Baldrick sin "the wall of sound", tilbake til JBL kinohøyttalere... - Side 27

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 27 av 29 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 561
    Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    prøv og del subbene dine høyere... feks 150 hertz.
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjørte EP4000 på Klipschene, og selv da måtte de gi seg når det nærmet seg referanse. Det er horna som gir seg. De små 6.5" er overraskende villige. Klart det hjelper med 80Hz tuning, de fleste 6,5" vil jo prøve og gå adskillig lavere enn det uten å lykkes.

Verd et forsøk i alle fall. De har ikek samme autoriteten som Miles i mellomtonen, men det er det jaggu ikke mange som har.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg hatt ett rom som fungerte så hadde jeg aldri gjort en slik nedgradering, men er litt lei løsninger som ikke fungerer som jeg ønsker.

Og en ting har jeg lært meg, det er mye lettere å bli fornøyd med en enkel løsning som en ikke stiller så høye krav til som en kanskje gjør med men en "highend" løsning.

Men jeg har samtidig lite tro på at dette blir en permanent løsning, nå ønsker jeg bare å "kjøpe meg litt tid" for å få lysten tilbake og samtidig se om en mulig fremtidig løsning kan være en vesentlig mindre høyttaler enn jeg har hatt tidlgiere.

Kanskje 3 stk alla dette blir løsningen om en stund?

Ellers så er jeg fortsatt lysten på å prøve Adam Audio... men først nå blir det altså Klipsch

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når noen nedgraderer skal en vel egentlig kondolere. ;-) hehe
    Uansett, gratulerer med nytt utstyr. Håper dette kan være med å løse problemene eller at du finner løsninger som kan bedre utfordringene du har.

Har du prøvd å sette en sub i hvert hjørne? Leste en artikkel om dette der de viste til veldig heldige resultater.
    Det burde ihvertfall gi en annen respons enn bare å ha subber foran.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge jeg bare legger ting litt på is og setter utstyret på lager så har jeg go alle muligheter til å ta det fram igjen når jeg bestemme meg for det. Får bare ta dette som ett lite avbrekk og jeg får brukt mer tid på å se noen filmer istedet for bare å irritere meg over at ting ikke fungerer bra nok. Får nok ikke Klipschene før uti neste uke men blir nå artig å prøve de så får vi se om de blir en stund eller havner rett på AVTorget!

Kanskje blir jeg kjempepositivt overrasket og blir kjempefornøyd, mens mer realistisk er at det bare at jeg får ett lite avbrekk og drar JBLene fram igjen om en stund, men før det må jeg få gjort noe med ytelsen på horna. De spiller bra i ett visst frekvensområde men desverre ikke godt nok oppover, de blir både slitsomt og uansett spiller de ikke lyst nok. Det spillte vesentlig mye bedre med egne diskanter men jeg vil ikke ha 3-vegs løsning med passive filter så derfor gikk jeg bort fra det, da går jeg heller for andre drivere, andre membran eller helt annen topp.

Fikk også akkurat svar fra MiniDSP med forslag til løsning på støy så får se om vi får prøvd det ila helga. Kort fortalt består det av å bytte en motstand på DSP kortet for å få ned signalet og da forhåpentligvis bli kvitt det aller meste av støyen.

Har prøvd litt med suber bak tidligere og er egentlig ikke noen fan av det, det hjelper på noe men roter til på andre ting... men det er mulig det blir prøvd igjen selv om det egentlig ikke er noen ønskelig løsning

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har litt samme dilemma. VET at utstyret kan prestere så mye mer enn det gjør, men får det ikke helt til.

Har bestemt meg for å bruke det en stund slik det står, få ferdig rommet rundt og så heller prøve senere. Tror det er lurt med et avbrekk innimellom. Sunt, til og med.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Har du prøvd å sette en sub i hvert hjørne? Leste en artikkel om dette der de viste til veldig heldige resultater.
    Det burde ihvertfall gi en annen respons enn bare å ha subber foran.
    Å flytte en høyttaler mot et hjørne gir ikke bedre frekvensrespons, tvert imot. Men det er fint for små suber som få økt gain på 6dB

Fra de målingene og testene jeg har sett så er en konfigurasjon med (minst) en sub plassert på midten av hver side/vegg det som gir best frekvens repons over hele rommet. De fleste har nok plass til å gjøre dette. Så vi nøye oss med symmetrisk plassering foran og bak, både i høyden og i bredden. Målet er igjen jevnt frekvens respons og redusere resonanser/stående bølger så mye som mulig.

Alt dette er dessverre veldig avhengig av rommets størrelse (ikke alltid selve størrelsen på hjemmekino rommet men størrelsen på rommet som de lav frekvensene ser). Og da blir det vanskelige :???:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Kanskje blir jeg kjempepositivt overrasket og blir kjempefornøyd, mens mer realistisk er at det bare at jeg får ett lite avbrekk og drar JBLene fram igjen om en stund, men før det må jeg få gjort noe med ytelsen på horna. De spiller bra i ett visst frekvensområde men desverre ikke godt nok oppover, de blir både slitsomt og uansett spiller de ikke lyst nok. Det spillte vesentlig mye bedre med egne diskanter men jeg vil ikke ha 3-vegs løsning med passive filter så derfor gikk jeg bort fra det, da går jeg heller for andre drivere, andre membran eller helt annen topp.
    Det er litt urettferdig å forvente av ekte kino høyttaler å være like gode på musikk også.
    Personlig synes jeg at de Adam Audio hifi høyttalerne (som jeg har hørt) er ikke like bra på film som på musikk. Diskant og mellomtone er helt fantastiske (det beste jeg har hørt så langt) men de er ikke aggressive nok til film. Adam sine surround er bare himmels, du blir avhengig av den lyden etter 10 minutter :-D

SK2-1000 er fine de, bare LITT dyre

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en ekte Ole Brum jeg, vil ha både filmlyd og musikk Hadde det kun vært film hadde det så utrolig mye enklere :twisted:

SK2-1000 er frykteilg dyrt som originalt men som DIY løsning blir det strakt litt mer overkommelig, mid driverne som er de samme som i K2 S9800 har jeg jo og bassene koster ikke all verdens så det noe i nærheten ihvertfall er oppnålig, får se hva framtida bringer

En av fordelene med Klipschene er det som JBLene ikke er... plasseringsvennlige når en har begrenset med plass. Med dagens oppsett er jeg 99% fastlåst på plassering. Tenker å begynne med to suber forran for å se hvordan de best kan plasseres der, vil da også igjen prøve med to bak selv om jeg egentlig har lyst å unngå dette.

På andre siden... har akkurat sett Life Of Pi (med JBLene) og jeg tenkte egentlig for meg selv at jeg ikke helt forstår hvorfor jeg ikke bare beholder det som det er, for det fungerer jo egentlig rimelig bra på film, var skjelden fornøyd etter kveldens film faktisk. Men som sagt, kommer fort ned på jorda igjen når jeg setter på musikk for da roter alt seg til igjen...

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det du ikke syntes fungerer med JBLene til musikk? Ser du skriver at du savner litt oppover i frekvens, ser den (forhåpentlig får jeg fiksa det ganske snart). Jeg må si jeg syntes de spiller overraskende bra på musikk. Vel, det vil si de er litt "ville" uten EQ etc men etter MCACC på pioneeren syntes jeg lyden sitter som ei kule.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke noe flink på å beskrive lyd... men det er endel med lyden som gjør at jeg ikke er fornøyd på musikk. Misforstå meg rett, det spiller tidvis greit og under rette forutsetninger (dvs i annet rom) spiller oppsettet RÅTT også på musikk, men det er nok ikke til å stikke under en stol at de gjør seg bedre i større rom. Det kan fort bli slitsomt ved ett visst nivå og som sagt mange ganger så får jeg ikke trøkk av frontene i det hele tatt. Uten EQ spiller det ille, men med endel manuell EQ og MultEQ XT32 spiller det vesentlig bedre.

Rett utenfor filmrommet står mine JBL 250TI provisorisk satt opp i "lekestua" til ungene med en gammel 2x80watts HK forsterker, på musikk spiller dette i ring rundt filmoppsettet mitt

Intermediate zantrix sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke modeller har du lyst og prøve av Adam? Jeg likte veldig godt lyden med GTC-serien hvertfall!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er GTC77 eller 88 som isåfall er aktuelt, de andre modellene blir alt for dyre for meg desverre

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har LS80 satt opp foran lerretet og har gjort litt direkte sammenligning av 4670 og denne. Syntes 4670 kommer godt ut men som du også sier så mangler de litt i toppen, blir veldig tydelig sammen med LS80 som ruller av langt høyere enn det øra mine hører.

Allikevel kommer jeg nok til å ha et par med hifi-høyttalere stående i kinoen. Det er noe jeg ikke klarer å sette helt fingern på men det er noe som mangler som LS80 leverer og ikke 4670... Var derfor jeg spurte, kanskje du klarte å sette fingern på nettopp dette.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Å flytte en høyttaler mot et hjørne gir ikke bedre frekvensrespons, tvert imot. Men det er fint for små suber som få økt gain på 6dB

Fra de målingene og testene jeg har sett så er en konfigurasjon med (minst) en sub plassert på midten av hver side/vegg det som gir best frekvens repons over hele rommet. De fleste har nok plass til å gjøre dette. Så vi nøye oss med symmetrisk plassering foran og bak, både i høyden og i bredden. Målet er igjen jevnt frekvens respons og redusere resonanser/stående bølger så mye som mulig.

Alt dette er dessverre veldig avhengig av rommets størrelse (ikke alltid selve størrelsen på hjemmekino rommet men størrelsen på rommet som de lav frekvensene ser). Og da blir det vanskelige :???:
    Var litt dårlig formulert fra min side, så var ikke hjørne plasseringen som skulle gjøre det bedre, men det å ha sub på flere vegger som du også skriver.
    Har en høyre og venstre sub i front, noe mange har vil jo ofte subbene bak også plasseres nærme hjørne pga rommets form.
    Det å ha sub foran og bak vil jo uansett gi en annen respons enn bare foran. Uansett hvor de plasseres. Om det gir pluss eller minus vil nok variere fra rom til rom.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet hvilke lyd jeg vil ha på musikk og pr idag er jeg ikke i nærheten av å ha denne lyden så enkelt er det nok... men det å beskrive hva som mangler er jeg desverre ikke flink til.

Var hos en kammerat som har "endel" snadderoppsett rundt om i huset... Det som passer smaken midt helt perfekt er ett enkelt oppsett med JBL 4350, det spiller helt knall og bortimot perfekt for meg. I stua har han bl.a. 2 par med JBL 250TI og de spiller også meget bra mens B&W 801D som han også har (i samme stua) og som er de klart dyreste høyttalerne faktisk ikke låter så bra ihht min smak uten at jeg igjen klarer å beskrive hva jeg liker bedre med de andre oppsetta. Han har også ett kinooppsett med 4675 og på musikk spiller det klart dårligst, men ganske artig på film.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL 4350 er vel kanskje ikke den letteste høyttaleren å oppdrive her til lands men hadde vært artig og hørt. Ganske rått det han kompisen din har dratt i hus forøverig.

4645b subben jeg har i hus syntes jeg derimot gjør det veldig bra til musikk, endte med at jeg solgte både epik og XTZ subbene jeg hadde. Denne er på den andre siden ikke akkurat et "møbel" man vil ha stående i stua

Jaja, frustrerende hobby dette her. Å få pose og sekk skal godt gjøres. Mistenker at det er vel så mye prosjektene og testing av ulikt utstyr som driver mange her inne (meg selv inkludert).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4645B er knall de... nok ikke helt uten grunn at JBL selv ofte bruker Synthesis S1S (som er teknisk tilnærmet lik med 4645B) som sub ilag med både K2 og Everest.

Største forbedringspotensiale på frontene tror jeg er driveren, eller kanskje mer spesifikt membranet som står i driveren. Putter en i Beryllium membran så tror jeg det hadde blit knall, hadde både gjort det vesentlig mindre slitsomt å høre på og det hadde hjulpet betydelig på output oppover, medaljens bakside er prisen, koster for 14-15.000 for 3 slike membran. En vesentlig billigere oppgradering er den jeg har tenkt å gjør, bytte til andre titanium membran men med aquaplas belegg. Gir vistnok enda bedre HF output enn BE, men generelt ellers selvsagt ikke like bra som Beryllium, men også vesentlig rimeligere. Ett annet alternativ for min del iom jeg likevell har driverne, er å bytte ut 2447 med 2435 som jo både har Beryllium membran og aquaplas belegg. Grunnen til at jeg ikke allerede har gjrot dette er at jeg hadde tenkt å selge de og det krever en liten modifikasjon på hornet. Men salet av de går treigt så jeg beholder nok sannsynligvis også de i påvente av "bedre" tider

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Först av allt.. all heder till dig för att du är så ärlig om dina ljudproblem. Det är inte så lätt att offentligt gå ut och och berätta att man är missnöjd och har satsat pengar (och tid) fel.

Du skrev tidigare:
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    .

Rett utenfor filmrommet står mine JBL 250TI provisorisk satt opp i "lekestua" til ungene med en gammel 2x80watts HK forsterker, på musikk spiller dette i ring rundt filmoppsettet mitt
    Nu har jag inte läst hela din tråd (men har tänkt att göra det) och vet inte vilka tilltag du redan har gjort men kanske är det kinorummet ditt som behöver förändras? Nytt utstyr kanske inte är lösningen?
    Kanske kinon din är alltför dämpad och utrustningen pressas alltför hårt? Kanske är det för hårda (reflektiva) material i rummet?
    Hur låter barnens anläggning inne i kinorummet? Låter den lika bra där som i lekstugan?
    Vad tror du... går det att förbättra rummets akustik?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Største utfordring er og blir bass, eller rettere sagt mangel av det. Desverre er det slik at det er utfasing av bassen i de aller fleste deler av rommet. Det er bra trøkk helt forran i rommet og helt bak, men utover det er det ikke noe trøkk. Jeg kan til en viss grad kompensere for dette med EQ men jeg synes det da låter svært kunstig.

Med så mye membranareal som jeg har så kan jeg selvsagt få nok bass, er ikke det som er problemet, men "trøkket" og den bassgjengivelsen jeg vil ha er ikke til stede med unntak av helt foran og bak. Har prøvd diverse med bassfeller og bl.a. er nå frontvegg fullt opp med glava, og det hjelper noe men ikke i nærheten av nok.

Men en heeeelt annen ting... fikk KLipschene idag og jeg kunne ikke annet enn å le for meg selv. Når en er vannt til type høyttalere som JBLene, EAW o.l. så ble det nesten litt komisk å få Klipsch KL-650. Så små som de var hadde jeg overhodet ikke forestilt meg de skulle være Har ikke koblet de opp enda så aner ikke hvordan de låter men kan si med sikkerhet at jeg ikke har "psyke" nok til å bruke så små høyttalere som dette... Så de går rett ut på AVTorget før jeg engag har fått prøvd de :twisted: Tror nok heller Adam Audio GTC88 er mer passende for meg dersom jeg først skal gjør det enkelt

Side 27 av 29 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •