Salon Anfield - med lave skuldre... - Side 80

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 80 av 143 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 76 77 78 79 80 81 82 83 84 90 100 110 120 130 140 ... SisteSiste
Viser resultater 1,581 til 1,600 av 2846
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Ja, utseendemessig(diskanten), men er ikke "trekkspillformen" på elementet ditt medvirkende til å gi en større akustisk og effektiv overflate enn det man ser som ramme rundt?
    Jepp. Ref innlegget til Akto tidligere.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å ta form dette her. Bare et par "pineuker" igjen nå.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Søker tips til bassfeller og akustikkplater

Jeg vil i samme anledning gjerne be dere opplyste medlemmer om tips og råd til bassfeller (trekant/hjørneformet) og eventuelle akustikkplater til en relativt "fornuftig" pris. Jeg tenker på å kjøpe ferdigproduserte plater, da jeg ikke har tid eller sted å gjøre noe DIY-oppdrag.

Har før handlet med Frode på Acoustic Tuning i Trondheim, og har sett litt på disse:

Orginal Bass Traps by Advanced Acoustics

Ser prisen i England er £25,50 pr stk, ser at Acoustic Tuning skal ha kr 700,-. Da håper jeg det er pr par i så fall?

Litt bekymret for at disse ikke skal virke "dypt nok", men hvor dypt vil disse virke? Ble ikke helt klok på dette Performance Chart på Advanced Acoustics sine hjemmesider:

Håper at brukere med erfaring på området kan guide meg litt her i denne jungelen (Tiger, orso, RuneW m.fl. Anyone?) Kom gjerne med flere og andre tips.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield

timc: Jeg vet at det stort sett er å slå opp på Wikipedia for å få rede på det, men for å gjøre tråden mer leseverdig så kan du kanskje forklare litt mer rundt forskjellene?

Dersom jeg har forstått det rett (uten å slå opp for mye), så er ett bånd dopet på baksiden, og blir så plassert i magnetfelt. Signalet føres inn i båndet, og det vibrerer ut fra midten. Med lange bånd må man alstå sitte på midten, for at det skal fungere. Lengden på båndet bestemmer frekvensområdet.

En AMT er foldet, og fungerer ved att memebranet vibrerer frem og tilbake. Det oppererer IKKE som ett trekkspill, slik jeg først trodde. Membranet sitter i ett lufttett kammer som gjør at luften bare kan gå rett frem. Fordelen med denne måten å gjøre det på kontra vanlige elementer, er at arealet en AMT tilsvarer er meget stort. Dette betyr høy følsomhet, og lite varmeutvikling. Siden formatet er lite vil også elementet i høyere grad oppføre seg som en punktkilde. Største bakdelen med AMT (IMO) er at den vertikale spredningen ikke er den beste.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har to av disse selv, kjøpt fra AT - tror dessverre prisen er pr stk også.

Har ikke noen egne rommålinger å vise til, men mitt inntrykk er vel det samme som kommer frem av absorbsjonsgrafen i din post - at de egentlig ikke er veldig effektive i bassen (kurven ser ut til å falle raskt under 500 Hz).

De kan nok likevel bidra med positiv effekt lengre opp.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derfor jeg stusset over den grafen. Om de ikke virker under 500hz, så er det jo unektelig rart å kalle produktet for bassfelle...:roll: Eller er det kun absorbsjon som er aktuelt fra produktet, i så fall er jo det produktet utelukket.

Andre alternativer er jo fra GIK (norsk forhandler?), Auralex, Vicoustics (AVshop).

Den frekvensen jeg skulle ha dempet ligger i området under 100 hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett dem 30cm ut fra bakveggen, så vil de ta litt bass Sett dem rett bak høyttaleren, 30cm fra bakveggen.

Helmholtzer er fine til å ta romnoder. Åpningen må plasseres så langt inn til vegg som mulig (trykkmaksimum)

Som billigløsning er skumgummimadrasser også fine.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Sett dem 30cm ut fra bakveggen, så vil de ta litt bass Sett dem rett bak høyttaleren, 30cm fra bakveggen.
    Hvilke tenker du på da, de trekantformene jeg viste til fra Advance Acoustics?

Helmholtzer er fine til å ta romnoder. Åpningen må plasseres så langt inn til vegg som mulig (trykkmaksimum)
    Illustrasjonseksempler?

Som billigløsning er skumgummimadrasser også fine.
    Å sette opp en hel madrass bak høyttalerne vil både jeg og kona slite med rent visuelt. Om jeg ikke nevnte det så ønsker jeg akustiske tiltak for også kan se relativt ok ut... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja tenkte på den Advance Acoustic saken. Rådet var mest rettet til Freddie, siden han hadde 2.

Du trenger jo ikke bruke madrassen i full størrelse. Bruk f.eks 60cm bredde og 40-60cm dybde og 1m høyde. Lim dem sammen (punktliming) og trekk noe fint høytalerstoffe, eller lignende utenpå.

Om Helmholtz: Helmholtz Resonance

I praksis vil 60 liter kunne tunes ned til rundt 70Hz sånn circus

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, timc.

GIK Acoustics får mye skryt for sine produkter leser jeg. Lurer derfor på disse:

(bare i sort)

GIK Tri Traps: GIK Tri Trap 93 00 each sold 2 per box 186 00 Exc VAT 218 55 Inc VAT

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den testen de har gjort var ikke lett å tyde. De har plassert dem slik at bølgene går gjennom stoffet flere ganger. I følge dataene (dersom jeg har tolket dem riktig) så oppgir de en absorbsjon på 750% ??? Altså at en enhet tilsvarer 7.5kvm med 100% absorberende material. Får ikke dette til å gå opp.

Andre som har innspill på dette?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg litt innahabil siden jeg selger noen akustikk produkter. Men de skumgummi greiene fra Acoustic Tuning har jeg null tro på. Skumgummi har som oftest langt dårligere absorpsjons evne i bassen enn rockwool/glava/mineral ull. Det ligger en sammenligning av skumgummi med fiberglass hos Realtraps og den forteller ganske klart tegningen. De beste skumgummi produktene lager Auralex, de fungerer bra utifra målinger jeg har sett:
    Auralex Acoustics - Acoustic foam bass trap products.

Spørsmål angående hva du skal kjøpe, kommer litt ann på hva du ønsker å gjøre. Har du planer om å jevne ut ujevnheter i frekvensresponsen under 100Hz, så er resonatorer en bedre løsning enn porøs materiale. Ulempen er at de virker i ganske smalt området og du må vite utifra målinger hva du trenger og hvor det skal plasseres. Du plasserer ikke slikt helt vilkårlig. I så fall har jeg troen på disse fra RPG:
    RPG Diffusor Systems
    RPG Modexâ„¢ Plate | Novatone | Home Automation | Home Theatre Installation | Systemline | AV Installation | Vicoustic | Crestron | Phillips pronto
    Modexâ„¢ Module | Novatone | Home Automation | Home Theatre Installation | Systemline | AV Installation | Vicoustic | Crestron | Phillips pronto

En bredbåndsfelle som f.eks GIK Tri-Trap, MegaTraps fra Realtraps eller MaxTrap fra Primacoustic vil virke i et større området og du får ned etterklangstiden i større grad. Men de er ikke så veldig effektive til å håndtere peaker og diper under 80Hz. Men det er også viktig å få ned etterklangstiden og fjerne/redusere det som heter modal ringing og det virker de fint til. Modal ringing innebærer at bassen henger igjen i rommet, skaper resonanse og er like ødeleggende som ujvenheter i frekvensgangen. Maxtrap er nok den beste av disse, men også den dyreste. Du må også regne med å bruke minst 2 stykker for bra effekt og aller helst en i hvert hjørne i rommet:
    Primacoustic Acoustic Solutions

Vil også anbefale deg å ha minst to bassfeller bak høyttalerne på frontveggen. Disse kan bli ganske pene som på bildet under, men de må være minst 10 cm tykke.

Jeg lager både bassfeller og absorbenter som fungerer bedre enn det som GIK Acoustic selger og som blir en god del rimeligere. Kan også lage med stoff med print/bilder, men vet ikke hvordan jeg skal få fraktet slikt fra Bergen.

Ønsker du en generell forbedring i bassen, ville jeg ha startet med bredbånsfeller i trekantform i hjørnene og gjerne noen panel absorbenter i 1refleksjonen på frontfrontveggen. Det vil deg et løft i et større området og det kreves ikke målinger eller spesiell plassering. Senere kan du gå løs med resonatorer hvis det er spesifikke problemer i dypbassen du vil løse. En annen måte å løse sistnevnte på er å bruke flere subwoofere i rommet sammen med EQ verktøy alá Antimode.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil annbefale og starte med resonatorer. Disse kan tunes som man vil, og koster nesten ingenting. En kasse med ett hull/tunnel.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Vil annbefale og starte med resonatorer. Disse kan tunes som man vil, og koster nesten ingenting. En kasse med ett hull/tunnel.
    Jeg har sett flere som bygget slikt, og ikke har fått det til. Flere av de kan mye om akustikk og har lest om resonatorer/perforerte paneler i gjerne et år før de begynte. Du er i større grad avhengig av både kunskap og målinger for at det skal virke bra. Men ingen tvil om de er veien å gå hvis man bare vil jevne ut kurven under 100Hz. Man må dog vite hva man gjør.

Hvilke tenker du på som er både rimelige, effektive og kan tunes? Tenker du på de fra Vicoustic, så er jeg litt skeptisk.

Dette var et fett rom forresten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg har sett flere som bygget slikt, og ikke har fått det til. Flere av de kan mye om akustikk og har lest om resonatorer/perforerte paneler i gjerne et år før de begynte. Du er i større grad avhengig av både kunskap og målinger for at det skal virke bra. Men ingen tvil om de er veien å gå hvis man bare vil jevne ut kurven under 100Hz. Man må dog vite hva man gjør.

Hvilke tenker du på som er både rimelige, effektive og kan tunes? Tenker du på de fra Vicoustic, så er jeg litt skeptisk.

Min kilde er en som har jobbet med utvikling av resonatorer. Jeg tok saken opp med han etter at du skrev negativt om resonatorer på HFS. Jeg fikk det bare ikke til å stemme oppi hodet. Han har forklart meg hvordan det skal gjøres, og det skiller seg bittelitt fra hva som vanligvis gjøres. Det er en meget enkel men kritisk forskjell, som jeg ikke vil gå innpå her og nå, da jeg skal utvikle noe selv.

Men som eksempel så knekte de fullstendig 80Hz'en i ett rom med bare 4 (mener jeg han sa), 50 liters kammere. Dette var i ett klangrom. De utviklet også en som med 20stk (igen fritt etter husken) stoppet kjeften på en stor trafostasjon.

Edit: Jeg tenkte på hjemmemekk. Noen MDF/spon, eller kryssfiner, pluss litt ekstra dilldall Det er også mulig å modde standardvare, som f.eks den som Svanå selger. Når det gjaldt Vicousticen spesifkt hadde du helt rett. Det er ikke en Helmholtz egentlig.

Edit2: Helmholtzer egner seg ofte bare på frontveggen BAK høyttalerne. I en del tilfeller vil de ha negativ effekt dersom man også setter noen bak lytteposisjonen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Spørsmål angående hva du skal kjøpe, kommer litt ann på hva du ønsker å gjøre. Har du planer om å jevne ut ujevnheter i frekvensresponsen under 100Hz, så er resonatorer en bedre løsning enn porøs materiale. Ulempen er at de virker i ganske smalt området og du må vite utifra målinger hva du trenger og hvor det skal plasseres.
    Hva jeg ønsker er enkelt: Jeg har jo som kjent testet ut noen høyttalere i rommet som har vært litt for store, og resultert i at rommet lades i for stor grad og en får en veldig boomeffekt som skaper en monoton basstone, erfaringsvis i området 50-100hz (etter ørene å dømme, har ikke målt). Med porting av bassrefleksportene har dette bedret seg betraktelig, og spesielt på Elac FS249 så kom jeg nesten i mål med dette. Derfor gikk jeg da nå får lillebror 247, og håper at jeg da kommer helt i mål med

1. En mindre høyttaler, både i størrelse men og i elementbestykning, og...
    2. Demping av rommet i det området der bassen først samler seg for å minimerer det nevnte problemet enda mer.

En bredbåndsfelle som f.eks GIK Tri-Trap, MegaTraps fra Realtraps eller MaxTrap fra Primacoustic vil virke i et større området og du får ned etterklangstiden i større grad. Men de er ikke så veldig effektive til å håndtere peaker og diper under 80Hz. Men det er også viktig å få ned etterklangstiden og fjerne/redusere det som heter modal ringing og det virker de fint til. Modal ringing innebærer at bassen henger igjen i rommet, skaper resonanse og er like ødeleggende som ujvenheter i frekvensgangen. Maxtrap er nok den beste av disse, men også den dyreste.
    Ligger litt an til at jeg bestiller noen av modellene til hjørnene fra GIK, da.

Vil også anbefale deg å ha minst to bassfeller bak høyttalerne på frontveggen. Disse kan bli ganske pene som på bildet under, men de må være minst 10 cm tykke.

Jeg lager både bassfeller og absorbenter som fungerer bedre enn det som GIK Acoustic selger og som blir en god del rimeligere. Kan også lage med stoff med print/bilder, men vet ikke hvordan jeg skal få fraktet slikt fra Bergen.
    Når det gjelder slike "bildeplatene" som er vist, så vil jeg kun få plass til to da TVen har midtposisjon i rommet. Når det snurres film så kommer jo lerretet ned fra taket, og da såpass langt ut at jeg akkurat klarer deg om de panelene ikke er mer enn 10 cm tykke. Da kan de plasseres relativt rett bak høyttaleren.

Når det gjelder levering fra Bergen i et slikt tilfelle, så vil ikke det være noe problem da jeg relativt ofte er i Bergen på jobb (sitter faktisk akkurat nå på Thon Bergen Airport Hotel). Så da kan jeg ta dem med selv... :-) Send meg en PM med alternativer, pris m.m.

En annen måte å løse sistnevnte på er å bruke flere subwoofere i rommet sammen med EQ verktøy alá Antimode.
    AntiMode 8033 skal bestilles for å lettere kallibrere inn min Epik Legend på film.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg det høres drastisk ut å med alle disse remediene for å "ta" en peak/peaker i området. Ikke at jeg vet, men jeg tenker nå at med problemfrekvenser under 100Hz, så er det hensiktmessig å tenke powerrespons (aka EQ), og ikke direkte vs. reflektert lyd. Hensiktsmessig i betydning å ha et rom som ser beboelig ut.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slapp av Rojoh, jeg har jo et rykte å ta vare på når det gjelder å få ting til å se bra ut rent visuelt... ;-) Rommet skal ikke se ut som demorommet til Svanå eller et platestudio når jeg er ferdig. Jeg er kun ute etter å gjøre et par små grep som forhåpentligvis vil bedre sluttresultatet enda mer.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til med "noen små grep". :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Personlig synes jeg det høres drastisk ut å med alle disse remediene for å "ta" en peak/peaker i området. Ikke at jeg vet, men jeg tenker nå at med problemfrekvenser under 100Hz, så er det hensiktmessig å tenke powerrespons (aka EQ). Hensiktsmessig i betydning å ha et rom som ser beboelig ut.
    Problemet er at EQ ikke gjør noe med etterklangen. Dessuten har folk ofte en dip i bassen. Typisk 50-100Hz avhengig av rommstørrelse. Denne endrer du ikke ved å guffe på med EQ. Utfasningen er jo forholdsmessig lik. Med skikkelig romkorreksjone, blir dette delvis kompensert for, men store utsving lar seg ikke korrigere 100%

Ett annet problem er at dersom man f.eks har en dip på 6dB i bassen, og justerer denne opp med EQ, må man ha 4 ganger mer effekt i dette frekvensområdet. Forsterkeren blir kjørt hardere. Elementet får tilført mer effekt. Dette fører til mer varmeutvikling, høyere forvrengning, høyere kompresjon++ Dette kan forskyve klangen i høyttaleren. Normalt sett i negativ retning. Bassen vil spille relativt lavere i forhold til diskanten.

Det er her de fysiske akustikktiltakene kommer inn i bildet. Fordelen med en resonator i bassen, er at du kan plukke ut veldig spesifikke frekvenser.

Side 80 av 143 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 76 77 78 79 80 81 82 83 84 90 100 110 120 130 140 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •