Salon Anfield - med lave skuldre... - Side 83

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 83 av 143 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 79 80 81 82 83 84 85 86 87 93 103 113 123 133 ... SisteSiste
Viser resultater 1,641 til 1,660 av 2846
    Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Ja tenkte på den Advance Acoustic saken. Rådet var mest rettet til Freddie, siden han hadde 2.
    Det jeg har gjort er å ha bassfellene i hjørnene bak hver front, med en 5 cm Rockwool Akustikkplate på skrå foran. Synes det hjalp litt mer da. Kjapp skisse vedlagt.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må skille mellom etterklangstid og frekvensgang. Bruk av flere subwoofere eller romkorreksjon kan jevne ut frekvensgangen i bassen, men det gjør ikke noe med etterklangstiden.

Etterklangstiden er like viktig i bassen som mellomtone og diskant og har bl.a veldig mye med dynamikk å gjøre. Bruker man f.eks mange tynne absorbenter i et rom og få eller ingen gode bassfeller, så vil man få en typisk etterklangstid som på bildet under, den øverste/rød "streken".

Resultatet er at det låter ubalansert. Den lilla er med bruk av bassfeller og er mye jevnere.

Bygger man et rom fra scratch, så kan man skjule alt av bassfeller.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Det jeg har gjort er å ha bassfellene i hjørnene bak hver front, med en 5 cm Rockwool Akustikkplate på skrå foran. Synes det hjalp litt mer da. Kjapp skisse vedlagt.

Hvor stor avstand har du mellom kilene og hjørneveggene?

Prøv en avstand på 30-40cm så skal du se om ikke det gir utslag. Så kan du sette rockwoolplatene helt inni hjørnet for å unngå flutter.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Og godt er jo det! Annet skulle jo strengt tatt bare mangle? Jeg fristes jo til å sitere følgende uttalelse, i en sådan stund: "Den som tror seg ferdig utlært er ikke utlært, men ferdig".....
    Vel, en skulle tro at dette skulle være selvsagt, men desverre er det ikke det. Spesielt ikke på HFS, der det ofte blir full kollisjon om en ikke har den samme Guden. Ikke alltid det er rosenrødt her på AVforum heller, men i vennetråder og "private blogger" bør en i hvertfall tilstrede å holde en hyggelig tone. Der er en jo "gjest" i motsetning til mange andre tråder.

Det sitatet har jeg benyttet siden 80-tallet og er like gjeldende i dag, Scrooge. Du har vel ikke plukket det opp fra meg.... :-)

Løsningen din med å integrere subbene i "duo" ser jeg kan gå rent teknisk, men er jo ikke akkurat "plug & play". Som veldig mye annet du gjør :-) Skal se litt mer på det, men står foreløpig fortsatt på det jeg sa ihht å skille anleggene.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig interesant lesing over de siste 2-3-4 sidene. Spesielt spennende siden det er en utfordring som jeg også sliter med. Så når du har en løsning Anfield håper jeg det går greit å kopiere den over hit.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    på "Old Trafford".

Geir Arne

Hehe. Han kommer bare til å sende deg en Pondusstripe.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Men som jeg har sagt tidligere; la oss holde fotballrelaterte ting utenom, tråden blir hyggeligere av det :-)
    Såklart.

Veien det går med den nye kinoen derimot, har jeg veldig sansen for.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Utrolig interesant lesing over de siste 2-3-4 sidene. Spesielt spennende siden det er en utfordring som jeg også sliter med. Så når du har en løsning Anfield håper jeg det går greit å kopiere den over hit, på "Old Trafford".

Geir Arne
    Kopier i vei. Jeg håper jo, som tidligere sagt, at tråden kan være til inspirasjon for andre også. Men som jeg har sagt tidligere; la oss holde fotballrelaterte ting utenom, tråden blir hyggeligere av det :-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pondus er genialt! Passer en Pondusstripe, kan jeg godt legge den inn i tråden...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor avstand har du mellom kilene og hjørneveggene?

Prøv en avstand på 30-40cm så skal du se om ikke det gir utslag. Så kan du sette rockwoolplatene helt inni hjørnet for å unngå flutter.
    Har bare hatt ca 5 cm klaring rundt.
    Skal teste litt mer på dette, men det spørs hva som er praktisk mulig i forhold til plassen også - takker for tips.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos Pondus-striper; Dette er virkelig en av de store fra Frode Øverli:

Ønsker fremdeles ikke at tråden skal skli ut til en disse LFC-tråd, men denne har jeg fremdeles hengende på hjemmekontoret for å motivere meg i disse smått traurige fotballtider.....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har Bring faktisk (etter over tre måneders ventetid) vært å levert mitt nye DreamScreen-lerret

La oss håpe at dette lerretet er slett og ikke ser ut som om noen har gått berserkergang med en overvarm hårføner langs duken. En liten modifiseringsjobb på monteringen for å få duken 3 cm lenger ut fra veggen og så er jeg klar for å se en film på storskjerm uten at bygninger plutselig kommer hoppende mot meg fra lerretet på grunn av bølger store som fjell....:twisted:

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drister meg til å stille noen spørsmål, selv om det er ditt anlegg som gjelder her. :smile: Så du får heller lavere å svare vis det blir altfor "utenfor" tråden.

Eg har jo Mozart, og tenkte på sikt, at selv om eg har "kastet" kinoen, så lurer nok den i bakgrunnen ja. Tenkte då at eg kunne kjøre Hegel oppsettet på fronten. Har Yamaha utganger til det? Fått inntrykk av at det er Yamaha som er tingen vis en har en ok stereo oppsett til musikk..!?
    Ellers høyttalere, eg holder meg til samme merke regner eg med, men kan kostnadene reduseres ved å bruke den rimligste serien til Vienna som bakhøyttalere,eller blir det et minus? Evnt minus er ikke ønskelig, for då kjøper eg det samme.
    Og bakhøyttalere, er det en gevinst å kjøre gulvstående bak?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Drister meg til å stille noen spørsmål, selv om det er ditt anlegg som gjelder her. :smile: Så du får heller lavere å svare vis det blir altfor "utenfor" tråden.

Eg har jo Mozart, og tenkte på sikt, at selv om eg har "kastet" kinoen, så lurer nok den i bakgrunnen ja. Tenkte då at eg kunne kjøre Hegel oppsettet på fronten.

1. Har Yamaha utganger til det? Fått inntrykk av at det er Yamaha som er tingen vis en har en ok stereo oppsett til musikk..!?

2. Ellers høyttalere, eg holder meg til samme merke regner eg med, men kan kostnadene reduseres ved å bruke den rimligste serien til Vienna som bakhøyttalere,eller blir det et minus? Evnt minus er ikke ønskelig, for då kjøper eg det samme.

3. Og bakhøyttalere, er det en gevinst å kjøre gulvstående bak?
    Mye å ta tak i her, og tar kortversjonen på dette (selv om det strengt tatt ikke har noe med mitt oppsett å gjøre nå):

1. Yamaha RX-V1067 har preout på alt, så jeg antar at svaret da er ja.

2. Dersom du tenker på Schönberg-serien, så kjenner jeg den for dårlig til å uttale meg. Når det gjelder bakhøyttalere fra Vienna så ville jo jeg kjørt Waltz bak og Maestro som senter. Men; når det gjelder bakhøyttalere så er vel det de minst viktige å ha i samme serie som de tre i front. Derfor kan du godt kutte litt i budsjettet der for å legge mer i de tre høyttalerne i front.

3. Har du god plass kan dette være en god ide. Selv har jeg ikke plassen, eller økonomien til å tillate det, men dersom det hadde vært en mulighet for det ville jeg jo vurdert det. Tiger har vel testet ut gulvstående RF-høyttalere som bakhøyttalere og uttalte vel noe om "økt morrofaktor" på det.

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. ja den Pondus stripen er helt sjef. Frode Øverli kan sakene sine:-)

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye å ta tak i her, og tar kortversjonen på dette (selv om det strengt tatt ikke har noe med mitt oppsett å gjøre nå):

1. Yamaha RX-V1067 har preout på alt, så jeg antar at svaret da er ja.

2. Dersom du tenker på Schönberg-serien, så kjenner jeg den for dårlig til å uttale meg. Når det gjelder bakhøyttalere fra Vienna så ville jo jeg kjørt Waltz bak og Maestro som senter. Men; når det gjelder bakhøyttalere så er vel det de minst viktige å ha i samme serie som de tre i front. Derfor kan du godt kutte litt i budsjettet der for å legge mer i de tre høyttalerne i front.

3. Har du god plass kan dette være en god ide. Selv har jeg ikke plassen, eller økonomien til å tillate det, men dersom det hadde vært en mulighet for det ville jeg jo vurdert det. Tiger har vel testet ut gulvstående RF-høyttalere som bakhøyttalere og uttalte vel noe om "økt morrofaktor" på det.
    Takk takk for gode tips.
    Tilbake til ditt anlegg ja.. er spennende å følge med.
    Nydelige høyttalere du har fått der. :-D
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skjer stadig noe i heimen, og handlegenet mitt har blitt vekket skikkelig...

Akkurat nå fikk jeg ordrebekreftelsen på litt akustiske tiltak. Jeg valgte noen produkter fra GIK, nemlig:

GIK 244 Bass Traps og Tri-Trap. Jeg bestilte to av hver, og alle sammen i sort. Det sammenfatter best med rommet mitt, da jeg har andre avbrekk også i sort farge mot de brune veggene. 244'ene er tenkt plassert bak høyttalerne, på siden av TVen og havner delvis bak lerret under filmvisning. Tri-Trapsene sier seg vel selv. Uansett så skal det bli godt med litt eksperimentering, men det blir først når alt utstyret er på plass i rommet.

Jeg vil også takke orso og andre for gode tilbud om laging av tiltak på mål og utseende. Jeg valgte den lettvinte løsningen denne gang, men om ikke dette fungerer tilfredsstillende, så tar jeg kontakt umiddelbart... ;-)

Apropos utstyr i rommet:

EPIK Legend er hentet, tatt ut av emballasjen og plassert i hjørnet sitt. Men jeg har ikke gjort noe annet med den enn det. Enda. For noe annet har okkupert meg siden det......

(her skulle det vært et bilde men, det er tydeligvis noe galt med Upload of picture på forumet i øyeblikket....) :evil:

Da får videre bilder og inntrykk vente.....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har Bring faktisk (etter over tre måneders ventetid) vært å levert mitt nye DreamScreen-lerret

La oss håpe at dette lerretet er slett og ikke ser ut som om noen har gått berserkergang med en overvarm hårføner langs duken. En liten modifiseringsjobb på monteringen for å få duken 3 cm lenger ut fra veggen og så er jeg klar for å se en film på storskjerm uten at bygninger plutselig kommer hoppende mot meg fra lerretet på grunn av bølger store som fjell....:twisted:
    Quoter meg selv her:

Ingen fare med det nye lerretet, duken virker helt slett ved første og andre gangs inspeksjon. Lerretet er også kommet de nødvendige 3 cm lengre ut fra veggen, festene mine (type hjemmeproduserte sådan) er blitt enda bedre forankret i stenderverk. En bonus er at det nye lerretet også går opp og ned stillere enn det første. Tydelig et mandagsprodukt i mine øyne.

Så det går da fremover.....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg mistenker at det kan ta litt tid før vi igjen får lastet over bilder fra egen maskin her, så fortsetter jeg min lille "saga" med litt lånte bilder i stedet.

I og med at eieren av Sound Planet ikke får brukt sitt eget anlegg om dagen fikk jeg forespørselen om å låne hans anlegg en liten stund for å teste i eget rom. Jeg som nå har fått blod på tann takket selvfølgelig ja, og i går kveld fikk jeg et par med

Kudos Audio Cardea C20

i hus sammen med den nye M2-serien til Roksan:

Spesielt høyttalerne var jeg spent på. I og med at jeg nå har forsøkt store gulvstående høyttalere, og funnet at de var overkill i rommet, har jeg jo gått ned et og to hakk på størrelsen og forsøkt det også. Så hva om jeg gikk ned enda et lite hakk? Fristelsen ble i hvert fall for stor for å teste dette ut mens jeg enda går og venter på Elac FS247 SE.

Hva skal jeg si? Rom og høyttaler er utvilsomt, og i mitt rom beviselig, de to største premissleverandørene for god lyd. Jeg kjenner jo Kudos sine høyttalere godt, og dersom det har vært noe å utsette på dem så har det vært

1. Litt tradisjonelt og kjedelig utseende?
    2. Litt slanke i bassen?

Det første elementet er jo subjektivt. Fair enough. Selv har de nå en byggekvalitet jeg kunne levd greit med, de gjør ikke skam på resten av rommet for å si det sånn.

Det andre punktet er jo relativt viktig. Og dersom en bruker C20 i for store rom så skal nok dette stemme. Men i mitt rom så fikk jeg en av de aller største bakoversveisene jeg har fått i mitt HIFI-liv. Det er en helt ufattelig bassrespons fra disse C20 i mitt rom. Og det aller beste er at den aldri på noe vis "bikker over" og blir utflytende og udefinert. Til og med Pete Belasco med "Deeper" klarer disse bittesmå høyttalerne å holde i sjakk, og servere et kraftig og engasjerende lydbilde. Det er klart at de ikke klarer å nå ned i de aller dypeste subsoniske frekvenser, men det som er bra er at den ikke forsøker å klare det, og i et mislykket forsøk roter til lyden totalt sett. Intet mindre enn imponerende.

De føles også godt oppløste, men uten at jeg har tatt en direkte AB-testing mot Elac sin JET-diskant så føles Crescendoen litt mindre luftig. Dette er ikke noen forkleinelse for SEAS sin Crescendo-kreasjon, for det er vel kanskje noe av det ypperste innen dome-diskanter. Men dæææven, de spiller musikk!

SimAudio Moon Evolution i7 forer høyttaleren med kvallitetesstrøm, og det høres. Og det er for tidlig å si noe om Roksan sin nye M-serie, for jeg har rett og slett ikke revet meg løs for å forsøke elektronikken nå som det spiller såpass godt i rommet som det gjør... :-D

Jeg venter nå ikke noe mindre på FS247 for å la den få testet seg i tvekamp mot C20. Det blir spennende. Bare så irriterende at Kudos ikke lager egne senterhøyttalere. No swet. Skulle det bli aktuelt så skulle en vel greit klare å voicematche sånn nogenlunde en høyttaleren fra en annen produsent... :-)

Med både akustiske tiltak og høyttalere på vei, og flere godsaker allerede i hus, så tror jeg trygt jeg kan si at det blir en spennende tid fremover.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også svært positivt overrasket over Kudosenes bassrespons som vel er samme som mine stort sett. Folk pleier å lete rundt i hjørnene etter subwoofere...

Kudos kommer med senter i 2011 i følge sjefen sjøl.

Side 83 av 143 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 79 80 81 82 83 84 85 86 87 93 103 113 123 133 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •