Baldrick sin "the wall of sound", tilbake til JBL kinohøyttalere... - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 29 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 561
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, kinesisk nyttårsfeiring varer litt lenger enn vi er vant med.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt ingen gode nyheter fra HK, har fått noen "motspørsmål" som gjør at jeg nok har belaget meg at støyen blir jeg ikke kvitt uten demping på høyttalernivå. Har også kontaktet den danske produsenten av forsterker modulene og de var mer hjelpsomme men hadde desverre ingen løsning de heller.

Mye mer positivt var det derimot å koble opp diskanter (JBL 2404) itillegg over 6000hz, det gav virkelig ett kjempeløft på lyden! I teorien skal 2352 være noenlunde med oppover også men det er INGEN tvil om at det var som natt og dag med diskanter. Så det er nok ingen veg tilbake der, så da må jeg bare få konstruert meg passive filter på 6K med dempe både på mellomtone og diskant.

Siden jeg ligger hjemme med influensa fikk jeg i en god periode også lekt meg litt med Art Of Flight slik at subene skulle på prøve seg litt og det er ingen tvil om at MiniDSP ampene leverer mye effekt! Selv om jeg nå bare bruker en av subutgangene på alle 4 subene så virker det ikke som den får pusteproblem selv på "greit" lydnivå

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjedelig Baldrick....:neutral:

miniDSP 4x10HD støyer svært lite hos meg (110-114db følsomhet), mindre enn B&O ASX2 modulen, som også støyer lite, og jeg er ikke alene om å mene det. Må tett innpå for å høre støy overhode.

I motsetning til deg har jeg ofte hat problemer med mange forsterkere støyer for mye. S/N er ofte ikke bedre enn 80-85db ved lavere nivåer og det er ikke godt nok på kompresjonsdrivere. Hjelper ikke om det er 110db på full blås. Man bruker kanskje 1 watt ved "grisespilling".

Jeg legger merke til at S/N nivået på produktet ikke er oppgitt i databladet, kun for forsterkermodulene. Det er litt merkelig. Står egentlig svært lite om DSP modulen.

Høy gain er også et problem med mange forsterkere, da forsterkes den minste støy i kretsen opp veldig mye, og man blir nødt til å dempe signalet mye i forkant med volumkontrollen eller i DSP som gir veldig dårlig S/N.

Optimal garnstruktur er når du akkurat har nok gain til å spille så høyt du vil + litt headroom. På en kompresjonsdriver med en normal pre-amp holder 15db gain lenge. De fleste kommersielle amper har mellom 25 og 32.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Jeg legger merke til at S/N nivået på produktet ikke er oppgitt i databladet, kun for forsterkermodulene. Det er litt merkelig. Står egentlig svært lite om DSP modulen.

Høy gain er også et problem med mange forsterkere, da forsterkes den minste støy i kretsen opp veldig mye, og man blir nødt til å dempe signalet mye i forkant med volumkontrollen eller i DSP som gir veldig dårlig S/N.
    Jeg la merke til det samme og spurte derfor spesfikt om det samme før jeg kjøpte de. Fikk til svar at dsp var tilsvarende som 4x10 og med sn på 114dB, dette kombinert med forsterkermodul som har 120dB burde det vært rimelig tyst men det er svært langt fra tilfelle. De gamle uballanserte MiniDSPene mine med 98dB på PA forsterker støyet vesentlig mindre pga jeg der kunne gaine ned.

Jeg tror som sagt det hele kunne vært ordnet ved å dempe gain inn på forsterkermodul men når det tydligvis ikke er mulig.... Kjipt! Kan jo håpe de kommer med en løsning for dette gjør jo at produktet mister interesse for en svært viktig kjøpergruppe (med mindre de kun sikter mot pa markedet)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig litt lyspunkt når det gjelder forsterkerne

Fikk kontakt med en veldig hjelpsom kar hos MiniDSP og fikk tilsendt firmware, reinstallerte den på den "defekte" forsterkeren og den er nå OK igjen!

Har også omsider fått forståelse for støyproblemet og utvikleren hos MiniDSP vil over helga sende meg instrukser for hvordan jeg skal få moddet IO kort for å dempe gain. Dette kan også bli en permanent "oppgradering" på fremtidige utgaver av denne forsterkeren, f.eks. via jumper setting.

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var fint å høre, Baldrick!

Kan du linke til forsterkerne du bruker? Er det plateforsterkerne jeg ser i nettbutikken til miniDSP?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp det er 3 stk PWR-DSP3 på 2x700+1x2400 jeg bruker. Fullstendig unødvendig med så mye effekt til horna selvsagt (de kunne klart seg med 10 watt), men til bassene og subene er det akkurat passe

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært litt lei i det siste av prøving/feiling med store høyttallere som jeg tydligvis ikke kommer helt i mål med. Så har nå bestemt meg for å ta en pause fra hele greia og istedet gå for en svært enkel og forhåpentligvis safe løsning. JBL frontene blir dermed byttet ut med dette:

Bruker en Onkyo 5010 receiver som nok har effekt nok til KLipschene så blir sannsynligvis å bare bruke den for å gjør det enklest mulig.

Selv om det på papiret er en stor nedgradering gleder jeg meg likevell litt for å se hvor bra (eller dårlig) en slik løsning spiller sammenlignet med det jeg er blitt vannt til

JBL frontene blir sannsynligvis lagret inntil videre mens jeg nok får prøve meg litt fram med suber, blir nok fortsatt å bruker JBL subene, men hvor mange det blir er jeg ikke sikker på, har jo 6 stk ,men mulig jeg nøyer meg med å bruke 3 stk, en under hver Klipsch.

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer da med forsterkermodulene da?

Sendt i retur?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, de ligger godt hjemme de

Blir enten å bruke de på fronter og suber som nå, eller sannsynligvis for å gjør det enkelt en tid, bare la de ligge på lageret til gnisten er tilbake

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forståelig det.

Tar nok ikke lang tid før du finner ut at 6.5" ikke er store greiene til mid-bass :P

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg gjentatte ganger har funnet ut hvor ekstremt lite trøkk 2x15" klarer å lage i rommet mitt så kan jeg ikke bli annet enn positvt overrasket over det

Men har vell lite tro på at dette blir noen permanent løsning, det er mer for å ta en pause og samtidig få testet ut teorien om det er enklere å få små element til å spille i ett vanskelig rom.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gir rommet ditt så store problemer?

Hvilke dimensjoner har det?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en grunn for at jeg har byttet så mye utstyr og prøvd med så mange bassfeller o.l. oppigjennom... Det er ekstremt vanskelig å få ett resultat som er levelig, kun helt bak i rommet det er skikkelig trøkk men der er det andre utfordringer og ikke noe ønskelig plass å sitte.

Rommet er ca 3.60x5.50

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjipt at rommet ikke spiller på lag ja.

Denne hobbyen skal ikke være lett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipschene spiller bra de, ha jo hatt dem selv. Men de er nokså effekthungrige, så ikke avfei effekt helt ennå.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Klipschene spiller bra de, ha jo hatt dem selv. Men de er nokså effekthungrige, så ikke avfei effekt helt ennå.
    Samme erfaring her. De spiller dessverre ikke så bra ved høyt lydnivå (slitsomme diskanter).
    Brukte Crown DSi1000 (250W/8Ohms) og det gikk fint, mye bedre enn koblet direkte til receiveren.
    Men JBL sine høyttaler er klart mye bedre

Noe annet: har du noe gode 18" sub elementer til salgs (2242 for eks)?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shoppet hos Striky du også ?

Spent på hva du syns om så " små " høytalere i din målestokk...

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha pa-effekt på dem? 8)
    regner med det kommer til å spille Lævlig!! enda de er så små som de er.
    synn du ikke får bass i sweetspot, satt subben bak i rommet så kom allt i sweetspot!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Samme erfaring her. De spiller dessverre ikke så bra ved høyt lydnivå (slitsomme diskanter).
    Brukte Crown DSi1000 (250W/8Ohms) og det gikk fint, mye bedre enn koblet direkte til receiveren.
    Men JBL sine høyttaler er klart mye bedre
    Fordeler/ulemper med det meste... JBLen har teoretisk mye mer potensiale men de er langt fra feilfri de også. Som jeg har vært inne på lenger oppe i tråden mangler de bl.a. for mye i toppen med tanke på musikk, de må ha egen diskant eller andre membran i driveren.

Onkyo 5010 er relativt kraftig til å være receiver men om den er kraftig nok eller ei gjenstår å se. Jeg tror den er kraftig nok til mitt bruk, dog usikker om det er noe å hente lydmessig med annen effekt

Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Shoppet hos Striky du også ?

Spent på hva du syns om så " små " høytalere i din målestokk...
    Nei har ikke handlet de... blir spennende å se/høre hvordan det låter, innfrir det overhodet ikke er det som heter AVTorget heldigvis

Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    Skal du ha pa-effekt på dem? 8)
    regner med det kommer til å spille Lævlig!! enda de er så små som de er.
    synn du ikke får bass i sweetspot, satt subben bak i rommet så kom allt i sweetspot!
    Skal ikke ha noe PA effekt på de, blir enten MiniDSPene eller helst for å gjør det enkelt nå bare bruke den integrerte forsterkeren.

Det er ikke trøkk fra subene som er hovedproblem, trøkk fra frontene (dvs litt høgere oppi frekvens) er det som mangler. Jeg vet hva JBLene jeg bruker i front er kapable til når det gjeler fysisk trøkk, i rommet mitt er de ikke i nærheten av en skygge av seg selv en gang

Side 26 av 29 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •