Baldrick sin "the wall of sound", tilbake til JBL kinohøyttalere... - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 29 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 561
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Håper ikke høyden blir noe problem og med tanke på hvordan lerret er idag kommer diskant ganske i senter, men det gjenstår å se. I teorien mener jeg faktisk diskanten på JBL 3678 som jeg bruker idag være mer feil enn hva det blir på de nye. Hornet på 3678 er ganske lavt når høyttalerne står på gulvet men det fungerer noenlunde greit for det, sannsynligvis pga spredninga vil jeg tippe.

Støy frykter jeg derimot mer kan bli ett problem og hva jeg isåfall bør velge utifra det aner jeg ikke (med unntak av at jeg selvsagt kan velge passiv deling) Har ikke hørt noe særlig at Hypex har slitt med støy tidligere før ett par har nevnt det her. Er klar over at Atle slet med det på sine Beyma men ellers har jeg ikke hørt om andre. Og det hele er egentlig ekstra rart med tanke på at Beyma TPL150h ikke har høyere følsomhet enn 102db (noe som er ganske lavt sammenlignet med mye andre horn).

Har forøvrig vært interesant å observere hvordan bassen har forandret seg med 4 suber kontra 2, får ett annet trøkk selv på samme lydnivå når en bruker 2 i høyden så det var veldig positivt. Det er forøvrig det samme jeg håper å oppnå når jeg får doble 15" i frontene, mye mer "punch" enn hva jeg har nå. (Får bare håpe det hjelper med nye høyttalere selv om jeg fortsatt frykter rommet er min største utfordring når det gjelder "punch")

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig kult oppsett, men som Jerome nevner, så er det fort et lite pusslespill å få til en god og støyfri løsning. Blir fort litt avansert når man begynner med aktiv deling, og med oppsett slik som skissert snakker vi om 10-kanaler (LFE + 3x3) som skal behandles individuelt og synkront. Dette er dog et gammel Behringer-tema, og løsningen synes å være enten:
    Digitalt inn (muligens vanskelig) eller fornuftig gainstruktur ved analog inn.

Dette må ikke forståes som facit, men for hva det er verdt:
    Jeg har hørt dbx Driverack 260 (6-kanaler) spille ganske støyfritt på schvære Altec-høyttalere. Sannsynligvis bedre støyforhold rundt AD/DA enn f.eks. billigting som Behringer. Fåes brukt og er mitt tips. Du trenger da 2 stk.

Neste moment er selve volumjusteringen. Ved analog inn oppnår man gunstigst signal-støyforhold ved å dempe volum etter AD/DA-prosessen. D.v.s at man ønsker seg en grei mastervolum-kontroll etter de foreslåtte dbx-boksene. Hadde du klart deg med 8-kanaler, hadde jeg selvsagt visst løsningen, men 10-kanaler! Da begynner det å bli sært. Jeg vet faktisk ikke helt hva som er tingen da.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over kompleksiteten når en introduserer aktiv deling og det er ikke uten grunn jeg helst ønsker meg en 3 kanals forsterker med innebygd delling. Jeg har som nenvt i annen tråd funnet to svært interesante kanidater, MiniDSP PWR-DSP3 og Digimoda DDC552 eneste er at de er litt i overkant prismessig her og nå (kommer på rundt 10' pr stk). Vet ikke om de er bedre på støy enn de andre men jeg har troa på de, ikke minst MiniDSP saken som i praksis er en MiniDSP XO/DSP samt URL="http://www.pascal-audio.com/amplifier-modules.html"]Pascal X-pro3[/URL] plateforsterker på 2x700+1x2400watt! Frister litt å selge unna 3678 og bestille 3 slike

Ingen tvil om at digitalt hadde vært ønskelig men hvor i all videste hverden finner en surroundpre med digitale utganger? Ballansert derimot kan være ett hjelpemiddel men det hjalp jo ikke Atle

DBX driverrack er svært mye brukt i PA og også endel i hifi men jeg har lest litt både og om de. Er faktisk flere på utenlandske forum (bl.a. på Audioheritage) som nærmest har frarådet å bruke de til hifi!

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm ,jeg bedriver egentlig bare høyttenkning her siden surround ikke er mitt felt. Man kan jo bruke receiverens mastervolume nokså høyt skrudd, og heller senke gain etter DSPen med f.eks. noen burker fra SPL.
    Description: Sound Performance Lab

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Har du bestemt deg for hva du kommer til å prøve?

Jerome

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestemt og ombestemt meg 100 ganger i det siste men 100% sikker blir jeg ikke før jeg har trykt på en eller annen "bestill" knapp

Men troooor jeg nå har bestemt meg og at jeg kommer til å bestille ila kvelden, begynner å bli en smule utolmodig etter å få prøvd høyttalerne..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått de DSP kortene du har bestillt? Jeg venter på tilbakemeldingen din før jeg bestilller selv ser du

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei venter fortsatt på MiniDSP boksene, ikke videre imponert over hverken tilbakemeldinger, support eller hastighet fra MiniDSP De er fryktelig dårlige og treige med å svare på mail, de brukte lang tid på å sende boksene i det hele tatt så jeg får bare håpe at boksene i seg selv er verdt å vente på

Nå har det forsåvidt passet godt at jeg ikke har hatt utstyret klart iom at jeg har drevet med annen oppussing i huset, men kjenner jeg virkelig gleder meg til å få lyd i hjemmekinoen igjen.

Mottok igår Behringer NU6000DSP som jeg skal prøve på bassene i høyre og venstre fronthøyttaler. Startet den opp igår bare for å høre hvor ille viftene er og jeg er veldig glad for at jeg har nye vifter liggende klare for viftene støyet plenty! Har ikke koblet den til noe enda så aner ikke hvordan den spiller foreløpig.

På diskant og mellomtone horna skal jeg bruke en ATI 6012, 12 kanals effektforsterker som iflg ryktene skal spille svært bra. ATI er produsent av forsterkere for bl.a. Lexicon så det lover jo bra

Ifbm at jeg skal ta i bruk EAW høyttalerne tror jeg også jeg må bygge litt om forran for å få plass, har også kjøpt nytt lerret som jeg må finne en løsning på og hvor stort jeg skal lage det. Må også gjør litt bak i rommet da jeg har tenkt å få opp 4 stk JBL 8340 på veggen og ikke bare 2 som nå.

Hadde også bestemt meg for å kjøpe ny sofa, men jeg hadde helt glemt at det egentlig ikke er så ideelt med 4-seter da sweetspot dermed ikke kommer helt i senter av rommet. Hvor mye tror dere det vil ha å si dersom sofa står ca 4 meter fra høyttalerne at en ikke kommer helt i senter?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått ryddet kraftig opp idag etter div oppussing i andre rom i huset, innlegging av fiber og diverse salg som har gjort at hjemmekinoen har vært ufremkommelig de siste ukene... men nå er det lyd igjen

Jeg venter fortsatt på at MiniDSP boksene skal komme så imens har jeg koblet opp igjen JBL 3678ene og testet de to nye forsterkerne jeg har kjøpt, en ATI AT6012 og en Behringer NU6000DSP. Behringeren skulle etter planen brukes på bassene i frontene mens ATIen skulle brukes på resten, men på JBLene ble de begge koblet opp i vanlig stereo.

Først koblet jeg opp Behringeren... en ting er viftebråket som er uholdbart uten modifisering, men lyden... Hadde lest hva bl.a. CNK skrev men jeg trodde ikke det kunne være så ille, men desverre så er det det. Jeg forsto egentlig ingenting når jeg koble den til og det spillte som det gjorde, trykte meg igjennom alle menyer for å se om det kunne stå på noen filter eller noe men alt var slått av

Koblet så til ATIen og den ble vell like stor opptur som Behringeren var nedtur, for nå låt det plutselig kjempebra. Jeg må ærlig innrømme at jeg ALDRI hadde drømt om at det skulle være så ekstrem forskjell på to effektforsterkere og ellers alt annet likt. Så da hjelper det lite at Behringeren leverer 25 ganger så mye effekt når ATIen spiller 25 ganger bedre

Så Behringeren får desverre ett kortvarig opphold hos meg... med mindre noen andre har lyst å overta den og kanskje prøve den på suber (hvor den iflg ryktene skal spille bra), så går den i retur til forhandler for jeg skal ihvertfall ikke bruke den i mitt oppsett.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Hadde også bestemt meg for å kjøpe ny sofa, men jeg hadde helt glemt at det egentlig ikke er så ideelt med 4-seter da sweetspot dermed ikke kommer helt i senter av rommet. Hvor mye tror dere det vil ha å si dersom sofa står ca 4 meter fra høyttalerne at en ikke kommer helt i senter?
    Jeg hadde ikke gjort det, rett og slett fordi jeg vil sitte hvor det er best lyd og bilde. For de fleste så føles det mere avslappende å sitte midt i noe (sofa, rom, lerret,etc - hjernen elsker symmetri).
    Jeg synes at det blir også dumt å sitte mesteparten av tiden mellom to seter.

Men hvis det er slik at dere er minst 2 mesteparten av tiden så virker det som et fornuftig valg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående sofa så kan du kanskje sette sofaen litt off center slik at ett av setene kommer i sweetspot?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig Jerome at symetri er viktig og jeg frykter også at dette kan bli ett irritasjonsmoment dersom jeg kjøper 4-seter. Problemestillingen er at vi trenger minimum 4-seter, har ikke plass til 5-seter og jeg har ikke lyst på to rader som nå grunnet lyden

Atle: Jeg har ikke mye å gå på i bredden så det er svært lite jeg klarer å flytte sofaen evt, men kanskje nok til at jeg kommer 98% i senter... men så var det dette med symetri igjen.. kommer sikkert til å irritere meg grønn på at soafen står skeivt i rommet

Får kanskje leite videre etter en smal 5-seter eller noe med mer hjørneløsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener å ha tidligere sett noe 3-seter hvor det var plass til 4-5stk. Litt usikker på prisen men mulig at det kan spesialbestilles?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ er jo en sofa uten 'definerte' seter?

Kjipt med NU6000, hadde litt trua på den. Den har jo fått ok kritikker.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet svært få som faktisk har prøvd Behringeren på annet enn suber på her og i utlandet, er nesten kun CNK som hadde prøvd den og han sa jo desverre det samme som meg. Er nå bare veldig glad for at jeg ikke fikk tak i og bestilte 5 stk fra Tyskland slik jeg hadde tenkt

ATIen spiller veldig bra så det frister litt å kjøpe en til ATI forsterker med færre (men kraftigere) kanaler til å bruke på bassene, ellers blir det muligens en Crown XTI4002 e.l. istedet for Behringeren.

Jeg er absolutt åpen for å kjøpe noe annet enn en "hjemmekinosofa" og jeg har en forkjærlighet for Natuzzi, så kan godt være at jeg endre opp med noe alla dette:

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd med behringeren da. Men hadde vel vært litt i overkant dersom ampen hadde hatt mye kraft, låt bra + er billig.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kamerat har noe lignende. Syns det blir feil uten sweet-spot plassen. Jeg hadde heller kjøpt en "vanlig" sofa. Du kommer garantert til å sitte og irritere deg over dette :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var omsider de nye fronthøyttalerne, EAW CB523M kinohøyttalere på plass. Subene er "ombygde" 4645 slik at de i praksis er de samme som JBL 4645C.

-wall-sound-jpg

Har ikke fått lyd enda men håper det ordner seg ila helga. Har kjøpt 3 stk MiniDSP bokser som skal stå for EQ og deling på frontene og de har jeg ikke fått tid å koble opp enda. Har aldri prøvd MiniDSP før men får håpe det går greit å stille de inn da jeg først og fremst kommer til å legge de inn med PEQ og XO parametre som er tilpasset EAWen.

Er fortsatt litt i tvil hva jeg kommer til gjør med forsterker på bassene i frontene iom Behringer NU6000DSP ikke var noe å ha på, vurderer bl.a. en Crown XTI4002, Hypex moduler eller kanskje en Parasound 2205. Inntil videre kommer jeg til å bruke ATIen men regner med den blir i minste laget til bassene.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjukt!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NÅ snakker vi!! Fy f....n, dette er spinnvillt Blir spennende å høre om du får MiniDsp'ene til å fungere skikkelig.

Side 12 av 29 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •