olavm sin minimalistkjellerstuekino. Moro med AVtorget og Denon 4308

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

olavm sin minimalistkjellerstuekino. Moro med AVtorget og Denon 4308

Lenke til min hjemmekino. Takk for alle kommentarer. Tenkte å opprette en tråd med erfaringer og forhåpentligvis meningsutvekslinger.

Sakset fra min hjemmekino-side:

Følgende utstyr benyttes:

Blu-ray: Panasonic BD-35
    HTPC: Selvbygg med ATI HD4550-grafikk og Mediaportal
    Reciever: Harman/Kardon AVR255
    Høyttalere: 3 x Klipsch RB81 i front, Klipsch RS42 surround
    Sub: SVS PB10 ISD
    Projektor: Epson TW2800
    Lerret: Dreamscreen V2 200 cm med AcousticHD lydtransparent lerret

Rommet er ferdig innredet kjellerstue på 3x5 meter med gipsvegger og fligsgulv. Forrige eier gjorde all denne jobben så jeg har ikke hatt muligheten til å tilpasse rommet spesielt. På grunn av vanskelig plasserte dører er også lerretet satt opp foran trappenedgang, noe som begrenser bredden til 2 meter.

Bildene skal erstattes med bedre bilder etterhver som kinoprosjektet blir ferdig. Forstatt gjenstår det å få levert surroundhøyttalere.

Erfaringer så langt:

- Lydbildet fra front er massivt og sammenhengende. Det er vanskelig å skille hvilken høyttaler lyden kommer fra.
    - Lavere plassert lerret gir mye bedre sitteopplevelse. Hadde tidligere lerretet høyere på veggen med ramma 70 cm fra gulvet og det ga kink i nakken. Nå er lerretet 37 cm fra gulvet.
    - Stereoperspektivet er litt smalt, men rommet setter begrensninger her.
    - Lydtransparent lerret krever at materialet bak lerretet ikke reflekterer lys. Dette er foreløpig løst med et svart fleece-teppe bak høyttalerne men dette må det jobbes mer med. Jeg måtte også sette frontgrillene på høyttalerne da jeg fikk refleksjoner fra høyttalerelementene.
    - Epson TW2800 har desverre litt for svakt sortnivå.
    - LCD-projektorer har for lav fyllingsgrad til å fungere helt optimalt på akustisk transparent lerret. Ved å stille helt skarpt oppstår det moiré-mønster. Dette er min største utfordring akkurat nå da lydoppsettet skremmer vettet av både samboer og bikkje . Moire-problemet kombinert med dårlig sortnivå tilsier at bedre projektor må inn men nå er budsjettet brukt opp for en stund så dette må jeg leve med en periode.

Videre arbeid:

- Videre kalibrering av projektor med Spyder2 og ColorHCFR og forhåpentligvis få bedre sortnivå.
    - Videre kalibrering ved bruk av REW. Foreløpige måliger viser stor dipp ved 50 hz og bassen ligger langs veggene og opp trappa mens det er litt dødt i lytteposisjon.
    - Akustiske tiltak.

Framtidsideer (når budsjettet måtte tillate det):

- Projektor med bedre fyllingsgrad, f.eks. Sony HW15. Kanskje HW10 dukker opp på brukten etterhvert?
    - Effektforsterker til front, Emotiva XPA-3? 3/6-kanals fra Rotel?
    - SVS PC12 i tillegg til eller istedenfor SVS PB10?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg innom Tonart i går kveld og hentet RS42. Ble tre ukers leveringstid mot 1 uke forespeilet. Tydeligvis stor etterspørsel etter Klipsch. Høyttalerne skal monteres litt over en meter fra bakvegg slik at de kommer på høyde med ryggen av sofaen. Noen som har praktisk erfaring med hvordan det er best å plassere RS-høyttalere? Tenker på høyde osv. Plassering på vegg blir nok begrenset til hvor jeg finner stenderen bak gipsveggen.. Så får jeg heller justere noen cm ved å flytte sofaen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette virket veldig spennende med mye god-lyd i kinoen! passer komboen klipsch og svs?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch og SVS virker å ha det veldig trivelig sammen. Men jeg sliter litt med en kjempedipp rundt 50 hz som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal få på plass. En PB10 til kunne jo vært en løsning, men må roe ned på invisteringstempoet litt nå Håper det dukker opp noe på brukten igjen.

Det jeg lurer litt på er hvor mye en effektforsterker vil hjelpe på frontene. For eksmepel Emotiva XPA-3. Siden vi bor i rekkehus og at bikkja blir livredd hver gang jeg trør ordentlig til blir det som regel filmtitting på moderat volum. Vil et eksternt effekttrinn kun føre til at jeg kan spille høyere eller vil det også gi et bedre lydbilde på moderat volum? Pleier som regel å spille på MV -30 der testtone på -20 gir 95 db.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt er det fra klipschene til duken? Skal sette opp en lydtransparent duk selv og lurer på om duken lett kan plukke opp vibrasjoner fra lydtrykket.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske trangt bak duken. Jeg har høyttalergrillene på fordi jeg fikk refleksjoner fra metallelementene gjennom duken. Det er ca 1-2 cm fra frontstoffet til lerretsduken. Frontgrillene buer også litt utover på RB81. Avstand fra 8-tomselementet til lerretet er vel ca 3-4 cm. Lerret sitter veldig stramt så jeg tviler på at noen høyttaler klarer å gi blafring i duken. Det er vel heller ingen høyttalere, subwoofere medregnet, som gir blafring i frontstoffet?

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres betryggende ut. Har vel ikke vært engstelig for blaffring men kanskje heller små vibrasjoner.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva syntes du om RB-81? Trykker de nok til at du ikke savner større gulvstående? Ser veldig bra ut dette her, prøver å finne meg et brukt par med RB-81 men det er ikke mange til salgs!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dårlige referanser på hva som trykker bra eller dårlig da de forrige høyttalerne mine var JBL LX55 fra 1989 Gulvstående har jeg ikke plass til slik utformingen av kinoen ble så jeg har heller ikke lyttet på de eller reflektert så mye over hva jeg eventuelt går glipp av.

Jeg kjører delefrekvent på 60 hz og lar SVS-en ta seg av resten. Når jeg er helt ferdig skal jeg ta en runde eller tre med REW og radioshack og finne ut hva som blir best.

Synes uansett lydbildet er veldig fyldig og kontrollert i mellombassområdet. Ikke noen mellomgulv-rister, men nok dynamikk til at bikkja hopper opp og løper mot lerretet for å roe gemyttene

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var omsider Klipsch RS42 montert, og det låter aldeles utmerket. Har aldri hatt skikkelige bakhøyttalere før, bare brukt det man måtte ha tilgjengelig, men dette ga et skikkelig løft. Nå må elektronikken få pause litt, selv om jeg har fryktelig lyst på Emotiva XPA-5, og heller se på akustikk.

Var innom XL-bygg på Lade i går og fikk priser på Rockwool Akustikk. 770 kr for 6x120x60.

Lurer på hvordan jeg best skal legge opp akustisk demping av rommet. Klappetesten gir veldig lite gjenlyd, men noe er det alltids. Jeg har også en kjempedipp rundt 50 hz som jeg skulle gjort noe med.

Demping av førsterefleksjon tror jeg går greit for venstre høyttaler, men kan by på problemer for høyre. Førsterefleksjon ligger entern i døra vist på første bilde, eller på en cd/dvd-hylla foran døra. Hvis refleksjonen treffer ved cd-hylla er jo en løsning å finne en ny hylleløsning og heller sette opp et panel der. Ligger refleksjonspunktet på døra tror jeg at jeg må kjøpe litt mer eksotisk dempemateriale for å få det til å se pent ut.

Hvis jeg venter med refleksjonsdemping tenkte jeg i første omgang å plassere to akustikkplater mellom høyre, senter og venstre etter inspirasjon fra Strikys sitt prosjekt: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post1318263

I tillegg tenkte jeg å bruke de restrerende platene til å sette i 45-grader vinkel i tre av hjørnene i rommet som en slags bassfelle. Vil dette i det hele tatt fungere, eller krever det mer vitenskapelig innfallsvinkel for å få bukt med 50hz-dippen min?

Tar ellers imot alle gode ideer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har omsider målt frekvensresponsen med REW og Radioshack. Det er sikkert store muligheter for målefeil pga oppsett osv i REW men kurvene følger omtrent erfaringene mine fra manuelle målinger også.
    Vedlegg 58153

Jeg har kjørt tre målinger. Sub (PB10) uten delefilter, fronter (RB81) uten delefilter og sub + fronter delt på 80Hz i AVR255. AVR255 kjører uten romkorreksjon da jeg synes lyden med romkorrektsjon låt veldig rart.

Ser at jeg har en dipp på ca 150 hz jeg ikke var klar over før, men problemet mitt er den store dippen rundt 50-60 hz. Jeg er også litt overraska over at RB81 ruller av så bratt under 85hz men dette er vel en kombinasjon av dipp i rommet og at høyttalerne tross alt er bokhyllehøyttalere.

Jeg kalibrerte suben med gain og fase til å spille med frontene på 50hz på 80db og videre justerte opp til 85db. Men i tillegg justerte jeg gain litt mer opp da jeg synes det ble for lite bass.

Spørsmålet er hvor går jeg videre. Bassfelle eller EQ? Sikler litt på anti-mode, samtidig som det hadde jo vært fristende med SVS EQ-1 til jule. I tillegg er juletilbudene hos Emotiva veldig fristende. Hvis jeg skal bruke ca 7000 på hjemmekinoen, hva vil være lurest?

- SVS EQ1
    - XPA5
    - Anti-mode og XPA-3
    - Anti-mode og UPA-5
    Eller:
    - Onkyo 807 med Audessey MultiEQ?
    - SVS PC12 i tillegg?

Herlig hobby

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom jeg fikk REW ordentlig opp og gå og også endelig hadde litt tid til overs flyttet jeg subwooferen fra bak lerretet til midt bak sofen, spillende mot siden. Da ser det ut til at den store dippen rundt 50-60hz forsvinner.

Grafen viser sub og fronter i samspill, delt på 80hz. Merket med en gang at lyden ble mer sammenhengende i de lavere frekvenser. Da ser det ut til at det er godt jeg ikke har bestilt EQ ennå. Kan heller bruke disse pengene på forsterker og akustikkplater.

Laget også waterfall-diagram i REW. Ikke sikkert det ble gjort riktig men det ser ikke bra ut. Mye etterklang, så her må det vel til med akustiske tiltak.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke vært noen endringer i kinoen siden forrige post, bare mye moro med film.

Fikk i går tilslag på en brukt PB10-ISD på finn.no som jeg skal hente i kveld så da blir det ikke to tårn, men to ett-eller-annet?

Noen som har gode forslag til plassering av to subber? Hadde vært greit å fått dem foran igjen men da blir det en på midten og en i hjørnet. Usikker på om dette er noe lurt.

Problemet i rommet er først og fremst at det er mye bass langs sideveggene og nesten ingenting i midten.

Leser at anbefalt plassering er en på midten foran og en bak på midten. Vil dette redusere problemet mitt? Det vil vel også måtte bli ganske mye forskjell i gain på de to subbene da den bak vil være mye nærmere lytteposisjon. Antar dette ikke blir noe problem da jeg svært skjelden spiller i nærheten av å stresse anlegget.

Blir sikkert timesvis med flytting, måling og mer flytting. Og satse på at det etterhvert dukker opp en SVS EQ1 på brukten til fornuftig pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasserte den ene PB10 bak lerretet helt på midten av veggen, plasserte den andre tilsvarende midt på bakveggen. Fikk først en kjempedipp rundt 22 hz, men fikk justert opp denne ved å skru fase fra bakhøyttaleren fra 180 til 90.

Måling med begge PB10 og RB81 med deling på 80hz
    Vedlegg 68526

Samme kurve utjevnet med 1/3 oktav
    Vedlegg 68527

Tok en del målinger med 50hz-tone rundt omkring i rommet. Nå er det like mye bass langs hele sofaen, og ikke som tidligere med lite bass i sweetspot og veldig mye på siden av rommet. Ser ut til at to subwoofere plassert som anbefalt gjør susen.

Føler jeg må skru sub level ganske så mye opp for å få linaeritet fra 40 hz og oppover, men da blir det en kjempetopp nedover. Sikkert morsomt med film med ble litt rart med musikk.

Noen som har noen gode ideer for å dempe denne toppen uten EQ?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes kurvene dine så bra ut jeg med den nye posisjonen på subbene.. Men du opplever det altså som for mye i bunn og for lite fra 50 og oppover?
    Første jeg tenkte på var å justere høypassfiltere, slik at subben ruller av før, men det har vel ikke SVS?

Tror muligens lyden oppleves slik fordi RB-81 dine ruller veldig bratt av samtidig som SVS har litt vell mye volum i bunn. Ser ikke helt hvordan du skal løse dette uten en eller annen form for eq som demper bunn litt, eller annen plasering av høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målinger har vist av RB81 der de er plassert nå ruller av på 80hz uansett om jeg deler der eller ikke, så jeg tviler på at deling på 60hz vil føre til noe. Kan jo selvsagt prøve igjen.

Har huset fult av slekt for tiden så litt dårlig tid til å teste film, men fikk sneket med til litt demokjøring for meg selv. Begynner å bli veldig bra bassrespons i kinoen nå. Men litt merkelig låter det, da skuddvekslinger høres greit ut, men så snart lydsporet beveger seg under 30 hz blir det plutselig veldig til rystelser

Er uansett storfornøy med å få jevnere bassrespons rundt omkring i rommet. Godt utgangspunkt for innkjøp av EQ til julepresang Frister veldig med SVS EQ1, men muligens også anti-mode vil kunne gjøre susen.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du har absolutt bedre bassrespons enn gjennomsnittet her inne. Bass under 30hz skal jo riste, det er vanvittig sjeldent det finnes bassinfo ved så lav frekvens i musikk. Men jeg kan skjønne at du helt ideelt sett kan ønske deg litt mer nivå ved fra 40-70hz.
    Jeg tror problemet er at frontene ruller litt for fort av som du nevner. Selv om reciever deler på 80 vil frontene vanligvis bidra med en god del DB nedover. Men som du sier ruller dine av tidlig uansett. Antakeligvis pga plasseringen.

Et alternativ er å kjøpe deg en sub til med høypassfilter som du kutter av ved 40hz som jobber fra 40-80hz. Dette vil også heve opplevelsen av dynamikk oppover i bassområdet. Kjøper du en sub med PEQ i tilegg har du svært mye tuningsmuligheter til å få nøyaktig den kurven du ønsker.

En EQ kan stort sett gjøre lite for å heve nivået i et bredt område. Det er først og fremst når grafen har mange store peaker at antimode og andre bass EQ'er uvurderlige verktøy. Ja de kan muligens dempe nivået noe i bunn, men stigninger er såpass jevn at jeg tror ikke de vil forandre så mye på kurven.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det ikke litt i overkant mye dypbass? Det blir lett så det overdøver resten som skjer i filmen.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    den kurven liker jeg :-D
    Og den kurven klarer jeg ikke gjenskape lenger... Skjønner egentlig ikke hvordan jeg fikk det til da jeg målte den. Den er definitivt ideell.

Angående fler subber: To PB10 får holde. Blir nok å spare til EQ.

Avrulling på RB81, plassering er det lite å gjøre med, kanskje jeg kan flytte dem noen cm lenger fram eller tilbake. Helst vil jeg rotere kinoen 180 grader, men da kommer sitteplasser i veien for døra til vaskerommet og det er dårlig WAF Høyttalerne står forsåvit på et litt vaklevorent stativ, kanskje bedre avstiving av dette vil kunne fungere. Men skal se om jeg ikke skal bruke litt mer tid på plasseringen av høyttalerne.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •