Baldrick sin "the wall of sound", tilbake til JBL kinohøyttalere... - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 29 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 561
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ingen støy i det hele tatt altså? Hvordan er det hvis du legger øret inntil diskanten?

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke si det er 1000% støyfritt for jeg har ikke sjekket det så nærme, men det er ihvertfall såpass lite at jeg ikke hører noe fra sofaen så da er det godt nok for meg

Jeg har her og nå 10 plater A37 20 cm glava bak i rommet og det hjelper litt men ikke ekstremt. Begynte først å fylle opp hjørnene fra gulv til tak men det viste seg noe mer effektivt med annen plassering. Så jeg har egentlig som plan å plassere 6 stk under podiet, samt bruke ett par i hjørnene dersom det viser seg å ha effekt, må bare finne en OK måte å skjule de på... ramme med høyttalerstoff kanskje?

Ellers har jeg gjort omtrent som AndreWerdenskrieg med tanke på sofa, bare at jeg går for elektrisk variant og svarte, så jeg får forhåpentligvis to slike ila uka:

-odyssey-jpg

Liker ikke helt å kjøpe sofa uprøvd men får håpe og tro jeg blir fornøyd, ungene gleder seg ihvertfall til å ha elektrisk justering

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konge! De sofaene står høyt på lista her også Kunne du ved annledning spasert over til diskantene og lagt øret inntil tror du? Er allergisk mot støy. Bittelitt sus med øret inntil er ikke uakseptabelt. Hvis det høres bra ut, kan det hende en 10x10 blir bestillt

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ingen problem å få det tilnærmet helt støyfritt, det kommer bare ann på hvor langt ned jeg evt går på gain på forsterker. Opprinnelig sto de på fullt og da ble det støy, igår reduserte jeg med 6dB og da forsvant det aller meste og jeg kan selvsagt gå enda lengre ned. Spørsmålet blir bare hvor langt ned jeg kan gå ned men fortsatt få tilstrekkelig nivå.

Så jeg vil vell egentlig si at støy kommer mye ann på matching av nivå mellom MiniDSP og forsterker, krever effektforsterker høyt nivå inn kan en få problem med støy. Derfor vil jeg tro at MiniDSP er bedre egnet til vanlige forsterkere framfor PA som normalt liker høyere signal. Men 10x10 er jo rettet mer mot pro verden så kanskje den er litt annerledes!

Og når en først snakker om støy må en huske at effektivitet på horna har alt å si... For igjen å nevne Beyma TPL150, så har den mye lavere effektivitet enn jeg mine har så jeg vil tippe at med de så ville ikke støy vært noe tema i det hele tatt. Hva høyttalere er det du skal bruke SannaX?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Atle Dreier slet med støy i sine Beyma, husker ikke om han var innom minidsp, men han har i alle fall Hypex plate-forsterkere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Det er nok ingen problem å få det tilnærmet helt støyfritt, det kommer bare ann på hvor langt ned jeg evt går på gain på forsterker. Opprinnelig sto de på fullt og da ble det støy, igår reduserte jeg med 6dB og da forsvant det aller meste og jeg kan selvsagt gå enda lengre ned. Spørsmålet blir bare hvor langt ned jeg kan gå ned men fortsatt få tilstrekkelig nivå.

Så jeg vil vell egentlig si at støy kommer mye ann på matching av nivå mellom MiniDSP og forsterker, krever effektforsterker høyt nivå inn kan en få problem med støy. Derfor vil jeg tro at MiniDSP er bedre egnet til vanlige forsterkere framfor PA som normalt liker høyere signal. Men 10x10 er jo rettet mer mot pro verden så kanskje den er litt annerledes!

Og når en først snakker om støy må en huske at effektivitet på horna har alt å si... For igjen å nevne Beyma TPL150, så har den mye lavere effektivitet enn jeg mine har så jeg vil tippe at med de så ville ikke støy vært noe tema i det hele tatt. Hva høyttalere er det du skal bruke SannaX?
    Det høres fornuftig ut en del av dette her, og da kan det jo være at en del av støyproblematikken er løst. Både inngangsignal og utgangssignal er hevet på 10x10...iallefall ift den gamle 2x4, såvidt jeg kan se.
    Jeg er i villrede for øyeblikket på hva jeg går for. Jeg har lyst på TPL-150, men samtidig har jeg et par svære 2" komp.drivere fra JBL liggende her. Spørs om jeg ikke smeller det hele sammen og ender opp med en lignende konstruksjon av Avantgarde Trio. Har tegninger på det lille hornet (70cm) og det store hornet (101cm) klare Eller så kan det hende, for letthetens skyld at det blir, en Inconcert Miles. Har også en dialog gående på 12" versjon av Miles som vil være en 2,5veis. Time will show!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fremdeles støy, ja. Hypex-DSP'ene er noen bråkete små jævler. Skal være samme DSP-chip som MiniDSP. Vil tro at selve effekt-delen i Hypexene er noe av det stillere man kan få tak i av forsterkere. Fikk også dempet gain med 10dB i Hypexene og det hjelp, men er fremdeles ikke helt borte.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med å dempe så mye som dere gjør at en god del av dynamikken blir borte. Og det er akkurat det vi hjemmekino entusiaster er så glad i.....

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forbinder demping med mer dynamikk, fordi man senker mengden etterklang. Dynamikk er forskjellen i intensitet i musikken. Når etterklangen blir lavere blir det stillere når det skal være stille. Kanskje senker man det maksimale lydtrykket litt også, men jeg er ikke bekymret for det i Baldrick sitt tilfelle.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Problemet med å dempe så mye som dere gjør at en god del av dynamikken blir borte. Og det er akkurat det vi hjemmekino entusiaster er så glad i.....
    Hvorfor demper en dynamikken ved å dempe gain? Det er jo ikke noe annet som skjer enn at du justerer nivå på effektforsterkerne dine.... Jeg trodde ihvertfall ikke det hadde noe med dynamikken å gjør, snarere bare at en tilpasser utgangsnivå fra DSPen med forsterkerne.

Jeg kan derimot som Fredrik nevner få ett problem dersom gain blir satt så lavt at jeg ikke oppnår ønsket max lydtrykk men jeg tviler veldig på at det er problem pr idag

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers har jeg gjort omtrent som AndreWerdenskrieg med tanke på sofa, bare at jeg går for elektrisk variant og svarte, så jeg får forhåpentligvis to slike ila uka:

-odyssey-jpg

Liker ikke helt å kjøpe sofa uprøvd men får håpe og tro jeg blir fornøyd, ungene gleder seg ihvertfall til å ha elektrisk justering
    Den ser jo riktig fin ut. Bestiller du denne fra FNKY? Jeg kan ikke finne treseters sofa på siden deres. Hvor mye må du gi for sofaen?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var omsider de nye fronthøyttalerne, EAW CB523M kinohøyttalere på plass. Subene er "ombygde" 4645 slik at de i praksis er de samme som JBL 4645C.

-wall-sound-jpg

Har ikke fått lyd enda men håper det ordner seg ila helga. Har kjøpt 3 stk MiniDSP bokser som skal stå for EQ og deling på frontene og de har jeg ikke fått tid å koble opp enda. Har aldri prøvd MiniDSP før men får håpe det går greit å stille de inn da jeg først og fremst kommer til å legge de inn med PEQ og XO parametre som er tilpasset EAWen.

Er fortsatt litt i tvil hva jeg kommer til gjør med forsterker på bassene i frontene iom Behringer NU6000DSP ikke var noe å ha på, vurderer bl.a. en Crown XTI4002, Hypex moduler eller kanskje en Parasound 2205. Inntil videre kommer jeg til å bruke ATIen men regner med den blir i minste laget til bassene.
    Haha, får litt back to the future følelse når jeg ser de enorme høyttalerene der. Man bør nok spenne seg fast med sikkerhets belter i sofaen, sånn at man ikke blir blåst bort. Supertøff hjemmekino du har der, satt å leste hele tråden din i natt. Godt jobbet, er imponert at du i det heletatt har fått plass til alt, blir spennende å følge med fremover.

Den lokale kinoen hadde ett helt sett med EAW høyttalere som antagligvis ble kjørt på dynga Det var ett 2 veis system med passiv deling og med enkle 15" i bunn det var tre av de og åtte bak / sourround høyttalere. De ville gi det bort men tror at ingen ville ha det. Hadde jeg visst at du drev med ett sånt prosjekt så hadde jeg gitt deg beskjed, da hadde du fått hele sullamitten gratis. Dette sammen med to store film prosjektorer i fra 70 tallet, disse var laget i Tsjekkoslovakia..
    Blir faktisk litt trist at dette bare gikk rett på fyllinga

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Jeg forbinder demping med mer dynamikk, fordi man senker mengden etterklang. Dynamikk er forskjellen i intensitet i musikken. Når etterklangen blir lavere blir det stillere når det skal være stille. Kanskje senker man det maksimale lydtrykket litt også, men jeg er ikke bekymret for det i Baldrick sitt tilfelle.
    Hvorfor demper en dynamikken ved å dempe gain? Det er jo ikke noe annet som skjer enn at du justerer nivå på effektforsterkerne dine.... Jeg trodde ihvertfall ikke det hadde noe med dynamikken å gjør, snarere bare at en tilpasser utgangsnivå fra DSPen med forsterkerne.
    Den enkleste definisjon jeg har funnet er at dynamikk er differensen (i dB) mellom den laveste og høyeste lyder (begge 2 i dB) i et spor. Hvor det blir målt kan variere. Jeg tror at vi er enige der (jeg er uansett enig med det du skriver om dette Fredrik).

Stillhet er stillhet. Å dempe stillhet gir ikke mer stillhet. Da betyr det at å dempe hele sporet (og den høyeste lyden i sporet) reduserer dynamikken i sporet. Som jeg vet så er det ikke mulig å lage dynamikk i en forsterker (må ha en 'smart' DSP).
    Hvis du klarer å dempe støygulvet fra DSP nok til at den blir uhørtbart til slutt så har du lykkes. Men uansett er dynamikken redusert.
    At det er et stort problem i praksis vet jeg ikke.

Å bruke ett dempeledd betyr lavere utgangsnivå og da er vi avhengig av å øke volumet på receiveren for å oppnå det samme lyd nivået fra sitteposisjon. Å være nødt til å gjøre dette betyr at det er høyere risiko for å introdusere mere støy produsert fra kilden og/eller receiveren. Med dagens teknologi (veldig lav S/N ratio) tror jeg ikke at det er et problem.

Når det er sagt så er det fullt mulig at jeg tenker helt feil der. Hva synes dere?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den enkleste definisjon jeg har funnet er at dynamikk er differensen (i dB) mellom den laveste og høyeste lyder (begge 2 i dB) i et spor.
    Jeg er enig her, men når en demper signalet likt over hele linja så mener jeg en fortsatt har like stort spenn mellom den laveste og høyeste lyden! Eneste forskjell etter at jeg justere volum på effektforsterkne er at jeg nå må sende noe mer nivå ut fra receiver for å oppnå samme lydnivå. Når jeg mottar Midgard blokkene vil jeg tro at jeg igjen må justere nivå på bassene for at det skal bil korrekt, men om jeg må justere opp eller ned mener jeg ikke går utover dynamikken, det handler bare om matching av nivå.

Å bruke ett dempeledd betyr lavere utgangsnivå og da er vi avhengig av å øke volumet på receiveren for å oppnå det samme lyd nivået fra sitteposisjon. Å være nødt til å gjøre dette betyr at det er høyere risiko for å introdusere mere støy produsert fra kilden og/eller receiveren. Med dagens teknologi (veldig lav S/N ratio) tror jeg ikke at det er et problem.

Når det er sagt så er det fullt mulig at jeg tenker helt feil der. Hva synes dere?
    Ett dempeledd er ikke noe annet enn en motstand, på samme måte som en volumkontroll ikke er noe annet enn en justerbar motstand. Når jeg nå har justert volum ned på effektforsterker så blir dette kompensert ved å justere nivå opp fra forsterker ja, og i teorien så kan det medføre mer støy fra receiver ja, men i praksis er nok støy fra receiver den minste utfordringen. Men igjen... det å måtte justere nivå opp på receiver kan ikke jeg forstå gå utover dynamikken, men som du også sier så er det like fullt mulig at jeg også tenker feil

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kondis
    Den lokale kinoen hadde ett helt sett med EAW høyttalere som antagligvis ble kjørt på dynga Det var ett 2 veis system med passiv deling og med enkle 15" i bunn det var tre av de og åtte bak / sourround høyttalere. De ville gi det bort men tror at ingen ville ha det. Hadde jeg visst at du drev med ett sånt prosjekt så hadde jeg gitt deg beskjed, da hadde du fått hele sullamitten gratis. Dette sammen med to store film prosjektorer i fra 70 tallet, disse var laget i Tsjekkoslovakia..
    Blir faktisk litt trist at dette bare gikk rett på fyllinga
    EAW er vell innen PA regnet for å være noe av det grommeste (og er noe av det dyreste) så det er fryktelig dumt at slikt skjer, men det er ikke først gang noe slikt har skjedd. Kjenner til to andre lignende saker der fullt fungerende og til dels svindyrt kinoanlegg rett og slett har blitt kastet når de har byttet ut. Men dersom du skulle høre noe om at det ikke er kastet eller kan gi noe tips om hvem jeg kan høre med så hadde jeg vært takknemlig, for jeg kunne svært gjerne tenkt meg å byttet ut JBL surround høyttalerne med EAW for å få det mer helhetlig

Sitat Opprinnelig postet av Paradiso
    Den ser jo riktig fin ut. Bestiller du denne fra FNKY? Jeg kan ikke finne treseters sofa på siden deres. Hvor mye må du gi for sofaen?
    Den er desverre ikke i vanlig salg da det har vært noe tull med akkurat denne modellen, så jeg er litt spennt på hvordan den er, men håper den fungerer greit

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den enkleste definisjon jeg har funnet er at dynamikk er differensen (i dB) mellom den laveste og høyeste lyder (begge 2 i dB) i et spor. Hvor det blir målt kan variere. Jeg tror at vi er enige der (jeg er uansett enig med det du skriver om dette Fredrik).

Stillhet er stillhet. Å dempe stillhet gir ikke mer stillhet. Da betyr det at å dempe hele sporet (og den høyeste lyden i sporet) reduserer dynamikken i sporet. Som jeg vet så er det ikke mulig å lage dynamikk i en forsterker (må ha en 'smart' DSP).
    Hvis du klarer å dempe støygulvet fra DSP nok til at den blir uhørtbart til slutt så har du lykkes. Men uansett er dynamikken redusert.
    At det er et stort problem i praksis vet jeg ikke.

Aha, vi snakker kanskje om forskjellig form for demping? Dempeledd, som i å dempe signalet ut fra preamp og jeg tenkte på absorbsjon/bassfeller?

Uansett; demping av rom, vil stort sett bedre dynamikken i mitt hode. Det har ingen ting med at det blir stillere eller lavere støygulv, men at lyden opphører når den skal, slik at den ikke henger igjen som en grøt og dermed ødelegger dynamikken. Hvis det henger igjen lyd i 500-1000ms på en rekke frekvenser vil det minske forskjellene mellom høyt og lavt på kjappe utsving.

Når det gjelder dempeledd tror jeg det er utelukkende positvt å dempe gain så mye som mulig ved forsterkeren. Det er stort sett anbefalt alle steder å holde nivået på signalene høyest mulig helt frem til effektforsterker og tilpasse gain der. Da får man best mulig S/N forhold. Preampen er mye mindre plaget med støy om den får gå på full guffe.
    Samme gjelder ved bruk av digital volum. Å ha masse gain på slutten og et svakt signal inn vil si at støyen er mye nærmere signalet i intesitet og blir forsterket opp masse i forsterkeren. Selvsagt må man ikke dempe så mye at man ikke preampen greier å drive forsterkeren til et fornuftig nivå.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Når det gjelder dempeledd tror jeg det er utelukkende positvt å dempe gain så mye som mulig ved forsterkeren. Det er stort sett anbefalt alle steder å holde nivået på signalene høyest mulig helt frem til effektforsterker og tilpasse gain der. Da får man best mulig S/N forhold. Preampen er mye mindre plaget med støy om den får gå på full guffe.
    Samme gjelder ved bruk av digital volum. Å ha masse gain på slutten og et svakt signal inn vil si at støyen er mye nærmere signalet i intesitet og blir forsterket opp masse i forsterkeren. Selvsagt må man ikke dempe så mye at man ikke preampen greier å drive forsterkeren til et fornuftig nivå.
    Dette var ganske det samme som jeg også trodde!

I mitt hode er det først og fremst to situasjoner hvor en ikke ønsker å dempe effektforsterker for mye. Det ene er som du sier der hvor preamp ikke klarer å levere mer strøm silk at en ikke oppnår ønsket nivå. Det andre (som egentlig går på det samme) er at bl.a. endel DSPer kan få problem med klipping når de får for høyt nivå inn, dette har jeg bl.a. merket i stor grad på Antimode. Får den litt for høyt signal inn begynner den å klipper og dermed må en i praksis justere ned nivå ut fra receiver og istedet justere opp nivå på suberne som står etter Antimode.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til en forandring så overrasker Posten positivt med tanke på leveringstid så det ser ut til at jeg får Midgard blokkene allerede idag Fikk også melding om at sofaene blir sendt idag så da har jeg de forhåpentligvis på fredag så da begynner ting å gå seg til!

Igår snikret jeg nytt podiet til bakre sofarad, trodde 20 cm skulle bli passelig høyde men ser i etteritd at det kanskje kunne vært enda noe høyere. Får kanskje vente med å gjør endringer til jeg får testet i praksis med sofaene men det er godt mulig jeg vil bygge opp til kanskje 30 cm istedet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JEg er i samme båt. Prosessoren gir ut opp mot 11V på utgangene, og da klipper inputen på Hypex DSP'ene stygt. Må opp i utgangsnivå på DSP, og da får jeg støy i horna spesielt. Det er en evig runddans som jeg hadde håpet å slippe.

Angående demping av romm vs dynamikk så er det utelukkende positivt i mine øyne. bedre demping gir mer dynamikk, men i noen tilfeller blir opplevd lydnivå lavere. Om man da ikke klarer å skru høyt nok etter demping er anlegget for lite. Enkelt og greit.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd (og egentlig rart) at det er så få surround preamper med digitale utganger, hadde flere gått for slik løsning ville jeg trodd alle problem rundt støy hadde vært borte vekk.

Side 14 av 29 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •