Gurba Ny kalibrering.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 179
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gurba Ny kalibrering.

I vår fant jeg ut at jeg ville ha muligheten til å koble PC'en optisk til anlegget som da bestod av en Denon PRA-1500 og aktive BOSE Acoustimass 5. Etter å ha lest både her og andre steder så falt valget på Yamaha RX-V663.

Så begynte DVD-spilleren å bli sliten og en Samsung BD-P1500 ble kjøpt. Endelig fikk LCD-TV'en en verdig partner.

Alt var såre vel i noen dager da suget etter mer bass kom sigende. Etter nok en rundt med lesing ble en SVS PC12-NSD bestilt og etter noen dager var alt såre vel igjen.

Men det er jo dumt å ha en surround-receiver og bare 2.1,5... Ny runde med lesing resulterte i et par SVS SBS-01 og en SVS SCS-01. Artig med surround gitt. Billig har det vært óg. Så langt ihvertfall.

Men så leser jeg, her selvfølgelig, at to sub'er er "svært" så dermed måtte Schenker komme med en SVS PC12-NSD til. Resultatet ble mer og penere bass selv om de ikke var kalibrert.

Kalibrering ja... Hmmm... En dB-måler ble handla inn og sub'ene ble kalibrert etter beste evne med det resultat at bassen ble 2-3dB høyere og endel strammere. Vel verd innvesteringen. Har også testet ut REW med mic'en til 663'en, men fant fort ut at den kanskje ikke var mest egnet til jobben. Dermed ble en Behringer ECM-8000 handla inn. Artige greier gitt. Men nytteverdien er vel begrenset hos meg siden jeg ikke får gjort så mye for å bedre resultatet.

Mye vil ha mer og jeg fant fort ut at 663'ens kraftreserver var meget begrenset, særlig på musikk, så en Rotel RB-1572 ble bestilt. Etter en stund ble jeg gjort oppmerksom på at den var veldig forsinket og den ble derfor avbestilt til fordel for en Rotel RMB-1575. Nå hadde jeg ihvertfall nok pulver for framtidige oppgraderinger.

Etter å ha vurdert nye fronter lenge og hatt lyst på SVS STS-01 like lenge så slo jeg det fra meg siden forsterkerkjøpet ble endel dyrere enn først planlagt. Derfor så bestilte jeg meg selvfølgelig et par STS'er. Viljestyrke har jeg aldri hatt mye av. Litt hmmm til å begynne med pga skarp topp, men om de har spilt seg inn eller jeg har blitt vant så er de ihvertfall bedre nå. De har forresten ikke all skylden heller noe som ble tydelig med bytte av kilder. STS'ene opererer etter SISU-prinsippet så er opptaket dårlig så blir lyden ut dårlig. Men jeg er fornøyd allikevel.

Realistisk planer: Burde egentlig hatt noe bedre enn 663'en. En Pre/pro hadde vært tingen. Må bli Rotel da for å matche 1575'en.

Urealistiske planer: Vinne i Lotto og bygge hus med dedikert kino-rom.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag leverte jeg inn BD-P1500'en. Den justerer seg av og til opp til 1080p av seg selv når jeg slår den på. Jeg regner med at det er et hint om å kjøpe ny full-HD TV, men nå er det slutt på innvesteringene på leeenge.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rote litt i hodet ditt... 50" 1080p... koster ikke så mye... gjør det vel ;-D

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gurba Ny kalibrering.-worthless_thread_without_pics-gif

:razz:

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Rote litt i hodet ditt... 50" 1080p... koster ikke så mye... gjør det vel ;-D
    Det er vel sant, men jeg har brukt mer penger enn jeg burde allerede på dette. Dessuten så blir det ikke mindre enn 60" når jeg skal bytte ut TV'en.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Probie
    Gurba Ny kalibrering.-worthless_thread_without_pics-gif

:razz:
    Tenkte det ikke var vits i å legge inn bilder både her og på "minhjemmekino".

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halla knotten!

Ah, godt å se at du hootselig-plootselig måtte ta av litt! Det er mer likt deg! hehe
    Men du, begynner du å få peiling på justeringer og sånnt nå da? Kanskje du skulle tatt med deg utstyret ditt opp hit en tur snart og tatt noen målinger?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sickpuppy
    Halla knotten!

Ah, godt å se at du hootselig-plootselig måtte ta av litt! Det er mer likt deg! hehe
    Men du, begynner du å få peiling på justeringer og sånnt nå da? Kanskje du skulle tatt med deg utstyret ditt opp hit en tur snart og tatt noen målinger?
    Kan og kan fru Blom. Vi kan da prøve. Har solgt bilen så du blir i tilfellet nødt til å være sjåfør.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ka ****.. haha
    Jeg trodde jeg hadde hilsa på deg ganske nylig jeg.. Da er det noen andre som tror de har fått seg en ny venn!

Men jeg stiller selvfølgelig som sjåfør, skulle bare mangle! Om du har fri for tiden så si fra, så kan vi ta oss en trondheimstur igjen en dag også

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er frontrekka med SVS PC12-NSD x 2, SVS STS-01 x 2 og SVS SCS-01 x1. TV'en er en HD-ready Samsung LE40M71.

Gurba Ny kalibrering.-front-jpg

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround bak er SVS SBS-01 som jeg hadde foran før og surround side er BOSE Acoustimass 5 som jeg har hatt i en mannsalder snart.

Gurba Ny kalibrering.-bak-jpg

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha RX-V663

Gurba Ny kalibrering.-yamaha-rx-v663-jpg

Rotel RMB-1575

Gurba Ny kalibrering.-rotel-rmb-1575-jpg

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av en eller annen grunn så blir bildene veldig mørke. Sikkert alt det svarte som suger til seg alt lyset.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sickpuppy
    Men ka ****.. haha
    Jeg trodde jeg hadde hilsa på deg ganske nylig jeg.. Da er det noen andre som tror de har fått seg en ny venn!

Men jeg stiller selvfølgelig som sjåfør, skulle bare mangle! Om du har fri for tiden så si fra, så kan vi ta oss en trondheimstur igjen en dag også
    Det går en nesten maken bil her. Sjefen på Bunnpris.

Jeg har fri hver dag, men det blir litt knapt mellom jeg leverer og henter ungene i barnehagen. Ungene er hos mora i partallshelgene. På de fredagene ungene er hos mora så har jeg fri fra ca kl 9 til kl 17 påfølgende søndag. De er også hos mora hver onsdag fra kl 10 til kl 17. Bare si ifra så blir jeg med og gjør deg flau på butikkene.

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en grom frontrekke8) Kjente jeg ble nyskjerrig på de frontene dine:-D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb1
    Det var en grom frontrekke8) Kjente jeg ble nyskjerrig på de frontene dine:-D
    Det låter som det ser ut, rått! STS'ene er bedre enn jeg håpte, men de er følsomme for hva de blir mata med. Er opprinnelsen bra så spiller de bra, men de blir fort skarpe i oppsettet mitt hvis det som blir spillt er dårlig. Jeg bruker PC-optisk-receiver. Mulig det hadde blitt bedre med en ekstern DAC, men det er slutt på handlingen på en stund nå.

Dette er på musikk da. På film så er det bare rått, ikke noe annet.

Det som overrasket mest med STS'ene er at de sparker som fy. Infected Mushroom - Montoya tok av så jeg ble sittende og gape. Det hjelper nok på med Rotel'en, men allikevel.

Det beste med alt er at det trenger ikke å koste så mye. SVS gir skikkelig valuta for pengene. Jeg prøvde litt musikk på STS'ene med bare 663'en for moro skyld og det fungerte fett. Det ble litt mer anstrengt når det ble høyt i forhold til Rotel'en, men det er litt forskjell på ytelsen óg. Men det spillte høyt nok så det holdt her. De er ikke verdens letteste last med 90dB og 6ohm, men alle moderne receivere vil kunne sparke godt liv i disse.

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg var på Lsound å henta PC21Plus'ene min titta jeg på en gulstående modell(husker ikke hvilken model det var) ,men det virket skikkelig påkostet, ihverfall på elementene som de hadde brukt.

Spennende8)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    STS'ene er billigere på alle måter enn MTS'ene, men til halve prisen så skulle det bare mangle. Men STS'ene ser skikkelige ut de óg. Hvis noen er ute etter høyttalere i prisklassen rundt 6000kr så er de verd en lytt.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå justert litt på STS'ene og PC12-NSD'ene. Resultat: Behagligere lyd og mer bass. Må vel kalibrere litt etterpå.

Har dessuten bestilt Soundcare gjengede spikes.

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •