Baldrick sin "the wall of sound", tilbake til JBL kinohøyttalere... - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 29 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 561
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Uansett hva høyttalere jeg har prøvd så sliter jeg med å få trøkk i midbassområdet, vell å merke i sweetspot. Andre steder i rommet (langt forra og langt bak) fungerer det vesentlig bedre. Det hjelper også litt å flytte høyttalerne lenger fra sideveggene men med utstyret som står der idag har jeg ikke rom for omrokkering iom at det tar opp all plass.

Jeg tror det er dimensjonene på rommet som er litt ugunstige og som medfører endel stående bølger. Er flere andre med tilsvarende romdimensjon som sliter med lignende problem som meg.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir endel utbyttinger hos meg nå og da først og fremst på forsterker siden. Ut går ATI og Midgard forsterkere, og inn kommer ett rack med QSC DCA kinoforsterkere.

På fronhøyttalerne blir det en DCA1824 på diskant, en DCA1824 på mellomtone og 3 stk DCA1622 på bassene i front, totalt da 6x170 + 3x1600 watt. På subene blir det 2 stk DCA3022 totalt 2x3000 watt.

Som prossesor på frontene håper jeg å få liv i de nye prosessorene jeg kjøpte som desverre viste seg å være defekt. Det er 2 stk 2x3 vegs THX kinoprosseorer (samme som BSS, bare rebrandet til THX) som burde være bortimot optimale for resten av oppsettet. Viss ikke blir det inntil videre MiniDSP som før eller mulignes en highend proff prosessor fra Yamaha

Gikk også på en smell og handlet meg flere suber, men litt usikker om jeg kommer til å ta de i bruk eller ei, isåfall kommer det 4 stk tilsvarende JBL 18" suber bak også som jeg har forran men dette får jeg se litt ann, spørs om jeg får bruk for det når jeg får nye forsterkere på subene forran.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du trenger min JBL også, jeg! Nesten gratis.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg er litt skeptisk om det blir nok med 8 stk 18" JBL, så bør nok ha 9 istedet Nei, 8 får vell holde... eller sannsynligvis holder med 4 men får se når vi får koblet det opp.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger en til senteren, heeeelt sikkert!

Blir bra dette! ...kanskje...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, har du kjøpt en hel kino!

Jeg er fortsatt ute etter en god forsterker løsning for bassen på frontene mine. Hvilke forsterkere har du som kunne passe til doble 15"?

EDIT: Send meg en PM kanskje...

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    steike for et heftig forsterkeri

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Ja jeg er litt skeptisk om det blir nok med 8 stk 18" JBL, så bør nok ha 9 istedet Nei, 8 får vell holde... eller sannsynligvis holder med 4 men får se når vi får koblet det opp.
    Har huset gjort deg noe vondt... :-D hehe

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig handlet nå. Meget gode kjøp du har gjort her og du får jo utrolig bra fleksibilitet i oppsettet ditt. Har du kommet noe lengre med tanke rundt fronter høyttalere?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kom selvsagt ett lite skjær i sjøen i ettermiddag.... ikke alle i huset var like begeistret for planene mine om å sette opp ett rackskap med forsterkere i ett naboromma :evil:

Planen er/var egentlig å kjøpe ett slikt til forsterkerne:

Skal jeg ha det inne på filmrommet får jeg både ett problem med å finne en OK plass å ha det, varmeutvikling samt at jeg isåfall må bytte viftene på forsterkerne. De bråker ikke mye men med 7 stk som jeg har tenkt å bruke så bråker det nok for mye.

Venter også på tilbakemelding fra elektroreperatøren min vedr delefilterne/prosessorne mine, om han får liv i de, fryktelig kjedeilg at de skulle være defekte men det ser ut til kun å være i PSU de er ødelagt så har ett lite håp fortsatt. Det er samme type som dette bare at de er rebrandet og THX firmware:

Det kan også være aktuelt å kjøpe en annen sak istedet evt, dog usikker om den blir overkill... kommer og litt ann på hva den kommer på, er fryktelig dyr i utgangspunktet men får god pris så kanskje det blir aktuelt:

Når det gjelder høyttalere blir det ihvertfall inntil videre EAWene da det ikke ser ut til å være noen som vil kjøpe de Jeg er forsåvidt egentlig godt fornøyd med de, er bare som sagt problema med rommet mitt som gjør at jeg kunne tenkt meg mindre høyttalere slik at jeg kunne plassert de annerledes.

Jeg "snublet" jo også over ett til sett med JBL kinohøyttalere som jeg egentlig angret på fra øyeblikket jeg hadde sagt ja... Overhodet ikke noe galt med høyttalerne i seg selv foruten at horna er alt for store til at jeg får plass til de, jeg visste virkelig ikke at de var såååå store men når jeg først hadde kjørt 40 mil for å kjøpe de kunne jeg ikke kjøre tomhendt hjem :-?

Så dersom noen har lyst på ett brutalt sett med kinohøyttalere til gunstig pris gi lyd VELDIG åpen for bytteforslag...

3 bassmoduler med doble 15" samt 3 stk av de svære horna, tilsvarende de her:

Jerome: sender deg en PM litt senere

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BSS produktene er helt topp. Den DSP pakke jeg har er så utrolig mye bedre enn alt annen jeg har prøvd før. For oss som bruker aktiv deling og trenger et spesielt oppsett så er det absolutt det beste.
    Det virker som DME64N er litt av det samme. Hvis det stemmer så anbefaler jeg deg å kjøpe de modulene!

Når det gjelder problemene du opplever med rommet ditt så bør du se nærmere på boka som heter "The Audio Expert" (skrevet av Ethan Winer). Jeg regner med at du kjenner han fra andre fora i USA. Han er kjent for å "ta rotta" på alle de dumme mytene som florerer i hifi verden og det gjør han i denne boka også. No non-sense. En god bok for folk som deg og meg
    Jeg har ikke lest hele boka enda men flere kapitler handler om rom akustikk (demping av første refleksjoner, bass traps, diffusorer, etc). Han kommer med løsninger som han selv bruker og som fungerer. Igjen, ikke noe black magic her.
    Selv er jeg i gang med å implementere det og se om det fungerer i mitt rom.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BSS DSPene jeg har er relativt enkle sammenligne med de mer avanserte modellene, og med THX firmware som ligger inne er de enda enklere men kommer med ferdige preset til bl.a. EAWene mine så det burde være bra bare jeg får liv i de. Yamahaen er nok ekstremt mye mer avansert og har mye mer muligheter men så koster den også deretter.... får se hva det blir til.

Elers må jeg jo også si at etter å ha lekt meg med enkle men gode analoge PA filter i den senere tid så har jeg fått en viss forståelse for de som hevder at ett bra analog filter i mange settinger er bedre enn de fleste digitale.. Mangler muligheter på EQ osv, men som rene delefilter så er de nok vell så bra som relativt dyre DSPer.

Har ikke lest den boka du referer til men har etterhvert prøvd litt forskjellig av bassfeller, akustikkplater osv uten at jeg på noen måte kan si jeg blir fornøyd, det er og blir punchen i midbassen jeg ikke får til. Her og nå og står JBL høyttalerne oppstillt i garasjen og det er fullstendig fortvilende når det spiller som bare pokker der men tar jeg det ned i hjemmekinoen forsvinner all magien/morroa

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kommer aldri til å få noe bra lyd i rommet ditt hvis du ikke gjør noe med det. Du skriver det selv, de samme høyttalerne låter utrolig bra i garasjen men ikke i hjemmekinoen din. Garasjen din er stor, med vegger i alle retninger og er åpen. Veldig lite ringing og ikke noe bass problemer.
    Det er rommet som ødelegger lyden. Så du er nødt til å jobbe med det.

Jeg husker veldig godt hvor bra høyttalerne mine låt hos deg, selv om du spilte bare en høyttaler om gangen og via en gammel receiver. De spiller ikke så bra hjemme hos meg nå.

En annen mulighet er å bruke suber bakk og en god DSP. Akkurat som BEF har gjort. Det kan fungerer bra men det er en krevende jobb tror jeg. Men du blir nødt til å dempe de stående bølgene uansett for å få bra midbass.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suber bak vil nok ikke hjelpe mot dette problemet da problemet ligger høyere i frekvens.

En god DSP vil nok kunne korrigere endel og det hjelper selvsagt endel. Problemet er da bare at problemet egentlig blir "flyttet" og en f.eks. må pøse på med effekt for å få noenlunde respons. En bieffekt er da at det er ekstremt mye lyd andre steder enn i sweetspot.

Har prøvd div tiltak med f.eks. glavafeller fra tak til gulv og det hjelper litt men ikke i nærheten av nok.

Så det er derfor jeg egentlig har lyst å gjør noe helt annet med frontene, f.eks. dipol bassløsning med 4x15" pr kanal, eller evt vesentlig mindre høyttalere med f.eks 2x10" som jeg tro kanskje kan gjør det enklere med tanke på stående bølger, men ikke sikkert jeg har rett...

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang akustikk problemer :
    Til info så har jeg nå fjernet alt av bassfellene jeg laget foran og laget meg to midbasstårn med en bass i bunn helt nede ved gulvet og en bass i toppen oppe ved taket.
    Disse er plassert i hvert hjørne foran.
    Jeg har bedre målinger og bedre lyd (opptil 300hz) enn noen gang, og dette på alle sitteposisjoner i rommet (!!!)
    Enda bedre hadde det vært med 4 stk i høyden, men det hadde jeg ikke plass til mtp litervolum.

Dette blir som en transmisjonslinje..

Bare et lite tips/hint

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suber bak vil nok ikke hjelpe mot dette problemet da problemet ligger høyere i frekvens.
    Oh, ok. Ligger problemene dine over 100Hz så vil det ikke hjelpe, nei.

En god DSP vil nok kunne korrigere endel og det hjelper selvsagt endel. Problemet er da bare at problemet egentlig blir "flyttet" og en f.eks. må pøse på med effekt for å få noenlunde respons. En bieffekt er da at det er ekstremt mye lyd andre steder enn i sweetspot.
    Helt enig med deg, det er ikke noe bra løsning. Det jeg mente var å bruker suber med DSP slik at du kan endre fase og nivå/frekv på hver enkel sub.

Har prøvd div tiltak med f.eks. glavafeller fra tak til gulv og det hjelper litt men ikke i nærheten av nok.
    Ethan viser i boka hva han har gjort for å fikse flere rom. Det krever ofte en god del tiltak og de må plasseres rundt i rommet. Det blir ikke pent og det tar plass (noe du kanskje ikke har?) langs side veggene. Han viser før og etter målinger så det fungerer men jeg forstår godt at du ikke ønsker å 'pynte' rundt hele rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7
    Ang akustikk problemer :
    Til info så har jeg nå fjernet alt av bassfellene jeg laget foran og laget meg to midbasstårn med en bass i bunn helt nede ved gulvet og en bass i toppen oppe ved taket.
    Jeg har bedre målinger og bedre lyd (opptil 300hz) enn noen gang, og dette på alle sitteposisjoner i rommet (!!!)
    Enda bedre hadde det vært med 4 stk i høyden, men det hadde jeg ikke plass til mtp litervolum.

Bare et lite tips/hint
    Hvordan forklarer du at oppsettet ditt fjerne stående bølger og diverse ringing i lengden?
    At du får bedre resultater i høyde og brede forstår jeg godt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7
    Ang akustikk problemer :

Bare et lite tips/hint
    Altså en helt vanlig BR kasse bare at du har montert elementa litt utradisjonelt ved å montere det ved gulv og tak, har du noen bilder?

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Hvordan forklarer du at oppsettet ditt fjerne stående bølger og diverse ringing i lengden?
    At du får bedre resultater i høyde og brede forstår jeg godt.
    Det gjør det ikke, det har jeg ikke påstått heller. Da må jeg ha suber bak.
    Ved å nevne alle sitteposisjoner, så mener jeg hele sofarekken. Ikke overalt i rommet.
    Jeg har ikke problemer i lengderetning. Men derimot har jeg det 30cm lenger bak.

De fleste problemene i et rom er etter mine erfaringer faktisk i høyden, uten at en tenker så mye over det. For folk kravler stort sett ikke på gulvet eller oppe ved taket og leter etter go'bassen, de flytter sofaen forover og bakover for å finne det beste.
    Det de ikke tenker over da er at problemet faktisk ofte ligger i høyderetning.
    sweetspot har jeg problemer med dette, men dog irrelevant i mitt oppsett.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBLene frister.