Elemental's søken etter nirvana - Open baffle på gang!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elemental's søken etter nirvana - Open baffle på gang!

Har lenge tenkt på å starte min egen tråd om stua mi, men har utsatt det i mangelen på gode bilder. Totto på forumet er en god kompis av meg, og brenner for fotografi-faget, så det er vel egentlig bare latskap og prioritering av lydforbedring fremfor rapportering på forumet som har holdt meg igjen hittil. Uansett blir det ikke no action av å sitte på gjerdet, så jeg kaster meg ut i det med mobilen godt i hånd. Så får totto stå for oppgradering av bildene når han får tid

For å snakke litt om meg selv (blir ikke fornærmet om dere hopper elegant over dette og neste avsnitt ) kan jeg jo begynne med hvor det hele startet. Har spilt tuba i korps og storband i mange år, og alltid vært glad i musikk. Bodde fortsatt hjemme når en god kompis av meg kjøpte Proson hjemmekino. Har alltid vært PC-orakelet til venner og bekjente, så når han skulle koble opp anlegget ringte han meg. Jeg hadde null peiling på høyttalere, men tok uansett turen og hjalp han å rigge opp utstyret. Da vi var ferdig testet vi litt forskjellig musikk og et par filmklipp, og jeg var frelst. Dette var jo rett og slett drit heftig!!! Kjøpte derfor samme oppsett på Svinesund, og dermed var jeg i gang

Levde i grunn lykkelig uvitende med Proson i ganske mange år, før jeg kjøpte Dantax. Selv om det ikke er for Hifi å regne det heller, gav det meg en smakebit av en mindre anstrengt lyd, med varme og klang nærmere det jeg var vant til fra korpsøvinger. Dro på noen messer, men opplevde at "Hifi-lyd" var hard og med overdreven diskant. Ble derfor skeptisk, og det var først i møte med Snickers at jeg oppdaget virkelig godlyd! Ramlet ved en tilfeldighet over tråden om BEL på DIY avdelingen her på AVForum, og bestemte meg for å prøve å bygge. Dro derfor til Rakkestad med audiens hos mr. Midgard, og fikk demonstrert BEL 2.5 mkI, riktignok med en prototype av bakdiskanten til mkII. Dette var en ny verden, og har siden det gjort mitt beste for å utforske den mest mulig. Messer, treff, besøk hos likesinnede og ikke minst fler timer på AVForum enn jeg tør tenke på, har brakt meg dit jeg er i dag.

Pr. dags dato bryr jeg meg mest om oppløsning/nærhet til musikken, og spilleglede! Disse to punktene er dessverre alt for sjelden kombinert godt på messer og i demorom hos forhandlere. Det blir ofte enten det ene eller det andre, i stede for en blanding av begge. Enkelte merker skiller seg dog ut, både på elektronikk og høyttalerfronten. Dessverre blir det for dyrt, og det er her min interesse for DIY ble vekket. Med BEL opplevde jeg nemlig å få bedre lyd hjemme for 4-5k, enn oppsett jeg lyttet til rundt om kring til flere titalls tusen.

Har derfor etter litt hopping mellom DIY og merkevare havnet på mine nåværende DIY høyttalere. For mer info om dem er det bare å ta en titt på byggetråden. Kort fortalt er det et par høyttalere med Seas Excel 5,5" mellomtone i magnesium (hexadym versjonen), DXT diskanten og 7" CSS basser med karbonfibermembran, underhengt magnetsystem (XBL2) og 11 mm lineær slaglengde hver vei. Kabinettet er bygget av MDF, med innvendig avstivning og dobbel frontbaffel. Dette drives av en Onkyo 875 og 2 OAudio BASH 500w forsterkere. HTPC med Asus Xonar D2 lydkort brukes som kilde, og som jeg kommer tilbake til i neste post, med Audiolense romkorreksjon og XO.

Må bare beklage den elendige bildekvaliteten! Det er som sagt svært midlertidig...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utstyr pr. 17.11.09 er som følger

Høytalere (DIY):

- Seas 27TBCD/GB-DXT
    - Seas W15CH001
    - CSS SDX7
    - MDF kabinett (22mm) med dobbel frontbaffel og god indre avstivning, 48 liter avstemt til 18 hz
    - Soundcare "spikes"
    - Oljet Teak finer finish (ikke ferdig!)

Elektronikk:

- Onkyo 875
    - OAudio BASH 500w
    - Sony PS3
    - HTPC med AMD X2 64 3600+, 4 GB RAM, GeForce 9600GT HDMI, Asus Xonar D2
    - Logitech diNovo Mini

Bilde:

- Sony 40D3000
    - Epson TW3800

Relevant software:

- Audiolense XO
    - Console
    - Virtual Audio Cable
    - Room EQ Wizard
    - Media Portal med Streamed MP skin

Måleutstyr:

- IBF Akustik MP-1r KIT med kalibrert mic og micamp
    - RadioShack analog

Lyd fra TV og PS3 er koblet til input på lydkortet. Ellers er PC kilde. Den tar seg av romkorreksjon og aktivt delefilter, også tar lydkortet seg av DA converting. Så går signalet analogt til MultiCh In på Onkyo 875, som fungerer som en multikanal analog forforsterker, og for mellomtone og diskant effektforsterker. Bassen går videre til 2 OAudio BASH 500w effektforsterkere. Onkyo brukes utelukkende i Pure Audio modus.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bli spennende å følge deg her Elemental! Du vet åpenbart en god del om hva du driver med, og gleder meg til å følge med når Audiolense XO blir satt i gang.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo riktig så spennende!
    For jeg vet hva du kan, ES!8)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hyggelig svar, gutter

Har nå skjedd endel endringer, for å komme nærmere mitt nirvana. Har lenge hatt lyst til å prøve open baffle, og etter å ha hørt Jamo i kinoen til Hjemmekino ble ikke akkurat den lysten mindre. Lagde derfor noen raske prototyper, og satte i gang en ny runde kalibrering og justering med Audiolense. Siden bassene jeg bruker ikke egner seg til open baffle, lot jeg de stå igjen i høyttalerne, mens mellomtone og diskant ble montert i den nye bafflen, delefrekvensen ble satt til 300 hz.

Dette spilte åpnere enn tidligere, sannsynligvis pga overgangen til dipol. På tips fra Score her på forumet prøvde jeg å henge opp elementene slik at de ble helt baffelløse. Og hei du, for en åpenbaring!!! Elementene slapp nå lyden på en helt annen måte enn de gjorde med baffel, og det virker som at Audiolense korreksjonen fungerer mye bedre når den slipper å prøve å rydde opp i all problematikken knyttet til frontbafflen, og heller kan fokusere utelukkende på rommet. Det låt rett og slett dønn nakent!

Men å ha elementer hengene fra taket er rimelig uaktuelt! Den åpne baffelen ble derfor brukt til å skjære ut en prototype på en baffelløs høyttaler. MDF er ikke stivt nok for en slik konstruksjon, så dette er kun midlertidig. På sikt må jeg se på løsninger for å få frest ut den samme formen i f.eks aluminium.

Etter endel lytting ble det klart at det var først og fremst mellomtonen som hadde forbedret seg. Denne låt nå så luftig og klart at sammenhengen mot bass og diskant ikke lenger låt 100% sammenhengende. Plugget derfor portene til bassene, og la opp en dønn flat target i Audiolense. Bassen strammet seg opp og trakk seg tilbake i lydbildet, og skled dermed sømløst sammen med mellomtonen. Diskanten derimot ville ikke spille helt på lag. For all del, det låt jo veldig bra, men diskanten kunne ikke skilte med den samme nakenheten som mellomtonen.

Tankene gikk derfor til elektrostater og båndelementer jeg har hørt tidligere, hvor nettopp diskanten har denne fantastiske luftige klarheten. Jeg kastet meg derfor på nett og bestilte to stk HiVi RT1.3, den samme bånddiskanten som sitter i Swans F1.1F og F2.2F, og x 16 i 2.3BF og 2.5F.

Denne diskanten trives ikke ned mot vanlig delefrekvens, så mellomtonene måtte presses opp til 4kHz. Var i utgangspunktet svært skeptisk til dette, da magnesiummembranet bryter opp svært stygt ved 7 - 8 kHz, men med Audiolense sin mulighet til å bruke ekstremt bratte filtre skulle dette vise seg å bli helt problemfritt. Etter noen sinussveip og litt justering satt det som en kule! Diskanten var nå like luftig og klar som mellomtonen, og med bånddiskantens geniale transientegenskaper fikk detaljering og dybde et godt løft.

I ettertid har jeg jobbet med å få tilbake den gode dypbassen, uten å kline til nakenheten forøvrig, og det er sannelig ikke lett! Dette blir nok i fokus en stund fremover...

-prototype2-jpg

-prototype1-jpg

Må som alltid beklage elendig bildekvalitet. På høy tid jeg får kjøpt meg et skikkelig kamera!

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja, flere som oppdager fordelen med å kutte ut hele baffelen :-D
    Har du noen planer om å kjøre uten baffel enda lenger ned i frekvens, eller blir det med mellomtonen?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt en av de mer spennende og kreative trådene den siste tiden

Hvor enkel er Audiolense og sette opp?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1!
    Et absolutt interessant og "vågalt" prosjekt!
    Fra en kar som jeg har svært stor respekt for, hva kunnskaper om temaet angår! Og som jeg i sin tid, også bokstavelig talt, fikk føle på kroppen.
    Det er jo nesten så jeg får lyst til å sponse ham med et bedre kamera!
    For det er jo nesten et forlangende, med bedre bilder fra et såpass spennende konsept!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, takk takk. Ja det er jo spennende å prøve litt ukonvensjonelle ting, spesielt når det viser seg å funke så bra. Bildene skal oppdateres til anstendig kvalitet altså, er bare jeg som er litt treg

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Score
    Se her ja, flere som oppdager fordelen med å kutte ut hele baffelen :-D
    Har du noen planer om å kjøre uten baffel enda lenger ned i frekvens, eller blir det med mellomtonen?
    Er litt usikker, men det blir nok aldri uten baffel hele veien ned. Det store spørsmålet er jo hvor langt ned i frekvens det er hensiktsmessig. Jo lavere vi kommer jo mer ekstreme elementer kreves det for å takle å spille uten kasse, og problematikken med frontbaffel og effekten av dipol blir stadig mindre og mindre. Er derfor litt usikker på hvor grensa der åpen løsning begynner å fungerer dårligere enn kasse går. Nå deler jeg ved 300 hz, og det takler mellomtonene fint, selv om audiolense må korrigere endel ned mot delefrekvensen. Må etterhvert få tak i noe som tåler å stå i friluft nedover i bassen, også teste litt frem og tilbake...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Absolutt en av de mer spennende og kreative trådene den siste tiden

Hvor enkel er Audiolense og sette opp?
    Takker Audiolense i seg selv er relativt enkelt og brukervennlig, men å sette opp HTPCn til å bruke filtrene kan være ganske knotete. Audiolense står nemlig kun for å lage filtrene, du må bruke andre programmer til å utføre korreksjonen. Hos meg brukte jeg et par uker på å sette opp et system som korrigerer all lyd pcn gir fra seg, både i stereo og multikanal, og dette har nå fungert stabilt og som forventet i 8 mnd... Men brukervennlig er det ikke!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bass før korreksjon:

-bass-jpg

Mellomtone før korreksjon:

-mellomtone-jpg

Diskant før korreksjon:

-diskant-jpg

Og resultatet etter korreksjon:

-resultat-jpg

Resultatet er bekreftet med RoomEQ Wizard.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Hehe, takk takk. Ja det er jo spennende å prøve litt ukonvensjonelle ting, spesielt når det viser seg å funke så bra. Bildene skal oppdateres til anstendig kvalitet altså, er bare jeg som er litt treg
    Hallais ES, jeg er meget flau nå ettersom jeg faktisk ikke har sett denne tråden før... Bare fulgt med på BEL tråden din. Men hei, jeg bruker heller tiden i stua hos deg med de høyttalerene kontra å lese om de

MEN, jeg ser at du vil ha bilder - og det skal vi jo selvfølgelig fikse! Jeg stemmer for at vi kanskje tar en shoot på søndag jeg så folket her kan få litt mer å sikle på. Er vel strengt tatt JEG som har vært litt treig siden vi prata om dette sist..

Hmm..Inspirerer til å lage egen tråd om stua og oppussinga du nå..

Ringes i løpet av helga Bare sørg for å tørk støv så ordner dette seg..
    -t

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra totto! Er opptatt på dagtid søndag, men om du er ledig på kvelden tar jeg gjerne en "shoot" da.

Og ja, jeg skal rydde i kabler og tørke støv

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble det fotoshoot på dere?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nei det kom noe i veien dessverre. Men vi skal få tatt det igjen

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det blitt en ganske stor omveltning i stua for en periode. Bestemte meg for å legge Audio Lense på hylla midlertidig, da jeg trenger et bedre system for å få det til å fungere lettvint og greit i daglig bruk, og få med surround fra PS3, xbox, HDPVR, osv. Har derfor koblet om så Onkyoen er prosessor i stede for pcn, og dermed går jeg glipp av muligheten for audiolense.

På sikt er planen å investere i et godt effekttrinn, og ha en pc med audiolense mellom reciver og effekt, slik at korreksjonen kan stå for seg selv og jobbe, helt uten brukerinteraksjon.

Men jeg er i ferd med å bli ferdig med utdannelsen min, og som et resultat må dette vente, da jeg ikke har så mye tid å avse til hobbyer om dagen.

Tanken var derfor å koble opp DIY høyttalerne mine via passive filtre igjen, slik at de kan kobles rett i reciveren. Men da jeg skulle gjøre det viste det seg at filtertegningene var blitt borte i en formatering Så den jobben må gjøres på nytt! Det har jeg ikke tid til nå, så da var det ingen annen utvei enn å kjøpe et "midlertidig" par, som jeg kan bruke frem til jeg har tid til å ta frem filterene igjen.

Kom over lsound sitt lagersalg på Swans, og hadde friskt i minne møtet med Swans D2.1SE fra treffet på Lørenskog i fjor vinter. Disse spilte utrolig flott med litt plass rundt seg, så jeg slo like gjerne til på disse.

Jeg er derfor blitt Swans-mann, og begynner nå å komme i havn med både innspilling, plassering og vinkling.

Sist jeg lovte bilder skjedde det svært lite, men jeg våger meg på å love det samme igjen Skal sørge for det blir no av denne gangen!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter et rolig år er jeg atter på sporet av baffle-less :-)

Open baffle fulltone, med så liten baffel som mulig. Her noen bilder fra innspilling som pågår mens jeg snekrer..

-20120114_123556-jpg

-20120114_123634-jpg

-20120114_124208-jpg

-20120114_124237-jpg

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg i gang med en enkel mock baffel for å teste litt.

-20120115_104423-jpg

-20120115_104441-jpg

Og to ting er svært tydelig. Det ene er at TangBand-fulltonen krever filtrering for å spille lineært (som jeg jo regna med) og det andre er at størrelsen og dybden på lydbildet rett og slett er enormt!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det 1808 eller 1772 du bruker?

Jeg solgte akkurat unna Fostex FE168EZ som var tenkt brukt sammen med 2stk 15" basser i OB.... For mange prosjekter for tiden.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •