Baldrick sin "the wall of sound", tilbake til JBL kinohøyttalere... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 29 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 561
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Selvom det er forskjell på JBL 2245h 18" i bassrefleks og ED design 18" i lukket kasse, har jeg lyst til å høre din ærlige mening om forskjellene. De to 18" JBL'ene jeg kjøpte av deg slår voldsomt, og jeg kan vanskelig tenke meg at ED er sååå mye bedre! Tanker rundt dette??

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som allerede nevnt så tror jeg nok eD potensielt spiller endel høyere og mer brutalt enn JBLene, bl.a. kraftigere motor og større slanglengde. Lydmessig tviler jeg på at eD helt er på JBLene sitt nivå, men dette blir bare spekulasjoner da jeg knapt nok fikk brukt JBLene og bare såvidt har prøvd eDene enda Hadde jeg ikke behøvd å ta hensyn til plass ville jeg nok heller hatt JBLene og montert dem i en 400 liters kasse, men da jeg på det sterkeste ble frarådet å montere JBLene i sono kasser så var ikke det aktuelt. Og til prisen du betalte så har jeg vanskelig å tro at noen element er i nærheten av samme ytelse med tanke på lydtrykk og SQ

Filmen jeg såg igår var av den heller lite spennende typen rent lydmessig så det ble ikke mye jobbing for eDene, men første inntrykk er heldigvis veldig bra, spiller både pent og rimelig dypt. Har nå også koblet til 31 bånds EQ slik at jeg får 4 frekvenser under 50 hz og justere slik at den nå er satt opp med "ELF kurve" Håper å få huset litt for meg selv senere idag slik at jeg får testet litt mer

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chrisonfire
    bilder bilder BILDER!! :-D
    Høres veldig flott ut, eller med andre ord: rått!
    Ett full fart bilde av hvordan det ser ut her og nå på ene siden bak i rommet (det er tilsvarende i det andre hjørnet). Kassen har litt utradisjonell form for å ta minst muilg plass, den er kun rundt 30 cm dyp, 80 cm høy og litt over meteren brei og den står på gulvet bak repoet som sofaen står på. Kommer nok til å lage en frontgrill så da vil en i praksis ikke se kassene med mindre en ser etter!

Såg X-Men Origins: Wolverine igår kveld, riktignok på moderat nivå pga ungene men det høres ganske lovende ut. Høres ut til å gå relativt samtidig som det integrerer bra med frontene til tross for at subene står bak i rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å se hvordan disse inntregerer med frontene, da di står bak i rommet, ved høyere volum.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde forsåvidt tilsvarende plassering i gamlekinoen også. Når jeg brukte SVS PB12Plus/2 så var det ikke gunstig å ha den bak da den integrerte heller dårlig og en hørte hvor bassen kom ifra (selv ved 50hz deling) Derimot når jeg brukte 18" JBL/Altec på samme plass som SVS så fungerte det mye bedre, selv med kun 1 bass. Nå når jeg har to stk (en i hvert gjørne) så er jeg ikke sååå bekymret for integrering selv om jeg ideelt sett skulle hatt de forran. Men pga plass er ikke dette mulig med såpass store kasser

Viderer må jeg bli enig med meg selv om plassering av K2 forsterkeren til bassene om den skal stå bak eller forran slik at jeg blir ferdig med listinga langs gulvet (må vente med listinga pga kabler som går bak)

Har også tenkt å kjøpe nytt lerret med det første, har lyst på større enn 106" som jeg har idag men er veldig i tvil om jeg får plass til 120", bildet blir isåfall veeeeeldig kloss inntil fronthøyttalerne. Mulig 110" er det beste valget for å være sikker på at jeg får plass, men det frister mer med 120

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått spillt litt mer ikveld og jeg er desverre ikke helt tilfreds Hovedproblemet er (nesten som vanlig må jeg vell si...) utfasing. Sleit vanvittig med utfasing i gamlekinoen, men hadde håpt og trodd de fleste slike problem var fraværende nå med vanlig avlangt rom, men dengang ei...

Det som fungerer rimelig bra er å bare spille med frontene og sitte i bakerste sofa, da spiller det i mine ører rimelig bra. Spiller jeg bare med frontene i fremste sofa mangler det meste av bass. Kobler jeg til subene blir der nok bass men der er noe som ikke er som det skal lydmssig, det høres vell egentlig ut som utfasing. Har selvsagt prøvd å bytte fase på subene men dette hjelper ikke med dette problemet. Er det slik at problem med utfasing blir større desto større element en bruker? Det føles nesten slik avogtil at desto mindre høytallere en har desto enklere er det å få det til å spille bra..

Jeg har desverre ingen mulighet å justere fase trinnløst (foruten evt å bruke tidsforsinkelse på forsterkeren), kun manuelt 0-180, kan dette være grunnen til at jeg ikke får dette korrekt? Eller er det stående bølger eller noe som kan forårsake at det høres ut som utfasing? Og kanskje det rareste, jeg føler faktisk dette problemet blir mindre når jeg slår av all form for romkorreksjon på Pioneer forsterkeren... (men andre "problemet" oppstår samtidig)

Så jeg tar gjerne imot tips!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desverre ikke aktuelt pga en sinnsyk pris ($10.000) men har funnet ett nytt drømmeobjekt, demme søte saken fra Revel:

Specifications
    Power Output: 2400W RMS, 5600W peak

Frequency Response: 20Hz to f c +/- 0.5dB, -3dB @ 18Hz

Signal-to-Noise Ratio: 90 dB A weighted

Harmonic/IM Distortion: 0.10% THD at rated power

Dimensions: 24.5 in. x 28 in. x 28 in. (622.3 mm x 711.2 mm x 711.2 mm)

Weight: 225 lb / 102.1 kg

Har ikke kommet ut info enda om hva element som sitter i, men jeg tipper det er snakk om en modifisert utgave av toppmodellen til JBL, 2269H.

Revel kommer også med en mindre sub som jeg også kunne tenkt meg, B150. Denne er på mange måter en oppgradert versjon av JBL Array 1500 (slik som B15 var oppgradert TIK sub), men som om at ikke Array 1500 var dyr nok i utgangspunktet så er desverre også prisen på Revel oppgradert

Men om ikkje annet så frister det enda mer å prøve seg på DIY suber med JBL W1500H som B150 er bassert på

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ikke gi deg med ED riktig enda nå da, selvom det du linker til virker helt rått Hadde definitivt lagt pengene mine i en subamp som har trinnløs fasejustering, hvis du har problemer med dette. Kan utgjøre natt og dag. Kanskje du får gitt ED en fair sjans.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har absolutt ikke gitt de opp, og det å bla opp 100.000+ for en sub tror jeg ikke er aktuelt

Crown forsterkeren er noe av det råere en får tak i som subamp så jeg har ikke så lyst å bytte den ut, men det er dumt at den mangler justeringsmuligheter.

Hadde vært artig å prøvd en SVS AS EQ1, Denon 4310 e.l. for å sett om noe slikt hjelper, evt prøvd noe PC basserte greier. Noen som vet om andre program enn Audiolense som kan bidra med skikkelig EQ og romkorreksjon?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Jeg har desverre ingen mulighet å justere fase trinnløst (foruten evt å bruke tidsforsinkelse på forsterkeren), kun manuelt 0-180, kan dette være grunnen til at jeg ikke får dette korrekt?
    Jeg kan ikke hjelpe med det spesifikke problemet ditt, men fasejusteringen på subwoofere er ikke noe annet enn en tidsforsinkelse. Kan du justere delay i receiver, har du også full kontroll på "fasen". Forsøk deg trinnvis frem med forskjellige avstander/delays til subwooferen, så skal du kunne oppnå best mulig fasejustering. Dette er dog ingen garanti for at fasejusteringen gjelder over hele frekvensspekteret - du kan få dips pga. utfasing i enkelte frekvenser (og peaks som følge av romforsterkning).

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har absolutt ikke gitt de opp, og det å bla opp 100.000+ for en sub tror jeg ikke er aktuelt

Crown forsterkeren er noe av det råere en får tak i som subamp så jeg har ikke så lyst å bytte den ut, men det er dumt at den mangler justeringsmuligheter.

Hadde vært artig å prøvd en SVS AS EQ1, Denon 4310 e.l. for å sett om noe slikt hjelper, evt prøvd noe PC basserte greier. Noen som vet om andre program enn Audiolense som kan bidra med skikkelig EQ og romkorreksjon?
    Mener ikke å være frekk, men kan ikke helt skjønne hvorfor den der skal være så bra. Syns ikke selv Array subben ga mye "valu for money" og en oppgradert verson til 100k..... neh, uten å vite noe om dem så hadde jo to st 21" subber fra ADAM vert mer spennende blir samme prisen for to av dem.
    Eller to av deres Tensor serie subber med 15" elementer.

Jeg tviler forrøvrig ikke på at Crown er bra, men nå er det ikke kvaliteten på forsterkeren som avgjør om du blir kvitt de problemene du har.
    Hvilke reciever hadde igjen? Tror det er en del recievere som kan hjelpe deg å løse problemet.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært artig å prøvd en SVS AS EQ1
    Siden du kjører 2 stk SUB'er så bør jo denne være perfekt for å få de integrert optimalt
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor den skulle være så bra? Tja... generelt har Revel rimelig bra rykte selv om det er kostbart og da de bl.a. bruker oppgraderte JBL toppmodeller så bør det falle godt i smak for meg som liker JBL lyden

Nå var det ikke den oppgraderte versjonen av Array som koster 100.000 (eller rettere sagt $10.000) men den som er på bildet med 18"! Hva B150 (som er oppgradert Array) koster aner jeg ikke, men koster nok fort 40-50.000, uansett alt for mye til at det er aktuelt for meg. To DIY suber til 10-12.000 blir noe helt annet

Ingen av de er nok kanidat til mest bang for the bucks, men det er vell heller ikke Adam heller Det jeg alltid søker etter er noe som både spiller pent og høyt og desverre har det vist seg gang på gang at det er vanskelig å kombinere Håper eDene etterhvert vil klare dette, bare jeg blir kvitt problema med utfasing..

Har en relativt enkel Pioneer receiver LX50 men romkorreksjonen skal være identisk med storebrødrene og som jeg tror fortsatt er i bruk i LX71/81. Den skal kunne kurere stående bølger, fasefeil osv, men som så mye annet så ser det bedre ut på papiret enn virkeligheten tilsier.

Kan være at problemet også er relatert til at bassene står bak i rommet, får se om jeg får hjelp til å flytte de fram bare for å prøve om det kan hjelpe, ikke så enkelt å flytte de selv siden de veger nærmere 100kg stk.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått spillt litt mer ikveld og jeg er desverre ikke helt tilfreds Hovedproblemet er (nesten som vanlig må jeg vell si...) utfasing. Sleit vanvittig med utfasing i gamlekinoen, men hadde håpt og trodd de fleste slike problem var fraværende nå med vanlig avlangt rom, men dengang ei...
    Utfasing/stående bølger i større eller mindre grad kommer du ikke unna samme hva slags form du har på rommet - dessverre.

Jeg har desverre ingen mulighet å justere fase trinnløst (foruten evt å bruke tidsforsinkelse på forsterkeren), kun manuelt 0-180, kan dette være grunnen til at jeg ikke får dette korrekt? Eller er det stående bølger eller noe som kan forårsake at det høres ut som utfasing? Og kanskje det rareste, jeg føler faktisk dette problemet blir mindre når jeg slår av all form for romkorreksjon på Pioneer forsterkeren... (men andre "problemet" oppstår samtidig)

Så jeg tar gjerne imot tips!
    Har du prøvd å leke deg litt med tidsforsinkelse til sub'ene?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Utfasing/stående bølger i større eller mindre grad kommer du ikke unna samme hva slags form du har på rommet - dessverre.
    Det gjør en nok ikke, men det som er her at jeg synes det fungerer rimelig bra med kun frontene, ikke noe hørbar utfasing da. Men når jeg bruker subene så blir problemet større. Det som også forundrer meg er at det ikke er spesielt stor forskjell når jeg bytter fase på bassene, det i seg selv tilsier at det er noe muffens Alt står også tilnærmet symetrisk så høyre/venstre er ganske identisk både forran og bak.

I gamle kinoen hadde jeg også store/enda større problem med utfasing og der merket jeg at problemet ble mindre når jeg brukte mindre høyttalere, derfor jeg lurer litt på om det kan være noe i det at større høyttalere også lager større utfasingsproblem?!

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Har du prøvd å leke deg litt med tidsforsinkelse til sub'ene?
    Har ikke fått prøvd noe med dette enda, gårkvelden gikk med på å konstanterte at jeg har ett probelm uten å komme noen særlig veg med feilsøking. Tenkte å prøve følgende idag dersom jeg får tid:
    - Koble bort all EQ/romkorreksjon
    - Spille kun med fronter og så koble til 1 sub av gangen istedet for begge samtidig,
    - Deretter prøve med forskjellig fasejustering på 1 sub av gangen. Normalt hører jeg greit når det er feil fase, men har også en test DVD for å hjelpe med bl.a. dette. Den er gull verdt til fasejustering da den spiller signal som gjør at en enkelt hører når det er feil!
    - Etter planen koble opp begge suber samtidig (forsterker er pr idag brokoblet slik at de får identisk signal)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I gamle kinoen hadde jeg også store/enda større problem med utfasing og der merket jeg at problemet ble mindre når jeg brukte mindre høyttalere, derfor jeg lurer litt på om det kan være noe i det at større høyttalere også lager større utfasingsproblem?!
    Det har jeg aldri hørt noe om i alle fall.

Har ikke fått prøvd noe med dette enda, gårkvelden gikk med på å konstanterte at jeg har ett probelm uten å komme noen særlig veg med feilsøking. Tenkte å prøve følgende idag dersom jeg får tid:
    - Koble bort all EQ/romkorreksjon
    - Spille kun med fronter og så koble til 1 sub av gangen istedet for begge samtidig,
    - Deretter prøve med forskjellig fasejustering på 1 sub av gangen. Normalt hører jeg greit når det er feil fase, men har også en test DVD for å hjelpe med bl.a. dette. Den er gull verdt til fasejustering da den spiller signal som gjør at en enkelt hører når det er feil!
    - Etter planen koble opp begge suber samtidig (forsterker er pr idag brokoblet slik at de får identisk signal)
    Et nyttig redskap er selvsagt en tonegenerator eller en CD med diverse sinustoner i bass-området, så ser (og kan dele med oss) akkurat hvilke frekvenser som er trøblete. Hvis du ikke allerede har gjort det da...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte bare full fart teste ut ene teorien min, og den slo heldigvis til

Viser seg at så lenge jeg har på funksjonen "phase control" på Pioneeren så spiller det relativt liten rolle om en etterpå bytter fase manuelt. Og det som nok har skjedd her er at fasen på subene har vært feil når jeg kjørte korigering og fasestyringa på Pioneeren er ikke god nok til å rette opp dette, derfor fikk jeg en merkelig utfasing uavhengig av hvilke fase subene spillte i. Tok nå av all korreksjon på Pioneeren og så byttet fase og da ble alt straks meget bedre Nå høres alt mer korrekt ut så det skal bli spennende å prøve mer senere idag, inkl kjøre korigerng med korrekt fase på subene

konklusjon: ikke tro at moderne tekologi kan fikse alle problem, de manuelle tiltaka er fortsatt de viktigste

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok for morro skyld litt måling idag for å se hvordan frekvenskurven fra 80 hz og ned, og med unntak av en lei dipp rundt 36hz så var den i sweetspot relativt flat ned til 20hz, under der går det nedover og er rundt -6db ved 16hz. Dette henger nok litt sammen med at jeg over 20hz bruker litt EQ for å justere litt, men har desverre pr idag ingen mulighet for EQ under 20hz.

Sammenligner jeg simulering for bassrefleks vs trykkammer vil jeg tro at jeg ville fått ganske lik kurve uten EQ dersom jeg gikk over på bassrefleks, men så lenge jeg ikke har noe problem med max SPL i trykkammer m/EQ er det lite poeng i å gjør noe med kassen pr idag Så skal jeg gjør endringer med kasse tror jeg det må være i en vesentlig større kasse tunet til 16hz for å få med litt mer under 20hz.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du anslått noe maks dB for disse 18"? Skulle tro den klarer 110dB på strak arm, så om du ikke har spesielle behov er du vel ikke så dårlig stelt?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har egentlig ikke peiling hvor høyt det spiller, men høyt nok for meg ihvertfall

Side 2 av 29 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •