Alex F sin hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Alex F sin hjemmekino

Her er noen bilder av stue og kjellerstue. Har hovedanlegget mitt i stua.

Mitt gamle anlegg har jeg plassert i kjellerstua. De som har fulgt med har skjønt at jeg vurderer projektor kjøp. Jeg er usikker på om jeg skal plassere denne i stua eller i kjellerstua.

I kjellerstua kan jeg henge lerret og projektor opp permanent. Rommet er dog mye mindre, samt at min sønn sover rett ved siden av. Dette begrenser bruken av hjemmekinoen. Lett å kontrollere lys.

Stua er stor, og her kan jeg se film på relativt høyt volum (vel, vel) uten at min sønn våkner. Problemet er at det vil neppe bli pent å henge projektoren opp i takbjelken, i tillegg til at lerretet vil ikke kun henge oppe permanent. Vanskeligere å kontrollere lys her pga mange vinduer. Kan ha projektor på bordet eller på et "kamerastativ" bak godstolen !?

Er det noe som har tips til møblering eller løsning ? Har ikke bestemt meg for projektor, men skal teste ut Optoma H30

Mitt utstyr er (i stue):
    Mirage senter
    PSB 5T front
    Klipsch dipole bak
    Marantz 7200
    HK DVD 25
    KEF subwoofer

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg kanskje ville hatt det i det lille rommet i kjellern, er noe drit når rommet ikke blir helt mørkt!
    Projektoren klarer ikke og mestre svartnivået da.
    Så får du heller spille litt besjedent med tanke på sønnen din, hva med og flytte han til andre enden av huset :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok definitivt gått for kjellerstua.
    Hvor stort er rommet?

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    virker bra detta...

blir nok godt å få pj...

lykke til med lerret prosjekt og prosjektor prosjekt...... :wink:

tips: du kan flytte rommet til sønnen din. hvis du har mulighet til det da......

en annen mulighet for å blende vinduene og hvis du har mye penger er å kjøpe motoriserte blendingsgardiner... det hadde vært kjempe tøft...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner faktisk å lukte på denne muligheten. Tror ikke det blir aktuelt å flytte på ham med det første. Rommet ved siden benyttes til kontor/gjesterom. Skal dog vurdere det.

Er det negativt å ha lang subwooferkabel ? Lurer på å ha sub'en under hjørnebordet (ref kjeller bak). Dette krever lang ledning. Vet heller ikke hvordan dette vil låte. Gir sikkert god rumperisting i sofaen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lang blir den da?
    Er jo veldig normalt med 8m

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ad subwooferledning: Tror nok lett den blir 10 meter. Avhenger av om denne skal ligge langs gulvet, eller strekkes opp i taket (slik at en ikke snubler i ledningen (husk min sønn er 16 måneder og spiser på ledninger som en rotte).

Ad størrelse på kjeller: Kjellerstuen er åpen, men den delen dere ser på bildene har følgende størrelse: Kjeller Front er ca 200 cm fra vegg til dør (soverom). Takhøyde er vel 240 (max). Lengde på rommet tror jeg er ca 5 meter.

Funderer på følgende dersom jeg velger kjellerstua: Blir fronthøyttalerne stående for smalt ? Kan leve med dette mot å få stort bilde. Hvor skal jeg ha suben ? Ønsker å ha TV i tillegg til projektor. Vurderer å skaffe nye benk med hjul, slik at denne kan trekkes ut fra vegg når jeg ser TV. Krever dog at jeg må ha ekstra kabler for å ta høyde for dette, hvis komponenter skal stå under TV'en. Usikker på hylleoppsett i front. Hyller er ofte ikke dype nok til å ha stereokomponenter i. Forslag ? Lerret tror jeg bør henge fra taket,m slik at jeg får utnyttet veggplass til hyller (har over 150 DVD'er som tar plass)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forstått det slik at signalet til suben ikke krever særlig mye, så 10 meter skulle være helt OK. Vurder gjerne en skjermet kabel fra Biltema.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer ledningen fra Biltema i ferdige lengder, eller må jeg lodde dem selv ? Hvis så, hvilken loddeting skal jeg benytte ? Har prøvd å lodde høyttalerledninger tidligere uten suksess. Mulig jeg brukte for mye loddetinn, i tillegg til at jeg skulle spleise 2 ledninger sammen. Det er vel annerledes dersom en kun skal lodde ledning på plugger ??

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde samme problem som deg. stua mi er på 40 kvradrat og
    store og fine. Men samboer liker ikke kino ting storre høytaler mm.
    da fik eg et lite kino rom kun 18 kvdrat meter, men det funger smertefrit. sidden det er eget rom. er oxo meget mørkt, så eg ville ha gått for kjellen

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestemt meg for å flytte hjemmekinoen til kjellerstua. Har testet hvor lydtett min sønn sitt rom er, og jeg kan faktisk spille ganske høyt uten at alt for mye trenger igjennom. I tillegg sover han ganske tungt.

Det ser ut som om jeg kjøper projektoren til Kenti, dvs Hitachi PJ TX10. Denne synes jeg designmessig er fin i tillegg til at den er MEGET støysvak. Bildet er også bra (til prisen), selv om TX100 var MYE bedre (koster dog 20 000). Testet Optoma H30, og var egentlig ikke veldig imonert. Relativt bra bilde, men støyet altfor mye. I tillegg er denne lite plasseringsvennlig og har liten zoom.

Rommet er dessverre ganske lyst, men det får jeg leve med. Skal kjøpe meg blendingsgardiner (mulig IKEA). Blir nok ikke motorisert. Kjøper nok også ny TV benk, der jeg har plass til center høyttaleren + forsterker, DVD og Canal Digital Tuner. Ønske er å få denne på hjul, slik at det ikke blir så langt til TV'en. Skal også kjøpe lerret, men er usikker på hvilket. Har sett et nedtrekkbart til ca 1700 på komplett.no på 2x2 meter. Usikker på om dette er stort nok.

Projektoren blir nok stående på en hylle på bakvegg.

Skal sende bilder når jeg begynner å nærme meg ferdig med kjellerstua.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    på 2x2 meter. Usikker på om dette er stort nok.

Projektoren blir nok stående på en hylle på bakvegg.
    Husk at sitte avstand bør være minst 1,5x bredden på bilde og at de fleste kaster bilde over linsens sentrum. Derfor ofte oppheng i tak beste løsning.

Bidda

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra bakvegg til frontvegg er det 5,7 meter. Hvis jeg fester nedtrekkbart lerret i taket ca 0,5 meter fra frontvegg, vil avstend til lerret bli 4,5-5,0 meter, slik at sitteavstand ikke blir noe problem.

Når det gjelder takfeste: I følge Kenti er det problemløst å ha PJ på hylle på veggen. Han har dette selv (2,3 meter over bakken. 3 meter til tak). Skal ikke være noe problem. Dette vil jeg selvfølgelig teste når PJ er i hus. Det er enklere å plassere PJ på en hylle, enn i tak. I tillegg er det mer konevennlig. Vurderer å bygge en "DVD hylle" med litt dypere topplate. Usikker på om dette blir fint.

Lerret blir nok nedtrekkbart, selv om rammelerret er det beste. Det er alltid kompromisser som må inngås når en ikke har et eget rom for hjemmekino.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har dette selv (2,3 meter over bakken. 3 meter til tak). Skal ikke være noe problem. I tillegg er det mer konevennlig. Vurderer å bygge en "DVD hylle" med litt dypere topplate. Usikker på om dette blir fint.
    Lerret blir nok nedtrekkbart, selv om rammelerret er det beste. Det er alltid kompromisser som må inngås når en ikke har et eget rom for hjemmekino.
    Har han Pj'n liggende opp/ned på hylla da eller bruker han mye Keystone justering for å rette opp bilde? Husk at dette forringer bildekvaliteten.

Har selv nedtrekkbart lerret, fungerer bra, blir høy WAF. Se bilder i linken underst.
    Bidda

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke han bruker KEYstone. Hitachi har meget god lens shift. Usikker på om dette er er kun til siden. Skal som sagt sjekke dette når jeg får PJ i hus.

Hvilket lerret har du ? Kan du anbefale noen ? Pris ? Har ikke satt av alt for mye penger til lerret.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hitachi har meget god lens shift. Hvilket lerret har du ? Kan du anbefale noen ? Pris ? Har ikke satt av alt for mye penger til lerret.
    Det forklarer saken ops: Det gjør den klart mere plasseringsvennlig 8)

Bruker Grandview, 200 cm og hvitt. Kjøpte hos AVshop.no prisene varierer noe, ca 1500 tenker jeg.

Bidda

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan se ut som om du har 4:3 lerret, og at du bare lar være å trekke dette helt ned. Hvorfor er 16:9 lerret dyrere enn 4:3 (ref AV Shop). Logisk burde det vært omvend pga mer duk ?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan se ut som om du har 4:3 lerret, og at du bare lar være å trekke dette helt ned. Hvorfor er 16:9 lerret dyrere enn 4:3 (ref AV Shop). Logisk burde det vært omvend pga mer duk ?
    Riktig, har 4:3 lerret, kunne like gjerne ha kjøpt 16:9 da vi ser alt i 16:9 og har lav takhøyde (210 cm). Tror lerretene er like store i dukforbruk, men 16:9 har et stort felt øverst som er sort. Har noe med normal takhøyde og muligheten for å montere i taket og få bilde lavt nok for riktig synsvinkel. Derfor også dyrere, sortee feltet øverst, samt mengden produsert, da 4:3 brukes i data-verden.

Som du ser lengre ned på min side har jeg valgt å lage en grovmaskering fra 4:3 til 16:9 som også er mulig å svinge opp.

mvh
    Bidda

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har han Pj'n liggende opp/ned på hylla da eller bruker han mye Keystone justering for å rette opp bilde? Husk at dette forringer bildekvaliteten.
    Heisann,
    Jeg har ikke projektoren liggene opp/ned nei, den står som sagt "riktig" vei på en hylle på veggen. Meningen med lens-shift er jo at man skulle flytte bildet uten at det går utover bildekvaliteten. Nettopp bl.a. dette er Hitachi kjent for å være gode på.
    Jeg ser ikke at bildekvaliteten blir dårligere i det hele tatt når jeg bruker lens-shift.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Heisann,
    Jeg har ikke projektoren liggene opp/ned nei, den står som sagt "riktig" vei på en hylle på veggen. Meningen med lens-shift er jo at man skulle flytte bildet uten at det går utover bildekvaliteten. Nettopp bl.a. dette er Hitachi kjent for å være gode på.
    Jeg ser ikke at bildekvaliteten blir dårligere i det hele tatt når jeg bruker lens-shift.
    Alex F forklarte dette litt lengre opp i tråden og det er rilktig at lens shift ikke påvirker kvaliteten da denne form for justering foregår optisk og ikke digitalt slik som keystone.

mvh
    Bidda

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •