Salon Anfield - med lave skuldre... - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 143 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 2846
    Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ABC123
    Jacker tråden din til et spørsmål, når vi snakker om Naim.

Har ekstremt lyst til å prøve Naim, og heller mer og mer mot å prøve dette.
    Har per dags dato et par IQ90, som idag drives av Emotiva som jeg vurderer å bytte ut med et Naim trinn. SC-LX71 er reciever. Har du noen tanker om hvorvidt en NAP200 vil være en god match i et slikt oppsett?
    Eller burde man kjøre Naim all-the-way for best opplevelse, slik jeg har fått inntrykk av?

Blir isåfall å kjøpe uhørt.
    Naim all the way. Du bruker ihvertfall ikke LX71 som pre til NAP200:-D

Naim er konge på IQ.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil si at Naim ikke egner seg i et flerkanalsopsett what so ever?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jacker tråden din til et spørsmål, når vi snakker om Naim.

Har ekstremt lyst til å prøve Naim, og heller mer og mer mot å prøve dette.
    Har per dags dato et par IQ90, som idag drives av Emotiva som jeg vurderer å bytte ut med et Naim trinn. SC-LX71 er reciever. Har du noen tanker om hvorvidt en NAP200 vil være en god match i et slikt oppsett?
    Eller burde man kjøre Naim all-the-way for best opplevelse, slik jeg har fått inntrykk av?

Blir isåfall å kjøpe uhørt.
    Det vil si at Naim ikke egner seg i et flerkanalsopsett what so ever?
    Klart at Naim egner seg i et multikanalsoppsett. De har sågar både to og trekanals effekttrinn beregnet til multikanalsoppsett... ;-)

Når det er sagt vil jeg jo nevne at Naim er litt "annerledes" og har en filosofi angående lydgjengivelse som jeg personlig er veldig enig i. Tradisjonelt er det i dette landet et veldig stort fokus på effektforsterkere, og da gjerne koblet til omtrent hva som helst av kilder og forforsterkere. Naim snur dette litt på hodet, og tradisjonell Naim-tankegang er "source first"-prinsippet. Det som ikke kilden gjengir i utgangspunktet kan ikke gjenskapes senere i kjeden. Den nest viktigste komponenten er forforsterkeren. Deretter effekttrinnet. Dette gjenspeiler seg i hvordan en oppgir hva slags Naim-oppsett en spiller på. Eksempelvis CD5XS - NAC152XS - NAP-155XS.

Et annet Naim-mantra er å tenke systemtanken og skal du ha det aller beste ut av et Naim-produkt så er det best å la det leke med andre Naim-produkter. Naim låter aller best med Naim. Dette er dog ikke noe som kun Naim gjør, men de gjennomfører det og har til de grader rett i det. Slik burde flere også gjøre når de setter opp sine lydsystemer. Dersom du skal ha maks ut av en konstruktør eller produsent sin filosofi om hvordan musikk skal gjenskapes, burde en ha et større fokus på system og synergi IMO. Først da får en et skikkelig innblikk i hva et merke kan prestere. Jeg har selv opplevd dette med blant andre Ayon.

Du vil derimot ha problemer med å benytte NAP200 tilkoblet din Pioneer-receiver. Dette fordi NAP200 ikke har noen RCA-tilkoblinger på signal, men DIN-kontakt, beregnet på tilkobling til Naim sine egne forforsterkere.

Manualen med beskrivelse av blant andre NAP200 finner du her: http://www.naim-audio.com/download/m...sh_Issue_4.pdf

Skulle jeg ha koblet et Naim-effekttrinn mot et multikanalsoppsett ville jeg ha vurdert en kombinasjon av en Naim NACxxx forforsterker-NAPxxx effektforsterker der du kan kombinere dette med forforsterkerens prosessorinngang. Eksempelvis NAC152XS og NAP155XS. Selv om effekttrinnet kun er ratet til 2 x 60 watt i 8 ohm vil dette være en solid oppgradering "kraftmessig" fra surroundreceiveres fantasiwatt i x-antall kanaler. Dessuten får du en "renere" og mye bedre tokanalsopplevelse av din musikk gjennom et slikt stereooppsett, enn å bruke en receiver som pre. Og du får en dobbel effekt som bonus. Du får mer krefter til film på din receiver, og en mye bedre tokanalsopplevelse på musikk.

Håper dette var til noe hjelp.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Klart at Naim egner seg i et multikanalsoppsett. De har sågar både to og trekanals effekttrinn beregnet til multikanalsoppsett... ;-)

Når det er sagt vil jeg jo nevne at Naim er litt "annerledes" og har en filosofi angående lydgjengivelse som jeg personlig er veldig enig i. Tradisjonelt er det i dette landet et veldig stort fokus på effektforsterkere, og da gjerne koblet til omtrent hva som helst av kilder og forforsterkere. Naim snur dette litt på hodet, og tradisjonell Naim-tankegang er "source first"-prinsippet. Det som ikke kilden gjengir i utgangspunktet kan ikke gjenskapes senere i kjeden. Den nest viktigste komponenten er forforsterkeren. Deretter effekttrinnet. Dette gjenspeiler seg i hvordan en oppgir hva slags Naim-oppsett en spiller på. Eksempelvis CD5XS - NAC152XS - NAP-155XS.

Et annet Naim-mantra er å tenke systemtanken og skal du ha det aller beste ut av et Naim-produkt så er det best å la det leke med andre Naim-produkter. Naim låter aller best med Naim. Dette er dog ikke noe som kun Naim gjør, men de gjennomfører det og har til de grader rett i det. Slik burde flere også gjøre når de setter opp sine lydsystemer. Dersom du skal ha maks ut av en konstruktør eller produsent sin filosofi om hvordan musikk skal gjenskapes, burde en ha et større fokus på system og synergi IMO. Først da får en et skikkelig innblikk i hva et merke kan prestere. Jeg har selv opplevd dette med blant andre Ayon.

Du vil derimot ha problemer med å benytte NAP200 tilkoblet din Pioneer-receiver. Dette fordi NAP200 ikke har noen RCA-tilkoblinger på signal, men DIN-kontakt, beregnet på tilkobling til Naim sine egne forforsterkere.

Manualen med beskrivelse av blant andre NAP200 finner du her: http://www.naim-audio.com/download/m...sh_Issue_4.pdf

Skulle jeg ha koblet et Naim-effekttrinn mot et multikanalsoppsett ville jeg ha vurdert en kombinasjon av en Naim NACxxx forforsterker-NAPxxx effektforsterker der du kan kombinere dette med forforsterkerens prosessorinngang. Eksempelvis NAC152XS og NAP155XS. Selv om effekttrinnet kun er ratet til 2 x 60 watt i 8 ohm vil dette være en solid oppgradering "kraftmessig" fra surroundreceiveres fantasiwatt i x-antall kanaler. Dessuten får du en "renere" og mye bedre tokanalsopplevelse av din musikk gjennom et slikt stereooppsett, enn å bruke en receiver som pre. Og du får en dobbel effekt som bonus. Du får mer krefter til film på din receiver, og en mye bedre tokanalsopplevelse på musikk.

Håper dette var til noe hjelp.
    Takk for godt utfyllende svar Anfield. Verdsettes.

Er klar over mye av det du nevner her, og blir bare mer og mer fristet.
    Var før av den oppfatning at det fantes overganger fra RCA -> DIN kontakter, mener å huske et nettsted som solgte slike.

Høres meget spennende ut det du nevner, om å benytte en forforsterker. Ser klart karamellen vedrørende tokanalsoppsett.
    Ved avspilling av film i et slikt tilfelle, hvilken rolle vil forforsterkeren ha da? Vil den passivt route signalet videre til effekt?

Gleder meg til å høre erfaringer med ditt kommende oppsett!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et slikt oppsett med prosessorinngang vil signalet enten signalet rutes om volumkontrollen i en egen krets (pass through) eller ved at signalet "låses" ved et bestemt volum (fixed gain). I Naim sitt tilfelle mener jeg at det er snakk om det første, uten at jeg skal påstå det for hardnakket.

I praksis betyr det det samme. Signalet rutes videre til effektforsterker da benyttes fremfor effekten i receiver. Lydsignaturforskjeller på receiver og "stereoeffekt" tror jeg du skal ta med knusende ro, da øret er mye mer sensitivt for slike forskjeller på kritisk lytting i to kanaler enn ved filmeffekter i ørten kanaler. Uansett, volumforskjeller rettes jo opp i receivers autooppsett eller romkorreksjon.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at jeg ikke har lagt ut bilde av den nye fjernkontrollen RCom som jeg også har bestilt. Dette er fjernkontroll med stor F og en enorm feelgood-faktor. Jeg satt med denne i fanget når jeg var på Naim-kurs i Gøteborg, og jeg husker enda hvor vanskelig det var å legge denne fra seg....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Stort bilde??? Nå må du slutte med disse luremuseri-greiene. Fortell fortell!!!

Jeg tipper HW-15:-D
    Jasså.... Vi får se. Svaret kommer til søndag....:-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jasså.... Vi får se. Svaret kommer til søndag....:-D
    Gleder meg til det.

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg gjette på proj'en?

Blir veldig spennende å høre Naim på Kudos. Dette er jo noe jeg selv vurderer sterkt.

RCom var ikke veeeeeeeeldig stygg nei

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tippe? Du vet vel... ;-)

En meget pent brukt Sony "Pearl" VW50 fant veien til meg i går. En projektor jeg kjenner meget godt og vet godt hva er god for. Når en slik da ble tilgjengelig på bruktmarkedet for en god pris falt valget på denne fremfor HW-15. De ekstra pengene denne ville kostet var ikke verdt det for min del, da jeg da heller kan få råd til et slikt også:

Da begynner de fleste ting å falle på plass med tanke på utstyr å smykke mitt nye AV-rom med.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grattis!!

Gratulerer Rune. Det begynner virkelig å dra seg til her nå.

Er det lov å spørre hvorfor du har valgt nedtrekkslerret?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny projektor! Ikke noe dumt valg det til prisen.

Takk for hyggelig sms igår!! Må se om ikke vi får tatt en tur nedover til det blide Sørland iløpet av våren. Vi har flere vi skulle besøkt der nede i område

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Gratulerer Rune. Det begynner virkelig å dra seg til her nå.

Er det lov å spørre hvorfor du har valgt nedtrekkslerret?
    Det nye rommet er først og fremst tenkt som et flerbruksrom, og bruk gjerne også ordet "TV-stue" i det daglige. Det betyr at det til vanlig vil henge en Loewe Art 42" på veggen. Når det skal nytes film og stort bilde er ønskelig, har jeg lagt opp skjult kabling til 12v trigger, slik at lerretet kommer ned fra taket når projektoren tennes. En kul effekt, men samtidig med en praktisk baktanke.

Rommet er en del av et større miljø, og en del av en vinkelstue. Mellom stue og "TV-stue" er det satt inn doble dører med glassfelt som kan lukkes dersom far ønsker litt privacy. Et forheng er allerede klart og kan trekkes frem for å dekke dørene, samt gi bedre lyskontroll ved filmtitting. Så lenge stue og TV-stue er såpass tett sammen fant jeg ut at et nedtrekkslerret som var ute av syne til daglig var den beste løsningen, og interiørkonsulenten i huset var også enig :-) Det er ikke alle som ønsker er rammelerret hengende fremme hele tiden.

Litt dumt er det at det ikke var mulig å få et 2,35:1-lerret i fornuftige priser, det hadde vært mitt soleklare valg. Ordren på Dreamscreen-lerretet er enda ikke 100% låst enda, så om noen har et forslag helt på tamåen her, så er det bare å tipse i vei...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Gratulerer med ny projektor! Ikke noe dumt valg det til prisen.

Takk for hyggelig sms igår!! Må se om ikke vi får tatt en tur nedover til det blide Sørland iløpet av våren. Vi har flere vi skulle besøkt der nede i område
    Bare hyggelig! Kommer dere etter 1 mai, så har vi både husrom og hjerterom til dere. Hjertelig velkomne er dere uansett... :-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at jeg har lovet bilder av det nye rommet. Foreløpig er det ikke mye å rope hurra for, men her er i hvertfall et par tre bilder av rommet slik det fremstår i dag, tatt med mobilkamera. Skal få tatt noen bedre bilder med godkameraet snart. Dokumentasjon er viktig....

Salon Anfield - med lave skuldre...-inngang-avrom-mini-jpg

Inngangen til det nye rommet. Her kommer det doble skyvedører i glass med mulighet til å trekke foran et forheng for bedring av både akustikk og lysforhold.

Salon Anfield - med lave skuldre...-frontvegg-av-rom-mini-jpg

Dette er den fremtidige frontveggen. Over racket her vil det henge en 42" Loewe Art SL til daglig bruk, og et 103" Tab tension motorisert nedtrekkslerret aktivert av en god gammel projektorkjenning, VPL-VW50.

Salon Anfield - med lave skuldre...-sidevegg-av-rom-mini-jpg

Dette er veggen rett frem etter at en kommer inn i rommet. Her blir det selvfølgelig montert en 100% lystett persienne.

Igjen, beklager dårlig billedkvalitet. Men av og til er det kanskje viktigere med dårlige bilder enn ingen bilder....?

Uansett, mer kommer....

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff da. Kjøpt Arbor veggpaneler!!!!!!!!!!!
    Vår konkurrent:evil:

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser knallbra ut Rune. Gleder meg stort til vi skal gjennopplive vestlandsfandens turer sørover.

At du har valgt Naim er jo noe som gleder mitt hjerte stort. At du faller for de samme kvalitetene og tankegangene som meg (og e-h som tross alt startet bølgen) synes jeg er veldig kjekt. Det blir rom for mange spennende diskusjoner

Jeg fikk forresten ordnet turen sør-vestover, så forvent en reiseblogg til helgen Kjenner jeg gleder meg stort allerede!

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tradisjonelt er det i dette landet et veldig stort fokus på effektforsterkere, og da gjerne koblet til omtrent hva som helst av kilder og forforsterkere. Naim snur dette litt på hodet, og tradisjonell Naim-tankegang er "source first"-prinsippet.
    Veldig enig i denne tankegangen. Har hintet om dette flere ganger før til folk på forumet som har brukt de billigste receivere til forforsterkere. Det har vært som å banne i kjerka!
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Active cocazulu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort er dette rommet ditt?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cocazulu
    Hvor stort er dette rommet ditt?
    Målte igjen i går. Ca 18 kvadratmeter selve rommet.

Side 22 av 143 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •