tols1s hjemmekino. Ny kalibrering - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 23 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 444
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Haha, ja du har jo oversikt over over den biten der, Ola. Du har kanskje booket noen pakker som skal tilbakelegge samme strekning?

Hmm, ta en svipptur til Gardermoen i morgen?

Jeg har hverken vært i Köln eller Düsseldorf, men hvis det er sammenlignbart med Berlin så er jeg en smule misunnelig. Var i Berlin like før jul, og det var en drømmehelg. Vanskelig å sette fingeren på hva det var, men julestemningen hadde kanskje noe å si. For det skal de ha; tyskerne kan juledekorasjon. Og gluhwein

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Haha, ja du har jo oversikt over over den biten der, Ola. Du har kanskje booket noen pakker som skal tilbakelegge samme strekning?

Hmm, ta en svipptur til Gardermoen i morgen?

Jeg har hverken vært i Köln eller Düsseldorf, men hvis det er sammenlignbart med Berlin så er jeg en smule misunnelig. Var i Berlin like før jul, og det var en drømmehelg. Vanskelig å sette fingeren på hva det var, men julestemningen hadde kanskje noe å si. For det skal de ha; tyskerne kan juledekorasjon. Og gluhwein

Det hender stadig vekk at vi har noe med det flyet. Hadde du sendt subben med oss så hadde det nok for vekk kostet mer enn det smaker, men pakken hadde vært levert på dag to

Det er nok mer hensiktsmessig å vente til pakken kommer på døren, det blir fort en del merarbeide av å forsøke å få utlevert pakken før den når leveringsadressen når den skal fortolles og innom her og der for å skysses videre.

Jeg trives i Tyskland, men vil anbefale deg julemarkedet i Wien som er på toppen av min liste. De serverer Glüwein der også om det er et must, eller varm cider med kanel...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg får vel vente til den blir levert. Jeg tror forresten ikke den bli levert på døra. Her i grenda blir slike varer levert på butikken. De fleste fraktselskapene har avtale med det lokale busselskapet som kjører kombibusser med varerom og lift, og butikken blir den lokale fraktterminalen, om man kan kalle det det.

Glühwein-konseptet på julemarkedet i Berlin er jo litt artig (men det er kanskje slik i andre byer også?). Man får den servert i en überstygg kopp formet som en støvel som man kan beholde og deretter gå rundt og kjøpe påfyll, eller man kan levere den tilbake og få igjen panten.

Mulig jeg fortalte det da vi var hos Jan, men vi skulle jo se Juleoriatoriet i Berlinerdomen. Det skulle jo være så fantastisk. Joda, det er en flott bygning og det blir veldig stemningsfullt, men forestillingen ble vel strengt tatt litt langdryg.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da var en del på plass. Den er faktisk ikke så mye større enn den gamle.

tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-iq1-jpg

tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-iq2-jpg

tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-iq3-jpg

tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-iq4-jpg

tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-iq5-jpg

Og hvordan låter det? Vel, den er jo splitter ny ut av esken, så den er litt skarp i diskanten og antagelig trenger den å mykne opp litt, men den har en helt annen pondus enn den gamle. Den har en lydsignatur som ikke er så langt unna frontene faktisk. Resultatet er en mer enhetlig vegg av lyd i front. I forhold til den gamle er diskanten mer organisk, den gamle låt plastikk-aktig og entonig på et vis. Og selvsagt mer pondus, stemmer får mer kropp.

Så alt i alt er jeg godt fornøyd

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en KEF iQ60, ikke sant?
    Min erfaring med KEFs iQ-serie er at den trenger lang innspillingstid.. Låter litt metallisk i begynnelsen, men dette forsvinner etterhvert.
    Glimrende diskant og mellomtone i denne høyttaleren. En flott senter!
    Gratulerer!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, litt skarp i diskanten og en smule ubalansert, men jeg synes allikevel den låter bra. Men da har jeg jo noe å se frem til

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jo, litt skarp i diskanten og en smule ubalansert, men jeg synes allikevel den låter bra. Men da har jeg jo noe å se frem til
    Uten tvil!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!
    Den ser jo passelig "sint" ut!
    Én tilsvarende over lerretet også, så er alt i boks!

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med flott center! Kanskje et par spikes under den i forkant hadde gjort seg.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsGr
    Uten tvil!
    Så bra!

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Gratulerer!
    Den ser jo passelig "sint" ut!
    Én tilsvarende over lerretet også, så er alt i boks!
    Takker

Hehe, jo kanskje jeg skulle hatt en til. Men jeg har oppdaget en klar begrensning i Pioneeren. Nå skal jeg selvsagt være litt forsiktig med å ta sorgene på forskudd, men en plan var å bruke M&K'en som dedikert centersub og integrere Rythmik-en til frontene og LFE. Men nå viser det seg at det ikke går an å sette center som large hvis frontene er small, så det er enten/eller small eller large...kan komme litt tilbake til dette...

Denne kommentaren blir egentlig en forlengelse av over-lerret-center-tanken.Spørs om det tvinger seg frem en annen løsning på receiver-siden på litt sikt, og da tror jeg ikke jeg tar bryet med å prøve frem en center over lerretet.

Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Gratulerer med flott center! Kanskje et par spikes under den i forkant hadde gjort seg.
    Takker Ja, jeg skal teste meg frem med en lett vinkling, men skal spille den inn litt mer først. Men tanken har slått meg ja. Har også lurt på å legge på en moltontrukket 20 mm akustikkplate med "skråkrybbe" til centeren for å ta refleksjonene i topplata på benken.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med stilig center :-D

Den er vel ganske mye større enn den forrige når det gjelder volum ihvertfall?
    Burde bli litt mer trøkk med den....

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, kassevolumet og membranarealet er jo tross alt en del større. Vi har sett én film så langt, Natt på Museet 2, men vi spiller sjelden særlig høyt på familieforestillinger Men hele lydbildet i fronten ble mer sammenhengende og massivt, dialogen kommer bedre frem enn før, man får med seg hvisking til og med og der slet vi tidligere. Nå står den til innspilling over natten. Tror dette blir bra

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva blir neste oppgradering da, ny receiver?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, til uka får jeg inn en ny sub, tipper det blir en relativt grei oppgradering. Ny receiver er vel den mest realistiske oppgraderingen etter det. Men det ligger nok et stykke frem i tid, ja. Synes egentlig det spiller ganske greit nå, til tross for mangel på "ækt" HD-lyd. Og PS3-en fungerer helt greit som BD- og mediaspiller slik det er nå.

Jeg klarte hvertfall å sette noen griller i hodet på naboene her forrige helg. Vi hadde vorspiel til pubaften på 'lokkalet, så jeg kjørte noen demoer; Master and Commander, Open Range, Ice Age 3, etc. Det er nok flere naboer som angrer på at de ikke bygde hus med kjeller, Særlig morsomt var det jo at konene gikk rundt med stjerner i øynene etterpå. Det kan selvsagt ha med rumperisteren i sofaen å gjøre

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget pen den centeren der, gratulerer.
    Blir nok enda bedre når du løfter opp fronten på center, så du slipper refleksene fra stereobenken.

Du har vel noe molton liggende fra dempeplatene dine??

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har litt molton liggende, så jeg skal teste litt. Men den demper vel bare litt øverst i diskanten?

Over til den andre saken, den begynner å nærme seg nå:
    [YOUTUBE]Q-Ytukbhw2g[/YOUTUBE]

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    København er en bra plass

Molton demper ikke annet enn diskant.
    Hva med å legge en 30mm rockwool-bit under?
    Eller vanlige 12mm asfalt plater?

De demper hvertfall litt mer nedover i registeret.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med flott senter. Vurderer en IQ60c til egne IQ30.

Følg Denonbusters råd over. Vil heve lydkvaliteten ganske mye. Alternativt; trekk senterhøytaler helt frem til fronten på benken.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, asfaltplater har jeg faktisk ikke tenkt på. De kan jo kjøpes enkeltvis i motsetning til akustikkplater som må kjøpes pakkevis.

For øvrig må jeg si at jeg synes lyden er bra så langt. Bra snert og dynamikk. Jeg fryktet at den kunne bli litt forsiktig og snill, men det er den absolutt ikke. Nå har jeg egentlig ikke noe grunnlag for å anbefale denne fremfor andre, men så langt er jeg hvertfall godt fornøyd. Den vil vel matche dine IQ30 bra, Tiger.

*stikker ut for å handle*

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, dette hører kanskje like mye hjemme i byggetråden, men jeg tar det like gjerne her siden vi er inne på temaet.

Konstruksjon av asfaltplate trukket med molton med centerkrybbe:

Tegnet opp fotavtrykket til centeren på et ark og skar ut hull i asfaltplata:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-asfalt1-jpg

Jeg har trålet alle tenkelige butikker i området for å få tak i spraylim uten suksess, så da blir det å bruke vlisofixen fra Hitchcock-teppet. Man stryker det først på den ene flaten, i dette tilfellet plata, slik at man får en remse med lim.
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-asfalt2-jpg

tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-asfalt3-jpg

Så er det bare å stramme og stryke seg rundt kanten. Ble litt stresset så jeg fikk ikke tatt bilder av denne operasjonen, men her er det hvertfall ferdig og montert.

tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-asfalt4-jpg

tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-asfalt5-jpg

Det synes ikke så godt på bildene, men den ligger an på kanten foran slik at den får en liten vinkel oppover. Kunne antagelig med fordel fått enda et par grader, så jeg får se om jeg bygger opp litt til med et par spikes.

Har dessverre ikke fått tid til å teste, og i kveld skal vi 'utpå' så det blir nok ikke noe testing før i morgen.

Side 13 av 23 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •