Salon Anfield - med lave skuldre... - Side 86

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 86 av 143 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 82 83 84 85 86 87 88 89 90 96 106 116 126 136 ... SisteSiste
Viser resultater 1,701 til 1,720 av 2846
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vil gjerne få bestilt inn målemikrofon og eksternt lydkort for å være forberedt til å måle litt når alt utstyret kommer inn her. Noen som kan fortelle meg hvor jeg kan få bestilt Behringer ECM8000 mikrofon og M-Audio Mobile Pre USB lydkort på et og samme sted (fortrinnsvis lettest, men takler selvfølgelig å bestille fra to steder også..... ;-) )

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg trodde jeg vinglet. :P

Bra du blir fornøyd. Du gir også oss nye/unge en bekreftelse på at det er lov å prøve og feile.

Geir Arne

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Vil gjerne få bestilt inn målemikrofon og eksternt lydkort for å være forberedt til å måle litt når alt utstyret kommer inn her. Noen som kan fortelle meg hvor jeg kan få bestilt Behringer ECM8000 mikrofon og M-Audio Mobile Pre USB lydkort på et og samme sted (fortrinnsvis lettest, men takler selvfølgelig å bestille fra to steder også..... ;-) )
    Jeg ser at intstrumentbutikken har både Behringer ECM-8000 og M-Audio Mobile Pre.

Jeg kjøpte selv mitt fra Riff.no, men det ser ikke ut som at de har dette i nettbutikken lenger.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Og jeg trodde jeg vinglet. :P

Bra du blir fornøyd. Du gir også oss nye/unge en bekreftelse på at det er lov å prøve og feile.

Geir Arne
    Kan godt kommentere det med "vingling". Som jeg har sagt tidligere i tråden, så er det alltid med en viss risiko for "dissing", både på godt og vondt, når en tar leserne med på prøving og feiling og testing av nytt utstyr når dette skal inn i nytt og ukjent rom. Med egen vel og viten, så får det stå sin prøve om noen synes at en da vingler og ikke virker konsekvent. Men; jeg skal love at jeg har mine prinsipper og når det gjelder å oppnå et vellykket resultat så viker jeg ikke såå mye fra mine suverene prinsipper som det kanskje virker som i de siste sidene i denne tråden... ;-)

For det første så er det hevet over enhver tvil at synergien mellom rom og høyttaler, og viktigheten av denne, er det som har stått klarest frem for meg i denne fasen. Det finnes bøttevis med tråder der brukere, både her og på "det andre forumet", forsøker å argumentere så best de kan for det utstyret de har, og hvor godt det låter, når det kanskje mest handler om å akseptere feil og lyter på høyttalere som ofte er for store for det rommet de skal benyttes i.

I denne tråden spurte jeg leserne om råd og tok dere med på turen når det gjaldt nye høyttalere som kunne passe til premissene om hva jeg ønsket, og da med litt mer "pondus" og at de skulle passe til rock og gi litt "brystkasse-trykk". Da er det kanskje skjebnenes ironi at jeg får et par små og relativt uunseelige firkantede høyttalere som C20 i hus.... ;-)

På grunn av rommet sine begrensede mål kom det da en del forslag om stativhøyttalere sammen med subwoofer. Fair enough, men stativhøyttalere tilfredstiller ikke estetikeren i meg, og jeg ønsket fremdeles en gulvstående høyttaler. Etter flere mer eller mindre vellykkede tester av varianten gulvstående er det vel egentlig Martin Logan Vantage som har klart jobben best i mitt rom. Mye da på grunn av muligheten til å justere +/- 10dB i området 30-50hz, et området som ofte kan fremprovosere rommessige problemer. Så også i mitt rom. Men de er ikke såå dynamiske som jeg skulle ha ønsket, og da kom oppgraderingsspøkelset på besøk.

To løsninger åpenbarte seg:

1. En høyttaler med de samme, eller bedre, justeringsmuligheter som Vantage.
    2. En mindre høyttaler som både av størrelse og elementbestykning passer rommet best.

Jeg valgte da, ikke minst av kostnadsmessige hensyn, alternativ 2. Sound Planet sin sjef gjorde genistreken med å låne meg sine egne C20 i et svakt øyeblikk da frustrasjonen over laaaang ventetid på Elac FS247 var som høyest. Og hva vet jeg om hva han tenkte, det ble i hvert fall fullklaff med både lyd og passform på denne høyttaleren i mitt rom (ref hva jeg tidligere har skrevet i tråden om C20.

Når noe så til de grader passer, skal en da vente på et par en har bestilt, lett uvitende om de kommer til å passe eller ikke? I dette tilfellet var mitt svar nei. Lydkvalitetene til Elac sin 240-serie er enorm, og jeg tar meg fremdeles i å irritere meg over at de ikke skal i hus. Men når det er bassområdet som er "problemet" (eller skulle jeg heller ha sagt utfordringen), så vet jeg da dessverre ikke hvordan 247 ville virke i rommet. Jeg VET hvor godt C20 fungerer, så da var egentlig valget lett. "Du vet hva du har, men ikke hva du får".

Når elementene rom og høyttalere er valgt, så åpner det seg flere muligheter. Hva skal en så da parre dette med? Jeg har som sagt en meget kompetent integrert fra Moon i hus sammen med en svært vellydende CD-spller fra Marantz, og skal i de neste dagene utfordre denne med både Naim, Roksan og et par andre godbiter. Her er stikkordet synergi, og jeg gleder meg til de neste dagene. I morra blir en interessant dag, kan du si.... ;-)

PS! En liten kuriositet når det gjelder høyttalerne Kudos C20. Mine høyttalere blir mest sannsynlig de aller første i verden som er signert, bygget og kvalitetskontrollert av "sjefen sjøl", Derek Gilligan. DET er en egen liten detalj som evner å frembringe litt goodfeeling i far det.....

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg er ivertfall glad for at du deler dette med oss og synest overhodet IKKE at du vingler. En må jo finne noe en vil ha og da kommer en jo ikke utenom prøving og feiling.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innlegget mitt var i beste mening, men kan skjønne det ble misstolket og jeg ordla meg nok litt galt.

Jo mer du tester jo bedre er det. For jeg føler jeg får en erfaring av det, spesielt når det stemmer overens med det jeg har hørt av det du har testet. Du er nok derimot mer kresen enn meg og har andre forhold til kvalitet.

Min vei til nå har bare vært å kjøpe dyrere og dyrere utstyr og det siste året til og med uhørt. Skal være den første til å innrømme at dette ikke er en smart måte å gå frem på og når dagen (eller året) er omme har jeg i det minste fått en mening og pekepinn på hva som fungerer og morsomt er det. Men det hadde ikke forundret med om du ender opp med dobbelt så bra lyd til halvparten av prisen. Og da er det kun på minHjemmekino jeg er "vinneren".

Bottomline, all cred for måten du går frem. Leser tråden din fordi jeg syntes du er fornuftig.

Geir Arne

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innlegget mitt var i beste mening, men kan skjønne det ble misstolket og jeg ordla meg nok litt galt.

Jo mer du tester jo bedre er det. For jeg føler jeg får en erfaring av det, spesielt når det stemmer overens med det jeg har hørt av det du har testet. Du er nok derimot mer kresen enn meg og har andre forhold til kvalitet.

Min vei til nå har bare vært å kjøpe dyrere og dyrere utstyr og det siste året til og med uhørt. Skal være den første til å innrømme at dette ikke er en smart måte å gå frem på og når dagen (eller året) er omme har jeg i det minste fått en mening og pekepinn på hva som fungerer og morsomt er det. Men det hadde ikke forundret med om du ender opp med dobbelt så bra lyd til halvparten av prisen. Og da er det kun på minHjemmekino jeg er "vinneren".

Bottomline, all cred for måten du går frem. Leser tråden din fordi jeg syntes du er fornuftig.

Geir Arne
    Fofriskende ærlig post

Gøy at Kudos ble klaff da... Helt enig at det ikke er verdt å vente på Elac hvis C20 hvis er "helklaff" i bassen. Kanskje du får muligheten til å sammenlikne dem ved en senere anledning i ditt rom.

Hva blir bestykning på Kudos sin center foresten?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan fortelle meg hvor jeg kan få bestilt Behringer ECM8000 mikrofon og M-Audio Mobile Pre USB lydkort

IKKE kjøp Mobile pre USB!

Det måler ikke rett. Ved bruk av innebygget phantom, faller det av med 2-3db fra 1khz og opp.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Foslag til alternativ som da ikke har samme problem.....?

Gøran

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste som koster rundt 2000 og oppover. Er en del av disse aller billigste som sliter litt med stabil phantom power. Betalte 1300,- for min Mobile PRE. Hadde jeg lagt i 500,- ekstra hadde jeg sluppet å skifte det ut allerede. Nå bruker jeg en egen phantom strømforsyning og da går det fint.

Legger man i litt ekstra så er Digigram VXpocket V2 bra. Rundt 4500?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EMU 0404 USB har ikke dette problemet (som jeg vet). I tillegg har det veldig god lydkvalitet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc

Det måler ikke rett. Ved bruk av innebygget phantom, faller det av med 2-3db fra 1khz og opp.
    Som sagt av andre hadde det vært greit om det hadde fulgt med en annen anbefaling her, timc ;-) Helst en link.

Når du sier ikke måler rett, hvilket nivå snakker vi om da? Slik at proffene får nudra og ikke klarer seg uten 100% perfekt resultat, eller er det slik at vi som kun ønsker en aldri så liten klargjøring av rommet sitt mest sannsynlig ikke vil merke forskjell?

Jeg ønsker å bruke minst mulig kroner på dette lydkortet, samtidig som det selvfølgelig ikke må være ubrukelig. Jeg vil ikke på noe tidspunkt legge mer enn kr 2000,- i dette kortet (helst mindre), resten av pengene vil jeg heller bruke på utstyr, akustiske materialer og ikke minst musikk....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    EMU 0404 USB har ikke dette problemet (som jeg vet). I tillegg har det veldig god lydkvalitet.
    Pris og link til butikk?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Hva blir bestykning på Kudos sin center foresten?
    Aner ikke. Men det er lov å håpe på en MTM-konstruksjon basert på C-serien, og ikke X-serien.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Geir Arne
    Ærlige og fornuftige betraktninger. Jeg tok ikke innlegget ditt ille opp i det hele tatt, det gav meg bare muligheten til å utdype litt mer rundt prosessen her i hus. I går kveld brukte jeg nesten 3 timer foran anlegg(ene) og nøt samtidig et par glass vin. Det er balsam for sjela det..... :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt av andre hadde det vært greit om det hadde fulgt med en annen anbefaling her, timc ;-) Helst en link.

Når du sier ikke måler rett, hvilket nivå snakker vi om da? Slik at proffene får nudra og ikke klarer seg uten 100% perfekt resultat, eller er det slik at vi som kun ønsker en aldri så liten klargjøring av rommet sitt mest sannsynlig ikke vil merke forskjell?

Jeg ønsker å bruke minst mulig kroner på dette lydkortet, samtidig som det selvfølgelig ikke må være ubrukelig. Jeg vil ikke på noe tidspunkt legge mer enn kr 2000,- i dette kortet (helst mindre), resten av pengene vil jeg heller bruke på utstyr, akustiske materialer og ikke minst musikk....
    Som sagt. Faller med 2-3db fra 1khz og opp. En rett nedadgående linje. Vi snakker altså om borti en halvvering av registrert energi. Selv mener jeg det er signifikant nok til å styre unna kortet. Det støyer også en del.

Nevnte VXpocket V2 kan du få for ca 2000 brukt. Google må du nesten klare selv.

Det hjelper lite at du ønsker å bruke minst mulig på målingene og mest mulig på selve tiltakene, dersom målingene ikke gir deg den reelle korekte informasjonen.

Behringer mikrofonen bør også kjøpes customkalibrert, da avviket mellom eksemplarene er en god del. Har selv helt sluttet å bruke den.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk hen og kjøpte Dayton EMM-6 fra PartsExpress. Den er målt fra fabrikk og merket med et serienummer. Deretter kan man gå inn på dayton.com og laste ned en kalibreringsfil spesifikt for den mikrofonen (ref serienummeret). Det følger også et responsplot i pakken til micen. Billig er den også. Jeg kjøpte nettopp denne etter å ha lest at det er individuelle variasjoner på Behringer-micen.

Men at Mobile Pre er såpass ulineær var jeg ikke klar over. Jeg kjøpte M-Audio Fast Track, vet du noen om det, Tim?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale målekitet som juicehifi selger. Det har kalibrert mikrofon og det er det som det mest vesentlige. Mer enn bra nok til å finne ut av akustikken i rommet. Du trenger dog et lydkort i tillegg. Et EMU USB lydkort fungerer fint. Eventuelt kan du kjøpe Behringer kondensator mikrofon, men den er ikke kalibrert. Det går utover målingene i diskantområde og har kun betydning hvis du har noen gang planer om å bruke korreksjon.
    Juice HiFi

iSEMcon GmbH

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg gikk hen og kjøpte Dayton EMM-6 fra PartsExpress. Den er målt fra fabrikk og merket med et serienummer. Deretter kan man gå inn på dayton.com og laste ned en kalibreringsfil spesifikt for den mikrofonen (ref serienummeret). Det følger også et responsplot i pakken til micen. Billig er den også. Jeg kjøpte nettopp denne etter å ha lest at det er individuelle variasjoner på Behringer-micen.

Men at Mobile Pre er såpass ulineær var jeg ikke klar over. Jeg kjøpte M-Audio Fast Track, vet du noen om det, Tim?

Så vidt jeg kan se er Fast-Track ok.

En ekstra ting med mobile-pre. Den må brukes på 44.1k samplingfrekvens. Den er upresis på 48K. Dette gjelder flere kort. Det tryggeste er å bruke 16/44.1

Til og med et så bra kort som Lynx Two, er upresist ved bruk av 24bit input. Det virker bra med 16 og 32. Nå snakker vi små forskjeller, men til labbruk må det være korrekt.

Side 86 av 143 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 82 83 84 85 86 87 88 89 90 96 106 116 126 136 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •