tols1s hjemmekino. Ny kalibrering - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 23 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 444
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så fint å se at godklumpen omsider er kommet i hus!
    Og du er i full gang med målinger også, selv om det kanskje er i tidligste laget?
    Men det nevner du jo også selv. ;-)

Uansett så har du en ganske gøyalt tid foran deg, mtp kalibrering! Etter at du har kommet frem til et (førstegangs) godt resultat, så ta en bilde av innstillingene!
    Så fort du har gjort det, kan du prøve noen nye innstillinger. Lykke til, dette blir bra!8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det er nok for tidlig å være kritisk, men innspillingstiden blir mer behagelig når man får justert inn sånn noenlunde. Og så er det jo moro

Så jeg beholdt den grønne som referanse. Men så introduserte jeg M&K-en. litt frem og tilbake med fasebryteren og gain så blir det slik:
    Grønne er fra tidligere
    Lilla er med M&K.

tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-graf4-jpg

Litt jevnere fra 30-70 Hz. men hvordan låter det? Ja, jeg får drøye litt med å dra på nå som resten av huset har funnet buan. Men litt Chris Jones på lav styrke tåler vi vel.

Bassen er selvsagt dypere enn før, mer tyngde som nevnt. Det jeg er opptatt av er musikaliteten; dvs. er det mulig å følge basstonene og stopper strengen å vibrere når den skal? Joda, den gjør det. På Don't Need Your Religion stopper strengen i det bassisten legger fingertuppen på strengen. No Sanctuary Here har en basslinje som kan være vrien å få med seg innimellom "Hammmmah, Hammmmah"-basskoret. Det skorter fortsatt litt på hvordan jeg tror den kan bli, men det er slett ikke dårligere enn før. Mistenker at dette til en viss grad kan skyldes rommet også, bassen henger liksom litt igjen.

Over til Yello: Junior B går selvsagt dypt som vanlig. Touch Yello er jo bare en fryd, men det er noen ganske tunge linjer i starten av Takla Makan som bare er utrolig deilig.

Edit: kom på en sak her nå, lurer på om jeg faktisk har brukt kalibreringsfilen til RS dB-måleren? Synes liksom at kurven synker merkelig fort under 20 Hz...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåh, hvordan går det med målinger og justeringer?
    Får vi se noen flere resultater i kveld?

Sjøl har jeg (igjen) lekt meg litt med alle tilgjengelige knotter på mine lavfrekvente (og ferdig innspilte!) sammensvorne, og kommet frem til dette resultatet:

tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-5februar-jpg

Da har du i alle fall en liten sammenlikning, uten at den skal stå som noen norm.

Hiv deg på!

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja!

Flere av oss som holder på med subkalibrering

Er den kurven med begge subbene, eller har du byttet ut den gamle med den nye?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehhh, hvem spør du?
    Jeg har i alle fall fortsatt de to jeg har hatt, det siste halve året. ;-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ehhh, hvem spør du?
    Jeg har i alle fall fortsatt de to jeg har hatt, det siste halve året. ;-)
    Haha, ser den, men mente grafene til tols1!

Dine er jo altfor fine, så der er det jo ikke noe å jobbe med :-D

Bruker du noe smoothing på grafene, Scrooge? Vanlig er vel 1/3, men ikke alle som bruker det.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg lurte jo litt! ;-)
    Har ikke brukt noe smoothing på grafen nei, så det er ekte vare.
    Men på mer omfattene sveip, så må man jo det.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, her skjer ting mens jeg er borte. Har vært på hytta i helgen. Merkelig tidspunkt å dea på kanskje med tanke på nyervervelsen, men dette var eneste ledige helg på lenge, så da ble det kvalitetstid med familien.

Men dumme meg, jeg burde jo satt på suben på innspilling mens jeg var borte. Men denne kalibreringsfilen som heg tror jeg glemte å legge inn har gnagd meg hele helgen, så jeg stuper nedi kjelleren nu.

Mor10: den siste plottet er begge deler faktisk. Den grønne kurven er kun F15, mens den lilla er F15 + M&K.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine antagelser ang. kalibreringsfilen stemte, for nå begynner det å likne mer på reklamen, nemlig at F15 skulle spille flatt ned til 14 Hz.

Her er:
    - lilla kurve, kun F15
    - gul kurve, kun fronter
    - grønn, front + F15
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-72_1-jpg

Men så begynner nok RadioShack-ens begrensninger å gjøre seg gjeldende ned mot 10 Hz. Jeg tok også en måling fra 5 Hz, og der var kurven sterkt stigende fra 10 Hz og nedover. Så jeg er nok ikke så sikker på om 10 Hz-målingen er helt korrekt. Men der ser jo heftig ut

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har for øvrig gjort en annen interessant måling nå, lerretet oppe og nede. Jeg tok samme måling flere ganger, og resultatet er tilnærmet identisk ved alle målinger.

På disse plottene er den grønne kurven med lerretet opp, den rosa med lerretet nede. Har ikke brukt smoothing her, og har delt opp grafen i to for å få med detaljene, den første er opp til 200 Hz, den neste er fra 200 til 1000 Hz.
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-72_lerret200-jpg

tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-72_lerret1000-jpg

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende!
    En misunnelsesverdig god integrasjon sub - fronter du har "skrudd" deg frem til!
    Skal bli svært moro å få høre dette i virkeligheten!8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, takker for det Jan.

Har skrudd ennå litt til nå. Sliter jo med denne 100 Hz-dipen. Så jeg bruker nå delefilteret i F15 på linjenivå og filtrerer M&K fra ca 70-80 Hz og opp. Snudde også fasen på M&K, og justerte inn nivået litt slik at den ikke skulle sluke alt, samt justerte ned nivået på F15. Og resultatet ble slett ikke ille:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-72_2-jpg

Edit: men nå ser det ut til at dipen har flyttet seg oppover til 200 Hz-området... Men dette til tross. Lyden her i kjelleren blir bare bedre og bedre. De nevte Chris Jones-sporene sitter nå om mulig enda bedre. Vet ikke om det har med den dipen å gjøre eller om det skyldes at nivået under 40 Hz er litt lavere enn tidligere. Jeg satte også spikes under frontene for litt siden, og (det kan selvsagt være placebo eller det faktum at høyttalerne står noen cm. høyere, men allikevel) jeg synes det har roet seg litt i diskanten, lydbildet har blitt bedre definert, detaljer jeg ikke har merket før kommer plutelig frem. Synes også jeg kan spille høyere uten at det blir anstrengende å få med detaljer.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Har for øvrig gjort en annen interessant måling nå, lerretet oppe og nede. Jeg tok samme måling flere ganger, og resultatet er tilnærmet identisk ved alle målinger.

På disse plottene er den grønne kurven med lerretet opp, den rosa med lerretet nede. Har ikke brukt smoothing her, og har delt opp grafen i to for å få med detaljene, den første er opp til 200 Hz, den neste er fra 200 til 1000 Hz.
    Mål litt lengre opp i frekvens med lerret oppe og nede, så ser du nok litt forskjeller. Fikk veldig mye forstyrrelser i diskanten med lerretet nede hos meg.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget pen den kurven der.......
    Har du flyttet på noe?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Mål litt lengre opp i frekvens med lerret oppe og nede, så ser du nok litt forskjeller. Fikk veldig mye forstyrrelser i diskanten med lerretet nede hos meg.
    Ja, det kan hende forskjellene er enda større lenger opp i frekvens. Men faktisk var forskjellene synlig ganske langt ned i frekvens også. Og dette må jo kun skyldes refleksjoner i lerretduken?

Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Meget pen den kurven der.......
    Har du flyttet på noe?
    Nei, har ikke flyttet på noe. Dvs. M&K-en står på andre siden av benken mens F15 har erstattet M&K på venstre side. Men som man kan se så har dipen flyttet seg opp til 200 Hz-området. Lurer på om jeg må begynne å snekre noen absorbenter for dette frekvensområdet. Skal google litt og så skal jeg jo innom mor10 i morgen, så jeg får høre om han har noen stalltips. Eller hur Morten?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, det kan hende forskjellene er enda større lenger opp i frekvens. Men faktisk var forskjellene synlig ganske langt ned i frekvens også. Og dette må jo kun skyldes refleksjoner i lerretduken?

Nei, har ikke flyttet på noe. Dvs. M&K-en står på andre siden av benken mens F15 har erstattet M&K på venstre side. Men som man kan se så har dipen flyttet seg opp til 200 Hz-området. Lurer på om jeg må begynne å snekre noen absorbenter for dette frekvensområdet. Skal google litt og så skal jeg jo innom mor10 i morgen, så jeg får høre om han har noen stalltips. Eller hur Morten?
    Som du sikkert har sett i tråden min, så kan man lage bassfeller a la høyballer(passer vel godt litt utpå landet?), som tar godt ned til ihvertfall 60Hz.

Du får en demo på det i kveld :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde faktisk tenkt meg en tur ut for å handle litt byggevarer i dag men ble forhindret av kona som også skulle ut på farten. Men jeg har eksperimentert litt med 3 50 mm akustikkplater jeg har liggende. Satte de opp i hjørnene bak, men det var ikke de helt store forbedringene faktisk. Må nok hardere skyts til. Men jeg forsøkte også å sette de opp bak frontene, og det gav faktisk utslag, ikke direkte lyttemessig men litt jevnere kurve fra 100-300 hz.

Har også lekt (skjønt leke, F15 veier 35 kg, ikke bare-bare å flytte på) litt med plassering i dag. Flyttet den bak i hjørnet, inntil sideveggen i front, og til andre siden av benken. Ingen av de alternative plassene gav noe bedre resultat, så nå står den tilbake på sin vante plass. Og så har jeg justert ytterligere på deling, x-over mellom F15 og M&K, nivåer og fase og kommet til dette:

Grønn: kun fronter i large
    Lilla: suber og fronter kustert inn etter beste evne. Tror ikke jeg får det noe bedre nå faktisk. Den er ikke like jevn som den forrige men jeg har fått litt mer drag i bunn.
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-132_1-jpg

Har også tatt et waterfallplott og trenger litt hjelp med noen retningslinjer til forbedringer. Jeg tok noen målinger opp til 5000 Hz, og decay-tiden var faktisk ganske jevn fra 500 Hz og oppover, det er i bassområdet jeg har problemer.
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-132_wf-jpg

Vil bassfeller a'la høyballer hjelpe?

Vedr. besøk, Jan (med følge?) så spørs det om ikke helgene i februar og første helgen i mars er opptatt. Men etter det tror jeg det skulle være mulighet?

Så til spørsmålet om kinoen er ferdig? Hmm, jeg har noen planer, kommer tilbake til det i byggetråden (link i sig)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nesten garantere deg at du glatter ut den bølgen over 100Hz med høyballer opp til taket i hjørnene bak og/eller foran. Og under 100 er det jo bare fryd og gammen :-D

Mine tar som sagt ned til 60Hz og etterklangen blir dertil bedre ned til det. Under 60Hz er det Helmholtz som teller og/eller membranvegger, men da snakker vi store endringer i rommet.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kikker i post #2367 i tråden min så ser du resultatet av høyballene mtp waterfall.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Hvis du kikker i post #2367 i tråden min så ser du resultatet av høyballene mtp waterfall.
    Tillater meg å sette det inn her for å finne frem litt lettere.

Det ser jo riktig bra ut Morten. Hvis jeg får litt bukt med grumset fra 70-80 og oppover, og får redusert etterklangen i bunn, så begynner det virkelig å smake fugl her.

Side 15 av 23 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •