Salon Anfield - med lave skuldre... - Side 76

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 76 av 143 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 72 73 74 75 76 77 78 79 80 86 96 106 116 126 136 ... SisteSiste
Viser resultater 1,501 til 1,520 av 2846
    Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    248?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neo83
    Fs 249?
    Bah. Du er inhabil, ettersom du bor i de samme "dalstroka"!

Neida. Gratulerer, og kos deg med sigaren!
    -
    Btw: Er det for tidlig å dele noen inntrykk med oss, Anfield?

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Bah. Du er inhabil, ettersom du bor i de samme "dalstroka"!

Neida. Gratulerer, og kos deg med sigaren!
    -
    Btw: Er det for tidlig å dele noen inntrykk med oss, Anfield?
    Haha ;-)
    Nå skal det sies at jeg aldri har truffet Anfield enda engang.
    Nærmeste er vel da jeg var å feide skorsteinene på husene rundt hans :-P

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for tidlig, Scrooge, da de allerede har vært i hus en liten uke... ;-)

For å kunne dele noen inntrykk, er det viktig å spole littegranne tilbake i tid. Jeg var jo interessert i en høyttaler som kunne gi litt mer "spark" i mellombassen og som jeg kunne beholde flest mulig egenskaper fra ML. Det hele endte opp med at fristelsen ble for stor til å forsøke Palladium P37 i eget rom. Det endte jo som kjent opp med et salg igjen, da de ble altfor dominerende i bassområdet og jeg klarte ikke å hanskes med disse. Når jeg da i tillegg bestemte meg for å få et multikanalsoppsett i tillegg til et dugendes tokanalsoppsett, så ble det hele litt mer komplisert.

Det hele begynte med at jeg kikket etter dugende senterhøyttalere i en "fornnuftig" prisklasse. Jeg falt for designet og det jeg leste om CC241 var meget godt. Da var ikke veien lang til å se litt mer på ELAC ELECTROACUSTIC GmbH. Her kom Elac FS249 inn i bildet og fanget min interesse. Med sin eminente JET-diskant, Elac sin videreutvikling av Dr. Heil sin bånddiskant der patentet nå er gått ut "på dato", har FS249 en utrolig luftighet og detaljeringsevne det er lenge siden jeg har hørt. Tror jeg må tilbake til demoen på akto sine ADAM-høyttalere (X-artdiskanten til ADAM er jo ikke såååå forskjellig ;-) ).

Kort sagt (mer utfyllende info kommer etterhvert) så byr FS249 på svært mange av de samme egenskapene som Vista/Vantage (luftighet, sømløshet mellom diskant/mellomtone), men kan i tillegg tilby et større fundament i mellombassområdet slik jeg ønsket. Stortrommer blir troverdig gjengitt, og med et akkurat passe stort trykk i brystkassen.

Mangelen på tuningsmuligheter av høyttaleren ble en dealbreaker på Palladium, men på FS249 er dette godt ivaretatt. Den har to bassrefleksporter, en nedadfyrende og en bakoverrettet. Den som går bakover kan portes for å tilpasse høyttaleren bedre til rommet. I mitt rom (ikke spesielt overraskende) så blir det best resultat med den porten "lukket". På de aller fleste innspillingene jeg har så blir dette akkurat passe bass, og det låter nært opp mot himmelsk helhetlig sett. Det er når jeg kaster på de aller mest basshungrige låtene fra Bliss m.fl. at jeg føler at det kan bli for mye av det gode, og bassen flyter litt ut. Da er det viktig å sette fokus hva slags musikk en faktisk hører mest på, og i dette tilfellet er akkurat dette til å leve med.

Det siste beskrevede elementet er dog videreført på elektronikksiden, og her får jeg komme tilbake med mer informasjon i morra. Interessang og lærerikt har de siste dager vært, såpass kan jeg røpe..... ;-)

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo blitt rene byttehaien nå gitt. Går hardt for seg, men spennende å se hvor du ender opp.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg kan være ærlig og dele noen tanker. Jeg sitter litt med en følelse av at du leter etter noe som du ikke kommer helt til å finne. Har forstått at det er ikke aktuelt for deg å gjøre akustiske tiltak med bassfeller. Da er det egentlig bare to løsninger igjen hvis du skal ha brystkasse bass uten at det blir for mettende for rommet. Den ene er god korreksjon sammen med fronthøyttalere. Det finnes surround prosessorer som har det, men de koster en del. Den andre muligheten slik jeg ser det, er stativhøyttalere og flere subwoofere med EQ. Flere subwoofere trengs for ulik deling og jevn frekvensrespons i et større området. En eller to subwoofere som f.eks deles ved 80Hz, vil ikke gi deg mellombass trykket.
    My 2 cent, som det heter.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte også tanken på å ha en sub som spilte godt oppover - si en 120-150 hz? Hva med å låne noe som en Gallo TR-3 sub (en jeg har erfaring med, ikke annet enn det) og dele den litt høyt? Jeg syntes den spilte utrolig tight og hadde bra smekk og viste godt anslag i musikken.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Ikke for tidlig, Scrooge, da de allerede har vært i hus en liten uke... ;-)

For å kunne dele noen inntrykk, er det viktig å spole littegranne tilbake i tid. Jeg var jo interessert i en høyttaler som kunne gi litt mer "spark" i mellombassen og som jeg kunne beholde flest mulig egenskaper fra ML. Det hele endte opp med at fristelsen ble for stor til å forsøke Palladium P37 i eget rom. Det endte jo som kjent opp med et salg igjen, da de ble altfor dominerende i bassområdet og jeg klarte ikke å hanskes med disse. Når jeg da i tillegg bestemte meg for å få et multikanalsoppsett i tillegg til et dugendes tokanalsoppsett, så ble det hele litt mer komplisert.

Det hele begynte med at jeg kikket etter dugende senterhøyttalere i en "fornnuftig" prisklasse. Jeg falt for designet og det jeg leste om CC241 var meget godt. Da var ikke veien lang til å se litt mer på ELAC ELECTROACUSTIC GmbH. Her kom Elac FS249 inn i bildet og fanget min interesse. Med sin eminente JET-diskant, Elac sin videreutvikling av Dr. Heil sin bånddiskant der patentet nå er gått ut "på dato", har FS249 en utrolig luftighet og detaljeringsevne det er lenge siden jeg har hørt. Tror jeg må tilbake til demoen på akto sine ADAM-høyttalere (X-artdiskanten til ADAM er jo ikke såååå forskjellig ;-) ).

Kort sagt (mer utfyllende info kommer etterhvert) så byr FS249 på svært mange av de samme egenskapene som Vista/Vantage (luftighet, sømløshet mellom diskant/mellomtone), men kan i tillegg tilby et større fundament i mellombassområdet slik jeg ønsket. Stortrommer blir troverdig gjengitt, og med et akkurat passe stort trykk i brystkassen.

Mangelen på tuningsmuligheter av høyttaleren ble en dealbreaker på Palladium, men på FS249 er dette godt ivaretatt. Den har to bassrefleksporter, en nedadfyrende og en bakoverrettet. Den som går bakover kan portes for å tilpasse høyttaleren bedre til rommet. I mitt rom (ikke spesielt overraskende) så blir det best resultat med den porten "lukket". På de aller fleste innspillingene jeg har så blir dette akkurat passe bass, og det låter nært opp mot himmelsk helhetlig sett. Det er når jeg kaster på de aller mest basshungrige låtene fra Bliss m.fl. at jeg føler at det kan bli for mye av det gode, og bassen flyter litt ut. Da er det viktig å sette fokus hva slags musikk en faktisk hører mest på, og i dette tilfellet er akkurat dette til å leve med.
    Interessant lesning!
    Må si at jeg så for meg "Palladiumspøkelset" igjen hva bassproblematikk angår, når jeg så størrelse og specs på frontene.
    Når du beskriver mellomtone / diskant som likeverdige til Vista / Vantage, så lover jo dette godt!
    Godt å lese at disse lar seg temme på en bedre måte hva bassområdet angår, selv om det skinner litt igjennom at det fortsatt ikke er heeelt 100% hva bass angår?
    For min del elsker jeg nettopp den avgrunnsdype bassen som Bliss, Pete Belasco, Yello, Karunesh m.fl, presenterer i sine forskjellige album.
    Men dette fordrer jo integrasjon av en sub eller to, uansett. ;-)

Ellers våger jeg meg på en liten digresjon hva Elac angår: Mitt aller første møte med denne produsenten fant sted for godt over 50 år siden!
    Jeg var vel omtrent ti år gammel, da fatter´n en dag kom trekkende med en Elac plateskifter.
    Det var vel egentlig da min interesse for musikk egentlig startet? Jeg slet i alle fall ut et knippe med singler som Three O'Clock Thrill med The Kalin Twins, Come on let´s go med Ritchie Valens, King Creole med Elvis, bare for å ha nevnt et par. ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hvis jeg kan være ærlig og dele noen tanker. Jeg sitter litt med en følelse av at du leter etter noe som du ikke kommer helt til å finne. Har forstått at det er ikke aktuelt for deg å gjøre akustiske tiltak med bassfeller. Da er det egentlig bare to løsninger igjen hvis du skal ha brystkasse bass uten at det blir for mettende for rommet. Den ene er god korreksjon sammen med fronthøyttalere. Det finnes surround prosessorer som har det, men de koster en del. Den andre muligheten slik jeg ser det, er stativhøyttalere og flere subwoofere med EQ. Flere subwoofere trengs for ulik deling og jevn frekvensrespons i et større området. En eller to subwoofere som f.eks deles ved 80Hz, vil ikke gi deg mellombass trykket.
    My 2 cent, som det heter.
    Selvfølgelig skal du få lov å være ærlig. Hadde en ikke taklet at folk hadde innvendinger eller stilte spørsmål ved det en driver med så hadde jeg holdt meg unna forumet. Enkelt og greit.

Når det gjelder bassfeller, så er ikke det helt utelukket. Det jeg tidligere har sagt er at det er utelukket å gjøre hele rommet om til et platestudiolignende rom. Det utelukker ikke et par bassfeller i bakkant av høyttalerne. Jeg ser at du selger et par, og jeg skulle gjerne hatt dem. Men i og med at de er lyse, så falt det relativt raskt bort... :-)

Stativhøyttalere med sub har jeg tidligere kommentert hva jeg synes om. Det er heller ikke en ønsket variant av W i hus. Der er vi helt på bølgelengde. Men jeg ser poenget.

Når det gjelder korreksjon, så bringer det meg over til elektronikkbiten i det hele. Jeg har nemlig en slik en på besøk også:

Salon Anfield - med lave skuldre...-oktober-2010-011-jpg

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant lesning!
    Må si at jeg så for meg "Palladiumspøkelset" igjen hva bassproblematikk angår, når jeg så størrelse og specs på frontene.
    Nå er det en vesentlig forskjell på Palladium P37 og FS249. P37 har jo tre 7" kun i bassen, mot to mindre på FS249. I tillegg er FS249 annerledes oppbygget slik at du kan tune porten bak uten å berøre mellomtoneprestasjonene. Det kunne du ikke med P37. Portet du igjen noe der, så gikk det bedre med bassen men mellomtonen gikk fløyten. Og det er ikke ønskelig.

Når du beskriver mellomtone / diskant som likeverdige til Vista / Vantage, så lover jo dette godt!
    Jeg sa vel aldri at de var likeverdige, jeg sa at den innehar mange av de samme egenskapene. Det er ikke helt det samme... ;-) Men; dette er en høyttaler som har en mye bedre "sømløshet" (som jo nesten er en ML-floskel) enn mange andre tradisjonelle dynamiske høyttalere jeg har lyttet til.

Godt å lese at disse lar seg temme på en bedre måte hva bassområdet angår, selv om det skinner litt igjennom at det fortsatt ikke er heeelt 100% hva bass angår?
    Det skal litt mer til enn en snau uke med noen få timer tilgjengelig hver dag på grunn av alt annet som tar tid for å få noe som helst til å sitte 100%, enten det er i bassområdet eller annet. Ellers viser jeg til potensiale i innholdet på innlegget over dette :-)

For min del elsker jeg nettopp den avgrunnsdype bassen som Bliss, Pete Belasco, Yello, Karunesh m.fl, presenterer i sine forskjellige album.
    Men dette fordrer jo integrasjon av en sub eller to, uansett. ;-)
    Nettopp! Jeg har heller aldri skjønt eller hatt den fascinasjonen for jakten på 5 hz-toner i musikken, om du skjønner hvor jeg vil. For meg er det viktigere det som skjer lengre opp i registeret. Det er greit at det kan gå dypt, og dybden i FS249 er meeeer enn nok. Om jeg da "går glipp av" bassen under 20hz, så får det heller være.

Ellers våger jeg meg på en liten digresjon hva Elac angår: Mitt aller første møte med denne produsenten fant sted for godt over 50 år siden!
    Jeg var vel omtrent ti år gammel, da fatter´n en dag kom trekkende med en Elac plateskifter.
    Det var vel egentlig da min interesse for musikk egentlig startet? Jeg slet i alle fall ut et knippe med singler som Three O'Clock Thrill med The Kalin Twins, Come on let´s go med Ritchie Valens, King Creole med Elvis, bare for å ha nevnt et par. ;-)
    Artig digresjon som er helt på sin plass. Slike historier beriker det hele. :-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Jeg tenkte også tanken på å ha en sub som spilte godt oppover - si en 120-150 hz? Hva med å låne noe som en Gallo TR-3 sub (en jeg har erfaring med, ikke annet enn det) og dele den litt høyt? Jeg syntes den spilte utrolig tight og hadde bra smekk og viste godt anslag i musikken.
    Akkurat i det området +/- gjør faktisk FS249 jobben bra. Om ikke "best" så bra. Og bedre enn hva Vantage/Vista gjør det. Og det er hele essensen. Jeg ønsket meg mer av dette, perfekt vil jeg aldri få det (tror jeg...).

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Du har jo blitt rene byttehaien nå gitt. Går hardt for seg, men spennende å se hvor du ender opp.
    Spennende det, og ser ikke noe motstridende i det. Jeg har hele tiden vært ærlig i hva en søker etter og jeg har selv valgt å ta dette i det offentlige rom. Da kan hva som helst av reaksjoner komme. Det jeg har voktet meg for er å bli revet med av førsteinntrykkets begeistring, skryte voldsomt av det for så å legge det ut på bruktbørsen igjen før en måned er gått. Når en da får muligheten til å låne utstyret for å teste det ut i eget rom uten å blakke seg helt, så er jo det en strålende mulighet.

For jeg sa vel at FS249 og TDAI200 RPAD kun er på lån, og ikke kjøpt? ;-)

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidlig oppe, selv om det ble en kveld/natt uten fruen i hus.:-D
    Måtte selv pine meg igjennom: Skal vi danse, God kveld Norge, og en dårlig film på TV2 etterpå. Da gikk fruen å la seg, og jeg fikk dratt noen låter før jeg selv måtte gå til køys, for gjett hvem sin tur det var til å stå opp i dag:evil:
    Dedikert lytterom:twisted: :twisted:

Når du var så heldig å få en alenekveld så lurer jeg på hvordan du tester nye komponenter? Kobler du fra til å sammenligner eller er husken såpass at du kjørte Elac og Lyngdorfen hele kvelden?
    Har du faste testspor, evt hvilke?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Måtte selv pine meg igjennom: Skal vi danse, God kveld Norge, og en dårlig film på TV2 etterpå. Da gikk fruen å la seg, og jeg fikk dratt noen låter før jeg selv måtte gå til køys, for gjett hvem sin tur det var til å stå opp i dag:evil:

Når du var så heldig å få en alenekveld så lurer jeg på hvordan du tester nye komponenter? Kobler du fra til å sammenligner eller er husken såpass at du kjørte Elac og Lyngdorfen hele kvelden?
    Avforum burde laget en felles test cd .

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller

Ble rimelig amputert her også i går selv om jeg var alene hjemme. Minstemann sliter med tannverk (nye på vei) og jeg ble avbrutt i mitt nirvana stadig vekk.

Når jeg har testet ut Lyngdorf TDAI2200 vs Moon i7 så er jo det en øvelse i seg selv. Jeg switcher mye frem og tilbake mellom komponentene og da gjerne på et fast testspor. Det varierer hvilket jeg bruker, men det er ofte et og samme som da går hele kvelden. Det viser seg jo ofte at det går i detaljer, og med å holde seg til et fast spor, legger en ofte lettere merke til disse detaljene. Etterhvert, når ting har satt seg litt, utvider jeg gjerne og kjører en lengre sekvens med flere forskjellige låter fra diverse sjangre for å få et større grunnlag for bedømming.

En annen utfordring er at jeg bruker Marantzen digitalt ut til TDAI2200, mens når det er Moon i7 som forsterker signalet så tar den jo imot et analogt signal, da er det SA-15s2 som står for D/A-konverteringen. Her ligger det jo en liten skjult "bombe", men i og med at dette ikke skal publiseres i noe tidsskrift og kun handler om hvordan jeg kan få best mulig lyd i mitt eget oppsett er ikke dette noe spesielt bekymringsfullt.. ;-)

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble rimelig amputert her også i går selv om jeg var alene hjemme. Minstemann sliter med tannverk (nye på vei) og jeg ble avbrutt i mitt nirvana stadig vekk.

Når jeg har testet ut Lyngdorf TDAI2200 vs Moon i7 så er jo det en øvelse i seg selv. Jeg switcher mye frem og tilbake mellom komponentene og da gjerne på et fast testspor. Det varierer hvilket jeg bruker, men det er ofte et og samme som da går hele kvelden. Det viser seg jo ofte at det går i detaljer, og med å holde seg til et fast spor, legger en ofte lettere merke til disse detaljene. Etterhvert, når ting har satt seg litt, utvider jeg gjerne og kjører en lengre sekvens med flere forskjellige låter fra diverse sjangre for å få et større grunnlag for bedømming.

En annen utfordring er at jeg bruker Marantzen digitalt ut til TDAI2200, mens når det er Moon i7 som forsterker signalet så tar den jo imot et analogt signal, da er det SA-15s2 som står for D/A-konverteringen. Her ligger det jo en liten skjult "bombe", men i og med at dette ikke skal publiseres i noe tidsskrift og kun handler om hvordan jeg kan få best mulig lyd i mitt eget oppsett er ikke dette noe spesielt bekymringsfullt.. ;-)

Nå er jo tråden din sammen med noen andre her rene tidsskrifter8)
    Noe av det som er mest spennende å lese her for min del er hvordan utstyret testes. Testspor, hva som kommer frem og hva som blir bedre, med ulike komponenter og ht plasseringer.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende at du tester Elac. De har mange svært gode modeller, men er dessverre litt undervurdert i norge.
    Selv hadde jeg håp om å få fingrene i disse tidligere i år, men selger ombestemte seg dessverre

FS609 X-PI
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig skal du få lov å være ærlig. Hadde en ikke taklet at folk hadde innvendinger eller stilte spørsmål ved det en driver med så hadde jeg holdt meg unna forumet. Enkelt og greit.

Når det gjelder bassfeller, så er ikke det helt utelukket. Det jeg tidligere har sagt er at det er utelukket å gjøre hele rommet om til et platestudiolignende rom. Det utelukker ikke et par bassfeller i bakkant av høyttalerne. Jeg ser at du selger et par, og jeg skulle gjerne hatt dem. Men i og med at de er lyse, så falt det relativt raskt bort... :-)

Stativhøyttalere med sub har jeg tidligere kommentert hva jeg synes om. Det er heller ikke en ønsket variant av W i hus. Der er vi helt på bølgelengde. Men jeg ser poenget.

Når det gjelder korreksjon, så bringer det meg over til elektronikkbiten i det hele. Jeg har nemlig en slik en på besøk også:

Salon Anfield - med lave skuldre...-oktober-2010-011-jpg
    Bra du tar det slik. Hyggeligere stemning her på avforum.

De bassfellene kan trekkes med nytt stoff uten problemer, men billigere blir det om jeg heller viser deg hvordan du kan bygge noe selv som kan gli fint inn i rommet. ;-)

Ser ikke hvilke elektronikk det er på bilde, men blir spennende å lese. En surround prosessor som virker til å ha god korreksjon og som gir ypperlig lyd til både musikk og film er ADA:
    Audio Design Associates - ADA

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha dratt opp lyset i bildet 100% ser det slik ut. Litt enklere å se hva som står her nå
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ser ikke hvilke elektronikk det er på bilde, men blir spennende å lese.
    Litt bedre bilder av Lyngdorf TDAI 2200 RPAD

Side 76 av 143 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 72 73 74 75 76 77 78 79 80 86 96 106 116 126 136 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •