Baldrick sin "the wall of sound", tilbake til JBL kinohøyttalere... - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 29 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 561
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hoysan. Dette var saker. Og hvordan er lyden?

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Gratulerer!!! Dette så virkelig spennende ut
    Takk for det, håper det blir bra, tror ihvertfall ikke det er høyttalerne sin feil dersom jeg ikke blir fornøyd med filmlyden nå

Sitat Opprinnelig postet av 900sl
    Hoysan. Dette var saker. Og hvordan er lyden?
    Spesielt pent er det ikke så jeg må gjør en hel del dersom jeg beholder de, bl.a. sette opp en vegg i front og bytte lerret og slikt, men den tid den sorg (eller glede )

Har svært lite erfaring med de enda, de står her og spiller mens jeg skriver nå og jeg liker det jeg hører! Veldig annerledes enn 250ene, både på godt og vondt. På musikk mangler de litt helt i toppen, ihvertfall nå uten EQ, men har en 31bånds EQ som jeg vil prøve etterhvert slik at de får litt hjelp over 8khz

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så meget! Du lever visst ut deler av drømmen min

Hvorfor leter du spesielt etter 8330? Hva med 8340 eller 8350 (den nyeste).
    Jeg vet blant annet at 8350 ikke går like dypt som sine forgjengere, men det er vel ikke grunnen?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man lever da bare en gang så når jeg først fikk tilbud om noe slikt måtte jeg jo bare slå til.

Forsåvidt ingen god grunn til at jeg skrev 8330, kunne like godt ha skrevet 8330 og 8340. Fordel med 8330 er at en kan få tak i de realtivt rimelig fra USA, det å finne slikt til OK pris i Norge er vanskelig.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er en ok pris tør jeg spørre?
    Har vært i kontakt med Soundgarden selv; de kunne skaffe meg 8350 for ~6k pr stk. Jeg sikler noe helt hinsides på 4 av dem =D

Gleder meg til fortsettelsen!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    24.000 for bakhøyttalere er desverre for mye for min økonomi her og nå :cry: Tenker du å bruke de til fronter så kan du da heller få kjøpe mine for samme sum :-D

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så du skulle selge unna litt utstyr, men slik situasjonen er idag kan jeg ikke kjøpe høyttalere som er beregnet på en kino til 400 seter. høhø

Planen er å kjøre 3 x JBL Array 1400 + 4 x JBL 8350.
    Drømmen heter det vel kanksje ^^ Tror det hadde blitt mer enn rått!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som blir solgt og hva som blir beholdt gjenstår å se, har bare alt for mye så noe må uansett bort

3 x Array 1400 hadde helt klart vært rått det Eneste minus (foruten pris) som jeg ser det er at den har tilsvarende basselement som jeg har i mine TIer (LE14) og den er vanvittig bra til hifi men sammenlignet med f.eks. 2226 som sietter 4647ene så leverer de helt annet trøkk, det mangler noe på film synes jeg.

Så kan jo si at det litt av det jeg savner i TIene fannt jeg i kinohøyttalerne, itillegg til annet trøkk i bassen så er det helt rått hvordan de fungerer på film, selv om jeg pr idag kun har koblet til 2 fronter og ikke senter, det smeller noe så inni *******. Hadde det vært en dedikert hjemmekino jeg hadde hadde og jeg også hadde de ekstra 20.000 til å bygge om frontparti og få på plass transaprent lerret hadde jeg ikke vært i tvil, da hadde jeg aldri vurdert å selge selge kinohøyttalerne, men iom at det ikke er det så er jeg litt mer i tvil

Jeg la det ut nå bare for å se om det er omsettelig, hehe, er klar over at det sikkert ikke er så stort marked for slikt så sannsynligheten for at jeg sitter med det er egentlig ganske stor Isåfall så vil jeg få på plass en ny frontvegg med transparent lerret og plassere alt bak den, må da også prøve å få subben fram i rommet, tror det akkurat skal gå å få plass til alle 5 i front. Det skjer nok ikke før jul men må jo ha noe å gjør på nyåret også!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Så kan jo si at det litt av det jeg savner i TIene fannt jeg i kinohøyttalerne, itillegg til annet trøkk i bassen så er det helt rått hvordan de fungerer på film, selv om jeg pr idag kun har koblet til 2 fronter og ikke senter, det smeller noe så inni *******. Hadde det vært en dedikert hjemmekino jeg hadde hadde og jeg også hadde de ekstra 20.000 til å bygge om frontparti og få på plass transaprent lerret hadde jeg ikke vært i tvil, da hadde jeg aldri vurdert å selge selge kinohøyttalerne, men iom at det ikke er det så er jeg litt mer i tvil
    Hvordan føler du stemmer blir gjengitt og hvor merkbart synes du det er på film med så tidlig avrulling som JBL 2445/2380 har?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tenker på avrulling oppover ved at de ikke spiller så lyst?

Isåfall er dette ikke spesielt merkbart til film i det hele tatt det lille jeg har prøvd de, til musikk derimot blir det noe annet. Slik de spiller her og nå mangler de helt klart noe i toppen. Dette synes jeg forsåvidt har vært tilfelle på de fleste store hornhøyttalere jeg har hatt oppigjennom, både Altec Lansing og andre JBL høyttalere. Hadde bl.a. JBL 4435 Studio Monitor for noen år siden og også de manglet litt helt i toppen til musikk.

Det er faktisk ganske mange som bruker samme kombo i rene hifi oppsett, men som jeg har vært inne på lenger oppe så trenger en da EQ for å gi den litt hjelp i toppen, enten iform av ekstern EQ eller andre passive filter. De passive 3115 filtera jeg har har justering som til en viss grad kompenser for dette, men ikke nok til hifi. Alternativt er det også noen som bruker ekstra diskant (2404, 2405 e.l.) helt i toppen når de blir brukt til hifi, også de som bytter til 2450SL membran. Dette blir ikke aktuelt for meg å prøve med det første ihvertfall, har derimot en 2x31 bånds EQ som jeg skal prøve meg litt for å se hvordan det fungerer.

Lydmessig synes jeg det er veldig uanstrengt og behagelig og iom at driverne er så svære og deles allerede ved 500 hz så tar de for seg det meste av det som skjer i vokalfrekvensene og med en slik effektivitet så spiller de også på tomgang. 2226 bassene er noe av det meste ettertrakte av JBL i DIY kretser og det er ikke helt uten grunn da de både spiller høyt og meget bra! I mine kasser spiller de som nevnt ikke helt hed i kjelleren på film men iom at jeg har relativt store suber utenom så er ikke det problem.

Nå må det også legges til at jeg har svært lite erfaring med høyttalerne foreløpig og oppkobling er svært provisorisk

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært noe respons på annonsen for kinohøyttalerne men ingen har ført til salg... så da må jeg jo så smått tenke litt på hvordan jeg skal bruke de. Tok derfor å koblet til en høyttaler i senter også idag og det ble jo ingen nedtur for å si det slik, må innrømme at det blir en litt annen lyd på film av dette enn TIene Må innrømme at jeg gleder meg litt til å prøve skytescenen fra Open Range :twisted:

Høytalerne er ikke akkurat pene så jeg må gjør noe på sikt, sannsynligvis blir det å lage en falsk vegg på nivå med høyttalerfront og så flytte lerret tilsvarende. Ideelt sett skulle senter vært på nivå med frontene men for å få det til må jeg ha lytt lerret, evt legge alle høyttalerne ned slik som senter. Siste er nok ikke aktuelt, så det blir nok sikkert noe alla dette bare også med subene i front, i mellom senter og frontene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinohøyttalerne er nå solgt for å beholde husfreden og ting er igjen tilbake til hverdagen med JBL TI høyttalere i alle kanaler

Nyåret begynner med oppgradering av receiver, har bestilt en Onkyo TX-NR1007, først og fremst i håp om at MultEQ-XT romkorreksjon kan gjør noe med problema som rommet mitt skaper, vil nok også prøve ut med flere høyttalere med Audyssey dsx

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har egentlig ikke noe ønske å selge subene, men noe av det andre skulle jeg ha solgt så derfor jeg prøvde å legge ut en "pakke" for å se om det hjalp på salg, selger de ikke løst for å si det sånn selv om det frister mye med sub som krever mindre kasse!

Newcomer Sir.KnowsAlot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt dette så utrolig rått ut. Faktisk så det så rått ut at jeg driver og leter etter profesjonelle subwoofere fra JBL i dette øyeblikk. ^^

Har selv sansen for lyden fra JBL-høyttalere, og kan ikke forestille meg hvor rått dette faktisk låter.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spiller greit men ikke optimalt i rommet mitt. Får meg en Onkyo TX-NR1007 i morgen, skal først og fremst bli artig å prøve Audyssey MultEQ-XT romkorreksjon, håper den kan gi ett løft samtidig som jeg håper den alt i alt er litt bedre enn Pioneer forsterkeren. Har forsåvidt vært bra fornøyd med jobben den har gjort, men helt fornøyd blir jeg jo tydligvis aldri

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyoen gav meg kanskje ikke den oppturen jeg hadde håpt på selv om den fungerer greit, hadde nok for mye forhåpninger til MultEQ-XT itillegg til at jeg ikke visste om begrensningene den ville medføre pga manglende fleksibilitet.

Men om ikke annet så førte den meg ut på ett måleeventyr for å finne bedre plassering av fronter og sweetspot og dette har ihvertfall gitt resultat!

Bl.a. pga manglende muligheter for lav deling av sub på Onkyoen har jeg innsett at jeg må få gjort alvor av å få subene fram i rommet mitt. Soundsplinter subene er for store til dette, så derfor er de nå solgt og nye suber er også bestilt, får de forhåpentligvis på søndag

Denne gang blir det noen vesentlig mindre gutter, men forhåpentlgivis er de ikke så små i lyden selv om kassen er vesentlig mindre enn jeg har blitt vannt til! At de spiller bra på musikk er jeg ikke i tvil om, er derimot mer spent på hvordan de vil fungere på film, om de er brutale nok, ikke minst helt i bunn. Det er snakk om 2 stk DIY suber med Aurasound NS15 element, av enkelte hevdet å være ett av de beste subelement på markedet, bl.a. brukt i Adam Tensor SW393 Det er de her det er snakk om, vell å merke uten Hypex modulene, jeg vil som før bruke Crown k2 på de:

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Soundsplinter subene er for store til dette, så derfor er de nå solgt og nye suber er også bestilt, får de forhåpentligvis på søndag

Denne gang blir det noen vesentlig mindre gutter, men forhåpentlgivis er de ikke så små i lyden selv om kassen er vesentlig mindre enn jeg har blitt vannt til! At de spiller bra på musikk er jeg ikke i tvil om, er derimot mer spent på hvordan de vil fungere på film, om de er brutale nok, ikke minst helt i bunn. Det er snakk om 2 stk DIY suber med Aurasound NS15 element, av enkelte hevdet å være ett av de beste subelement på markedet, bl.a. brukt i Adam Tensor SW393 Det er de her det er snakk om, vell å merke uten Hypex modulene, jeg vil som før bruke Crown k2 på de:

Skal bli gøy å høre din vurdering av de nye subene. Du får nok lyd på dine en god stund før meg.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk subene i hus sent igår kveld og har bare fått prøvd dem bittelitt foreløpig men førsteinntrykket er kjempebra! Kan vell si med hånda på hjerte at for første gang begynner jeg å bli fornøyd med lyden i rommet

Jeg gjør som jeg ofte gjør, dvs det motsatte av hva de fleste anbefaler, så jeg har kjørt Audyssey kalibrering uten suber for å få de kalibrert best mulig helt ned. Subene blir korrigert med Antimode og de kjører paralelt med frontene, har også fått ett aktivt filter utenom slik at jeg igjen deler subene på 50hz, fungerer mye bedre enn 80 hz hos meg. Om dette er rett eller galt bryr jeg meg lite om, for det gir ihvertfall en lyd jeg liker Tror og jeg skal holde meg unna målinger i rommet, for de er sikkert ute å kjøre nå, men så lenge jeg er fornøyd så er det vell det som teller 8)

Det er nok flere faktorer som gjør at jeg nå er mye mer fornøyd, 50 hz deling istedet for 80, subene forran istedet for bak i rommet samt at Aurasound subene nok er ett par hakk bedre lydmessig enn Soundsplinter subene. Har ikke spillt særlig høyt eller prøvd de på film enda, så kan godt være at Aurasound subene bare rekker Soundsplinter opp til ankelen der, men på musikk er det ihvertfall 5 hakk bedre nå enn det var tidligere

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt at du blir fornøyd, baldrick!

Men vil bare få skyte inn en ting angående det å sammenlikne subber.
    Du sammenlikner subber i rett kasse på antakelig bedre plassering med subber i feil kasse og antakelig dårlig plassering. Det blir som å sammenlikne epler og.... brannbiler. Ikke for å være ekkel eller 'disse' Aurasound, men du har antakelig ikke hørt det sanne potensialet i Soundsplinterne.
    Ikke at det betyr noe, de funket ikke for deg, og det er helt ok!

Side 6 av 29 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •