Baldrick sin "the wall of sound", tilbake til JBL kinohøyttalere... - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 29 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 561
    Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    oisann. Her var det membranareal på gang

Er rommet stort nok til å dra nytte av noe så stort?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så jo veldig så morsomt ut Gleder meg til å høre noen inntrykk av oppsettet på sikt.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dugde ikke behringer selv om den bare ble brukt på bassene? Kan jo bruke noe annet i toppen?

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var skikkelig tøft! Skulle gitt mye for å høre dette når det blir ferdig. Du kommer til å få en vannvittig kul kino.
    Følger spent med videre.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stilig. Blir spennende å lese noen inntrykk.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, ikke så mye mere å gå på der! Vanvittig rått. Håper du får dette til å låte like rått som det ser ut!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her, kjempe flott! Spennende....

Du får si ifra hvis du skal oppgradere subene dine, ikke umulig at jeg kan ta en tur til for å hjelpe deg med å rydde frontrekka di

ATI med sine 60W per kanal blir vel for lite, jeg er enig. De subene bør få mye mer.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Dugde ikke behringer selv om den bare ble brukt på bassene? Kan jo bruke noe annet i toppen?
    For å si som sannt er så hørtes det nesten ut som det både var høypass og lavpassfilter aktivert på Behringeren selv om alt var deaktivert, itillegg til generelt "guffen lyd" så det var ikke mye å skryte av synes jeg desverre

Sitat Opprinnelig postet av Espen000
    oisann. Her var det membranareal på gang

Er rommet stort nok til å dra nytte av noe så stort?
    Rommet er rundt 20 kvm så det er selvsagt for lite men vi får se hvordan det vil fungere, har jo hatt det oppsatt ligende en stund nå bare med litt andre fronter med enkle 15" istedet.

Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Se her, kjempe flott! Spennende....

Du får si ifra hvis du skal oppgradere subene dine, ikke umulig at jeg kan ta en tur til for å hjelpe deg med å rydde frontrekka di

ATI med sine 60W per kanal blir vel for lite, jeg er enig. De subene bør få mye mer.
    Blandt kinoteknikker så er det relativt mange som mener JBL 4645 kanskje er det aller beste som er å oppdrive som suber... der finnes etterhvert kraftigere suber men dersom en kompenserer med antall kasser så er 4645 noe av det aller beste å bruke, og jeg synes ihvertfall de spiller bra!

ATIen er selvsagt alt for liten til å få i nærheten av fullt potensiale på bassene, men i teorien skal den likevell klare å levere mellom 120-125dB på bassene og godt over 130dB på mellomtone og diskant.

PS: ATIen blir kun brukt på frontene, ikke på subene, de får selvsagt LITT mer effekt

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Blandt kinoteknikker så er det relativt mange som mener JBL 4645 kanskje er det aller beste som er å oppdrive som suber... der finnes etterhvert kraftigere suber men dersom en kompenserer med antall kasser så er 4645 noe av det aller beste å bruke, og jeg synes ihvertfall de spiller bra!
    Ja, du har fortalte meg det samme tidligere. Det er ikke uten grunn at jeg har også lyst på dem. Innlegget mitt var ment som en hint

Det blir spennende å høre hva du synes om ATI på frontene dine. Det har mye å si på hva jeg bør velge hjemme.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noen kubikkcentimeter ledig over toppene. Skal dette bare stå ubrukt?

Nei, dette er temmelig heftig. Bør kunne spille temmelig bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si det så tøft ut med "the wall of sound" :-D

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God plass i høyden!

Ser veldig bra ut.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har såvidt fått lyd igjen ila helga, fått koblet opp de nye frontene og omsider somlet meg til å få hengt opp 4 stk JBL 8340 bak. Begrenset hvor mye jeg har fått lekt meg foreløpig men har spillt litt musikk og sett 1 film nå ikveld Mye bra og noe ikke så bra...

+ Veldig positiv lyd i EAWene, absolutt en lyd i høyttalerne jeg kan leve med
    + Selv om høyttalerne er høye så er det ikke plagsomt høyt lydbilde, på film er det bortimot perfekt høyde med tanke på lerret hos meg.
    + ATI forsterkeren virker knal bra, har dog ikke fått testet enda om det er nok effekt i den til femtentommerne
    + MiniDSP var ekstremt lett å sette opp og jeg får gjort det jeg ønsker av EQ og deling med den!

- Jeg sliter fortsatt med utfasing
    - MiniDSP har for mye støy når jeg ikke får nedjustert gain på ATI forsterkeren (jeg mangler en spesiell kabel for å få justert dette). Så foreløpig sliter jeg med støy i mellomtone og diskant, ikke hørbart på film men nok til at det er plagsomt på musikk. (ATIen er støyfri så ingen tvil om at støyen kommer fra MiniDSP)
    - Onkyo receiveren gjør veldig mye rart/feil Er ikke helt fornøyd med resultat av Audyssey og ikke minst dette med at den endrer fase når en endrer delefrekens er håpløst.

Vegen videre:
    - Få orden på støy, enten dempe signal fra MiniDSP eller få nedjustert gain på ATI med hja kabel jeg mangler.
    - Prøve å få gjort noe med utfasinga selv om det nok blir det vanskeligste. Får vell prøve med noen "glava bassfeller" bak for å se om det kan hjelpe. Approps det fikk jeg en tanke... Dersom jeg bygger opp ett 30 cm høyt podiet på de bakre 120 cm av rommet og fyller dette med glava og lar det være åpent i framkant, vil dette kunne ha noe effekt som bassfeller eller må de plasseres opp i høyden?
    - Vurdere mer effekt på basshøyttalerne i frontene
    - Bytte surround receiver/prosessor, Emotiva XMC-1 virker lovende når den sannsynligvis kommer til sommeren, ellers så frister det også litt å prøve Anthem eller noe fra Yamaha.
    - Få opp nytt og større lerret som jeg har liggende
    - Kjøpe ny(e) sofa(er) (sannsynligvis neste uke)
    - Lett oppussing av veggene i rommet samt nye rammer til frontveggen og.

Men det viktigste er jo likevell filmene.... og begge filmene jeg har sett i helga fortjener en liten anbefaling, den jeg såg i kveld het Chronicle og var en artig sak. For meg en ganske ukjent film men absolutt underholdene. Igår såg jeg The Avengers i 3D og det var nok en liten nedtur selv om filmen var grei nok. Hadde nok for store forhåpninger og så må jeg innrømme at jeg synes 3D ødlegger mer enn det gir noe, neste kinobesøk blir i 2D!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessante betraktninger dette, Baldrick. Det som bekymrer meg personlig, er at jeg nok en gang leser at MiniDsp skaper støy. Det virker litt hipp som happ hvem som får støy og ikke, men kanskje spesielt med høyfølsomme høytalere. Hva slags kabel er det du skal introdusere i annlegget for å eliminere denne støyen?
    Ellers virker det jo som dette har stort potensiale

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Råflott frontvegg du har nå da!

Hvordan opplever du 8320 som surround? Er de noe tess?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Interessante betraktninger dette, Baldrick. Det som bekymrer meg personlig, er at jeg nok en gang leser at MiniDsp skaper støy. Det virker litt hipp som happ hvem som får støy og ikke, men kanskje spesielt med høyfølsomme høytalere. Hva slags kabel er det du skal introdusere i annlegget for å eliminere denne støyen?
    Ellers virker det jo som dette har stort potensiale
    Tror ikke en vil få problem med "vanlige" høyttalere ilag med MiniDSP, det er først og fremst med høyeffektive greier det blir problem tror jeg. Mine diskanter og mellomtoner ligger vell på ca 114db/1w og har en f.eks. Beyma TPL150 så ligger de 10-12db under dette og jeg ville trodd at da er problemet borte av seg selv. Men uansett er det ingen tvil om at støyforholdet på MiniDSP absolutt burde vært bedre... Selvsagt ett par dager etter jeg bestilte mine lanserte de ett nytt produkt som jeg heller hadde kjøpt istedet for mine 3 bokser, de har nå en ferdig 10x10 boks med flere muligheter, både digitale inn/ut og ballansert ut, muilg den er bedre også på støy?

ATI forsterkeren min har en spesiell løsning med el justering av gain og jeg mangler kabelen for å kunne justere så nå står de på fullt. Justerer jeg ned er jeg rimelig sikker på at jeg vil bli kvitt det meste av støyet. Alternativ to er å montere dempeledd mellom MiniDSP og forsterker, da oppnår en i praksis det samme. Kobler jeg ifra MiniDSP er det så godt som støyfritt.

Sitat Opprinnelig postet av BigT
    Råflott frontvegg du har nå da!

Hvordan opplever du 8320 som surround? Er de noe tess?
    Jeg synes 8340 gjør en utmerket jobb som surroundhøyttalere. Greit trøkk i bassen og mine som har modifiserte diskanter fungerer også meget bra synes jeg. Brukte de tidligere som fronter og også det låt helt greit i mine ører. Men original diskanten er fryktelig skrikende... låter VELDIG mye bedre med Selenium som jeg har i mine.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk tilslaget på noen Midgard Audio Oberon 6.1 blokker så da blir det å prøve 3 slike på bassene i fronthøyttalerne.

Iom at bassene er 4 ohm blir det ca 1kw pr bassmodul og iflg EAW skal det da teoretisk sett være mulig på peaker opp imot 140dB... itillegg kommer subene Totalt "bortkastet" selvsagt, men kjekt å ha 40-50dB headroom!

Men før det er noe som helst poeng med mer effekt må jeg få orden på utfasinga Får prøve meg litt å se om det hjelper å sette opp glava i bakkant/hjørner og/eller ha det liggende på gulvet bak (hvor det komme podie). Forran er det svært begrenset med plass deseverre så det er lite jeg får gjort der nå.

Bare for å gjenta så er problemet med utfasinga/stående bølger at jeg i lytteposisjon mister svært mye av trøkket fra frontene, går jeg langt fram eller bak i rommet er det mye mer av trøkket jeg savner i lytteposisjon. For all del, ikke noe problem å få mer enn nok bass, men jeg får ikke "trøkket" som jeg vil ha.

Så jeg tar SVÆRT gjerne imot tips til hva jeg kan prøve for å få bukt med utfasinga fra frontene

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Så jeg tar SVÆRT gjerne imot tips til hva jeg kan prøve for å få bukt med utfasinga fra frontene
    Det ble snakket om akkurat dette i BEF sin tråd tror jeg. Men her er noen ideer:
    1) Riv ned bakveggen. Da blir du kvitt de stående bølgene. Ok, det er ikke så lurt men det er faktisk den beste løsningen
    2) Flytte 2 suber bak eller kjøpe/bygge 2 nye suber som du plasserer bak. Det er løsningen BEF bruker og det fungerer svært godt. Fordelen med dette er at det er enkelt å justere
    3) Demping: du trenger mye isolasjon for å dempe de bølgene. Jeg tror at du kommer til å få problemer uansett med denne løsningen
    4) Basstraps / Helmholtz resonatorer: det fungerer bedre enn isolasjon men jeg har ikke noe erfaring med disse. Det kan fort være dyre og store.

Lykke til!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill Jerome!

Ett av problema mine er at jeg ønsker at frontene alene skal spille slik jeg ønsker uten å bruk av suber og det får jeg ikke til. Hadde jeg fått noe lignende punch som det var av JBLene når vi spillte på de i garasjen hadde jeg vært happy, men det får jeg bare ikke til her

Men dagen idag har uansett gått endel skritt i absolutt riktig retning:
    - En ting var at Midgard forsterkne til bassene er på veg i posten
    - Det andre er at jeg fikk gainet ned ATi forsterker (det er en litt spesiell justering på de med elektroniske potmeter) dermed ble jeg også kvitt støy problema
    - Har også forsøkt div med plassering av "glavafeller" rundt om uten at det gav ekstrem effekt, men noe hjalp det da så jeg vil nok ta det litt i bruk ihvertfall.
    - Har foretatt målinger endel måling i bassområdet og det gav meg noen (og litt overaskende svar) Kurvene var egentlig mer rette enn jeg trodde, med unntak av stående bølger/store diper på L/R på 63hz og C på 55hz. Fannt ingenting som forklarer punchen jeg savner så den biten forstår jeg ikke helt... Fikk samtidig lekt meg endel med miniDSp og det er jaggu meg ett fantastisk verktøy. Justerer realtime til jeg får flatest mulig kurve og vips så er mye korrigert.
    - Ser også ut til at det går iorden med sofaene jeg har tenkt å kjøpe så da blir det forhåpentligvis vellstand når de kommer Får handle inn litt material imorgen slik at jeg har podiet klart.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fyll opp hele frontveggen med a37 glava?

du sliter sikkert med litt mye etterklangs tid i bassen, blir mye mer kontant og riktig når du får inn en del demping da
    Kan ingenting, gjør alt!

Side 13 av 29 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •