Baldrick sin "the wall of sound", tilbake til JBL kinohøyttalere... - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 28 av 29 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 561
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvorfor ikke da plassere deg der i rommet hvor du har bra med bass?
    Kanselleringer må man primært flytte seg ut av.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg skrevet om før... Jeg synes det blir alt for langt ifra lerret, det er svært ugunstig med tanke på plassering iforhold til surroundhøyttalerne, itillegg er det også ugunstig pga jeg har to sofarekker og jeg kan ikke fordra å sitte bakerst. (Med tanke på det siste måtte jeg isåfall som jeg har vært inne på byttet ut begge sofarekkene med en annen og større sofa). Så eneste positive med å sitte bak er at det blir bra trøkk der men det veier ikke opp for ulempene.

Så det er vell egentlgi slik at dersom det viser seg å være absolutt eneste løsning på problemet å sitte helt bak... da velger jeg sannsynligvis heller å leve uten lyden jeg ønsker.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må iallefall koble de opp å gi oss en liten uhøytidlig sammenligning av klipsch sine kinohøytalerene vs jbl. Jeg lurer iallefall på hvordan disse låter.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Det har jeg skrevet om før... Jeg synes det blir alt for langt ifra lerret, det er svært ugunstig med tanke på plassering iforhold til surroundhøyttalerne, itillegg er det også ugunstig pga jeg har to sofarekker og jeg kan ikke fordra å sitte bakerst. (Med tanke på det siste måtte jeg isåfall som jeg har vært inne på byttet ut begge sofarekkene med en annen og større sofa). Så eneste positive med å sitte bak er at det blir bra trøkk der men det veier ikke opp for ulempene.

Så det er vell egentlgi slik at dersom det viser seg å være absolutt eneste løsning på problemet å sitte helt bak... da velger jeg sannsynligvis heller å leve uten lyden jeg ønsker.
    Du skal altså prøve å overgå de fysiske lovene fordi du må ha det på en spesiell måte? :wink:

Det fungerer ikke slik. Sitter du i et nullpunkt, får du aldri tilstrekkelig med bass. Du må jobbe med anlegget i forhold til hvordan rommet fungerer og du må tilpasse deg deretter. Ikke omvendt.
    Eller kommer du aldri i mål. Enten må du sette deg helt bak eller veldig langt framme. Lerretet og møbler må justeres etter det. Så enkelt og så vanskelig.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Du skal altså prøve å overgå de fysiske lovene fordi du må ha det på en spesiell måte? :wink:
    Hovedproblem med nåværende "sweetspot" er bass... flytter jeg "sweetspot" bak oppstår andre problem mens kanskje bassen blir bedre. Jeg tar da ett valg om at jeg heller får ofre bass gjengivelse framfor de andre tinga. Så min "spesielle måte" er vell isåfall at bass ikke er alt for meg.

Så ja, jeg er sikkert til de grader sær men ett eller annet kompromiss må jeg tydligvis ta og da er det sålangt bass. Men pga jeg helst vil ha både bass og alt annet er det jeg foreløpig ikke har gitt opp og dette med KLipschene skulle bl.a. være ett forsøk på å bruke vesentlig mindre høyttalere, men var ikke forberedt på at de skulle være såååå små

Forøvrig kjapt gjort å koble opp KLipschene så de spiller nå de

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ingen lang adjektivfortelling men hva var førsteinntrykket? Høres de små ut også eller matcher de jblene?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn utavboksen uten noe EQ eller noe låter de veldig greit, MYE bedre enn det JBLene gjør, de er helt avhengig av endel EQ for å låte bra.

Klart en hører at det er mindre høyttaler, på godt og vondt. I mitt rom så har de på langt nær samme problem med utfasing som JBLene har, men nå står de riktignok også plassert lengre ut i rommet enn det jeg har mulighet for med JBLene.

En må selvsagt ha sub og det spiller nå ilag med JBL subene mine og det låter ganske triveligt egentlig. Har kun spillt musikk (ikke noe film) og det fungerer ihvertfall ikke dårligere enn jeg hadde trodd på forhånd, snarere tvert imot.

Forstår hva Atle skrev lenger oppe at de mangler autoriteten til større høyttalere som InMiles (og JBLene for den del) men de har andre kvaliteter som de kanskje mangler.

En ting er ihvertfall sikkert... det var utrolig deilig å sette på musikk og slippe alt som heter støy, styr og stress og bare trykke på receiver og så fungerer det helt greit Hehe, kanskje jeg får gi det noen sjanser og bare fortrenge det at det er noen bittesmå høyttalere som ungene sikkert kommer til å mobbe meg for

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin beskrivelse. Det som er herk med jblene er at de er "umulig" å plassere så lenge man ikke har en veldig stor hjemmekino.

Hvorfor ikke bruke disse som topper sammen med f.eks 3x4645? Evt kombinere med 4638 men da er vi tilbake til bassproblemet antar jeg. Kunne jo evt kombinert 4645 sammen med et par SVS PC subber som deles lavt, deler man de lavt kan jo disse stå nær sagt hvor som helst i rommet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner ikke med å bli kvitt KLipschene sånn ASAP så tenker å kanskje få omrokkert hele greia til helga og da bruke x stk 4645, da muligens også gjør nok ett forsøk med plassering av to stk bak i rommet bare for å ha gjort det Er egentlig ikke noe fan av SVS subene men at det av og til hadde vært gøy med litt mer aktivitet mellom 15-25hz er ikke tull. Har jo liggende 4 stk JBL SUB1500 som sånn sett nok gjør en meget god jobb i det området også, men mangler all lyst til bl.a. å lage kasser til de...

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at diy krever sin mann. Lurt litt selv på om jeg skal skaffe meg en rørsub for de laveste tonene. 4645 spiller fint ned til 25hz men den er ikke akkurat subsonisk.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedproblem med nåværende "sweetspot" er bass... flytter jeg "sweetspot" bak oppstår andre problem mens kanskje bassen blir bedre. Jeg tar da ett valg om at jeg heller får ofre bass gjengivelse framfor de andre tinga. Så min "spesielle måte" er vell isåfall at bass ikke er alt for meg.

Så ja, jeg er sikkert til de grader sær men ett eller annet kompromiss må jeg tydligvis ta og da er det sålangt bass. Men pga jeg helst vil ha både bass og alt annet er det jeg foreløpig ikke har gitt opp og dette med KLipschene skulle bl.a. være ett forsøk på å bruke vesentlig mindre høyttalere, men var ikke forberedt på at de skulle være såååå små

Forøvrig kjapt gjort å koble opp KLipschene så de spiller nå de
    Problemer i øvre frekvensområdet kan løses med tiltak ganske enkelt. Peaker i bassen er også mulig å løse.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sannsyligvis prøvd allerede, men selv i bassen er det utrolig hvor mye 10 cm kan gjøre. Jeg går fra ingenting til snorrett på 20cm i min kino....

Hvis du kikker litt i kinotråden min ser du fremgangsmåten. Det gjelder å være systematisk når man måler.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av ulempene slik det er nå med JBLene er at jeg så godt som ikke har noen muligheter å gjør endringer på plassering, alt er fastlåst da det er "fullt"

Dette var en av bakgrunnene for at jeg ønsket å prøve mindre høyttalere så dersom ikke KLipschene blir solgt ila helga får jeg flytte ut endel utstyr (bl.a. JBLene) slik at jeg får forsket mer på plassering.

Kan f.eks. Svanå Varitune V4/V6 være en løsning for meg? Kan lite om slikt, har kun gjort noen forsøk med "glava feller".. Tenker på dersom jeg hadde plassert to slike bak i rommet hvor det er mye bass, er det da en viss sjangs for at det kunne hjulpet på respons lengre framme i rommet?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er nei.
    Du må flytte deg ut av store kanselleringer.

Ellers så får du prøve å sette noen store basser rett ved siden av der du sitter. Det vil kanskje fungere.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble som forventet ett kortvarig opphold for Klipschene, ikke det at det var noe galt med de, men de var ikke noe meg. Den fysiske størrelsen og det å vite at en kan lage en tilsvarende DIY versjon med samme element for rundt en 500 lapp ble rett og slett for mye for psyken min

Så nå er jeg tilbake igjen til hvor jeg var for ett par uker siden... Venter fortsatt på å få modifisert MiniDSP ampene, tørr ikke gjør det selv så er avhengig av litt loddebistand, håper det blir fikset ila helga. Ellers har jeg prøvd meg med en annen og litt mer "drastisk" EQ kurve og den låter vesentlig bedre enn det har gjort tidligere.

Hadde forsåvidt håpt å hatt noen JBL membran med aquplas belegg på veg fra USA nå men har ikke hørt noe mer fra selger så spørs om det bilr noe av. Tror derfor jeg kommer til å modifisere eller lage adapter til at jeg kan bruke 2435BE driverne på horna for å se/høre om ikke det kan bli en bra kombinasjon.

Vurderer også igjen å kvitte meg meg sofaene for å kun ha en sofarad for å gjør det enklere med plassering pga bassproblema... fornøyd nå ORSO Slo det ifra meg tidligere å selge sofaene da jeg egentlig er meget fornøyd med de, men forsøket med å sette de sammen til fir seter slo jeg raskt ifra meg, ikke pga det ikke fungerte for det gjorde det, men snarere det at det var håpløst å ha en sweetspot som ikke var i midten av rommet.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av ulempene slik det er nå med JBLene er at jeg så godt som ikke har noen muligheter å gjør endringer på plassering, alt er fastlåst da det er "fullt"

Dette var en av bakgrunnene for at jeg ønsket å prøve mindre høyttalere så dersom ikke KLipschene blir solgt ila helga får jeg flytte ut endel utstyr (bl.a. JBLene) slik at jeg får forsket mer på plassering.

Kan f.eks. Svanå Varitune V4/V6 være en løsning for meg? Kan lite om slikt, har kun gjort noen forsøk med "glava feller".. Tenker på dersom jeg hadde plassert to slike bak i rommet hvor det er mye bass, er det da en viss sjangs for at det kunne hjulpet på respons lengre framme i rommet?

Prøvde meg med noe likn. en gang i tiden (les: i fjor), det eneste jeg oppnådde var litt bedre bass helt bak i rommet, men i sweetspot var det null effekt. Noen voldsomme tårn jeg bygget som skulle spise opp bestemte frekvenser, og det gjorde de. Nøyaktig den frekvensen de var tunet for og intet annet, og som sagt ble lyden bedre helt bak i hjørnet. Fremme i rommet var det null effekt. Endte med å flytte sweetspot.

Kjell

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,975
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Baldrick]Ble som forventet ett kortvarig opphold for Klipschene, ikke det at det var noe galt med de, men de var ikke noe meg. Den fysiske størrelsen og det å vite at en kan lage en tilsvarende DIY versjon med samme element for rundt en 500 lapp ble rett og slett for mye for psyken min
    QUOTE]

Jeg ble litt nysgjerrig på dette, mest fordi jeg liker å ha DIY å holde på med..

Har du noen plass der man kan skaffe elementer og horn til tilsvarende THX serien? Eller var prisen mest et estimat..?

MVH Johan

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parts Express... usikker om de har bassene fortsatt men de ble solgt for $50 dollar paret, sist jeg såg kostet hornet m/driver rundt $45

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se du er tilbake til "normale" høyttalere og ikke slike skrivebordsgreier..

Kjapt spørsmål angående 2404. Hvordan gjorde du deling mellom hornet og 2404? Lest litt på Lansing forumet og ser enkelte anbefaler å la 2446 bare rulle av i toppen og kjøre 2404 med en 1uF (første orden, 6dB). Noen tips? Har vært mye ute å reist i det siste så har ikke fått testet de enda. Tenkte å få koblet de opp i morgen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begrenset hvor mye jeg prøvde men jeg delte de aktiver på ca 8k, måtte vell også ha litt mer nivå på 2404 framfor 2447

Side 28 av 29 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •