tols1s hjemmekino. Ny kalibrering - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 23 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 444
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe, no worry!
    Skulle det noengang virkelig hende, så kan jeg love deg både kaffe m "tilbehør", og gjesteseng om nødvendig.

Høres jo litt bekymringsfullt ut, med de ulydene du beskriver?
    Du får forske litt mer, så finner du vel en årsak.
    Ellers så har forsterkeren din en slående likhet med den jeg har her. Kanskje ikke så rart, ettersom det er fra samme produsent.8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det er noen stor risiko for noen nattlige gjester fra denne kanten

Den gnisselyden kan rettes ganske greit. Det virker som den kommer fra den tykke ringen som ligger utenpå elementet, dvs. den som platen ligger på i bildet. Løsningen er ganske enkel, jeg monterer den rett og slett på "baksiden" av platen som skrus fast på undersiden av sofaen.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, never say never!

Joda, det løser seg vel om du monterer elementet slik at "pakningen" ligger an mot platen.
    Men hvilken vei har du tenkt å montere elementet da?
    Slik jeg tolker det du skriver, virker det som om magneten vil peke opp i sofaen?
    Nå skal jeg ikke påstå at dette blir feil, men jeg ville nå ha montert det hele slik at elementet spiller opp i denne?
    Er bare en magefølelse jeg har....

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du føler den du har i magen titt og ofte du Jan
    Så da har du vel belegg for påstanden.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, slett ikke sikkert det!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil vel ikke si det er i magen man først og fremst kjenner det i sofaen til Jan...

Men jeg vet egentlig ikke hvordan jeg skal montere det, må bikke overende sofaen og se hvordan det ser ut under der og hvilke muligheter jeg har. Men tanken er ikke å montere det opp ned. Kanskje plata kan skrus fast litt nærmere selve setet? Den gummipakningen har vel egentlig ingen praktisk funksjon slik det blir montert nå, så i verste fall kan den sikkert fjernes.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: det ble en dobbeltpost... Fortdømte drittnett

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Shakin'

Så var sofaen "oppgradert".

Begynte først med å snu sofaen over ende for å sjekke terrenget:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-sofap-rygg1-jpg

Så var det å lage en plate. Og som tidligere er det gjenbruk som gjelder, jeg har en god del platekapp fra taket, og tanken var å lime sammen to lag, det blir til sammen 28 mm.
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-platemaker1-jpg

Ta hull til elementet. Tegnet ført opp rundt utsiden av elementet mens selve hullet blir ca 35 cm. Jammen viste det seg ikke at hi-hat'en til junior hadde akkurat riktig diameter.
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-hulltaging-jpg

Så ble platen med elementet montert. Men nå skulle det vise seg at magneten tok nedi gulvet. Så da måtte jeg heve sofaen ca 20 mm. Vel, egentlig skulle jeg kanskje laget en ring for å bygge opp elementet, men da ble jeg redd for at elementet kom for nære setet og kunne faktisk sittes i stykker hvis noen setter seg litt for hardt. Løsningen ble og kappe til et par lektebiter og skru under føttene. Elegant? Vel ikke veldig men pytt.
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-foring-jpg

Litt vanskelig å se på bildet men det er ørlittegranne klaring.
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-klaring-jpg

Så var det prøvekjøring. Man kan vel trygt si at dette gir en helt annen dimensjon til film. Kjørte litt med Master and Commander, scenen der dinosauren dukker opp i Istid 3, Lifted fra Pixas kortfilmsamlingen. :shock: Endte faktisk med å skru ned "volumet" litt på sofaen for det ble litt distraherende. Men det virker som forsterkeren har stålkontroll på elementet og det rister faktisk godt i hele sofaen, til og med sjeselongdelen som bare er hektet innpå på siden. Men selvsagt er elementet plassert rett under sweetspot.

Må si at dette var en solid oppgradering ja. Vel anvendte 1000,-

Skal nok også hekte på en bryter på ledningen slik at jeg kan skru den av på musikk, dét blir liksom helt feil.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAHAHAHAAA, welcome to the club!
    Mistenkelig likt noe jeg har sett før? 8)
    Morsomt å lese at det ga et resultat som forventet, og kanskje mere til?

Løsningen, tør jeg si, er imidlertid fullstendig ubrukelig i musikksammenheng ja. En bryter bør nok derfor implementeres.

Nå vet jeg ikke hvilke muligheter du har for å bruke min løsning, men i allefall går den ut på at jeg bruker både lavpass- og høypassinngangene på subene, i kombinasjon med at jeg i musikksammenheng, henter subsignalet via HT-utgangene, og inn på høypass på suber.
    I filmsammenheng hentes derimot subsignalet via LFE-out på receiveren inn på lavpass, og en Y-splitt sender også signalet videre til sofashakeren.
    Dermed er sistnevnte tyst i stereo, men våkner til liv i filmsammenheng.
    Sjekk om du har samme mulighet, så kan du jo glemme den bryteren!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takk for mottakelsen, det er jo en nobel forsamling

Jeg har en Y-splitt suben nå, så shakeren får kun LFE, dvs. samme som suben. Har også skrudd lavpassfilteret på shakerforsterkeren helt ned slik at kun de aller laveste frekvensene slipper gjennom.

Men med din løsning så vil suben får både signaler fra høyttalerutgangene + LFE på film?

Jeg lurer også egentlig på kvaliteten til delefilteret som sitter i suben. Holder det mål? Vel, vi har jo fått dette demonstrert hos deg og der skjemmer det seg absolutt ikke ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er fett Kjører også en "Scrooge" i sofaen min med et eldgammelt 12" element og en 150W subforsterker (på anmodning fra Jan), og jøss det er moro på film!!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jo takk for mottakelsen, det er jo en nobel forsamling

Jeg har en Y-splitt suben nå, så shakeren får kun LFE, dvs. samme som suben. Har også skrudd lavpassfilteret på shakerforsterkeren helt ned slik at kun de aller laveste frekvensene slipper gjennom.

Men med din løsning så vil suben får både signaler fra høyttalerutgangene + LFE på film?

Jeg lurer også egentlig på kvaliteten til delefilteret som sitter i suben. Holder det mål? Vel, vi har jo fått dette demonstrert hos deg og der skjemmer det seg absolutt ikke ut.
    Ja, det er riktig!
    Og joda, delefilteret virker å holde mål. Har i alle fall ikke opplevd noe negativt der.
    Men som du antakelig husker(?), så er jo ikke frekvensgangen i sub-området like "hyggelig" i filmsammenheng, men er jo til å leve med allikevel.
    Ellers gjorde jeg en litt "rar" observasjon for en stund siden, mtp akkurat det:
    Selv om receiveren sier "Master HD" i filmsammenheng, kan jeg allikevel velge "Pure Audio" uten å miste surroundlyd, eller for den saks skyld, oppleve lyden som dårligere. Faktisk tvertimot!
    Har prøvd dette bl.a. på "Hitman" med David Foster & Friends, og bassen blir faktisk mer behagelig å høre på.

Hehe, morsomt at du også har "hengt deg på" løsningen, SannaX! Og jada, det funker fett!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett en film (Land of the Lost) nå på ganske lavt volum. Men det som er så kult er jo at man får en illusjon av at rommet rister når dinosauren kommer trampende selv om lyden er moderat. Utrolig heftig!

Jeg skal gruble litt mer på det oppsettet du nevner Jan, men jeg ser jo for meg at det kan ble en utfordring å få ting skikkelig integrert. Ikke for dét, det fungerer jo riktig bra hos deg.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har totalt 4x15 i mine sofaer selv (3 i fremste 3-seter og en i 2-seteren bak), og på film med litt eksplosjoner/bombenedslag etc er det utrolig hvilken effekt dette utgjør.
    Så Valkyrie for en tid tilbake, der det er et par bomber som drønner ganske dypt i frekvens - og døra til kinorommet begynte å blafre med... Må nok inn med en pakningslist der

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock: Det må jo riste noe sinnsykt Freddie!

Jeg ser helt klart fordelen av å ha en i hvert sete så det kan hende det blir noe mer her etter hvert. Det kommer litt an på hva jeg kan komme over av elementer, gidder ikke å kjøpe nytt i dyre dommer. Men når man først har fått smaken på dette så...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk for de billigste MGR-elementene fra Ljudia, så det kostet ikke allverden. I åpen baffel er det heller ikke mye effekt som skal til for å drive det.

Synes rommet ditt er blitt virkelig flott tols1!
    Hvordan ligger du an med det siste øret til Alfred?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Jeg gikk for de billigste MGR-elementene fra Ljudia, så det kostet ikke allverden. I åpen baffel er det heller ikke mye effekt som skal til for å drive det.
    Hmm, det skal sjekkes. Takk for tipset!

Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Synes rommet ditt er blitt virkelig flott tols1!
    Hvordan ligger du an med det siste øret til Alfred?
    Takker! Ja, jeg får ta en tørning med de siste småsakene i kinoen. Trekke litt strøm og subkabler, samt øret til Alfred. Men det er litt tungt å komme i gang når det er fullt brukbart som det er.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Woohoo, F15 på vei

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, han lar seg nok ikke lure.
    Men kanskje jeg skulle kjøpe dem, slik at han kan overta mine Vistaer til en litt hyggeligere pris? :twisted:

Side 10 av 23 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •