Salon Anfield - med lave skuldre... - Side 79

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 79 av 143 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 75 76 77 78 79 80 81 82 83 89 99 109 119 129 139 ... SisteSiste
Viser resultater 1,561 til 1,580 av 2846
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gratulerer med nye høyttalere igjen Rune. Får prøve å ta en tur innom ved anledning for å oppleve både nytt hus og nytt anlegg :-D
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er hjertelig velkommen, Einar. Men vi må nok avtale litt på forhånd, sånn som vi to reiser.... ;-)

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen fare for at jeg kjører til Arendal på lykke og fromme
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for at du tok deg tid til å svare meg. Det bekrefte hva jeg trodde

Og gratulerer med nye høyttaler. Jeg hadde aldri trodd at Elac kunne erstatte ML men jeg har bare hørt modeller uten band diskant...

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Har ikke sofa, men tre skinnstoler... ;-)

1. Fra sweetspot til 50"-skjermen er det nå ca 314 cm.

2. Jeg vil selvfølgelig foretrekke å ta ned lerretet og starte projektoren (for jeg har jo et 104" lerret enda, selv om jeg enda venter på erstatningslerret fra AVshop) når jeg skal se såkalte Blockbustere, men til vanlig TV-titting og filmer jeg snubler over ved zapping så holder det fint med TV.

Kona er meget godt fornøyd med TV-størrelsen på den avstanden og starter stort sett aldri PJ når hun skal se film når jeg ikke er hjemme. Hun bruker anlegget såpass mye pga at jeg reiser endel i jobben, og da er det jo greit at W er fornøyd. Gir Husets Herre litt større slingringsmonn når det gjelder endringer i oppsettet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Takk for at du tok deg tid til å svare meg. Det bekrefte hva jeg trodde

Og gratulerer med nye høyttaler. Jeg hadde aldri trodd at Elac kunne erstatte ML men jeg har bare hørt modeller uten band diskant...
    Ikke noe problem at en høyttaler kan erstatte en annen, men du skal ikke villedes til å tro at de dermed er "like" i lydsignaturen (om du skjønner hvor jeg vil). Av og til endres preferansene og ønskene om hva en vil ha ut av anlegget og endringene skjer deretter. Ergo et ønske om en noe mer dynamisk høyttaler enn Vantage/Vista.

En annen ting er at folk ofte kaller disse diskantene for "bånd". En mer korrekt beskrivelse er vel faktisk "trekkspill", da det hele rimer mer på hvordan Elac sin JET-diskant (og ADAM sin X-artløsning) ser ut.....;-)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En "ekte" (og kanskje etterhvert foreldet?) bånddiskant ser jo litt annerledes ut ja, og jobber nok etter et litt annet prinsipp?
    Salon Anfield - med lave skuldre...-banddiskant-bmp

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så ble bestemmelsen tatt i dag på subwoofer. Etter en lang og innholdsrik prat med Mr. Lassesen på Lsound bestemte jeg meg for å kjøpe en slik:

Epik Legend. Jeg har stor sans for det faktum at Epik sine subwoofere har et fokus litt høyere i frekvens enn SVS har. Empire ble vurdert, men den blir for stor fysisk i rommet. At den er en lukket konstruksjon er også et pluss for meg, da jeg tidligere har hatt meget god erfaring med slike konstruksjoner. Når de i tillegg selges for "kun" 6k, og med Lsound sin "bli fornøyd eller returner produktet-garanti" var dette en nobrainer.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med både det ene og det andre i det siste. Jeg er overbevist om at du er på rett vei!

Her er også et bilde som sammenligner båndet i Adams diskant - som størrelsesmessig er ganske lik Elacs - med en 1" dome.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette bildet viser båndet fullt uttrukket. For det er jo også "brettet" som et trekkspill som JET'en til Elac. Litt mer membranareal på disse diskantene ja...

På rett vei ja, godt du mener det. Har vært en lærerik, men svært forvirrende og litt slitsom periode også. Men all erfaring er god erfaring....

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært en lærerik, men svært forvirrende og litt slitsom periode også. Men all erfaring er god erfaring....
    "Det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere" Nietzsche 8)

flere som har vært inne på samme tanken

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem at en høyttaler kan erstatte en annen, men du skal ikke villedes til å tro at de dermed er "like" i lydsignaturen (om du skjønner hvor jeg vil). Av og til endres preferansene og ønskene om hva en vil ha ut av anlegget og endringene skjer deretter. Ergo et ønske om en noe mer dynamisk høyttaler enn Vantage/Vista.

En annen ting er at folk ofte kaller disse diskantene for "bånd". En mer korrekt beskrivelse er vel faktisk "trekkspill", da det hele rimer mer på hvordan Elac sin JET-diskant (og ADAM sin X-artløsning) ser ut.....;-)

Ja, det er jo fortsatt en bånddiskant, bare i "trekkspillformat"

Mellomtone-"trekkspillet" til Adam tilsvarer til opplysning et 8" konvensjonelt element mtp areal.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke en bånddiskant, men en AMT (Air motion Transformer) Den virker ganske så annerledes enn ett normalt bånd.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På rett vei ja,
    Velkommen i "båndklubben" - dagen er ikke helt det samme uten..... :wink:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Velkommen i "båndklubben" - dagen er ikke helt det samme uten..... :wink:
    Takk for det, Bård. Selv om din er lengre enn min (diskanten da...)... :-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    "Det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere" Nietzsche 8)
    Etter et magesår, mikroinfarkt, 17 operasjoner, kunstig kne og pacemaker så er det jo mye sannhet å spore hos Nietzsche. Skal mer til for å knekke denne gutten.... ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Det er ikke en bånddiskant, men en AMT (Air motion Transformer) Den virker ganske så annerledes enn ett normalt bånd.
    Riktig. Takk for presiseringen. Andre vet sikkert mer om det tekniske her enn meg, men nå har jo både Elac og ADAM tatt teknologien og teorien (patentet) til Dr. Heil og videreutviklet dette en god del.

timc: Jeg vet at det stort sett er å slå opp på Wikipedia for å få rede på det, men for å gjøre tråden mer leseverdig så kan du kanskje forklare litt mer rundt forskjellene?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt dårlig presisering fra min side også kanskje, men det har nok opphav i X-ART som står for "eXtended Accelerating Ribbon Technology".
    Du har rett i at den ikke fungerer som en konvensjonelt bånd, men kan vel fortsatt sies å tilhøre bånd-familien relativt sett i forhold til domer.

Står forøvrig noe om dette her om du ikke allerede har sett det Anfield: X-ART | ADAM Audio GmbH

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Been there... ;-)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, Bård. Selv om din er lengre enn min (diskanten da...)... :-)
    Ja, utseendemessig(diskanten), men er ikke "trekkspillformen" på elementet ditt medvirkende til å gi en større akustisk og effektiv overflate enn det man ser som ramme rundt?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten update angående høyttalervalget:

Etter en god mailingrunde med Elac, samt en hyggelig prat med den norske importøren Neby, endte jeg i dag opp med å endre høyttalerne til denne:

Elac FS247 Saphire Edition

Selve høyttaleren er mindre rent fysisk og i tillegg har den mindre elementbestykning i bassområdet. Diskant- og mellomtoneløsningen skal være identisk til storebror FS249. I og med at jeg nesten kom helt i mål på 249 mtp bassintegreringen, så er jeg meeeeget spent på hvordan jeg lykkes med 247.

Jeg valgte Saphire Edition fremfor standard. Hovedforskjellene er (kjapt nevnt) forbedret delefiler, bedre internkabling (Chord Cables), forbedret grill i metall fremfor stoff.

Vil du lese noe mer om Elac FS249 Saphire Edition, finnes det her: Products: 240 Series - FS 247 Sapphire Edition

I samme bestilling havnet det en slik en:

Elac CC241 Senterhøyttaler. Mer info her: Products: 240 Series - CC 241

Da blir det vel to spente uker før jeg kan få koblet dette opp og startet innspillingen. Heldigvis får jeg ha 249 frem til den tid kommer... :-)

Ellers så kom Bring med en ny pakke til med i dag. Avsender var AVshop, så da er det nye lerretet på plass. Da gjenstår det bare litt modifisering av festeanordningen, da Panasonic-TVen bygger et par centimeter lengre ut enn det Loewe-TVen gjorde.....

Side 79 av 143 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 75 76 77 78 79 80 81 82 83 89 99 109 119 129 139 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •