lavt. Jeg savnet i tillegg basstrykket som jeg hørte du hadde på musikk, men som du sa, så var ikke dette prioritert enda. Skjønner at du jobber med integrering og muligheter for en sub til av samme type?
    Bildet var heller ikke helt på topp, da jeg merket at du hadde en pixel-forskyvning i det røde. Tror dette burde kunne fikses med noen innstillinger? Synes det var litt for lite filmlyd fra bakhøyttalerne også, var de satt på på min side? Det pleier å bli litt påtrengende når man sitter på siden som jeg gjorde, men jeg klarte ikke å høre noe fra de.
    Alt i alt en meget gjennomført kino og vel verdt en liten svipptur til Trysil :-)
    Det eneste vi glemte var en pils i solen når vi tok en pause, men det ble fort glemt da vi forsvant ned i hulen igjen.
    Takk for veldig bra bevertning og en kjempefin dag, hils kona så mye.....
    Hyggelige ord fra en erfaren og kunnskapsrik kar, alle innspill tas i mot med takk. Når det gjelder pixel-forskyvningen har jeg ikke funnet noe i menyen om dette, så jeg mistenker at jeg må inn i servicemenyen. Hvis du leser dette Morten, så takker jeg så mye for besøket. Kona er allerede hilset

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Counterpointer: Nå skal jeg / vi passe oss litt for å "skravle" i andres tråder, men betyr dette at det er litt bevegelse i ditt eget prosjekt igjen?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt greit å stritte litt i mot den store strømmen.
    Hva blir kostnadene på en Rythmik klone da Thorstein?
    Et kit med amp og element koster 579$ + frakt. Dvs. ca. 3500,- + moms + frakt, i sum ca 5000,-. + byggekostnadene, så det ender vel på rundt 6000,- jeg har en del materialer liggende. Moroa med å bygge selv får man da med på kjøpet

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvgjort er velgjort!
    Skal vedde på at resultatet blir spillende minst like godt som originalen. ;-)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Counterpointer: Nå skal jeg / vi passe oss litt for å "skravle" i andres tråder, men betyr dette at det er litt bevegelse i ditt eget prosjekt igjen?
    Tror tols1 tåler det da han er interesert i tema.

Lite "bevegelse" men har skaffet en forsterker og kjøpt inn kabler. Ikke mye å skryte av mao.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skravl i vei

Sofaen her er jo bestykket med kun ett 15 " element, rett under sweetspot. Ideelt skulle det vært ett ved hver sitteplass, men det ene elementet klarer faktisk å sette sofaen i bevegelse. Det er nok lengre slaglengde i SVS-elementet i Klippan din, men større element kan nok et stykke på vei kompensere for dette.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du det trommesettet stående i rommet ennå? I så fall kan kanskje dette akustikktiltaket fra GIK være genialt. Kan flyttes også og kommer til England snart:

GIK Acoustics: GIK Screen Panel

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, trommesettet står der, og jeg registrerer også at det blir lite brukt... Neida, gutten får ha det der så lenge han vil, men hvis det går et halvt år mellom hver gang det brukes kommer jeg nok til å anmode om en annen løsning. Jeg skulle nemlig veldig gjerne hatt plassen for å kunne trekke hele anlegget og sweetspot mer mot midten av rommet.

Jeg har skaffet noen sånne drum mufflers som man legger oppå trommeskinnet, og i tillegg har jeg strukket en strikk tvers over på undersiden av hver tromme, satt sammen 4 små biter med Biltema dempematter som jeg setter inn mellom skinnet og stikken. Da blir faktisk hele trommesettet nesten dønn stille. Resonansene fra trommene kom hvertfall veldig godt frem på målingene og man hører det veldig tydelig dersom noen av dempebitene mangler.

Ellers er jo kinoen i jevnlig bruk, selv nå på sommerhalvåret. Vi så to filmer sist helg, ungene spiller litt Need for Speed, Guitar Hero osv. Den Rythmik subforsterkeren som jeg vurderte i forrige post ble det ikke noe av. Det viste seg at den ikke var beregnet på servo-elementer. Jeg var i jevnlig kontakt med selger, og det viste seg at en kar fra Bergen ble den heldige nye eier.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan fjerne sløret?

Etter å ha vært på besøk andre forumbrukere tidligere (homecinema, mor10, scrooge) har jeg som regel reist hjem og blitt skuffet og motløs etter å ha hørt mitt eget anlegg. Det låter jo ikke bra... Ok, det er tilløp til dybdeperspektiv, bredden er ok, den tonale balansen er ...grei nok. Men i den siste tiden har jeg gått litt mer analytisk til verks; hva er det som gjør at det ikke spiller bra?

1) Jeg la inn en utfordring i Focal-tråden men har egentlig ikke fått særlig respons (bortsett fra ett forslag som viste seg å ikke ha noen effekt). Problemet er følelsen av en slags resonans som gjør særlig kvinnestemmer og elpiano slitsomt, det legger seg et skjærende teppe over resten av lydbildet og gir lyttetretthet.

2) Sist jeg var hos Scrooge fikk jeg nok en gang demonstrert hvordan perspektivet kan være; lag på lag med lyder og instrumenter, veldefinert og adskilt, luftig og detaljert. Selvsagt skjønner jeg jo at en Pioneer-receiver og en 5-kanals effektforsterker ikke på noe vis kan måle seg med et såpass kompetent oppsett som hos Scrooge. Hvis jeg lukker øynene er det mulig å ane et liknende perspektiv og plassering av instrumenter. F.eks. hørte jeg i går kveld på Gunnar Andreas Berg og Haddy N´Jie - In Cuba (en fantastisk låt for øvrig), og jeg synes å kunne ane at f.eks. kordamene står litt lenger bak i rommet enn vokalisten. Men man må liksom konsentrere seg og lukke øynene for å kunne oppfatte slike småting, og jeg har følelsen av at lydbildet forstyrres av et slør som hindrer utsikten, det blir som å se gjennom et vinu med myggnetting.

Så spørsmålet blir; hvor i signalkjeden er det naturlig å begynne å lete etter forbedringer?
    Dedikert pre med DAC?
    Dedikert 2 kanals effektforsterker?
    Nye høyttalere (der har jeg for øvrig noen planer men er litt usikker på om og når de blir satt ut i live)?

Musikklytting foregår i Pure Direct, så det er ikke noe form for EQ-kretser som frger lyden.

Akustikken her er god og bassen sitter som et skudd. Vinkling av høyttalerne skal også være tilnærmet optimal etter at mor10 var her og justerte og finlyttet. Mulig de burde vært noe høyere, 5-10 cm.

Siden jeg bor såpass lang uti skogen er det jo ikke bare-bare å låne med seg utstyr hjem for å teste, så jeg vil jo gjerne være noenlunde målbevisst dersom jeg skulle teste ut noe nytt. Håper å kunne få noen gode innspill her.

Side 17 av 23 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •