Salon Anfield - med lave skuldre... - Side 50

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 50 av 143 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 60 70 80 90 100 110 120 130 140 ... SisteSiste
Viser resultater 981 til 1,000 av 2846
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Stemmer det, du testet jo disse for Hjemmekino? Leste også Roy Ervin sin beskrivelse av DC10T, og mye av det samme går jo igjen på disse. Tar en bort et mye større bassfundament i 10'eren, så er jo de samme egenskapene på plass vil jeg tro. I hvert fall tolket jeg det dithen av testene? DC8T evner også å skape et stort holografisk rom, høy detaljeringsevne og en midbass som jeg mistenker å overgår Vantage?
    Jo, det stemmer at jeg har testet DC8T.

Og ja, de evener å skape et stort og definert lydbilde, noe som skyldes at de har ganske god kontroll på spredningen. De har også et sting i lyden som du sannsynligvis ikke får med elektrostater. På den andre siden mister en litt høyde i lydbildet (det gjorde i allefall jeg). Og det velger jeg å ikke tilskrive elektronikken det ble testet på (ASR + Ayon CD1).

Og ja, du får nok en mer definert øvre bass med DC8T enn med Vantage. Bassgjengivelsen i DC8T er overraskende bra.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du overvurderer kvaliteten til en BluRay-spiller her når det gjelder det jeg snakker om. Jeg har en meget habil kilde på CD, ikke det det er snakk om. Et samspill mellom høyttaler og rom vil uansett langt overgår eventuelle gevinster av elektronikk og kildeskifter. Derfor er "jakten" fokusert på høyttalersiden og ikke elektronikken....
    Hehe..ja sikkert...gjerne bare så overrasket over kor "bra " den var. :-)
    Høyttalere ja.. Er jo litt å velge i.. Lykke til ivertfall. Har ikke tips da du nok er mye mer inne på dette her en meg. :smile:
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Jo, det stemmer at jeg har testet DC8T.

Og ja, de evener å skape et stort og definert lydbilde, noe som skyldes at de har ganske god kontroll på spredningen. De har også et sting i lyden som du sannsynligvis ikke får med elektrostater. På den andre siden mister en litt høyde i lydbildet (det gjorde i allefall jeg). Og det velger jeg å ikke tilskrive elektronikken det ble testet på (ASR + Ayon CD1).

Og ja, du får nok en mer definert øvre bass med DC8T enn med Vantage. Bassgjengivelsen i DC8T er overraskende bra.
    Utrolig hva en kan lese seg til... :-) Står nok ikke på elektronikken her heller, er nok mer spent på om rom og høyttaler vil spille på lag.

Angående det med høyde; dette er jo definitivt noe av det første du legger merke til første gang en hører en elektrostat. Husker fremdeles første gang jeg hørte Vantage hos akto, stemmen lå langt høyere (og mer naturlig hvis man tenker at lytteren ofte sitter og sangeren står) enn på de fleste andre høyttalerne jeg hadde hørt til da. Når en ser på panelet og hvor høyreist det er, så er jo det hele rimelig logisk... ;-)

Edit: Tok med et bilde av høyttaleren også. En liten lekkerbisken etter mine begreper.....

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektrostater er fantastiske på dette, men ikke helt enerådende vel? Nå har jeg selv opplevd fantastisk sømløshet i KEF sine Reference-produkter og dere UniQ-elementer. Tannoy har jo også fått mye skryt for sine Dual Concentric-varianter på dette punktet.
    Neida, det har du selvsagt rett i.
    Men uansett vil jeg nå mene at det er noe spesielt med elektrostater...

Igjen enig i prinsipp, men skal jeg investere i en senterhøyttaler, så ønsker jeg nå nogenlunde samme klangsignatur på hele rekka. Har tidligere hatt godt resultat uten akkurat det, så det er mange muligheter. Men det er ønsket mitt nå. Husk også på at jeg for øyeblikket ikke har tatt meg råd til senter, men kjører phantomsenter.
    Ok, skjønner den! Men da vet du jo samtidig at en dedikert senter med noenlunde samme klangsignatur, vil kunne pynte litt på resultatet. ;-)

Hva er musikkopplevelse? Rimelig subjektivt vil jeg tro, og akkurat nå er min opplevelse et lite savn eller ønske om noe litt mer av noe. Om en får det, får en ikke da også en bedre musikkopplevelse`?:-)
    Et betimelig spørsmål, og helt klart subjektivt!
    Derom vil man vel neppe enes, noengang? Ikke minst fordi det finnes nær sagt tusenvis av kombinasjoner hva både høyttalere, forsterkere og rom angår.
    Kompromissene vil uansett råde!

Godt at du skrev at du "så" poenget, for hvis ikke ville jeg mistenke deg for å lese med vrangbrillene på :-) Det var for å illustrere et poeng. I bilen er det uansett ikke stedet å sitte å lytte til rolige jazzpartier eller vinden som suser stille på en av Mari Boines plater, til det er støynivået for høyt. Ergo er det gøyere å ha litt mer rock and roll i bil. Det blir det litt for lite av i godrommet.
    Hehe, har klart med med +1,5 hva briller angår, i 23år!
    Så dermed kan de neppe kalles så altfor "vrange"?
    Men skjønner som sagt poenget.
    Det ER moro å "kline til" med rock&roll i bilen, og faktisk kan jo det samme la seg gjøre i heimen også?
    Det hender jo faktisk at det skjer her, men det får være unntaket som bekrefter regelen. ;-)

Det er jo ikke sikkert at jeg bytter heller, jeg tar en offentlig tanke her, vil teste ut og så se (eller helst høre). Forøvrig så snuser jeg nok mer på 60/40 musikk/film-tv.
    "Det er von i hengjande snøre", har en eller annen visstnok sagt.

Tok en øl i stedet... :-)
    Den gjør vel strengt tatt samme nytten, når det kommer til det harde!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok, Jan. En liten stund var jeg faktisk inne på tanken om å "nedgradere" til Vista, da Vantage byr på noen utfordringer med sitt transmisjonslinje-system. De trenger nok enda større rom, og plass både bak og til siden for å yte maksimalt. De står ikke trangt hos meg nå, panelene er ca 80 cm fra bakvegg og de står ca 60 cm fra sidevegg. Med Vista ville jeg også fått utnyttet Moon i7 enda bedre, da Vista som kjent er passiv. Og jeg ville ha fått frigjort penger til en senter ;-)

Forøvrig skal jeg få en private session på Oslo HIFI Center i morra med Burmester B25 om alt går greit. Er spent på disse....

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B25 er en av de få kandidatene jeg har vurdert som en fullverdig erstatter for Vista hos meg, så du er inne på nogenlunde samme tankebaner som meg. Jeg ser fremt til å lese dine tilbakemeldinger om den sammenligningen når du har det unnagjort.

Jeg er forøvrig helt enig i at elektrostater er noe for seg selv, men det er ting de kan og ikke kan like godt... Det handler om preferanser og prioriteringer, mine preferanser treffer de i alle fall ganske så godt.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, interessant lesning, hva "nedgradering" angår! ;-)

Jeg kan gjerne innrømme at jeg har snust litt på Vantage-alternativet, men er slett ikke sikker på at det ville blitt så mye bedre her?
    Rommet mitt er jo mindre enn ditt, og dermed vil antakelig utfordringen bli desto større? Det er i alle fall min antakelse.
    Samtidig må jeg om enn motvillig, innrømme at jeg har en "dip" i området hva mid-bass angår, men ikke verre enn at (i alle fall) jeg kan leve med det.
    Jeg nevnte vel såvidt (romrelaterte) kompromisser?
    Ellers kan jeg jo bare for å ha nevnt det: Panelene står her ca 90cm fra (en relativt godt dempet) bakvegg, og ca 40cm fra ditto sidevegger.
    Men dette er vel strengt tatt bare av akademisk interesse?

Ellers ser jo Burmester B25 riktig så spennende ut! Ser frem til å høre hva du synes om disse.
    Spørsmålet er jo likefullt om hvordan de til syvende og sist, vil låte i ditt eget oppsett?
    Det er jo i bunn og grunn, dét som gjelder. ;-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er etter mitt syn veldig interesant er at Anfield nå spekulerer i et bytte ut fra et musikk(og film)glede perspektiv. Lyden kan bli veldig "riktig" i hi-fi sammenheng men hvis dynamikken ikke er tilstede mangler noe.
    Nå synes jeg at Jan har fått det veldig bra til med Vista dynamikkmessig så det kan jo hende at en nedgradering hadde blitt en oppgradering når "sjokobunkeren" er med som variabel.

Burmester ser jo utrolig lekre ut, samme egentlig med Tannoy

Senteren til Burmester er jo ikke helt billig med 52K for C8

Senter til Tannoy er jo mye billigere med 8K for DC6 LCR

Når jeg alikevel surfet på Stereofil sine sider så slo det meg at denne er spennede?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burmester´n ser jo flott ut og spiller ditto får man håpe. Utifra det du beskriver som "mangler" og som du vil ha mer av på musikk og film ... hva med disse (dynamikk, film, musikk, senter finnes og finnes i "sjokofarge":

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse Burmester B25 er jeg veldig spent på hva du synes. Meget pene høyttalere å se til, og kanskje sidemontert bass vil gjøre godt ut av rommet ditt!?

Spennende lesning.

A.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det som er etter mitt syn veldig interesant er at Anfield nå spekulerer i et bytte ut fra et musikk(og film)glede perspektiv. Lyden kan bli veldig "riktig" i hi-fi sammenheng men hvis dynamikken ikke er tilstede mangler noe.
    Nå synes jeg at Jan har fått det veldig bra til med Vista dynamikkmessig så det kan jo hende at en nedgradering hadde blitt en oppgradering når "sjokobunkeren" er med som variabel.

Burmester ser jo utrolig lekre ut, samme egentlig med Tannoy

Senteren til Burmester er jo ikke helt billig med 52K for C8

Senter til Tannoy er jo mye billigere med 8K for DC6 LCR

Når jeg alikevel surfet på Stereofil sine sider så slo det meg at denne er spennede?
    Jeg synes ikke alt fra Tannoy ser like pent ut, men det spiller lekent og bra. Men hvis det visuelle betyr en del, så faller kanskje noen Tannoy modeller (Glenair) ut, eller hva Anfield?

A.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    ... hva med disse (dynamikk, film, musikk, senter finnes og finnes i "sjokofarge":

Er vel "litt" over prisramme på 60K, mener disse går to eller nesten tre ganger på denne ramma. Men de er rålekre 8)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope. Veiledende pris er 59.900 kroner. Mao. kan Anfiled kjøpe en burger, ei kald pils og ei god avis i tillegg. Var ikke rammen 60K? Men, en treig Sørlending tør vel ikke ... eller?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må være en kanondeal der borte i vest hvis du får burger, pils og avis for 100,- :-D

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burger (50kr), Tuborg (0.5 for 25kr) og Stavanger Aftenblad (20kr) så kan kan jo benytte den siste 5-eren til parkering mens man lemper sine nye Klipsch inn i bilen...

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville også ha vurdert Emerald Physics CS2.3. Koster ca. 50k. Det er en høyttaler jeg tror vil bevare flere av kvalitetene til Martin Logan, men samtidig ha bedre dynamikk og morofaktor. Den har dipole basser som ofte gir mindre bassproblemer. Mellomtone og diskant har waveguide som på lik linje med elektrostatene vil gi mindre refleksjoner fra rommet. Åpen baffelløsing og ingen "kasse lyd". Mener den settes opp med en Behringer for å få en jevn, fin og ønsket frekvensrespons. Selges av Audiofil på Karmøy.
    AUDIOFIL
    CS2.3

Jeg tror du skal slite med å få bassen i Burmester B25 til å sitte. Den ligger ganske høyt i nivå. Ellers er det en veldig bra høyttaler.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er et bra poeng det med å observere hvilken type musikk som blir foretrukket opp mot anleggets sammensetting. Om man ønsker å spille mer rock, så synes jeg Tannoy fungerer bra til formålet her hjemme. Akkurat nå er det The Who som snurrer.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange gode innspill, og skal komme tilbake litt til hvert enkelt av dem etterhvert. For først:

Dette har vært en svært innholdsrik og lærerik dag. Etter en halv arbeidsdag tok jeg en tidlig helg og brukte resten av dagen til å bli nærmere kjent med et par av de kandidtene nevnt i tråden her.

Først gikk turen til Oslo HIFI Center, og en lytt på Burmester B25. Denne var koblet opp mot en integrert Burmester og CD-spiller i samme prisklasse som min egen (jeg gadd rett og slett ikke drasse med meg min egen Moon i7). Elektronikken til Burmester blir veldig "bling-bling" for meg, men høyttalerne er derimot svært lekre. Jeg fikk se og høre på akkurat det fargealternativet jeg vurderer (Macassar), og det er ingenting på å si på utseendet. De er akkurat passe store, og burde passe inn i de fleste stuer og lytterom.

Høyttalerne var satt opp med relativt mye toe in. I Burmester-spilleren lå det en demo-CD der jeg dro kjensel på absolutt alle sangene. Klassiske demo-låter, men ok.... det er et sted å begynne. Låter en kjenner godt danner et greit grunnlag for å "bedømme" en høyttaler første gang. Det første som slo meg var den vannvittige oppløstheten i høyttaleren. AMT-diskanten sørget for et vanvittig detaljeringsnivå og attakk. Den første låta ut var Los med Rammstein, og stemmen til Till Lindemann stod spikret dønn i senter. Røff og akkurat passe pågående. Her var mellombass, høyttalerne har en relativt tydelig peak rundt 75-90 hz (tipper jeg basert kun på hørsel) og høyttalerne imponerte med en god fylde i bunn. Jeg fikk fot, og smilte godt med meg selv da B25 fikk til noe av det jeg har snakket om at jeg "savnet"...

Resten av seansen pågikk i over en time der jeg hadde hele lytterommet for meg selv og CD-mappen min. Kunne sikkert skrive en hel stil om dette, men i grove trekk så imponerte B25 med et vanvittig detaljert lydbilde. Høyttaleren er også meget god på holografi og mange av låtene på "3D-testskiven" min satt spikret meget godt og det var ikke mye jeg savnet på lyden jeg har hjemme på dette punktet. Den går dypt, spiller med et meget fyldig men allikevel detajert lydbilde, den tåler å spille høyt, men kan bli litt pågående i diskantområdet om man ikke passer godt på. Bør nok matches med elektronikk som ligger er i det nøytrale området, og kanskje litt mot det mørke. Blir det mismatch her, så har denne høyttaleren et vanvittig potensiale for fullkrasj i de øverste frekvenser.

Alt i alt var dette et vanvittig godt førsteinntrykk og jeg må nok forsøke å få til et hjemmebesøk av B25 for å felle en endelig "dom" over den høyttaleren.

Etter 5 1/2 minutt i bilen var jeg fremme hos Stereofil for å ta DC8T nærmere i øye/ørensyn. Tannoyen er enda lekrere enn B25 i utførelse, og i sort pianolakk fant jeg en høyttaler som jeg nesten var klar til å ta med hjem med en eneste gang. Enormt gjennomført, og Tannoy sin nye, kvinnelige designsjef har tydelig peiling på hva hun driver med med deres nye DC-serie.

Høyttaleren var satt opp med ganske kraftig toe in disse også, noe som ikke er helt uvanlig Tannoy og med deres spredningsmønster.

Elektronikken som var tilkoblet var ASR sin Emitter Exclusive (Blue version) og kilden var en Mac (DAC´en var ukjent, men jeg mistenker at det var Ayre sin nyeste som var tilkoblet.)

Tannoy DC8T har en lyd som jeg på det nærmeste kan beskrive som monitoraktig. Den går rett i fleisen på deg med mellomtonen, og vokalen på Yello (husker ikke låta i øyeblikket) var kraftig og fokusert gjengitt. Bassen var stram, og kontant og gikk akkurat så dypt at det ble engasjerende å lytte til. Så langt så vel? Vel, det var et stort ankepunkt mot DC8T, og det er i diskantområdet. Høyttaleren spilte meeeeeget "laidback" i mangel på et bedre ord. Jeg tok meg i å savne luftigheten og detaljeringen som finnes på mine elektrostater og som også var så veldig til stede på Burmester B25. Var dette rommet? Overdempet? Tilsynelatende ikke, da det innerste rommet til Stereofil minner om et vanlig stue/lytterom uten spesielle akustiske særegenheter. Dette gjentok seg på flere låter, og på Kari Bremnæs sin mye brukte testlåt (av meg) "Ytterste pol", så kom heller aldri det gode bunn-nivået godt frem litt ut i låta.

Jeg fikk god tid til å lytte, og testet flere av de samme testlåtene jeg brukte på B25. Takket veldig for velvilligheten og tok beina fatt tilbake til parkeringshuset for å gi meg i fatt med 4 timers bilkjøring hjem...

Innrykkene etter disse to besøkene har fått godgjort seg underveis, og jeg kjenner at jeg er veldig skuffet over at DC8T ikke gav en bedre kamp mot B25. Jeg hadde ikke trodd at disse to høyttaleren skulle ha en såpass stor forskjell mellom seg som det var. Jeg tar selvfølgelig forbehold om at rom og elektronikk ikke var identisk, men et visst inntrykk kan en påberope seg uansett.

Tannoy DC8T er (dessverre) nå ute av dansen, Burmester B25 tas med til neste runde.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    B25 er en av de få kandidatene jeg har vurdert som en fullverdig erstatter for Vista hos meg, så du er inne på nogenlunde samme tankebaner som meg. Jeg ser fremt til å lese dine tilbakemeldinger om den sammenligningen når du har det unnagjort.

Jeg er forøvrig helt enig i at elektrostater er noe for seg selv, men det er ting de kan og ikke kan like godt... Det handler om preferanser og prioriteringer, mine preferanser treffer de i alle fall ganske så godt.
    Du kan trygt ta B25 med videre på vurderingsveien, Ola. ;-)

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok, Jan. En liten stund var jeg faktisk inne på tanken om å "nedgradere" til Vista, da Vantage byr på noen utfordringer med sitt transmisjonslinje-system. De trenger nok enda større rom, og plass både bak og til siden for å yte maksimalt. De står ikke trangt hos meg nå, panelene er ca 80 cm fra bakvegg og de står ca 60 cm fra sidevegg. Med Vista ville jeg også fått utnyttet Moon i7 enda bedre, da Vista som kjent er passiv. Og jeg ville ha fått frigjort penger til en senter ;-)

Forøvrig skal jeg få en private session på Oslo HIFI Center i morra med Burmester B25 om alt går greit. Er spent på disse....

De der har jeg hørt på Adyton og Burmester elektronikk, disse spiller sykt bra og du kommer til en annen himmel når playbutton blir trøkket. Du kan glede deg til denne demoen, det bor så mye i disse høytalerne så du aner ikke.

Side 50 av 143 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 60 70 80 90 100 110 120 130 140 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •