Salon Anfield - med lave skuldre... - Side 82

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 82 av 143 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 92 102 112 122 132 142 ... SisteSiste
Viser resultater 1,621 til 1,640 av 2846
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Ikke dersom du sitter i ett ugunstig punkt i forhold til rom-modene. Dersom du befinner deg i en stående bølge vil etterklangen være fælt lang. Dersom moden ligger over 80Hz bør du kunne eksitere den med bare stemmen. Sånne eksperimenter er litt morro.

I eksempelet ditt med subfasejustering, anntar jeg det er direktelyden fra suben som jevner ut pukkelen. Når så en basslyd stopper, vil du fortsatt kunne ha bouncing som varer litt ut i tid. Grunnen til at du ikke hører dette under pådrag, er at nivået er mye lavere. Du bør kunne teste dette med å sende inn en sinus i problemområdet for så å stoppe den mens den spiller.

Edit: Dersom du ikke hadde etterklang, ville du jo ikke hatt problemet i utgangspunktet
    Ugunstige punkter / steder i rommet klarer man vel nær sagt aldri å komme unna?
    Referansen vil jo uansett være sweetspot, i alle fall som et ideal.
    Denne vil kanskje i noen grad kunne påvirkes av disse, men antakelig i liten grad?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nææææææh.....Driver vi med kompromisser da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ugunstige punkter / steder i rommet klarer man vel nær sagt aldri å komme unna?
    Referansen vil jo uansett være sweetspot, i alle fall som et ideal.
    Denne vil kanskje i noen grad kunne påvirkes av disse, men antakelig i liten grad?

Dersom man vil unngå ett spesifikt problem så er det enkelt. Da finner man bare modemønsteret i rommet og setter seg der den er "midt på". Man vil naturligvis få problemer ved andre frekvenser, men det viktigste er å unngå hovdemodene til rommet. Altså de laveste.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denner er fin, om enn litt diffus: hunecke.de | Room Eigenmodes Calculator

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man vil unngå ett spesifikt problem så er det enkelt. Da finner man bare modemønsteret i rommet og setter seg der den er "midt på". Man vil naturligvis få problemer ved andre frekvenser, men det viktigste er å unngå hovdemodene til rommet. Altså de laveste.
    Nettopp av den grunn, har jeg flyttet sofaen 30cm lenger frem i rommet....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tommel opp.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denner er fin, om enn litt diffus: hunecke.de | Room Eigenmodes Calculator
    ...., men grei nok! Jeg har lest den, og lagt inn mine verdier.
    Det som ellers kan være litt vesentlig i tillegg, er jo øvrig demping i rommet, mtp frekvenser over bassområdet som sådant.
    Og som samtidig fanger opp overtonene fra bassfrekvensene....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som ellers kan være litt vesentlig i tillegg, er jo øvrig demping i rommet, mtp frekvenser over bassområdet som sådant.
    Og som samtidig fanger opp overtonene fra bassfrekvensene....

Ikke bare LITT vesentlig. Forholdet mellom grunntoner og overtoner er en av hovedtingene som bestemmer klangbalansen.

Skal slutte å forsøple tråden til Anfield nå. Beklager. Blir litt revet med.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er IKKE søppel, uansett hvilken tråd vi er i! :-D Det er jo helt essensielt i alle tilfeller.

Uansett tror jeg at misforståelsen er på min side. Hvis vi snakker om stående bølger er jeg enig. Etterklang i et normalt møbelert rom er derimot noe jeg stort sett forbinder med midtre/nedre mellomtone, i alle fall sett fra et ønske-om-best-mulig-lyd-ståsted.

Jeg (med vekt på meg siden dette gjenspeiler min virkelighetsoppfatning) tror også det er viktig å skille mellom det som blir mest akademisk og det som faktisk spiller større rolle. Helt perfekt blir det sannsynligvis først når rommet ser ut som demorommet til Auralex, men det er sikkert ikke dit størstedelen av oss er på vei ... Man gjør noe med de store problemene, og resten av feilene kan vi kalle Hi-Fi, varme, analytisk og lignende

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ikke at dette er forsøpling i det hele tatt!!
    Derimot vil jeg mene at slike innspill og diskusjoner er gull verdt, for alle som er over middels interessert i lyd!
    Jeg kan aldri tenke meg at Anfield eller andre, vil protestere på dette?
    I så fall, har jeg havnet på feil forum!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Dette er IKKE søppel, uansett hvilken tråd vi er i! :-D Det er jo helt essensielt i alle tilfeller.

Uansett tror jeg at misforståelsen er på min side. Hvis vi snakker om stående bølger er jeg enig. Etterklang i et normalt møbelert rom er derimot noe jeg stort sett forbinder med midtre/nedre mellomtone, i alle fall sett fra et ønske-om-best-mulig-lyd-ståsted.

Jeg (med vekt på meg siden dette gjenspeiler min virkelighetsoppfatning) tror også det er viktig å skille mellom det som blir mest akademisk og det som faktisk spiller større rolle. Helt perfekt blir det sannsynligvis først når rommet ser ut som demorommet til Auralex, men det er sikkert ikke dit størstedelen av oss er på vei ... Man gjør noe med de store problemene, og resten av feilene kan vi kalle Hi-Fi, varme, analytisk og lignende
    AMEN....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt perfekt blir det sannsynligvis først når rommet ser ut som demorommet til Auralex, men det er sikkert ikke dit størstedelen av oss er på vei ... Man gjør noe med de store problemene, og resten av feilene kan vi kalle Hi-Fi, varme, analytisk og lignende
    Helt enig. Det som er min kjepphest er at man må skille mellom det subjektive og objektive.

Hva man ønsker å oppnå er i høyeste grad subjektivt.

Hvordan man oppnår det, er derimot objektivt, og vanligvis ganske rett frem (forutsatt at kunnskapen er tilgjengelig)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dermed er man jo lett henfallen til det subjektive?
    I alle fall at man i noen grad vil påvirkes av dette. Objektivt sett vil man gjerne mene at "nå blir det ikke bedre", her?
    Men når man blir seg forelagt andres synspunkter, så har man jo en tendens til å lytte til disse.
    Uten dermed å ha sagt at man i ett og alt tar hensyn til argumentene!
    Man forsvarer jo sitt "revir", i alle fall etter egne oppfatninger.
    På godt og vondt! ;-)
    Men sannelig er det godt å lytte til andres meninger, uansett..

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derimot vil jeg mene at slike innspill og diskusjoner er gull verdt, for alle som er over middels interessert i lyd!
    Er det nå vi skal begynne å hinte om hvor viktig det er å "ratte inn" lyden med kabler........

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som helst sjanse for at Anfield synes at dette er forsøpling av hans tråd. Tvert i mot, jeg la selv opp til at diskusjonen skulle komme her, så det får jo være måte på laber korttidshukommelse.

Scrooge: Er enig i at resultatet med å integrere subber til å spille med og kansellere ut problemområder med faser kan være en løsning, men jeg er jo av den (kanskje gammeldagse, men dog) oppfatning at jeg ønsker musikk i to kanaler og da helst uten subwoofer. Skal jeg bruke subber, så må jeg jo bruke en multikanalsforsterker til pre dersom jeg skal ha et oppsett der det lettest mulig kan switches mellom stereo og multikanal. Ikke noen problem å integrere en sub (eller to) på en stereo med preout heller, men da kommer utfordringen med å få dette lett tilkoblet multikanal. Eller hadde du en annen kreativ tanke her?

Uansett så skader det ikke å forsøke å gjøre rommet "best" mulig etter forholdene før en begynner med eventuell EQ og andre tilpasninger. Nå er det jo rimelig opplagt at bassen samler seg i de området jeg snakker om å tilpasse litt, og jeg er rimelig sikker på at de tiltakene jeg vurderer her ikke på noen måte vil degradere lydkvaliteten. Kanskje snarere tvert om.....

Selvfølgelig skal utstyret i hus, og testes først før jeg kaster meg hodestups ut i noe. Men erfaringsvis så skal det vris noen hjerneceller og diskuteres litt før en havner på en slags konklusjon, og dersom denne tråden kan bidra til å hjelpe meg og andre som skulle lese den med noen tips, råd og vink så "feel free to contribute"....

Og; det er også en glede å se at tonen blant "debattantene" er såpass god, det håper jeg fortsetter. Litt annen tone enn på et annet visst forum.....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nnnjah.
    La gå at jeg for min del har hatt mine opplevelser i så måte. Men skal ikke si meg bombastisk enig i at dette vil løse de problemene man i de seneste innleggene diskuterer!?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Er det nå vi skal begynne å hinte om hvor viktig det er å "ratte inn" lyden med kabler........
    Ikke enda, Bård. Når alt annet nærmer seg uttrykket "på plass" så skal du få lov å ratte alt du vil.... ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nnnjah.
    La gå at jeg for min del har hatt mine opplevelser i så måte. Men skal ikke si meg bombastisk enig i at dette vil løse de problemene man i de seneste innleggene diskuterer!?
    Da antar jeg du sikter til "kabelratting" og ikke mitt innlegg som du havnet rett under?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan lett stille meg bak denne. Og, jeg håper at jeg får dette tydelig nok frem i innleggene om hva jeg ønsker å gjøre i mitt rom... ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Ingen som helst sjanse for at Anfield synes at dette er forsøpling av hans tråd. Tvert i mot, jeg la selv opp til at diskusjonen skulle komme her, så det får jo være måte på laber korttidshukommelse.
    Godt å lese!
    Scrooge: Er enig i at resultatet med å integrere subber til å spille med og kansellere ut problemområder med faser kan være en løsning, men jeg er jo av den (kanskje gammeldagse, men dog) oppfatning at jeg ønsker musikk i to kanaler og da helst uten subwoofer. Skal jeg bruke subber, så må jeg jo bruke en multikanalsforsterker til pre dersom jeg skal ha et oppsett der det lettest mulig kan switches mellom stereo og multikanal. Ikke noen problem å integrere en sub (eller to) på en stereo med preout heller, men da kommer utfordringen med å få dette lett tilkoblet multikanal. Eller hadde du en annen kreativ tanke her?
    Ja, faktisk!
    For egen del benytter jeg meg av én av de to linjeinngangene som finnes på SVS-subene, hhvis høyre og venstre linjeinngang, som en løsning på dét problemet.
    I stereo-lydsammenheng, tapper jeg signalet fra hhvis venstre og høyre høyttalerkanal på i dette tilfellet, min ASR-forsterker, fordelt på mine to "tårn".
    Dette betinger en demping av signalene, via en i mitt tilfelle, en seriemotstand på ca 1 kOhm.
    Slike "manipulasjoner" vil naturlig nok få en viss konsekvens i kinosammenheng, ved at LFE-signalet i dette tilfellet "kolliderer" litt med sistnevnte. Men ikke verre enn at det er til å leve med! Og som godt kan korrigeres med LFE-nivå i filmsammenheng.

[QUOTE=Anfield]
    Uansett så skader det ikke å forsøke å gjøre rommet "best" mulig etter forholdene før en begynner med eventuell EQ og andre tilpasninger. Nå er det jo rimelig opplagt at bassen samler seg i de området jeg snakker om å tilpasse litt, og jeg er rimelig sikker på at de tiltakene jeg vurderer her ikke på noen måte vil degradere lydkvaliteten. Kanskje snarere tvert om.....
    [QUOTE=Anfield]
    Selvsagt!
    Så lenge disse ikke blir for fysiske...
    [QUOTE=Anfield]
    Selvfølgelig skal utstyret i hus, og testes først før jeg kaster meg hodestups ut i noe. Men erfaringsvis så skal det vris noen hjerneceller og diskuteres litt før en havner på en slags konklusjon, og dersom denne tråden kan bidra til å hjelpe meg og andre som skulle lese den med noen tips, råd og vink så "feel free to contribute"....
    Og; det er også en glede å se at tonen blant "debattantene" er såpass god, det håper jeg fortsetter. Litt annen tone enn på et annet visst forum.....
    Og godt er jo det! Annet skulle jo strengt tatt bare mangle? Jeg fristes jo til å sitere følgende uttalelse, i en sådan stund: "Den som tror seg ferdig utlært er ikke utlært, men ferdig".....

Side 82 av 143 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 92 102 112 122 132 142 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •