Salon Anfield - med lave skuldre... - Side 41

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 41 av 143 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 ... SisteSiste
Viser resultater 801 til 820 av 2846
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Ha med sjåfør også, så vanker det kanskje en god cognac
    Tatt ad notam... :-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javisst, det stemmer jo godt... :-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i løpet av dagen og gårsdagen fått jobbet litt med anlegget (jobben og rollen som småbarnsfar tar ufattelig mye tid) og det er en ting som aldri slutter å overraske meg: Martin Logan-høyttalere er lunefulle vesener og krever møysommelig håndtering.

Jeg har nå jobbet litt med Vantage, både med plassering og justering for å få høyttaleren til å sitte skikkelig. Til å begynne med var jeg "sånn passe" fornøyd med lyden, og forventet vel at det lå noe på riktig elektronikk-matching. Slo meg dog aldri helt til ro med det, og kastet meg ut i det for å få tynet ut det beste av Vantage før jeg kikket mer på elektronikken og dens forbedringer....

Som tidligere bemerket har Vantage sin bassløsning både potensiale og utfordringer. Vantage er en enorm høyttaler med et fantastisk basspotensiale, det hele handler etter min mening om å få rommet og høyttaleren til å bli enige. :-) Jeg har etterhvert klart å lande på en innstilling som fungerer til både musikk og film. Passe tricky, da Vantage har et vanvittig bassdrag om du justerer bassmodulen oppover på skalaen. Juster den for mye opp og bassen tar fullstendig overhånd på musikk.

Men, så til hovedpoenget: Det som etter gårsdagens seanse gav det aller beste resultatet var disse:

Jeg skiftet til spikes og fikk tydeligvis frigjort høyttaleren ekstremt bedre fra gulvet enn med de mest brukte "stålputene" som vanligvis brukes. Bassen ble ekstremt mye mer strammet opp, men det som overrasket mest var hvor mye det ryddet opp videre oppover i lydbildet. Diskanten ble vanvittig mer frigjort, og de detaljene jeg tidligere har savnet kom mye mer til rette. Lydbildet ble også bedre sentrert og det ble lettere å skille stemmer og instrumenter fra hverandre. Amongst other tings....

Så, det bekreftet vel egentlig at det lønner seg å jobbe litt med anlegget, plassering, justering og attention to details før en kaster seg ut i dansen med all verdens komponentskifter.... :-)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amen....

Spikes har jeg riktignok ikke prøvd, men derimot har jeg etablert en "tripod-løsning" imot steinflisene jeg har under hver høyttaler.
    Det tredje beinet består av en 8mm islagsmutter med en tilhørende 50mm lang skrue i bakkant av høyttaleren, som dermed frikobler de to bakre beina.
    (Burde vel tatt et par bilder av det der ;-)).
    Dette mest fordi jeg da kan tilte panelene som jeg vil, men samtidig oppnåes jo også et stødigere og "vakkelfritt" anlegg mot gulvet.

En trebeinsløsning burde vel vært obligatorisk for alle høyttalere? Ikke fordi jeg sier det, men snarere fordi høyttaleren alltid vil stå støtt.
    At det appåtil kan forbedre lyden skal jeg ikke påstå, men det bør jo allikevel ligge noe der....

Salon Anfield - med lave skuldre...-tripod-jpg

Hmm, jeg burde visst tørket litt støv først......

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Vibration control" kan og vil gjøre veldig mye med lyden, slik som du tydeligvis opplever selv her nå, Anfield. Du skulle sjekket ut Equarack...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utvilsomt!
    Og den løsningen eliminerer jo langt på vei problematikken med fire bein også. ;-)
    Det finnes jo mange veier til Rom, som det heter...

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge

En trebeinsløsning burde vel vært obligatorisk for alle høyttalere? Ikke fordi jeg sier det, men snarere fordi høyttaleren alltid vil stå støtt.
    At det appåtil kan forbedre lyden skal jeg ikke påstå, men det bør jo allikevel ligge noe der....
    Jeg forsøkte det med mine (de har 3-beinsløsning som originalt alternativ) men det ble så mye vakkel at jeg ikke turde å ha det slik (selv om jeg ikke har hverken hund eller små barn). Men i et oppsett hvor de står langt unna folk, ville jeg nok latt dem stå slik.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tenker meg litt om tror jeg faktisk ikke tripod-løsningen din er så dum når det gjelder ML. Her vil man så å si alltid tilte panelene fremover i mer eller mindre grad, noe som ikke vil fungere så bra med equarack-spikes som tar utgangspunkt i høyttalerens default-tilt og veier ut vektfordelingen i den posisjonen. Dog, om man får nok tilt ved å kun skru spikes bak mindre inn i høyttaleren enn foran vil det fungere som tenkt.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig landet på valget av kilde til Rogue Perseus og Stereo 90;

Marantz SA-15S2. Som tidligere nevnt har jeg god erfaring med forgjengeren S1. Nå har S2 kommet med "DAC Mode", en digital inngang som med en egen knapp på forsiden av spilleren gjør den om til en ren DAC. Her vil jeg nå koble til Sonos-systemet mitt, som nå endelig er oppe og går.

Kan godt si et par gode ting om Sonos også. Vanvittig enkelt å sette opp, intuitivt og lett å bruke og kona er storveis fornøyd med at hun kan bruke sin iPhone som fjernkontroll. :-)

Så da er det bare å fortsette å rippe CD-samlingen til FLAC. Deretter skal det bli spennende å teste ut CD vs Sonos.....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var spilleren på plass i racket, og gjør sin jobb med fantastisk kvalitet. Source First har absolutt mye å si, og en skikkelig kilde løftet anlegget minst et par hakk. Jeg visste jo om verdien av en skikkelig kilde fra før, men dette bare bekreftet det igjen.

Marantz SA-15s2 er griselekker å se på, men den nye versjonen åpner jo som kjent for flerbruk. Akkurat nå sitter jeg i SweetSpot og streamer både musikk og litt internettradio gjennom Sonos og DACen i SA-15s2. Enormt hvor mye en god DAC kan ha å si for lydkvaliteten. Sammenlignet med den innebygde DACen i SR-TX707 er det ikke bare en eller to nivåer forskjell, her snakker vi enorm forskjell.

Lave skuldre, mett i blikket og klar for enda mer musikk. Bedre kan det vel neppe bli.....?

Joda. Jeg vil gjerne få benytte sjansen til å si noen gode ord om kundeservicen til AVshop. Til de som ikke husker det, så investerte jeg i et DreamScreen Tab Tension-lerret som så slik ut når jeg fikk det opp på veggen:

Salon Anfield - med lave skuldre...-img_3943v2-jpg

Etter å ha testet ut diverse forslag fra AVshop (la det henge nede over tid, stramme duken på nedre skinne, stramme Tab-Tension-trådene m.m.) uten at dette hadde noen effekt i positiv retning, så sender de meg nå et nytt lerret. BRA! Skal bli godt å kunne se panoreringer uten at bygninger "hopper ut av lerretet" hver gang..... ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skulle vel nesten bare mangle!
    Mitt hjemmesnekrede lerret ser jo atskillig bedre ut, og da bør jo vitterlig en profesjonell løsning fremstå som litt bedre enn som så. ;-)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Skal bli godt å kunne se panoreringer uten at bygninger "hopper ut av lerretet" hver gang..... ;-)
    Å jeg som trodde de hadde klart å lage et 3D lerret, så feil kan man ta

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Å jeg som trodde de hadde klart å lage et 3D lerret, så feil kan man ta
    Ja, det hadde vært noe. Kanskje noen filmer har slike skjulte effekter innlagt uten at så mange har sett dem enda? 3D-entusiaster kan sikkert kontakte AVshop for å kjøpe dette lerretet, jeg for min del klarer meg godt med 2D, i ren og slett format..... :-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .... og så var det tilbake til hverdagen igjen....

Det lerretet som AVshop skulle gi meg i erstatning, var borte vekk når min transportør kom for å hente det i dag. Typisk! Og ingen andre på lager heller. Så da gjenstår det 6-8 uker med venting på at et nytt parti skal komme til landet. Nå skal det sies at AVshop tilbød meg et vanlig nedtrekkslerret "på test" for å se om dette kan fungere, men erfaringen min med nedtrekkslerret er utelukkende negativt så lenge det ikke dreier seg om tab-tensionløsninger, så da blir det heller litt lenger ventetid.

Nå går vi jo inn i den roligste AV-tiden uansett, og det er mye som skal gjøres utenfor. Og når jeg aller mest bruker rommet til musikk, så får det hele passere. Men irriterende etter så lang tid, er det uansett at det ble rotet til......

"Always look on the bright side of life........."

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kona ute av hus på konsert i kveld, ungene er lagt og jeg har huset for meg selv. What to do? Vel, i kveld tenkte jeg at jeg skulle ta et steg videre i rørverden, og vil teste ut et rørbytte i pre'en min, Rogue Perseus. Som standard står det i 4 stk 12AU7 fra Electro Harmonix. Rimelig standardrør.

De jeg vil teste ut er fra Sylvania, nemlig 5814A (12AU7) Triple Mica:

Sylvania har rør jeg tidligere har hatt meget god erfaring med, så det er vel unødvendig å si at jeg har forhåpninger for kvelden.... :-)

For å ha enda større "slingringsmonn" senere, sendte jeg i vei en bestilling på litt flere rør i går. Først en "backup-plan" til 12AU7-rørene fra Sylvania:

JJ ECC82. Rimelige rør, men JJ-rør har hatt noe ved seg tidligere, så here goes...

Ellers så husker jeg at en av de aller største forbedringene jeg gjorde med Rogue Stereo 90'en min sist gang jeg eide en slik, var å skifte ut 6SN7-rørene som stod i den. De ble skiftet ut med:

JAN Sylvania 6SN7WGTA

Spennende tider i møte, med andre ord....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo bare rør...! 8)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ordspillenes konge, ser jeg....:-D

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig flott oppsett nå, Mr. Åsenden, vil tro det spiller svært åpent/luftig/holografisk?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, mister. Joda, du er ikke så langt unna en veldig god beskrivelse av hvordan jeg opplever lyden på anlegget her nå.

Etter rørtestingen i går kveld, så landet jeg også på et bytte. Sylvania-rørene gav et stort løft i forhold til diskantgjengivelse, holografi og tredimensjonalitet. Litt mindre, men strammere bass enn med EH-rørene i. Fremdeles "nok" bass i bøtter og lass, bare noe bedre definert og lettere å følge bassgangene med Sylvania enn når EH er sjef for lyden.

Jeg tar meg selv hele tiden i å undres over hva Martin Logan har gjort med basseksjonen i Vantage. De er ufattelig potente, og går bra dypt i forhold til bestykningen. Jeg vet at kabinettet er transmisjonslinje-utformet, og det sier jo noe. Jeg synes også at Vista var kabable til å komme relativt langt ned i frekvens, men Vantage går jo langt utenpå. Det er en utfordring å temme den, spesielt i et rom som kanskje er i overkant lite for denne høyttaleren, men når du først lykkes så er det virkelig verdt alt arbeidet med å komme dit. Bassen går dypt, men også kontant og treffer relativt godt i brystet.

Når det er sagt er det selvfølgelig ingen erstatning for subwoofere, men i mitt nåværende oppsett har jeg ikke det behovet. Litt justering opp på basskassene til film, og det er mer enn nok bass til film uten at ungene våkner og er blitt ristet ut av sengen. Uvant, men på mange måter litt befriende at jeg ikke leser bruktbørsene hver dag på jakt etter subwoofere. Men når det er sagt; med den erfaringen jeg har med Martin Logan og bassgjengivelse, så lurer jeg jo følgelig på hvordan Martin Logan sine subwoofere presterer......

PS! Kul avatar forresten.... ;-)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    ...Men når det er sagt; med den erfaringen jeg har med Martin Logan og bassgjengivelse, så lurer jeg jo følgelig på hvordan Martin Logan sine subwoofere presterer......
    Testet ikke HoJ en Martin Logan sub for ikke lenge siden? Mener han skrev det var den beste subben han hadde testet i sitt oppsett.

Edit: herfra og litt utover - ikke så mye lytteinntrykk, bare en positiv konklusjon http://avforum.no/forum/1434636-post1045.html

Meget smart løsning med Sonos inn i Marantz! Det er nok en mulighet flere savner i sine cd-spillere.

Side 41 av 143 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •