Salon Anfield - med lave skuldre... - Side 49

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 49 av 143 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 79 89 99 109 119 129 139 ... SisteSiste
Viser resultater 961 til 980 av 2846
    Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg sender deg en PM så snart jeg har sjekket ut kalenderen. :-D

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder subsoniske frekvenser, har jeg alltid foretrukket å få "trykket" mer i brystkasseregionen enn i de nederste mageregioner. Det burde vel neste diskvalifisere SVS, da jeg gjerne har fått de aller beste resultater (på akkurat dette punktet) med Velodyne DD-serie. Men satt sammen riktig, så har tubene klart seg godt, ikke minst med tanke på pris..;-)

Underforstått Counterpointer; romperistere ligger ikke langt fremme i investeringskøen....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Jeg sender deg en PM så snart jeg har sjekket ut kalenderen. :-D
    Good! Looking forward to it.....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av ren nysgjerrgighet kjører jeg en tankerekke i det offentliges søkelys :-)

I løpet av den siste tiden har jeg fundert litt på veien videre. Misforstå meg ikke, jeg er meget fornøyd med lyden i tokanalsoppsettet i Salon Anfield. Noe annet ville vel kanskje vært forfengelig og kravstort? Spesielt etter at Moon i7 kom i hus har en del faktorer falt på plass. Jeg elsker måten elektrostater presenterer musikken på, holografien, detaljeringen, den sømløse overgangen mellom mellomtone og diskant. Det hele flyter fritt og ubesværet og lyttetretthet er et ikke-tema.

Men mye vil som kjent ofte ha mer. Det jeg savner er en anelse mer dynamikk, og en mer detaljert, engasjerende og teksturert bassgjengivelse. Vantage har godt med bass, av og til i overkant selv om elektronikken har strammet opp en del og nedjustering av bassresponsen i området 30-50hz er nede på -7 dB. Bassen er mye mer detaljert og lettere å følge på Vantage med Moon i7 som forsterker. Men det er ikke den strammeste bassen i klassen.

Et eksempel på hva jeg mener angående hva som ”mangler”: Jeg kjører mye bil i jobben og der har jeg et rimelig greit standard-anlegg. På ren holografi, detaljering og alle andre HIFI-termer kan det selvfølgelig ikke måle seg med husoppsettet. Men i engasjement, la oss gjerne kalle det morofaktor, så er hele opplevelsen bedre i bilen. Spesielt med musikk som Dream Theater, gode gamle Journey med mange flere så blir det til at jeg spiller dette mye mer i bilen enn i huset på hjemmeoppsettet. Hjemme går det derimot i helt andre sjangre, mer jazz, vokal, kall det gjerne også ”HIFI-musikk” for å sette det hele i perspektiv. Og selvfølgelig film…

Tanken min er da; hvordan kan jeg får i både pose og sekk? Er det mulig? Hvilke høyttalere kan gi meg både det jeg liker med Martin Logan og ikke minst, mer av det jeg savner? Økt dynamikk vil også forbedre opplevelsen på film, noe som vil være en kjærkommen bonus også det. For øvrig er rommet ca 16 kvm, men med en dobbel skyvedørsåpning på den ene siden som øker arealet noe mtp trykket i rommet.

Jeg kan gjerne starte med et par kandidater som jeg selv har plassert på listen og som jeg kunne tenkt å høre på:

Burmester B25
    Tannoy DC8T
    Adam Coloumn MKIII / Delta??

Hvilke andre kandidater bør jeg ha i tankene? Maksgrensen er veiledende ca kr 60k, gjerne rimeligere. Kjøper mer enn gjerne brukt. Kan det hele matches med en tilhørende senterhøyttaler er dette også en bonus.

For øvrig lyttet jeg til Bowers & Wilkins 804 Diamond på HIFI-Klubben i Grimstad for et par dager siden. Selv om lytterommet deres ikke er det aller beste, så imponerte de høyttalerne enormt på diskant- og mellomtone, men bassen synes jeg var litt tilbakeholden. Stram og kontant, men en anelse lite bass? Dette kan selvfølgelig ha mye med rommet å gjøre, og derfor så kunne det vært veldig spennende å teste denne ut i eget rom. Den er nok i dyreste laget, men lyden gav mersmak. Den ser jo også ut som ”a million dollar”, det er jo en bonus :-)

Var det ikke sånn at veien er målet....?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B25 har jeg ikke hørt, men har få problemer med å skrive under på at Adam kan gi deg en god porsjon av både post og sekk. Delta har jeg hørt, men ikke i kontrollerte nok omgivelser til at jeg vil gi de "go" når det gjelder bassområdet. Dog, i forhold til det jeg faktisk har hørt er Gamma er litt annen verden når det gjelder bassgjengivelse og fundament. Skjønt, sistnevnte er vel ikke aktuell. Kanskje BEF vil låne deg sine Delta (vet ikke om de er solgt)? Du kan jo også høre med isen om det er muligheter for å teste ut Adam Column?

DC8T er en veldig engasjerende og morsom høyttaler med skikkelig fundament og dynamikk, men som punktkilder presenterer den musikken ganske anderledes enn Vantage som du har nå. Jeg ville definitivt gitt de en sjanse.

Skal du forresten på Horten-messa? Der vil det spilles på Gamma har jeg hørt rykter om...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Tanken min er da; hvordan kan jeg får i både pose og sekk? Er det mulig? Hvilke høyttalere kan gi meg både det jeg liker med Martin Logan og ikke minst, mer av det jeg savner? Økt dynamikk vil også forbedre opplevelsen på film, noe som vil være en kjærkommen bonus også det
    Det er vel ikke sikkert at det er mulig. Det er ikke lett å erstatte luftiigheten og transparensen i elektrostater....
    Muligens er "to tårn" eller lignende sub løsninger bedre enn å bytte høytalere?

Hvilke andre kandidater bør jeg ha i tankene?
    Tangen "InMiles" er den høytaleren som har ovverrasket meg mest noensinne. Der er det hvertfall dynamikk i bøtter og spann, samtidig som den er veldig oppløst og detaljert. Nå er den stor som et kjøleskap og derfor vanskelig å ha i en normal stue...... Men lyden er krem og prisen godt innenfor rammen. Problem 2 er vel at den må bygges siden Tangen har lagt inn årene.

Hva med Avantgarde (duo)? mye dynamikk i hvert fall. Spesiell design som krever sitt- Fristende å foreslå Uno som senter. Dette har du jo hørt hos Atle så jeg regner med at det ikke er aktuelt siden det ikke sto på kandidatlista.

Litt sånn på siden, hva med B&W 805 og en eller to gode subber? Sånn som et alternativ til 804

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tør garantere at Duo aldri vil havne i sjokobunkeren noen gang, Counterpointer

Jeg har også mine tvil angående konstruksjoner som kan likne på kjøleskap. Uansett hvordan det måtte låte.

Heldigvis er det mulig å få høyttalere som både ser bra ut, og låter bra.
    "No offence" til eiere av respektive høyttalere. Skriver nå kun basert på hvordan jeg kjenner Anfield

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    B25 har jeg ikke hørt, men har få problemer med å skrive under på at Adam kan gi deg en god porsjon av både post og sekk. Delta har jeg hørt, men ikke i kontrollerte nok omgivelser til at jeg vil gi de "go" når det gjelder bassområdet. Dog, i forhold til det jeg faktisk har hørt er Gamma er litt annen verden når det gjelder bassgjengivelse og fundament. Skjønt, sistnevnte er vel ikke aktuell. Kanskje BEF vil låne deg sine Delta (vet ikke om de er solgt)? Du kan jo også høre med isen om det er muligheter for å teste ut Adam Column?

DC8T er en veldig engasjerende og morsom høyttaler med skikkelig fundament og dynamikk, men som punktkilder presenterer den musikken ganske anderledes enn Vantage som du har nå. Jeg ville definitivt gitt de en sjanse.

Skal du forresten på Horten-messa? Der vil det spilles på Gamma har jeg hørt rykter om...
    Får dessverre ikke til å reise på messen i år. Jeg har to familieselskaper den helgen, så da blir det å prioritere familie fremfor HIFI....

Takker forresten for innspillene. Var i den retning det ante meg, ja. Er jo veldig nysgjerrig på DC8T, for selv om den spiller annerledes enn Vantage så trenger jo ikke det å bli "feil". Må bare ikke mist for mye, og helst få enda mer.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neiognei, hva er nå dette for slags tanker?

La gå at elektrostater neppe kan kalles dynamikkbomber, men du skal vel lete en stund for å finne noe som matcher dem hva oppløsning og sømløshet angår?
    I filmsammenheng kan jeg heller ikke heeelt se problemet. Ettersom svært mye av både dialog og annen lyd presenteres gjennom senterkanalen, så er det jo den som kanskje bør oppgraderes mtp dynamikk?

De alternativene du lister opp er sikkert meget gode.

Men vil de gi deg den samme, eller en bedre musikkopplevelse enn ML gjør?

Ellers er det nesten fornærmende å sammenlikne lyd i bil mot et meget potent hjemmeanlegg, men "ser" allikevel poenget.
    Greia med førstnevnte kilde, er imidlertid den at det er moro i bare fem minutter. Og neida, jeg har slett ikke noe dårlig lyd i min egen bil heller! Men takke meg til....

For egen del, skal det SVÆRT mye til før ML ryker ut av min lille hule.
    Her går det jo i 90% musikk, og kun 10% filmopplevelser.

Uten dermed å si at dette er alfa&omega!

Om det fortsatt tyter på med slike tanker, så prøv en Paralgin Forte!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også mine tvil angående konstruksjoner som kan likne på kjøleskap. Uansett hvordan det måtte låte.
    Har du hørt dem?
    Jeg deler fullt ut skepsisen til svære kasser 8) men likevel....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tør garantere at Duo aldri vil havne i sjokobunkeren noen gang, Counterpointer

Heldigvis er det mulig å få høyttalere som både ser bra ut, og låter bra.
    "No offence" til eiere av respektive høyttalere. Skriver nå kun basert på hvordan jeg kjenner Anfield
    Hehe, jeg quoter ditt innlegg som et svar til Counterpointer

Her har nok kenti helt rett. Avantgarde Duo låt fantastisk, jeg har ingenting å innvende mot det. Men de er nok en anelse for store for mitt rom, og designet: vel..... De som kjenner meg godt vet at Kampen Janitsjar ikke kommer inn i mitt lytterom, uansett hvor godt det spiller.

Har også sett på InMiles, og lest erfaringene fra andre profilerte brukere her om den. Bygge selv, det er ikke et tema. Jeg anser meg som fingernem, men så tålmodig og nøyaktig er jeg ikke.....:-D

Når det gjelder to tårn sammen med Vantage, Counterpointer. Det tror jeg neppe ville løst "problemet". Jeg ønsker ikke mer dypbass, det er mer midbass som for meg gjør det engasjerende. Rommet mitt lader ganske godt. Når det gjelder luftighet og transparens, så er det helt klart styrker med elektrostater. B25 har jo fått strålende omtaler også på dette punktet med sin AMT-diskant, så elektrostater har vel ikke akkurat "monopol" på akkurat disse termene.

Du får jo inside info om det jeg snakker om til tirsdag, Counterpointer.... ;-)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Fysjameg Jan :neutral: En bruker ikke smertestillende medisin mot tvangstanker!
    Skulle en tatt noe måtte det blitt antipsykotikum eller en form for lykkepille. Det anbefales IKKE (jeg jobber i akuttpsykiatri så jeg har et vist grunnlag for å uttale meg).

Hva med litt musikkterapi? :-D

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får jo inside info om det jeg snakker om til tirsdag, Counterpointer.... ;-)
    Gleder meg til det :-D

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Fysjameg Jan :neutral: En bruker ikke smertestillende medisin mot tvangstanker!
    Skulle en tatt noe måtte det blitt antipsykotikum eller en form for lykkepille. Det anbefales IKKE (jeg jobber i akuttpsykiatri så jeg har et vist grunnlag for å uttale meg).

Hva med litt musikkterapi? :-D
    Huffda, jeg er tydeligvis på tynn is her, som "hobbypsykiater"?
    Men meningen var uansett god! ;-)

Ellers blir det jo spennende å lese dine kommentarer etter besøket hos Rune! Ser frem til dem, og ikke minst flere detaljer omkring fremtidige løsninger.

Ellers må jeg si meg enig i den "Kampen Janitsjar"-metaforen, selv om de spiller forrykende bra.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Neiognei, hva er nå dette for slags tanker?

La gå at elektrostater neppe kan kalles dynamikkbomber, men du skal vel lete en stund for å finne noe som matcher dem hva oppløsning og sømløshet angår?
    Elektrostater er fantastiske på dette, men ikke helt enerådende vel? Nå har jeg selv opplevd fantastisk sømløshet i KEF sine Reference-produkter og dere UniQ-elementer. Tannoy har jo også fått mye skryt for sine Dual Concentric-varianter på dette punktet.

I filmsammenheng kan jeg heller ikke heeelt se problemet. Ettersom svært mye av både dialog og annen lyd presenteres gjennom senterkanalen, så er det jo den som kanskje bør oppgraderes mtp dynamikk?
    Igjen enig i prinsipp, men skal jeg investere i en senterhøyttaler, så ønsker jeg nå nogenlunde samme klangsignatur på hele rekka. Har tidligere hatt godt resultat uten akkurat det, så det er mange muligheter. Men det er ønsket mitt nå. Husk også på at jeg for øyeblikket ikke har tatt meg råd til senter, men kjører phantomsenter.

De alternativene du lister opp er sikkert meget gode.

Men vil de gi deg den samme, eller en bedre musikkopplevelse enn ML gjør?
    Hva er musikkopplevelse? Rimelig subjektivt vil jeg tro, og akkurat nå er min opplevelse et lite savn eller ønske om noe litt mer av noe. Om en får det, får en ikke da også en bedre musikkopplevelse`?

Ellers er det nesten fornærmende å sammenlikne lyd i bil mot et meget potent hjemmeanlegg, men "ser" allikevel poenget.
    Greia med førstnevnte kilde, er imidlertid den at det er moro i bare fem minutter. Og neida, jeg har slett ikke noe dårlig lyd i min egen bil heller! Men takke meg til....
    Godt at du skrev at du "så" poenget, for hvis ikke ville jeg mistenke deg for å lese med vrangbrillene på :-) Det var for å illustrere et poeng. I bilen er det uansett ikke stedet å sitte å lytte til rolige jazzpartier eller vinden som suser stille på en av Mari Boines plater, til det er støynivået for høyt. Ergo er det gøyere å ha litt mer rock and roll i bil. Det blir det litt for lite av i godrommet.

For egen del, skal det SVÆRT mye til før ML ryker ut av min lille hule.
    Her går det jo i 90% musikk, og kun 10% filmopplevelser.
    Det er jo ikke sikkert at jeg bytter heller, jeg tar en offentlig tanke her, vil teste ut og så se (eller helst høre). Forøvrig så snuser jeg nok mer på 60/40 musikk/film-tv.

Tok en øl i stedet... :-)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Har du hørt dem?
    Jeg deler fullt ut skepsisen til svære kasser 8) men likevel....
    Nå tok du en setning ut av kontekt, Counterpointer. Noe som gir setningen en helt annen mening.

Jeg tør garantere at Duo aldri vil havne i sjokobunkeren noen gang, Counterpointer :wink:

Disse setningene hører sammen, og tvilen angående kjøleskapliknende konstruksjoner var på vegne av Anfield. Det var altså ikke min mening. Jeg hadde jo noen kjøleskapliknende kontstruksjoner selv for kort tid siden... Og jeg synes de ser flotte ut, og de spiller fantastisk

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å prøve en
    Ny generasjon Blu-ray-spillere - Lyd og Bilde

Den fikk eg for i underkant av 2700,- på elkjøps nett.
    Eg måtte ha en slik mens cd spilleren er på service.

Koblet opp hos meg på analog lyd ut.
    Forundret over kor fast den var i bassen. Er under innspilling men fytti.. teknologien koster mindre no og den går fremover raskt.
    Luftig og en ser langt innover sena..rommet er stort.

Bare for morro..prøv..er jo 30 dagers angrefrist, er det ikke?

:razz:
    Har du ikke noen unger som vil ha en spiller? Da kan du jo prøve denne.. :-)

Men du forlanger vel kanskje noe i en helt annen liga.. :-)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DC8T er en veldig engasjerende og morsom høyttaler med skikkelig fundament og dynamikk, men som punktkilder presenterer den musikken ganske anderledes enn Vantage som du har nå. Jeg ville definitivt gitt de en sjanse....
    Stemmer det, du testet jo disse for Hjemmekino? Leste også Roy Ervin sin beskrivelse av DC10T, og mye av det samme går jo igjen på disse. Tar en bort et mye større bassfundament i 10'eren, så er jo de samme egenskapene på plass vil jeg tro. I hvert fall tolket jeg det dithen av testene? DC8T evner også å skape et stort holografisk rom, høy detaljeringsevne og en midbass som jeg mistenker å overgår Vantage?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Hva med å prøve en
    Ny generasjon Blu-ray-spillere - Lyd og Bilde

Den fikk eg for i underkant av 2700,- på elkjøps nett.
    Eg måtte ha en slik mens cd spilleren er på service.

Koblet opp hos meg på analog lyd ut.
    Forundret over kor fast den var i bassen. Er under innspilling men fytti.. teknologien koster mindre no og den går fremover raskt.
    Luftig og en ser langt innover sena..rommet er stort.

Bare for morro..prøv..er jo 30 dagers angrefrist, er det ikke?

:razz:
    Tror du overvurderer kvaliteten til en BluRay-spiller her når det gjelder det jeg snakker om. Jeg har en meget habil kilde på CD, ikke det det er snakk om. Et samspill mellom høyttaler og rom vil uansett langt overgår eventuelle gevinster av elektronikk og kildeskifter. Derfor er "jakten" fokusert på høyttalersiden og ikke elektronikken....

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektrostater er fantastiske på dette, men ikke helt enerådende vel? Nå har jeg selv opplevd fantastisk sømløshet i KEF sine Reference-produkter og dere UniQ-elementer. Tannoy har jo også fått mye skryt for sine Dual Concentric-varianter på dette punktet.
    Det er ingen tvil om at elektrostater har sine sterke områder, og jeg tar meg stadig i å bli forført når jeg hører på gode elektrostatoppsett.

Men som Anfield sier finnes det også andre konstruksjoner som kan gi det samme. I tillegg til de som Anfield nevner er heller ikke X-ART diskant/mellomtonen til Adam helt ute på viddene. For min egen del er det av den bedre kombinasjonen jeg har hørt i forhold til detaljnivå/luftighet og dynamikk. Du har jo også så vidt lånt øre til dette, Scrooge

Jeg synes også Anfield har et poeng når det gjelder type musikk, her rock o.l., som helt spilles andre plasser enn i "hovedanlegget". Slik bør det ikke være, og er helt sikkert en indikasjon på at man savner noe i oppsettet, uansett hvor bra det låter på en del andre sjangre. Jeg tror de fleste av oss har hatt den feelingen innimellom...

Side 49 av 143 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 79 89 99 109 119 129 139 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •