Baldrick sin "the wall of sound", tilbake til JBL kinohøyttalere... - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 29 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 561
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lil-H
    Har du anslått noe maks dB for disse 18"? Skulle tro den klarer 110dB på strak arm, så om du ikke har spesielle behov er du vel ikke så dårlig stelt?
    Måtte jo ta en kjapp test, men da kun på musikk... 120dB blankt både med Infected Mushroom og Michael Jacksom. Hadde målet vært høyest mulig måling skulle jeg garrantert fått endel dB høyere ved å justere gain og EQ men det ble ikke gjort nå

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart du måtte det

Ser da ikke helt poenget med å bytte ut med noe annet, om du ikke mangler noe punch, kjapphet, tørrhet? Anything?
    Jeg skal ærlig innrømme at jeg er på utkikk etter noe mer bass i fremtiden, så om 200L passer fint til én 18" så er en langt på vei.
    Har du noe følsomhet på eD basserne du bruker?

Så forresten 2stk Crown Xti2000 på finn som jeg har meget lyst på!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eD oppgir følsomhet til 90,5dB, er samme elementa som står i den største suben deres A7-900

Såg XTIene, bra pris for de men har selv ingen erfaring med den serien. Noen sier de er veldig bra, andre sier de ikke er så bra til hifi så jeg vet ikke. Men jeg ville ihvetfall sjekke de for viftestøy, hadde en 2x1800 watts Crown forsterker tidligere og den bråket ALT for mye til at den var brukende til hifi bruk.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den hadde kun blitt brukt som subforsterker, så vil anta den klarer seg godt. Har foreløpig ikke funnet noe ang viftestøy, så antar den er for høy.

med en følsomhet på 90.5dB spørs det nok ikke om det blir billigere for meg å gå for noe JBL lager, da jeg vet de har meget høy følsomhet på et par (alle?) av subbene sine. Du har vært borti et par av de etter hva jeg har skjønt, så det vet vel du bedre enn meg

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dypbass mindre/lik 20Hz?

Trenger ikke noe dypere enn 20Hz selv, så om det til dels kan kombineres med ikke 500L+ kasse samt noe dypbass, så er alt fint for meg =]

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke mange JBL 18" som spiller mer eller mindre flatt ned til 20 hz i en 200 liters kasse desverre. 2245H som jeg solgte er det elementet som spiller dypest av JBL elementa og det bør ha nærmere 300 liter og svært gjerne oppimot 400 for å max trøkk heeeelt i kjelleren! 2242H trives godt i ca 250liters kasse men går ikke så dypt som 2245H selv om det helt sikkert spiller dypt nok i praksis! De fleste andre JBL 18" spiller ikke noe særlig under 30hz da de ikke er lagd for dette.

Problemet med JBL er uansett prisen, 2245H koster veil hos Lydrommet 6250 kr + mva pr stk, 2242H er nok enda dyrere, og skal du ta den helt ut med 2269H så koster det 14370 + mva

Jeg solgte mine 2245H alt for billig og med flere tusen i tap men pga uorginal membran og en liten feil ved ene så sank verdien betraktelig. Grunnen jeg solgte de var plasseringsproblem da jeg måtte hatt en større og annerledes kasse enn jeg har idag. Den spiller ikke så høyt som eD men mine lydpreferanser liker bedre JBL enn eD selv om jeg ikke på noen måte synes eDene spiller dårlig! (synes eD spiller bedre enn SVS og TC Sound jeg hadde før, men ikke fullt så bra som Altec og JBL lydmessig) Dette er grunnen til at jeg vurderer salg av mine, men da blir det til fordel for 15" JBL og ikke 18".

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2242/45H er det jeg har sett på selv. Vet 2242H brukes i mange proffe kinoer, blant annet Colosseum (8stk), som spiller "Usable response to 22 Hz (-10 dB, no EQ), flat to 22 Hz (-3 dB) with External EQ"
    .. noe som holder for meg i massevis. Den koster 10,320,- + mva hos lydrommet, og da trenger man bare en subforsterker.

Sammenligner med dette med de største modellene til SVS er de absolutt ikke langt unna hverandre i pris. Men da 13" vs 18".

EDIT: hvem selger JBLpro-subelementer og surroundhøyttalere Norge? AVshop har noen ytterst få surroundhøyttalere, lydrommet sitter også på en god del. Skulle helst sett litt konkurranse på dette punktet. Tenkte du kanskje var belært innen området

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det.

Hørte med soundgarden via Harman Neby, men det var dårlig respons
    Baldrick: skal prøve å ikke spore av mer.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dypbass mindre/lik 20Hz?

Trenger ikke noe dypere enn 20Hz selv, så om det til dels kan kombineres med ikke 500L+ kasse samt noe dypbass, så er alt fint for meg =]
    Om du har bra med effekt så lønner det seg vel å lage en slags kopi av eD sine egne lukkede kasser.
    Selv har jeg kjøpt ferdige lukkede kasser fra eD med deres heftige 13" elementer. Har ikke fått dem ennå, men har virkelig trua på de "små" kassene.

De har 18" varianter av samme typen som sikkert kunne være egnet for å få det du ønsker der. (eD måler sine lukkede kasser helt til 22hz +-3db)
    Elemental Designs

Den er ikke voldsomt stor og kommer vel på mellom 8 og 9 k med 1300w forsterker.

Kjøpte selv en variant av denne : Elemental Designs

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: hvem selger JBLpro-subelementer og surroundhøyttalere Norge? AVshop har noen ytterst få surroundhøyttalere, lydrommet sitter også på en god del. Skulle helst sett litt konkurranse på dette punktet. Tenkte du kanskje var belært innen området
    Skal du ha løse JBL proff element er det Lydrommet som sitter på de, desverre tar de relativt godt betalt så det er mye å hente på import.

Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    De har 18" varianter av samme typen som sikkert kunne være egnet for å få det du ønsker der. (eD måler sine lukkede kasser helt til 22hz +-3db)
    Elemental Designs

Den er ikke voldsomt stor og kommer vel på mellom 8 og 9 k med 1300w forsterker.
    Det er samme element i denne som i min Jeg har valgt større litt kasse enn eD for å få litt mer trøkk helt i bunn, ellers er de relativt like. Den ferdig kassen med 1300w forsterker koster 9000 hos Midgard Audio så den modellen er egentlig veldig gunstig priset sammenlignet med de fleste andre.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A7-450S koster 7217,- hos MA, så den er som det sies, ganske gunstig priset.
    18", 1.3kW, 22-100Hz (uten EQ)

*sikle, sikle*

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den koster desverre 8990, prisene som står på sida er feil.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte ta en god gammeldags Darla test også når jeg først hadde en Radioshack i rommet, 123dB. Hadde vært litt artig å prøvd i bassrefleks kasse og med bassene koblet i paralell istedet (de er koblet i serie idag så hvert element får kun rundt 500 watt, i paralell ville jeg fått rundt 1500 watt men jeg vil ikke drive forsterker så lavt), vil tippe dette isåfall burde føre til rundt 130dB.

Men pga mine lydpreferanser og ønske om å få subene forran i rommet istedet for bak er subene lagt ut for salg, annonse ligger her. Blir de solgt kommer det inn 2 stk 15" JBL eller 13" JL Audio.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Måtte ta en god gammeldags Darla test også når jeg først hadde en Radioshack i rommet, 123dB. Hadde vært litt artig å prøvd i bassrefleks kasse og med bassene koblet i paralell istedet (de er koblet i serie idag så hvert element får kun rundt 500 watt, i paralell ville jeg fått rundt 1500 watt men jeg vil ikke drive forsterker så lavt), vil tippe dette isåfall burde føre til rundt 130dB.

Men pga mine lydpreferanser og ønske om å få subene forran i rommet istedet for bak er subene lagt ut for salg, annonse ligger her. Blir de solgt kommer det inn 2 stk 15" JBL eller 13" JL Audio.
    Synn du ikke fikk subbene til å stemme bak i rommet da, men det finnes en mellomting mellom å bruke 60k på JL subber og gjøre selvbygg av eD 18"ere.

Skal selv ha en av eD's 13" modeller, dobbel 13" for 20k. Elemental Designs
    Ser frem til å få testet den selv, og lurer på om en her på forumet skulle ha 4x13" fra eD i systemet sitt tror det kan bli barskt.
    Det flytter hvertfall mer luft enn det dobbel 18" gjør og får dobbelt så mye effekt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synn du ikke fikk subbene til å stemme bak i rommet da, men det finnes en mellomting mellom å bruke 60k på JL subber og gjøre selvbygg av eD 18"ere.
    Og den mellomtingen heter JBL/JL Audio DIY Er ikke aktuelt å kjøpe hverken ferdig JBL Array eller JL Audio Phantom suber, blir kun løse element uansett, største minus er at jeg ikke er særlig motivert på å lage nye kasser

Det hele går på lyd preferanser, bl.a. vil jeg tippe de som liker SVS også liker eD, da de i mine ører er litt i samme gata. Jeg sier på ingen måte at noen av de er dårlige, snarere det at jeg foretrekker en annen lyd. Pratet akkurat med Adyton som både har SVS og JBL TIK sub og han kan nok skrive under på det jeg prøver å få frem, de spiller veldig forskjellig men ikke dermed sagt at den ene er bedre enn den andre, det går på hva en liker.

Skal jeg si som sannt er, drømmebassen min er lyden som frontene mine gir meg, den er akkurat slik jeg vil ha det. Eneste problem er at de ikke er brutale nok på film og dersom en vil spille veldig høyt, men lyden er helt min smak. JBL 2245H og Altec suben som jeg solgte hadde samme type lyd som jeg liker og gav det lille ekstra, men som nevnt lenger oppe lot det seg ikke gjør å bruke de i denne kinoen.

Har vært flere intereserte på subene, men sålangt intet salg og får jeg ikke solgt de så er det ingen krise i det hele tatt

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og den mellomtingen heter JBL/JL Audio DIY Er ikke aktuelt å kjøpe hverken ferdig JBL Array eller JL Audio Phantom suber, blir kun løse element uansett, største minus er at jeg ikke er særlig motivert på å lage nye kasser

Det hele går på lyd preferanser, bl.a. vil jeg tippe de som liker SVS også liker eD, da de i mine ører er litt i samme gata. Jeg sier på ingen måte at noen av de er dårlige, snarere det at jeg foretrekker en annen lyd. Pratet akkurat med Adyton som både har SVS og JBL TIK sub og han kan nok skrive under på det jeg prøver å få frem, de spiller veldig forskjellig men ikke dermed sagt at den ene er bedre enn den andre, det går på hva en liker.

Skal jeg si som sannt er, drømmebassen min er lyden som frontene mine gir meg, den er akkurat slik jeg vil ha det. Eneste problem er at de ikke er brutale nok på film og dersom en vil spille veldig høyt, men lyden er helt min smak. JBL 2245H og Altec suben som jeg solgte hadde samme type lyd som jeg liker og gav det lille ekstra, men som nevnt lenger oppe lot det seg ikke gjør å bruke de i denne kinoen.

Har vært flere intereserte på subene, men sålangt intet salg og får jeg ikke solgt de så er det ingen krise i det hele tatt
    Så uansett hva du går for så kommer du til å gå for noe som er diy ?
    jeg vet ingenting om dine ferdigheter når det kommer til diy, men det er ikke rent skjelden at diy ikke ender opp med å være den ideelle løsning.
    Ta for eksempel JL audio som har gjort noen små endringer på elementene sine fra den ene modellen til den andre. 13" i Phantom er ikke det samme som sitter i 13"s Gotham og heller ikke nøyaktig det samme som de selger til bilstereo bruk.
    Dette gjør det litt vanskelig å fåtil en god diy kopi av et slikt produkt, samt at den viktigste delen av den subben er for mange den romkorreksjon saken som du ganske sikkert ikke får kjøpt.
    En annen side av den saken er jo at bare elementene fra JL audio koster nesten like mye som et par eD 13" ferdig laget. Dette har jeg undersøkt tidligere da jeg selv kjøpte en 13" fra JL som jeg hadde planer om å bruke i hjemmekino subb i sin tid.

JBL er kanskje noe lettere å gjøre diy utav, men du burde kanskje undersøke litt mer hva som gjør at du ikke er fornøyd slik det er nå, og kanskje vurdere å lage lukkede kasser med eD da de kanskje kan få plass i front og du kanskje får en lyd du liker bedre.

Tror det er litt for enkelt å bare dele opp at noe høres ut som SVS og andre JBL, selvom jeg skjønner hva du snakker om.
    Jeg mener bare at man har mange muligheter til å påvirke bassresponsen og hvordan bass man vil ha om man skaffer seg noen gode hjelpemidler og i utgangspunktet har noen gode subber.
    Når det gjelder DIY så er det også mulighet for at det ferdige produktet ikke låter nøyaktig som det du sitter med, og det virker i dette tilfellet som om du kanskje kunne vert mer fornøyd med en variant med 18" i en "liten" lukket kasse fremmfor flere hundre liter varianten som sikkert spiller ganske forskjellig.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen side av den saken er jo at bare elementene fra JL audio koster nesten like mye som et par eD 13" ferdig laget. Dette har jeg undersøkt tidligere da jeg selv kjøpte en 13" fra JL som jeg hadde planer om å bruke i hjemmekino subb i sin tid.
    Det er stoor forskjell på hva veil pris er på JL Audio elementa og hva jeg evt betaler for de så det er nok ikke helt korrekt i mitt tilfelle. På den andre siden kan det godt være at jeg skulle holdt meg til opprinnelig plan med 2 stk 13" eD istedet, men det var eD selv som anbefalte 18" framfor 13".

JBL er kanskje noe lettere å gjøre diy utav, men du burde kanskje undersøke litt mer hva som gjør at du ikke er fornøyd slik det er nå, og kanskje vurdere å lage lukkede kasser med eD da de kanskje kan få plass i front og du kanskje får en lyd du liker bedre.
    Det er lukkede kasser jeg har

Tror det er litt for enkelt å bare dele opp at noe høres ut som SVS og andre JBL, selvom jeg skjønner hva du snakker om.
    Jeg mener bare at man har mange muligheter til å påvirke bassresponsen og hvordan bass man vil ha om man skaffer seg noen gode hjelpemidler og i utgangspunktet har noen gode subber.
    Når det gjelder DIY så er det også mulighet for at det ferdige produktet ikke låter nøyaktig som det du sitter med, og det virker i dette tilfellet som om du kanskje kunne vert mer fornøyd med en variant med 18" i en "liten" lukket kasse fremmfor flere hundre liter varianten som sikkert spiller ganske forskjellig.
    Jeg har 200 liters lukkede kabinett så det er vanskelig å gjør så veldig mye feil. Sammenlignet med 125 liters org kabinett i A7s-450 så bør det ikke (utifra sunn foruft og simuleringer gjort med program) være den helt store forskjellen lydmessig på de foruten bittelitt mer helt i bunn på mine.

Kan godt være at jeg "gir opp" litt fort her og dersom jeg ikke får solgt så får jeg plenty med tid å prøve det ut men det med lydkarakteristikken er det uansett vanskelig å gjør noe med. Har jo gjort litt målinger og bruker nå EQ i bunn for å prøve å flate ut det lille som er av peaker så det begrenser seg litt hva jeg kan gjør. Det å få bassen forran i rommet er nok det som hadde hjulpet mest, men det er vanskelig å få plass i bredden

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er stoor forskjell på hva veil pris er på JL Audio elementa og hva jeg evt betaler for de så det er nok ikke helt korrekt i mitt tilfelle. På den andre siden kan det godt være at jeg skulle holdt meg til opprinnelig plan med 2 stk 13" eD istedet, men det var eD selv som anbefalte 18" framfor 13".
    Sånn å forstå, trodde jeg fikke en bra deal på det elementet, men var alikevel dyre saker! Snakket med eD selv, og fikk annbefalinger om 13" til mitt bruk så det varierer sikkert.

Det er lukkede kasser jeg har

Jeg har 200 liters lukkede kabinett så det er vanskelig å gjør så veldig mye feil. Sammenlignet med 125 liters org kabinett i A7s-450 så bør det ikke (utifra sunn foruft og simuleringer gjort med program) være den helt store forskjellen lydmessig på de foruten bittelitt mer helt i bunn på mine.
    My baad, er litt lett å tenke at det ikke er lukket kasse det dreier seg om når man kommer opp på 200l men naturligvis blir det fort volum når det dreier seg om 18"s elementer.

Kan godt være at jeg "gir opp" litt fort her og dersom jeg ikke får solgt så får jeg plenty med tid å prøve det ut men det med lydkarakteristikken er det uansett vanskelig å gjør noe med. Har jo gjort litt målinger og bruker nå EQ i bunn for å prøve å flate ut det lille som er av peaker så det begrenser seg litt hva jeg kan gjør. Det å få bassen forran i rommet er nok det som hadde hjulpet mest, men det er vanskelig å få plass i bredden
    Hm, er vel vanskelig med så store kasser kan jeg tenke meg, men hva med å legge/sette høytalerene bak høytalerene i front, eventuelt gjøre plass til dem bak lerretet. Drastiske forslag jeg vet, så da er det vel kanskje lettere å teste noe annet.

Side 3 av 29 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •