Baldrick sin "the wall of sound", tilbake til JBL kinohøyttalere... - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 29 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 561
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har idag konvertert den lukkede kassen til bassrefleks. Prøvde først med ekstremt lav tuning (14-15hz) men det var ingen poeng i, gikk så opp på 25hz og det ble noe bedre men som naturlig nok er ble det lite lyd under tuningfrekvens. Gikk så ned på ca 20 hz og der er jeg også nå, det er det som måler flatest kurve men for å få flat kurve ned til 20hz så ble det rimelig mye EQ helt i bunn. Sammenlignet med lukket kasse må der omtrent like mye EQ til i bunn rundt 20 hz men noe mindre rundt 25-30 hz. Litt skuffet egentlig da det utifra simulering burde vært rimelig stor forskjell på lukket (gul kurve) og bassrefleks tunet til 20hz (rød kurve).

Skal jeg videre prøve noe blir det enten mer plasseringsvennlig (dvs mindre) lukket kasse eller ca dobbelt så stor bassrefleks/sonokasse (grønn kurve)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foresten... noen som har gode tips hva jeg kan gjør for å få bedre bassrespons i sweetspot? Det er som natt og dag på fremste og bakre sofa, forran høres det nesten ut som en reiseradio som spiller mens bak fungerer det rimelig bra.

Romkorreksjonen/fasekontroll/EQ i Pioneeren hjelper fint lite og ihvertfall på langt nær nok.

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste hadde vært å få bassen i front som nevnt tidligere, men dette lar seg ikke gjøre pga plass igjen som du sier :-( Da må du evt gjøre litt research på mindre kasser som kan spille dypt nok med samme karrakter på lyden du vil ha, sånn at du har mulighet til å sette de i front.

Haddet det vært noe hjelp i å flytte frontene litt lenger fra bakvegg? :-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet hva jeg vil ha, to stk JBL W1500H suber i front, men jeg må bli kvitt eDene først isåfall Har spillt litt mer idag og innser at det å porte kassene ikke var noen god ide, de spillte bedre og dypere i trykkammer. Desverre ikke helt lett å gjør om dette men får se hva jeg finner på. Har vært flere interesert i bassene men når alt kommer til alt så trekker folk seg..... så har vell bestemt meg for å prøve ca 400liters sonokasser viss jeg ikke får kjøper rimelig kjapt

Har foresten prøvd det meste med plassering av frontene uten at det hjelper nevneverdig på utfasingsproblemet

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teoretisk sett hadde jeg hatt plass da kassene er bygd så grunne som mulig (det er Altec Lansing A8 kabinett som er ombygd jeg bruker) men ideelt ville det ikke vært av estetiske og praktiske grunner. MEN dersom det kunne vært lydmessig gunstig så er det ihvertfall ikke noe i vegen for å prøve det (bortsett fra at det er ett slit å flytte på kassene alene da de sikkert veger nærmere 100kg stk)

Som ett siste forsøk så fjernet jeg nå ikveld all demping innvendig i kassene og det tror jeg ikke var så dumt nå når jeg har bassrefleks, har bare såvidt fått spillt på det nå i etterkant men det virker som det kan ha hjulpet en hel del faktisk, både på effektivitet og at det kanskje gir litt mer lyd i bunn

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått gjort rommet mer eller mindre ferdig for nå.

Forran i rommet er gulvlister omsider på plass og kabler går bak listene, frontgrill til 250ti er lagd og HDMI splitt er på plass (slik at jeg får bilde både på PJ og monitor)

Subene har også fått bittelitt bedre finish med ei ny toppplate og frontgrill:

Så dersom en ikke ser godt etter er det nesten slik at en ikke ser at der er 2x200 liter med basskasser lenger

Ellers om dagen leker jeg meg med XBMC, prøver å få plass Aeon skin

[YOUTUBE]ImwHHdI8s0A[/YOUTUBE]

XBMC remote på iPhone

[YOUTUBE]OIdDNrkkVu8[/YOUTUBE]

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Råe høyttalere du har der! Har veldig sansen for 250! I mine øyne tøffere enn 260!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøffere er jeg helt enig i at de er, men største forskjellen er nok alikevell lyden, 250ti og TL260 deler pyramide fassongen men der stopper også likhetene. Det skulle da også bare mangle at TIene ikke var bedre siden 250ti på slutten vistnok kostet over 60.000 for paret mens TL260 idag koster 1/4 av dette

Det mest nærliggende å sammeligne den gamle TI serien med av det som er i salg i dag er Array 1400. Der er naturlig nok en vesenltig forskjell med tanke på at Array bruker horn, men basseleemnt i Array 1400 (LE14-3) er tilnærmet identisk med det som står i 250ti (LE14-1) og kvaliteter ellers er på tilsvarende nivå. Hva som spiller best av Array og TI serien kommer ann på preferanser, jeg liker horn og kunne VELDIG godt ha tenkt meg ett komplett Array oppsett men det blir for dyrt desverre.

I USA har de foresten en knall bra JBL serie som desverre ikke er i salg her, kombinasjonen PT800/PS1400 er nok pr idag det nærmeste en kommer 250TI lydmessig idag:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter som nevnt tidligere med utfasing i fremst sofarad, har lagt ut en egen tråd om det her, er litt frustrende :cry:

Ellers så ødela Loffen nattesøvnen min ved å legge ut alt gromutstyret sitt for salg, frister å selge både hus og bil for å handle endel av utstyret hans men frykter vell at fornuften seirer selv om jeg har sinnsykt lyst på mye av utstyret han har lagt ut

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Du har ikke prøvd subbene midt på sideveggene?

Frode
    Tror også det kan være verdt et forsøk med kassene midt på bakvegg i stedet for ute i hjørnene - kan motvirke en romnode på langs.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott rom!

Likte den lille flatskjermen på siden. Sikkert grei om en bare skal inn i menyer osv.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Du har ikke prøvd subbene midt på sideveggene?

Frode
    Nei har ikke prøvd da jeg har vært litt småsyk og beista er fryktelig tunge å flytte på. Og som jeg skrev i andre tråden er det heller ikke en ideel løsning da JBLene spiller endel bedre enn Elemental Design på musikk så helst har jeg kun lyst å bruke frontene ved musikkavspilling og brukene subene kun på film :-?

Sitat Opprinnelig postet av 900sl
    Flott rom!

Likte den lille flatskjermen på siden. Sikkert grei om en bare skal inn i menyer osv.
    Ja den er veldig praktisk og grei den, står på ett svingbart veggstativ slik at den normalt sett er inntil veggen og nesten ikke synlig. Kan til nød brukes som PC skjerm og internet surfing når jeg sitter i fremre sofa og til nød også musikknavigering fra bakre, men ellers blir en 24" skjerm for liten når en får litt avstand. Så med tanke på det kunne den godt ha vært noe større men da hadde den vært litt vanskelig å skjule på samme måte Foresten veldig misunnelig på nye suben din, kunne SVÆRT godt tenkt meg to slike istedet for eDene mine, men økonomien tillater desverre ikke det

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det PS800/1400 var sinnsykt!!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte meg idag en dingseboms som skal bli artig å prøve, en Anti-Mode 8033 Automatic Subwoofer Equalizer. Dette blir ikke løsning på problemene mine, men tenkte jeg måtte prøve for å se om den ihvertfall kan hjelpe litt til Har i diverse tester sagt å gi bedre resultat enn både SVS, Audesey og Velodyne sine EQ enhete rog det til langt lavere pris så jeg tenkte jeg mttte gi den en sjans ihvertfall

Og dersom den yter like bra som servicen til produsent må det bli bra, sendte bestilling for under 2 timer siden og fikk isted mail om at den er sendt

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AntiMode boksen har sålangt overgått forventningene jeg hadde, det er en HEEELT annen bass nå enn tidligere. Har fjernet tidligere løsning og uten den hadde jeg en kurve som viste opptil 12dB peaker/diper fra 20 til 63dB, nå med AntiMode ligger det på 4dB og med litt tweak skal jeg få det ganske snorrett tror jeg, så den anbefales på det sterkeste.

EQen (ballansert profesjoenell 2x31 bånds EQ) jeg har brukt på suben skal jeg prøve på frontene og se om jeg manuelt kan klare å ordne litt der også så kanskje det blir greit.

Mye EQ går naturlig nok utover headroom og krever sitt av forsterker og element men da jeg skjelden/aldri er i nærheten av å spille på grensa, så gjør ikke dette noe i praksis.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koblet til EQ også på frontene og skulle jeg nå kun ha sett på frekvenskurva så hadde jeg vært veldig fornøyd for den begynner å bli ganske bra. Radioshacken måler avvik på 1dB mellom 20 og 80 hz så med korreksjonsfilter ser kurva slik ut i sweetspot når fronter og suber spilelr ilag:

Desverre så stemmer ikke nødvendigvis kurver overrens med mine ører så fornøyd er jeg (selvsagt) fortsatt ikke, det er fortsatt noe som ikke er som det skal med lyden fra frontene. Skulle derfor absolutt ha lånt meg en bedre receiver og sett om det kanskje er forklaringen :?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom Posten holder ord får jeg nytt lerret imorgen Hadde håpt å få plass til 120", det var plass på veggen til dette men det viste seg desverre umulig pga høyttalerne skygget for bildet. Slo derfor til på 106" Adeo Imager da det var så billig, 2200 kr inkl frakt, får håpe det ikke er så dårlig som prisen tilsier men at tidligere tilbakemeldinger vedr Invideo stemmer og at det er nesten like bra som Adeo Plano

Side 4 av 29 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •