Salon Anfield - med lave skuldre... - Side 87

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 87 av 143 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 83 84 85 86 87 88 89 90 91 97 107 117 127 137 ... SisteSiste
Viser resultater 1,721 til 1,740 av 2846
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Som sagt. Faller med 2-3db fra 1khz og opp. En rett nedadgående linje. Vi snakker altså om borti en halvvering av registrert energi. Selv mener jeg det er signifikant nok til å styre unna kortet. Det støyer også en del.
    Gode argumenter, godt beskrevet og begrunnet. Dette er selvfølgelig signifikant.

Nevnte VXpocket V2 kan du få for ca 2000 brukt. Google må du nesten klare selv.
    Du vet hvordan det er. Latskapen lenge leve. Samtidig er det gunstig å søke råd og be om linker til konkrete produkter, da jeg tidligere selv selvfølgelig har "Googlet", men i jungelen av mange ganske like produkter er det lett å velge feil. Derfor ønsket om konkrete linker.

Det hjelper lite at du ønsker å bruke minst mulig på målingene og mest mulig på selve tiltakene, dersom målingene ikke gir deg den reelle korekte informasjonen.
    Selvfølgelig, jeg håper ikke at du trodde noe annet om meg? Men noe aner meg at du har større krav til utstyret enn meg, siden du jobber med det? Derfor spørsmålet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg kan se er Fast-Track ok.

En ekstra ting med mobile-pre. Den må brukes på 44.1k samplingfrekvens. Den er upresis på 48K. Dette gjelder flere kort. Det tryggeste er å bruke 16/44.1

Til og med et så bra kort som Lynx Two, er upresist ved bruk av 24bit input. Det virker bra med 16 og 32. Nå snakker vi små forskjeller, men til labbruk må det være korrekt.
    Er det da slik å forstå et EMU 0404 da ikke kan brukes til dette formålet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke EMU.

Produsent av målesystemet jeg bruker annbefaler Edirol UA-25 som billigløsning. Tror det koster ca 1700,-

Edit: Det var godt gjettet. Edirol UA-25EXCW USB lydkort - - Prolyd

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig som timc sier at det er avvik både på M-Audio Mobile Pre og ECM-8000, MEN det gjelder ikke alle og det kan korrigeres.

Ved å kjøre loop fra utgang til inngang på lydkortet måler man raskt og enkelt avviket i kortet og dermed kan man også like enkelt korrigerer for feilen i de fleste måleprogram.

Mikrofonen er straks verre. Både fordi de har større avvik og fordi det ikke er noe man får målt selv. Det går selvfølgelig an å levere den til kalibrering, eller sammenligne den med en kalibrert mikrofon og generere en korreksjonsfil selv.

Spørsmålet er hvor nøyaktig man egentlig trenger å måle til husbruk?
    Man vil etterhvert innse at ørene må få bestemme, og det er sjelden det helt frekvenslinjære er hva man foretrekker. Uansett får man en synlig kurve på preferansen og har noe å jobbe mot.
    En annen ting er at når man måler i sweetspot og tar alle rommets påvirkninger med i bildet, så er det forskjellene ved evnt tweaks som er det viktige, og kan aldri sammenlignes med "lab" målinger innenfor 0,2dB.

Det er med dette som alt annet; ønsker man bedre kvalitet så må man betale litt mer. Men det er tull å kjøpe state of the art måleutstyr hvis det bare skal brukes til målinger i rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Ved å kjøre loop fra utgang til inngang på lydkortet måler man raskt og enkelt avviket i kortet og dermed kan man også like enkelt korrigerer for feilen i de fleste måleprogram.

Det går ikke i dette tilfellet. Det er ikke inngang/utgang som er feil på mobile-pre. Det er stabiliteten til phantomspenningen. Det er altså phantom som gjør at mikrofonen måler feil. Blir kortet brukt som ren linjeinngang, slik jeg gjør, med en liten ekstern phantom strømforsyning, så måler den helt presist. Loopback må gjøres uansett, fordi klokken er meget upressis. Skal man gjøre flere målinger og sammenligne, er man avhengig av at målingene er synkrone. Ellers får man ikke samme tidsvindu på målingene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er tull å kjøpe state of the art måleutstyr hvis det bare skal brukes til målinger i rommet.

Sant nok, men du kan fint få noe som yter nesten state-of the art, for veldig lite penger. BSWA f.eks. 1500+mva for en grei hobbymikrofon.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det selskapet jeg linket til, ser ut til å selge Behringer mikrofonen kalibrert. Så den sammen med et lydkort med fantomating blir muligens det rimeligste alternativet.
    iSEMcon GmbH

Jam Vox + E-MU lydkort - FINN Torget

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg handlet både mikrofon og lydkort. Det ble dette lydkortet:

M-Audio Fast Track MkII / USB / Lydkort / Studio / Programvare / Belco.no - Lyd, lys og scenevarehuset på nett

Uenige trådfølgere bør snarest melde sin klage, da jeg fremdeles har muligheten til å endre bestillingen. Men det har blitt anbefalt meg på diverse PM, samt at det er nevnt her i tråden. Gunstig pris også.

Ellers så ble det en Behringer 8000-mic fra L-sound. De hadde en modell igjen på lager som jeg med glede skal ta bort fra hendene deres (selv om de ikke selger dette offisielt lenger).

Da kan jeg stryke dette fra listen, og fokuserer nå knallhardt videre på en god elektronikkmatch til Kudos...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle fungere det. Er mikrofonen kalibrert?

Hvilket program skal du bruke?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle fungere det. Er mikrofonen kalibrert?

Hvilket program skal du bruke?
    Skal være det. Tenkte på REW? Mistake?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    REW er vel helt ok, for de fleste?
    Det finnes helt sikkert mer "fintspillende" programvare, men REW gjør vel i hovedsak en god nok jobb.
    Samtidig vil jeg mene at en kombo mellom REW-kalibrering og bruk av egne ører (les=egne preferanser), ganske ofte vil gi et tilfredsstillende resultat?

My ten cents..........

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vel ikke at du kaster bort dine 10 cents, Scrooge (noe som forøvrig passer godt til nicket ditt )

Ørene vil alltid være avgjørende i en hver sammenheng i mitt rom, men det er greit å måle litt for å få "bevist" litt mer hva en hører og få avslørt og lettere få dokumentert problemfrekvenser når en skal sette inn eventuelle tiltak i rommet. Er vel også nesten mest tenkt brukt for å få dokumentert forskjellene med og uten de akustiske produktene jeg har i bestilling. Blir spennende det....

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    E-MU har bedre rykte på seg enn M-audio, men tviler på at det spiller så stor rolle til dette bruket.
    REW fungerer fint. Det vil være vannfallsdiagrammet du vil se størst forskjell på (i bassen) når du måler med og uten bassfellene. Det er ikke sikkert frekvensresponsen endrer seg noe særlig.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ECM8000 har egen kalibreringsfil for REW. Den ligger der man laster ned REW.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    ECM8000 har egen kalibreringsfil for REW. Den ligger der man laster ned REW.
    Joda, men utfordringen er at det såpass store individuelle forskjeller, så en kalibreringsfil som passer til én mic ikke nødvendigvis passer til en annen. Der ligger fordelen til Dayton-micen, man kan laste ned kalibreringsfil som passer til den enkelte micen.

For øvrig, REW fungerer fint, særlig waterfall-diagrammet er nyttig for å sjekke bassresponsen.

Jeg har i tillegg brukt HOLMImpulse som også er gratis. Der har man en elegant løsning for å enkelt justere window (det har man vel på REW også) og man kan sette høy- og lavpassfilter, slik at man kan se hvilke frekvenser som reflekteres (hvis jeg har forstått funksjonen riktig).

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som alltid må jeg nevne ARTA Home
    Det gjør en utrolig god jobb med målinger on the fly, ved bruk av "periodic pink noise" kan man kjøre en real-time spectrum analyse samtidig som man kan flytte på høyttaler/sub/mic og se hva som skjer med god nøyaktighet.

Behringer ECM8000 avviker (som de fleste mikrofoner) med peaking over 2-3000hz og avrulling under 40-50hz. Eksemplaravvikene er fhv store så en generell kalibreringsfil hjelper deg på rett vei, men gjør den absolutt ikke nøyaktig.

Dayton micen er hakket bedre, men det har vist seg at de IKKE tar måling av hver enkelt mic, men for stikkprøver under produksjonen slik at det er mange micer med samme kalibreringsgfil. Riktignok mye bedre enn ingenting, men ikke noe garanti for 100% nøyaktighet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som alltid må jeg nevne ARTA Home
    Det gjør en utrolig god jobb med målinger on the fly, ved bruk av "periodic pink noise" kan man kjøre en real-time spectrum analyse samtidig som man kan flytte på høyttaler/sub/mic og se hva som skjer med god nøyaktighet.
    Det gjør REW også

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sett denne ? 8)
    Den var jo ikke inne som kandidat grunnet pris, men brukt så seiler den jo inn igjen. Da får du jo også en FET senter i samme stil og slipper å tenke på effekt.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Du har sett denne ? 8)
    Den var jo ikke inne som kandidat grunnet pris, men brukt så seiler den jo inn igjen. Da får du jo også en FET senter i samme stil og slipper å tenke på effekt.
    Jepp, har sett den. Og snakket vel og lenge med Glenn også...

Men; det blir for kostbart. Jeg vurderte derimot lenge Coloumn MKIII, men valgte som kjent å gå for C20 sålenge det matchet rommet så godt. Men om de ikke blir stående evig, så finnes det jo fremdeles en sjanse for ADAM.... ;-)

Så høyttalervalget er tatt og har nå flyttet fokus bort fra høyttalere mot elektronikk. Naim er testet ut, grundig, men forkastet. Roksan Caspian M2 var faktisk en bedre match, men kom også til kort mot min Marantz/SimAudio Moon-combo. CD-spilleren er dessuten, av en merkelig grunn, uten digital inngang, så da må det egen DAC til i tillegg. Så da er det bare rosinen i pølsa igjen, og den offentliggjør jeg resultatet av til slutten av uka.

I dag hentes målemikrofon og kabler for tilkobling av Epik Legend hos L-sound, så da bør en vel snart kunne teste ut og mene noe om subben også.

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye spennende saker på gang?

Side 87 av 143 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 83 84 85 86 87 88 89 90 91 97 107 117 127 137 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •