Salon Anfield - med lave skuldre... - Side 81

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 81 av 143 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 77 78 79 80 81 82 83 84 85 91 101 111 121 131 141 ... SisteSiste
Viser resultater 1,601 til 1,620 av 2846
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    da jeg skal utvikle noe selv.
    Send meg en mail/pm når du har gjort det. :wink:
    Men som eksempel så knekte de fullstendig 80Hz'en i ett rom med bare 4 (mener jeg han sa), 50 liters kammere. Dette var i ett klangrom. De utviklet også en som med 20stk (igen fritt etter husken) stoppet kjeften på en stor trafostasjon.

Edit: Jeg tenkte på hjemmemekk. Noen MDF/spon, eller kryssfiner, pluss litt ekstra dilldall
    Skal innrømme at jeg ikke har egen erfaring med resonatorer enda. Og godt mulig du har erfart noe jeg ikke ha enda. Har vært i noen rom hvor det kun ble brukt Helmholtz resonatorer i bassen og det var ikke imponerende. Det var betydelig ringing i deler av bassen, for lang decay og jeg er overbevist om de rommene ville ha fått et større løft ved å byttet Helmholtzene til bredbåndsfeller. Kan selvsagt tenkes at de ikke ble brukt riktig, men det også litt av problemet med de. Det er ikke bare å plassere de i et hjørne og lytte seg frem ved å justere på åpningen.

Nesten alle rom har problemer i store deler av bassen og bredbåndsfeller er da et veldig bra alternativ selv om de ikke er spesielt effektive til dypbassen.
    Skulle jeg ha gått for resonatorer ville jeg i hvert fall ikke ha begynt med Helmholtzer, men panel/perforerte paneler som virker i et større frekvensområdet.

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Hva jeg ønsker er enkelt: Jeg har jo som kjent testet ut noen høyttalere i rommet som har vært litt for store, og resultert i at rommet lades i for stor grad og en får en veldig boomeffekt som skaper en monoton basstone, erfaringsvis i området 50-100hz (etter ørene å dømme, har ikke målt). Med porting av bassrefleksportene har dette bedret seg betraktelig, og spesielt på Elac FS249 så kom jeg nesten i mål med dette. Derfor gikk jeg da nå får lillebror 247, og håper at jeg da kommer helt i mål med
    Monoton basstone tror jeg er mer resultat av etterklangstiden enn peaker. For lang etterklangstid gjør at bassen henger igjen i rommet. Og til det trengs det en del bredbåndsfeller til å løse. Booming skyldes nok mest en peak. Det kan løses med begge typer bassfeller, men en resonator gjør det mer effektivt.
    Ørene bør du ikke ta utgangspunkt i forhold til å jevne ut en peak. Denne er fin lesestoff:
    Room Measurement and Acoustic Treatment series: Part 6 - interpreting the graphs

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Ligger litt an til at jeg bestiller noen av modellene til hjørnene fra GIK, da.

Når det gjelder slike "bildeplatene" som er vist, så vil jeg kun få plass til to da TVen har midtposisjon i rommet. Når det snurres film så kommer jo lerretet ned fra taket, og da såpass langt ut at jeg akkurat klarer deg om de panelene ikke er mer enn 10 cm tykke. Da kan de plasseres relativt rett bak høyttaleren.

Når det gjelder levering fra Bergen i et slikt tilfelle, så vil ikke det være noe problem da jeg relativt ofte er i Bergen på jobb (sitter faktisk akkurat nå på Thon Bergen Airport Hotel). Så da kan jeg ta dem med selv... :-) Send meg en PM med alternativer, pris m.m.

AntiMode 8033 skal bestilles for å lettere kallibrere inn min Epik Legend på film.
    Har minst to GIK Tri-Traps til salgs.
    Har du mulighet til å legge noen slike paneler ned langs gulvet? Eventuelt få noen resonatorer bygget og hjelp fra timc eller andre med kunnskapen.
    Sender deg en pm.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at EQ ikke gjør noe med etterklangen. Dessuten har folk ofte en dip i bassen. Typisk 50-100Hz avhengig av rommstørrelse. Denne endrer du ikke ved å guffe på med EQ. Utfasningen er jo forholdsmessig lik. Med skikkelig romkorreksjone, blir dette delvis kompensert for, men store utsving lar seg ikke korrigere 100%

Ett annet problem er at dersom man f.eks har en dip på 6dB i bassen, og justerer denne opp med EQ, må man ha 4 ganger mer effekt i dette frekvensområdet. Forsterkeren blir kjørt hardere. Elementet får tilført mer effekt. Dette fører til mer varmeutvikling, høyere forvrengning, høyere kompresjon++ Dette kan forskyve klangen i høyttaleren. Normalt sett i negativ retning. Bassen vil spille relativt lavere i forhold til diskanten.

Det er her de fysiske akustikktiltakene kommer inn i bildet. Fordelen med en resonator i bassen, er at du kan plukke ut veldig spesifikke frekvenser.
    Er med på tanken. Jeg tar for gitt at det er en peak vi snakker om. Dipper er mer levelige (med mindre man har målt). For alt vi vet er det roomgain som følge av lite rom + at høyttalere ruller av v/35Hz vi snakker om.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peaker er like problematisk akustisk sett. Man slipper effektproblemet, men du endrer ikke faktum at totalresponsen er en blanding av direkte og reflektert lyd, som har uideelle faseforhold i forhold til resten av spekteret.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, tenker bare på at man gjør det litt enklere for seg selv om man godtar litt blanding av direkte og reflektert lyd ved så lange bølgelengder, og heller fokuserer på powerrespons.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med å innføre noen relativt beskjedne, men forhåpentligvis effektfulle romtuningsgrep, samt at valget falt på et par hakk mindre høyttalere enn de som har bydd meg på litt problemer når de aller mest basshungrige demolåtene har blitt spilt så har jeg nå håp om et smekkert sluttresultat (på all musikk). For på det aller meste av "normale" innspillinger så har jeg kommet brukbart i mål, men har måttet porte og dempe høyttaleren mest mulig for at det ikke skal bli for mye i bunn når det har gått for seg på de mest krevende basslåtene.

Aller helst skulle jeg ha hatt et par høyttalere, gjerne aktive med muligheter for litt manuell EQ i trøblete områder, men prisen setter en relativt grei stopper for de modellene jeg da kunne tenke meg.

Uansett, dette med romakustikk er både spennende, lærerikt men også forvirrende og komplisert. Men som jeg har sagt et par ganger tidligere i tråden; all erfaring er god erfaring :-D....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Joa, tenker bare på at man gjør det litt enklere for seg selv om man godtar litt blanding av direkte og reflektert lyd ved så lange bølgelengder, og heller fokuserer på powerrespons.

For all del. Det er en snarvei til å redusere problemet. Men å få til begge deler er jo det beste

På den andres siden. Dersom du ser på hele powerresponsen og høyttaleren spiller flatt, så forstyrrer du den ved å bruke EQ. Du konsentrerer deg bare om powerresponsen i lytteposisjon. Dette KAN gi ett unaturlig lydbilde.

EQ er bedre enn ingenting i allefall

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les: http://www.jblpro.com/pub/manuals/pssdm_1.pdf
    og: http://www.jblpro.com/pub/manuals/pssdm_2.pdf

Meget fin begynnerlitteratur, som bare forklarer hvordan ting er, uten å gå for mye inn på hvorfor.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    1. Har minst to GIK Tri-Traps til salgs.
    2. Har du mulighet til å legge noen slike paneler ned langs gulvet?
    3. Eventuelt få noen resonatorer bygget og hjelp fra timc eller andre med kunnskapen.
    4. Sender deg en pm.
    1. Dine var vel hvite. Krasjer med rommet, om de ikke kles i nytt stoff.
    2. Har plass, men ikke i full lengde da de da vil komme i konflikt med rack etc.
    3. Det var det med plassen igjen da. Men avviser det ikke...
    4. Ser frem til det.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til med "noen små grep". :-D
    De kan jo gjøres små, (nærmest usynlige!), i den forstand som at man i stedet manipulerer med fasejusteringer mellom fronter og en (eller flere) integrert sub.
    Men dette blir vel antakelig som å banne i kjerka, i den forstand som at en slik løsning neppe er helt stue-ren?
    Og ja - jeg er forberedt på å bli "skutt" ved daggry for mine uttalelser, og kanskje lenge før det oppstår. Men jeg våger!
    Selv slet jeg i lange tider, uavhengig av høyttalertype, med en utpreget peak rundt 47Hz. (Rommet måler 3x4,2x2,4m).
    Så fikk jeg det for meg en dag, å forsøke meg på nettopp fasejusteringer ifbm integrasjon av sub (2xSVS 20-39) i musikksammenheng.
    Resultatet til slutt ble jeg i alle fall fornøyd med, selv om en slik løsning selvsagt medfører noen skavanker.
    Men som samtidig kan være til å leve med?
    De som har vært innom her og opplevd resultatet, har - sagt i all beskjedenhet - berømmet resultatet.
    Nevner dette som et alternativ til de sikkert gode forslagene som er fremsatt.

Hører jeg noen som tar ladegrep nå?
    Skuddsikker vest er allerede på plass!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skyte deg? Er jo akkurat det samme du har gjort, som Rojoh sier om EQ.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er snakk om en peak rundt ca. 80Hz, så vil jeg tippe det skyldes en kansellering av forholdet mellom direktelyden fra høyttalerne og refleksjonen fra frontvegg (SBIR). I så fall bør den sikkert knertes med resonator. timc?
    Men da bør det måles først. Og ikke minst vente til du har fått de nye høyttalerne, suben og kommet i mål med best plassering.

Så kanskje noe slikt på frontveggen, kombinert med bedbåndsfeller i hjørnene til å redusere etterklangtiden i et større området vil være en fin kombinasjon. Vil heller ikke være spesielt dominerende i rommet.

Glemte at du ikke ville ha hvite ja. Kan fint lage i svart, brun eller noe annet og de er mer effektive enn Tri Trap.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    De kan jo gjøres små, (nærmest usynlige!), i den forstand som at man i stedet manipulerer med fasejusteringer mellom fronter og en (eller flere) integrert sub.
    Men dette blir vel antakelig som å banne i kjerka, i den forstand som at en slik løsning neppe er helt stue-ren?
    Og ja - jeg er forberedt på å bli "skutt" ved daggry for mine uttalelser, og kanskje lenge før det oppstår. Men jeg våger!
    Selv slet jeg i lange tider, uavhengig av høyttalertype, med en utpreget peak rundt 47Hz. (Rommet måler 3x4,2x2,4m).
    Så fikk jeg det for meg en dag, å forsøke meg på nettopp fasejusteringer ifbm integrasjon av sub (2xSVS 20-39) i musikksammenheng.
    Resultatet til slutt ble jeg i alle fall fornøyd med, selv om en slik løsning selvsagt medfører noen skavanker.
    De som har vært innom her og opplevd resultatet, har - sagt i all beskjedenhet - berømmet resultatet.

Pøh, det funker som bare pokker. Slik har jeg gjort det selv i alle disse årene, og det står ikke tilbake for andre metoder. Hele poenget er jo faseproblemer, og så lenge man kan bekjempe fase med fase så er det en fullgod løsning. Her skal ingen skytes, og puristene kan fortsette å bla i kabelkatalogene sine i stedet for å blande seg borti noe de åpenbart ikke skjønner noe av

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åhh.
    Nå gråter jeg nesten av glede! Svært hyggelig med et sådant manifest!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hvis det er snakk om en peak rundt ca. 80Hz, så vil jeg tippe det skyldes en kansellering av forholdet mellom direktelyden fra høyttalerne og refleksjonen fra frontvegg (SBIR). I så fall bør den sikkert knertes med resonator. timc?
    Men da bør det måles først. Og ikke minst vente til du har fått de nye høyttalerne, suben og kommet i mål med best plassering.

Om resonator eller normale feller er best, avhenger litt av hvor alvorlig peak/dip er. Er den realtivt liten i hele rommet kan det godt hende vanlig demping er nok.

En god resonator bør være tunebar, så måling er ikke superkritisk, men man må ha måledata på ulike justeringer på resonatoren.

Det Akto sier om fasemanipulering er bare halvveis korrekt. Du gjør ikke noe med etterklangen med denne metoden. Derfor vil jeg påstå at den er underlegen en akustisk tilnærming. God nok for mange? Uten tvil, men ikke opptimalt. Dersom etterklangen i utgangspunktet er fin, så blir det bra. Det hører dessverre til skjeldenhetene.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Å påvirke responsen v.h.a fase fungerer jo det også. Det påvirker mest powerresponsen, men er et brukbart kompromiss i mine ører.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det Akto sier om fasemanipulering er bare halvveis korrekt. Du gjør ikke noe med etterklangen med denne metoden. Derfor vil jeg påstå at den er underlegen en akustisk tilnærming. God nok for mange? Uten tvil, men ikke opptimalt. Dersom etterklangen i utgangspunktet er fin, så blir det bra. Det hører dessverre til skjeldenhetene.
    Etterklang? Mulig jeg har misset en del av tråden, men etterklang i bassområdet - i alle fall de frekvenser som Scrooge snakker om her - er vel strengt tatt kun av akademisk interesse.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Etterklang? Mulig jeg har misset en del av tråden, men etterklang i bassområdet - i alle fall de frekvenser som Scrooge snakker om her - er vel strengt tatt kun av akademisk interesse.

Ikke dersom du sitter i ett ugunstig punkt i forhold til rom-modene. Dersom du befinner deg i en stående bølge vil etterklangen være fælt lang. Dersom moden ligger over 80Hz bør du kunne eksitere den med bare stemmen. Sånne eksperimenter er litt morro.

I eksempelet ditt med subfasejustering, anntar jeg det er direktelyden fra suben som jevner ut pukkelen. Når så en basslyd stopper, vil du fortsatt kunne ha bouncing som varer litt ut i tid. Grunnen til at du ikke hører dette under pådrag, er at nivået er mye lavere. Du bør kunne teste dette med å sende inn en sinus i problemområdet for så å stoppe den mens den spiller.

Edit: Dersom du ikke hadde etterklang, ville du jo ikke hatt problemet i utgangspunktet Det er refleksjon som skaper problemet, og det er refleksjon som må til for å ha etterklang (i rommet)

Edit2: Nå tror jeg at jeg forstod hva du mente. Du tenkte at fordi du ikke har en full bølgelengde i rommet så får du ikke stående bølger? Dette er heller ikke helt korrekt. Du kan fint ha stående bølger, men ikke den vanlige vertikale/horisontale stasjonære bølgen. Du vil få en bølge som flytter seg i tid. Om det er sjenerende vil avhenge av hvordan de sprer seg i rommet. Etterklang vil du uansett ha (ref første edit)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å påvirke responsen v.h.a fase fungerer jo det også. Det påvirker mest powerresponsen, men er et brukbart kompromiss i mine ører.
    Nettopp.
    Og det er jo strengt tatt poenget med det hele? ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Det vil jeg også mene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp.
    Og det er jo strengt tatt poenget med det hele? ;-)

Nææææææh.....Driver vi med kompromisser da?

Side 81 av 143 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 77 78 79 80 81 82 83 84 85 91 101 111 121 131 141 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •