Salon Anfield - med lave skuldre... - Side 65

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 65 av 143 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 61 62 63 64 65 66 67 68 69 75 85 95 105 115 125 135 ... SisteSiste
Viser resultater 1,281 til 1,300 av 2846
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kunne du dra noen ord om hva som skiller RF vs. Palladium i presentasjon / kvaliteter? Takk.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Gratulerer med salget av ML. Håper du nyter nyerhvervelsene i lange drag.
    Se svaret mitt over. Dessverre har hele denne uken gått med til reise med jobben, og jeg kommer ikke hjem før lørdag ettermiddag. Kona har fått i oppdrag å spille så mye hun kan på dem til jeg kommer hjem. Når jeg kommer hjem, og ungene har lagt seg, skal jeg ikke gjøre mye annet på lørdag kveld enn å tilbringe den med et par Palladium P37, Moon i7, SA-15s2, en god flaske Barolo og nye deilig musikk.....8-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne du dra noen ord om hva som skiller RF vs. Palladium i presentasjon / kvaliteter? Takk.
    Hehe, du klarer ikke å dy deg? :-)

Jeg skal lage en god oppsummering for både deg og andre når den tid kommer. Det gjenstår endel innspilling og justering før en endelig "dom" foreligger, men foreløpig kan jeg nevne i stikkordsform:

- Oppløst og detaljert diskant, mer finkornet enn RF-serien. (RF63 har etter min hukommelse en annen diskant enn de andre/mindre høyttalerne, og låter "best" av de jeg har hørt. Palladium tar det bare enda lengre.

- Meget god overgang og sammenheng mellom diskant og mellomtone. Stemmer låter meget godt definert, og det er en mye mer sømløs overgang mellom diskant og mellomtone på P37 enn eksemlelvis 804 Diamond. I en direkte sammenligning ble det litt mer "diskant-mellomtone-bass" på den enn på P37. En smule oppsiktsvekkende, men allikevel min opplevelse.

- "Morrofaktoren" er nok like stor på Palladium som RF-serien. Det er en utrolig live-følelse over lyden, og det er litt "in your face" over det. Men ikke på en overdreven måte. Du blir fort engasjert av musikken på Palladium, antar at RF-eiere opplever mye av det samme....?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mao. indikerer du at du har p.t. en kandidat som ligger godt opp mot det du initielt var på jakt etter. Venter spent på din fullverdige oppsummering. Spesielt på et par områder du ikke har sagt noe om ennå.

Jeg har i mellomtiden trøstelest Stereophiles test av 39 og 17.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe sier meg at Tiger prøver å overtale seg selv/la seg overtale til å gå til anskaffelse av Palladium selv

Be a Tiger, go for it!

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Se svaret mitt over. Dessverre har hele denne uken gått med til reise med jobben, og jeg kommer ikke hjem før lørdag ettermiddag. Kona har fått i oppdrag å spille så mye hun kan på dem til jeg kommer hjem. Når jeg kommer hjem, og ungene har lagt seg, skal jeg ikke gjøre mye annet på lørdag kveld enn å tilbringe den med et par Palladium P37, Moon i7, SA-15s2, en god flaske Barolo og nye deilig musikk.....8-)
    Anfield, Palladium, Barolo???? Er du min hemmelige tvillingbror??? hehehe

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    akkurat sånn som meg 8) :-D og kanskje deg?

Forøvrig er det et veldig godt spørsmål.

I følge min sambo så har jeg for lenge siden tråkket over streken til hva folk flest kaller normal.

A.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med salget Anfield.

Godt å få frigjort plass!

A.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordommer står for fall....

Da er det kanskje på tide å fortelle litt om opplevelsene min med Palldium P37F her i huset.

Når jeg først startet med å vurdere kandidater til nye høyttalere var ikke Klipsch med i tankene i det hele tatt. Erfaringene min med den rimeligere RF-serien bar ingen tegn på at det var innen Klipsch-familien svaret på min søken skulle ligge. Den RF-høyttaleren jeg hatt best erfaring med er RF63. De andre har vært litt for mye «in your face» for å kalle det det.

Etter at forslaget om Palladium kom opp (takk Tiger) så trålet jeg nettet etter erfaringer, jeg ringte tidligere lydkollegaer og venner som jeg kan stole på, i jakten på informasjon om disse praktverkene. Etter hvert ble det klart at jeg absolutt burde lytte nærmere til Palladium-serien. Det florerer jo ikke akkurat av brukte Palladium-høyttalere på bruktmarkedet, så eneste løsningen var å forsøke å få til et hjemmebesøk av høyttalerne i eget rom gjennom forhandler. Som sagt, så gjort...

P37 er store, de rager 118 cm over gulvet før du setter på spikes. Dette viste seg å være en god ting om en liker litt høyde på lydbildet, og jeg opplever ingen forskjell på akkurat det punktet mot Martin Logan Vantage i så måte. Utseendemessig er Palladium-høyttalerne stilrene, lekre og solid bygget. De er tunge, og oppleves som en helt annen liga enn RF-serien. Du får en utrolig eieglede av å ha disse praktverkene i stua, dette likner ikke mye på de vanlige «Klipsch-fuglekassene» ;-)

Lydmessig er P37 en ekstrem stor overraskelse. Med et stort smil foran. Jeg savnet jo det ekstra trykket i mellombassen, og Palladium har bøttevis med det. På mange plater har jeg savnet det ekstra kicket på rock, og de blomstret til live når de ble presentert av P37. Jeg var skeptisk til horn på både mellomtone og diskant, da erfaringene tidligere har vært litt for pågående i det området fra andre Klipsch-høyttalere. Kort sagt oppleves lyden som detaljert, frigjort og engasjerende. Mellomtonen er kanonbra, og både mannestemmer og damestemmer blir presentert på en svært virkelighetsnær måte. Jeg ble tatt fullstendig på senga over at jeg ikke synes at en Klipsch-høyttaler «bikket over» og ble for aggressiv (i mangel på et bedre ord). Spesielt når jeg satt på de inspillingene som låt nært opp til magisk på Martin Logan Vantage. Jazz, vokal, klassisk, alt takler diskanten og mellomtonen til P37 på en fantastisk måte.

Kort og tabloid sagt vil jeg påstå at Palladium P37 er en høyttaler som Klipsch-fansen vil elske, men som også «motstanderne» også vil kunne lære seg å elske. Den har beholdt alle de gode Klipsch-egenskapene, men har samtidig tatt et par tre steg opp og fremstår som et rasedyr som takler omtrent alt du kaster på den.

Dessverre er P37 for store for mitt rom. Ikke noens tor bombe, jeg, og et par andre i denne tråden hadde en mistanke mot dette på forhånd, men fristelsen ble for stor og jeg rett og slett måtte bare forsøke. Med sine 3 x 7-tommere flytter P37 godt med luft i de dypeste frekvensene, og da mener jeg dypt. Ikke se på hva som står skrevet i specsene til høyttalerne, i et rom som mitt så får disse beistene et skikkelig fotfeste. Det er balansert på de litt «dårlige» innspillingene, men så fort en får skiver med god lydkvalitet så blir det fort litt for mye. Jeg har forsøkt de fleste triks med bassfeller, plasseringsalternativer m.m. men må bare konstatere at jeg nok ikke kommer helt i mål. Hadde jeg enda hatt litt større rom. Sånn rent generelt vil jeg anbefale at P37 har minimum 20 kvm til rådighet.

Med en surroundreceiver og subwoofere tilkoblet kan de være at jeg kunne ha kommet et hakk videre, men da begynner prisen å bli i høyeste laget, dessverre.

Fallback-planen min er fremdeles aktuell, men i forgårs kom kona med en aldri så liten stjernekommentar; «Om du skal kvitte deg med disse høyttalerne, kan vi ikke lage et skikkelig hjemmekinooppsett igjen? Det hadde vært så kul å invitere jentene hit på filmkveld igjen....»

Ikke det at det ikke går an å se film her nå, men ordene satte spor i meg. Vi ser mye mer film enn jeg skulle trodd vi kom til å gjøre, og i og med at jeg ofte er bortreist med jobben flere dager i uka, så skal jeg forsøke å lytte til kona da hun faktisk er den som bruker rommet her mest. Jeg er derfor usikker på om jeg skal ta «fallback-planen» med Martin Logan Ethos, eller se etter et dugendes høyttaleroppsett til film (fronter, senter, sub) som også kan yte godt på musikk. Tankespillet fortsetter.....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ja. En erfaring rikere ble du i alle fall. Så nære. Palladium 17B er vel neste. Neida, bare tuller. Spent på fortsettelsen.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Palladium MÅ jeg bare få hørt snart. Gratulerer med godlyden!

Er det helt umulig å ha et toppanlegg med Palladium og en skikkelig hjemmekino i samme hus, da? ;-)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man leser disse linjene du skriver om Palladium så kommer savnet sterkt tilbake fra tiden man kunne lese dine bevingede ord i Hjemmekino.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ja. En erfaring rikere ble du i alle fall. Så nære. Palladium 17B er vel neste. Neida, bare tuller. Spent på fortsettelsen.
    P17... Raaaa-aaaah!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Når man leser disse linjene du skriver om Palladium så kommer savnet sterkt tilbake fra tiden man kunne lese dine bevingede ord i Hjemmekino.
    ops: Takk for det. Hvem vet hva fremtiden vil bringe....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Palladium MÅ jeg bare få hørt snart. Gratulerer med godlyden!

Er det helt umulig å ha et toppanlegg med Palladium og en skikkelig hjemmekino i samme hus, da? ;-)
    Neida. Palladium er definitivt en kinohøyttaler, på samme måte som den er en musikkhøyttaler. Mange mener jo at RF-serien "kun" er en kinohøyttaler, Palladium kombinerer det beste fra begge verdener. Så, det er ingenting i veien med det, annet enn at du trenger et litt større rom enn mitt, samt et større investeringsbudsjett enn jeg har har i øyeblikket om en skal rendyrke et Palladium-oppsett i multikanalsform.... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier meg enig med Bef om at det hadde vært strålende hvis du hadde gjort "comeback" i Hjemmekino...

Mvh Riceman

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida. Palladium er definitivt en kinohøyttaler, på samme måte som den er en musikkhøyttaler. Mange mener jo at RF-serien "kun" er en kinohøyttaler, Palladium kombinerer det beste fra begge verdener. Så, det er ingenting i veien med det, annet enn at du trenger et litt større rom enn mitt, samt et større investeringsbudsjett enn jeg har har i øyeblikket om en skal rendyrke et Palladium-oppsett i multikanalsform.... ;-)
    Jeg er og har lenge vært av den oppfatning at det å ha samme høyttalerserie i surround som i front langt fra er noen nødvendighet for herlig kinolyd. Så lenge klangbalansen ikke er helt ulik, så mener jeg bestemt at surroundkanalene krever mye mindre av høyttalerne enn de kritiske frontene.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg er og har lenge vært av den oppfatning at det å ha samme høyttalerserie i surround som i front langt fra er noen nødvendighet for herlig kinolyd. Så lenge klangbalansen ikke er helt ulik, så mener jeg bestemt at surroundkanalene krever mye mindre av høyttalerne enn de kritiske frontene.
    Ikke uenig i det, men med P37F så skal det jo matches med en Palladium-senter også. Den er heller ikke billig. Legg på en subwoofer, ny receiver m.m.m.m. og du skjønner hvor jeg vil.... ;-)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pokker, jeg som håpet jeg kunne hørt dette før det var for sent. Nuvel, sånn er livet ... :neutral:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke uenig i det, men med P37F så skal det jo matches med en Palladium-senter også. Den er heller ikke billig. Legg på en subwoofer, ny receiver m.m.m.m. og du skjønner hvor jeg vil.... ;-)
    Ja, absolutt. Høyttalerne i min hjemmekino koster vel mindre tilsammen enn det kablene gjør i ditt stereooppsett, tipper jeg, og det er ikke fordi jeg ikke har lyst på noe som imponerer litt mer lydmessig, for å si det slik...

Side 65 av 143 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 61 62 63 64 65 66 67 68 69 75 85 95 105 115 125 135 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •