Baldrick sin "the wall of sound", tilbake til JBL kinohøyttalere... - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 29 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 561
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du slo til på de elementene ja, tittet litt på dem selv Er meget gode elementer og de gir nok en mye mere film punch enn hva Aurasound elementene gir.

Aurasound er jo en ekstremt bra og dynamisk sub til musikk og den overasker meg meget ofte, tror ikke jeg har hørt en bedre sub til musikk! Å den kombinasjon du har til salgs var jo et kupp. Har selv prøvd Crown amp. på mine Aurasound elementer og det var en utrolig bra kombinasjon.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg måtte slå til på de med en gang jeg såg de, når jeg alikevell var på kikk etter 18" element så var det svært gunstig at de her dukket opp nå, var egentlig på leit etter JBL 18" men dette var ett artig alternativ

Syns Aurasoundene fungerer bra på film også jeg når de får litt drahjelp med EQ i bunn, men heelt i samme liga som de aller værste blir det nok ikke. Men sammenlignet f.eks. med SVS PB12/2 som jeg hadde før ville jeg nok faktisk valgt Aurasound også til film. Men det er på musikk de er aller beste, og jeg er enig at det er ikke mye som er bedre enn de der

Selger av TC Sounds elementa mente at Nautilus kassen ikke spillte optimalt så vi får se hva som skjer med det, men har veldig lyst å fullføre den ihvertfall for makan til rått utgangspunkt for en subkasse er det ikke ofte en ser.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde noen simuleringer på TC Sounds elementa og jeg ser at der er veldig mye output i bunn å hente på bassrefleks sammenlignet med trykkammer, så jeg "frykter" litt at jeg har kjøpt Nautilus kassen forgjeves ::???: Ville vært synd for tror den hadde blitt ekstremt rå enten i blank svart eller evt kombinert med finer:

Og det værste er at jeg fikk meg enda ett luksusproblem igår, fikk tilbud om å kjøpe suben jeg har vært på leit etter i lengre tid men aldri sett til salgs i Norge, JBL B460:

Den trenger endel TLC men iom at den heller ikke er noe jeg har bruk for pr idag så kunne det kanskje vært ett artig prosjekt utover vinteren.

Har ihvertfall bestemt meg for at Aurasoundene desverre må bort selv om jeg egentlig hadde hatt lyst å beholde de også, så får håpe noen kjøper de

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble lettere lamslått tidligere i uken da jeg fikk tilbud om å kjøpe en B460 som nevnt i forrige innlegg, og enda mye "værre" ble når jeg dagen etter fikk tilbud om å kjøpe enda en B460 hos en annen person, dette til tross for at jeg pr idag ikke har sett en eneste slik annonsert i Norge

Det er sikkert mange som ikke kjenner til JBL B460, men det er ihvertfall en 18" sub med 2245h basselement som JBL lagde for å spille ilag med L250/250ti. Det var en eksklusiv sak som kostet den nette sum av 18.000 kr i 1989!

Eksemplaret jeg fikk idag er tilsynelatende strøkent og har kun en eier før meg som selv kjøpte den ny på slutten av 80 tallet. Eneste å utsette er at opphenget på bassen er gammelt og porrøst og må byttes rimelig snart, dette skjer på alle JBL med skumoppheng og er en kurrant jobb å gjør selv, gjorde det senest med 14" i 240tiene for 2 uker siden.

Etter planen skulle jeg hente begge B460ene idag, men desverre ble det en smule skjærings da selger nr 2 fikk ikke tak i nøkkelen til hvor den sto lagret så jeg fikk bare med meg den ene Men jeg vil sannsynligvis hente den på ett senere tidspunkt, har uansett ikke egentlig bruk for de nå siden jeg forhåpentligvis iløpet av første halvdel av neste uke får TC Sounds elementa også

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Ble lettere lamslått tidligere i uken da jeg fikk tilbud om å kjøpe en B460 som nevnt i forrige innlegg, og enda mye "værre" ble når jeg dagen etter fikk tilbud om å kjøpe enda en B460 hos en annen person, dette til tross for at jeg pr idag ikke har sett en eneste slik annonsert i Norge

Det er sikkert mange som ikke kjenner til JBL B460, men det er ihvertfall en 18" sub med 2245h basselement som JBL lagde for å spille ilag med L250/250ti. Det var en eksklusiv sak som kostet den nette sum av 18.000 kr i 1989!

Eksemplaret jeg fikk idag er tilsynelatende strøkent og har kun en eier før meg som selv kjøpte den ny på slutten av 80 tallet. Eneste å utsette er at opphenget på bassen er gammelt og porrøst og må byttes rimelig snart, dette skjer på alle JBL med skumoppheng og er en kurrant jobb å gjør selv, gjorde det senest med 14" i 240tiene for 2 uker siden.

Etter planen skulle jeg hente begge B460ene idag, men desverre ble det en smule skjærings da selger nr 2 fikk ikke tak i nøkkelen til hvor den sto lagret så jeg fikk bare med meg den ene Men jeg vil sannsynligvis hente den på ett senere tidspunkt, har uansett ikke egentlig bruk for de nå siden jeg forhåpentligvis iløpet av første halvdel av neste uke får TC Sounds elementa også
    Steike ta! Tibake på JBL-2245H ja Angret kanskje litt på at du solgte dem til meg dengangen Uansett ikke vanlig å se disse her på berget! Har du noe info på hvor store disse kassene er i volum og hva de er tunet til? Hvis du sitter på kassetegninger kunne jeg kanskje tenke meg å se de også...kanskje et fremtidig byggeprosjekt?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sett de til salgs en eneste gang jeg i Norge, og ingen av de her to var annonsert heller, det er kun tilfeldigheter som gjorde at jeg fikk tak i de Også i USA er B460 svært skjeldne, omtrent eneste plass der noenlunde jevnlig er slikt til salgs er i Danmark faktisk.

Tror de er rundt 225liter tunet til 25hz, men pga det er litt lite volum egentlig for 2245 så har org delefilteret BX63 (som jeg også fikk med) innebygd EQ i bunn for å kompensere for dette.

CAD/Kassetegning finner du her Og da har du mulighet å bygge en speilvendt for å få symetri, det kan ikke jeg

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var også Nautilus suben i hus Ett stk vanvittig håndverk utført av "Nautilus" :shock: Eneste "kjipe" er at jeg ikke aner hva jeg skal bruke den flotte kassen til iom at jeg også handlet JBL subene og også har stående bassrefleks kasser som TC Sounds elemnta nok kommer inn i istedet :-?

Og elementa er perverse nok de, skal se om jeg ikke får tatt bilde av de sammenlignet med ett "normalt" element for å vise hvor voldsomt det er. Får se om når jeg får pakket det opp senere idag og kanskje også får lyd i galskapen. Men det avhenger bl.a. av litt bærehjelp, for elementa i seg selv veger 35kg/stk men så kan en fort legge til godt over det doble for kassene...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye sub elementer i hus.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri vært en kabelfantast og bruker idag noen relativt rimelige Kimber kabler på frontene mine.

For morro skyld tok jeg idag og lånte en kammerat sine Kimber Monocle-X kabler som ihvertfall i mine øyne er relativt dyre med en pris på rundt 12000 kr.

Må innrømme at jeg ikke hadde de helt store forhåpningene på at det ville bli en vanvittig opplevelse... og det ble det heller ikke Litt vanskelig å kjøre blindtest på meg selv, men for å si som sannt er så hørte jeg ikke noe særlig forskjell i det hele tatt, så det var kjappe 12.000 kr spart 8)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden oppdatering her, men bestemte meg idag for å kjøpe tilbake noen JBLer jeg solgte til en kammerat for noen år siden, ett JBL HT1 THX sett

Det er fryktelig upraktisk (og lite pent) å ha så store bakhøyttalere som jeg har idag med 240TI, så derfor jeg har tenkt å prøve 4 av HT1 høyttalerne som bakhøyttalere, 2 stk HT1F bak og 2 stk HT1D (dipol) som sidehøyttalere og dermed samtidig også få 7.1 istedet for 5.1.

Det er ikke noen veldig påkostede høyttalere (men kostet faktisk nytt for snart 20 år siden rundt 30.000) Det spiller ikke bra på musikk men mener å huske at det spillte greit på film. Høyttalerne har endel til felles (samme diskant og mellomtone) med JBL 8330a som har blitt brukt som surroundhøyttalere i tusenvis av kinoer så får håpe det gjør nytten... det finner jeg sikkert ut ila av helga

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye på brukten i dag Baldrick. Bytte på gang?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den siste tiden har det skjedd ganske store endringer i hjemmekinoen. TI høyttalerne er stort sett solgt (foruten 250tiene som pr idag er satt bort på lageret) og TC Sounds subene er solgt.

Istedet har jeg kjøpt inn 3 stk JBL 4645 (18" kinosuber) samt 5 stk JBL 8340 høyttalere. Sistnevnte har jeg oppgradert litt med bedre drivere til HF hornet slik at de nå faktisk spiller ganske greit både til musikk og film (orginalt er de litt skrikende). Har også fått opp en falsk vegg slik at alle fronthøyttalerne nå er skjult, samt seneste tilskud er at jeg nå ikveld omsider har fått opp Dreamscreen lydtransparent lerret. Bak lerret spiller nå subene samt 3 av 8340ene, bak i rommet er de to siste 8340ene.

Alt i alt er jeg nå mye mer fornøyd med filmlyden enn tidligere og det selv om totalkostnaden er mye lavere. De modifiserte 8340ene spiller ganske bra de og 4645 kassene er virkelig kjempebra. Savner kanskje litt det ekstreme skyvet til TC Sounds subene under 30hz, men utenom det overgår JBL subene TC sounds på alle måter.

Men.... en kanskje enda artigere oppdatering skjer forhåpentlig også før jul, nye høyttalere igjen Større horn, større basser og MYE mer hifi er vell viktige stikkord og det blir nok fortsatt JBL.... gleder meg villt!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi vil ha bilder!

Active Sphinx sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulera med nytt oppsett. Eg har og 8340 som bak høyttalera og eg synst dei fungera veldig bra som da. Dei har bra med trøkk og kan spela høgt.
    Dei fekk kjørt seg når eg såg den siste transformers filmen:-) Ikkje den beste filmen, men lydsporet er fantastisk:-)

Intermediate zantrix sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Vi vil ha bilder!
    +1 !!!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må det helt klart bilder til!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg kan fortsatt ikkje ta OK bilder, men en får nå ett visst inntrykk av hvordan det er. Ikke helt fornøyd med hvordan det ble med høyttalerstoffet på rammene så mulig jeg kommer til å gå for sceneteppe istedet/itillegg.

Og som sagt, 8340ene blir etter planen byttet ut før jul, de blir sendt fra sverige neste uke :razz:

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Større horn, større basser og MYE mer hifi er vell viktige stikkord og det blir nok fortsatt JBL.... gleder meg villt!
    Hvor store horn snakker vi om her da? 3x2360 må jo være ideelt.:-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere erfaring med bl.a. 2370 og 2380 har sagt meg at PA horn ikke nødvendigvis er den rette vegen for meg å gå i hjemmekino/hifi, så det blir ingen 2360. Blir nok heller noen H9800 kopier som horn

Active Sphinx sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bytte ut alle 8340ane eller e da bare front settet som skal byttast?
    H9800 kopiar hørres veldig lovandes ut:-)

Kan eg spørra kva du gjort for å oppgradera 8340ane? Bedre driver til hornet?

Side 8 av 29 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •