Salon Anfield - med lave skuldre... - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 143 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 2846
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tiger går fra heldigital romkorrigert himmel til rørbasert Nirvana? Her er det bare å innta sofaen, poppe ivei og følge spent med videre :-)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Viftene starter for ingenting, ikke bare når jeg kjører tunge applikasjoner. "Tunge nettsider" er nok til at viftene går amok.
    En laptop jeg hadde tidligere "slet" også med dette, noe en bios-oppgradering fikset. Viften kicket inn vesentlig mer sjeldent da, så det kan også være det som er issuet med laptopen du har nå (når det gjelder den plagsomme viften).

Tiger: Ja, W7 våkner opp fra dvalemodus på ca 1 sek her, og det kan en jo ikke akkurat kalle dårlig.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Tiger går fra heldigital romkorrigert himmel til rørbasert Nirvana? Her er det bare å innta sofaen, poppe ivei og følge spent med videre :-)
    Lyngdorfen min selger jeg ALDRI. ALDRI sa jeg ... (sitter her og holder den godt fast i armkroken).

Rør virker å ha sin sjarm. Vet ikke om jeg er klar for slik sjarm ennå.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SSD (Solid State Disc) er egentlig ikke en disk, men kun rene minnebrikker i en diskpakning. Således er det absolutt INGEN støy fra en slik.

Brukte (og deretter slettede deler av dette "disk"-minnet) må oppdateres/"trimmes" før neste bruk. I Windows 7 finnes det en egen automatisk "trim"-funksjon for dette. Den virker dog ikke på alle SSD-fabrikatene, så man må lese seg til hvilke utgaver som fungerer best.
    Det finnes også egne programmer for oppfriskning av frigjorte områder. Selve trim-jobben er rimelig raskt unnagjort.

Å våkne opp av "dvalemodus" tar alltid lengre tid enn ved "hvilemodus".
    Godt med internminne (og raskere/mindre defragmenterte disker) sørger uansett for kortere tid opp og ned fra disse modusene.

Jeg tror nok ikke at det er spesiell stor tidsforskjell på oppvåkning fra hvilemodus, da dette nesten utelukkende har med internminnet å gjøre.

Søketid på en normal disk er typisk 16-17ms. På SSD tar samme operasjon 0,1-1ms.

Det er derfor det ved programstart og typisk henting av data fra disk at SSD utmerker seg. Å hente opp et program er å sammenlikne med at programmet nettopp er benyttet, og derfor allerede ligger tilgjengelig i "pre fetch"/cachen.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Jeg vet ikke hva det korrekte "Tech-term" for hva jeg ønsker, men mitt ønske er en funksjon som raskt lar meg shut down maskinen, for så å raskt kunne ta den opp igjen og fortsette et nettsøk eller sjekke mail der programmene ligger oppe slik de var når jeg "lukket lokket". Skjønner?
    Det er dette jeg snakker om. Dvs fra en tilstand hvor PCen tilsynelatende er helt av, åpne lokket (sannsynligvis trykke på en knapp avhengig av laptop), og Win 7 er oppe så og si umiddelbart, helt klar til å brukes uten surkling og treghet. Det er i hvertfall slik på både HTPCen min, min vanlige arbeidsstasjon, samt min relativt underdimensjonerte tilårskomne laptop på jobben (bare 1GB RAM, gammel treg harddisk osv)
    Jeg har faktisk sluttet å skru av maskinene mine etter at jeg gikk over til Windows 7, siden denne funksjonaliteten faktisk fungerer så bra i forhold til hva jeg har opplevd tidligere.

Men MAC gjør det samme så det er ikke noe argument i diskusjonen. Men det er greit å få med seg at Windows 7 er bedre enn en sur og gammel XP-installasjon på det meste for å si det slik.

Når det gjelder SSD så bør man skaffe seg en med TRIM-støtte for å unngå jevnlig vedlikehold for å bevare ytelsen (Som RoKo er inne på).

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser folk sliter med det språklige her, RoKo inkludert. Det er vel svært uheldig å ha ”mindre defragmenterte disker”. Det beste må vel være å ha mindre fragmenterte disker?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt sent - og litt for raskt...

"raskere og/eller lite fragmenterte disker" må vel bli det beste uttrykket. 8)

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [YOUTUBE]MpQPe2eW1UA[/YOUTUBE]

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Men det er greit å få med seg at Windows 7 er bedre enn en sur og gammel XP-installasjon på det meste for å si det slik.
    Akkurat dette for være DIN mening. Jeg kjenner mange sw utvikler som nekter å oppgradere fra XP til Vista eller 7 (som for øvrig ikke er et nytt OS som MS sier men bare en forbedret Vista).
    Min XP PC våkner også opp på 1-2sec. Har aldri hatt problemer med surfing men jeg er nøye med den og installere ikke hva som helst på den.

På jobben bruker jeg VmWare med alle Windows OSene siden 2000 og Vista er helt klart den tregeste. Rett etter sommer Windows 7. Win2000 er uten tvil den raskeste på alt (nr2 er XP). Det er bare å se på stack'en av de mest brukte Windows API kallene for å fort forstår hvorfor det er slik.... (Det blir kanskje litt for teknisk for deg Anfield, beklager!).

Anfield: det er også mulig å kjøre OS X på en PC. Vet ikke helt om du ønsker å prøve dette men da finner du fort hva du liker best (av OSX eller Windows) uten å kjøpe en Mac først

EDIT: Jeg ønsker ikke å starte en diskusjon rundt Windows 7 vs XP vs Vista men det blir feil å si at Windows 7 løser alle problemene Microsoft sliter med. 7 er bedre enn Vista men forsatt dårligere enn XP (og 2000).

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XP er fint, det. Dog er problemet med XP at man finner ut at de nyeste maskinene har komponenter man ikke finner driver-støtte for innen XP.

Slik har jeg det selv, og må ta til takke med Vista - mens jeg venter på at "gratis" oppdatering til Windows 7 skal ankomme i posten.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode tilbakemeldinger her, og jeg setter stor pris på det.

Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    (Det blir kanskje litt for teknisk for deg Anfield, beklager!).
    Jeg hang med på dette, Jerome.. ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Marsboer har selvsagt rett. Mac benytter dvale og dersom W7 også kan gå i dvalemodus inn / ut på få sekunder så er det enne ikke noe dårligere enn det andre.

PS: Jeg smugleser tråden din, Anfield, og leser etterpå litt om rørgreier andre steder på nettet. Kanskje gir sånn "gammeldags rørgreier" en lytt. Litt mer styr med rør enn det andre jeg er vant til.
    Kjekt å vite at Windows 7 er blitt såpass forbedret.

Når det gjelder rør, så kan det jo virke litt "motsatt" at jeg sitter med det i HIFI-oppsettet mitt vs transistor/digitalt utstyr som jo ville ha fungert bedre og mer likt hva jeg ønsker fra PC/Mac. Plug & Play. Der er ikke rør. Biasjustering, tuberolling, større sjanse for ustabilitet m.m. Dette har jo selvfølgelig også med interesse å gjøre.

Jeg vil nok etterstrebe en "både og"-strategi når vi flytter til nytt hus. Det er jo allerede bestemt at det blir et Sonos-system i huset, og jeg holder på for harde livet å rippe hele CD-samlingen min til separate harddisker. Kona liker (at jeg liker) rør, men synes at brukervennligheten ikke er helt i hennes gate. Akkurat ordet brukervennlighet er veldig viktig for henne, og etter at hun fikk diverse iPods (og en iPhone er rett i komminga) så legger hun ikke skjul på at hun liker Apple sin approach til brukervennlighetstemaet. Der kommer jo et transistorbasert oppsett bedre til sin rett, da det jo kan stå på hele tiden. Hun slenger noen hint om at det var lettere med Roksan-oppsettet..

Vi får gi det litt tid, uansett er det viktig for meg å ha et oppsett som kan være både "nåtid-og fremtid" om du skjønner hva jeg mener.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    En laptop jeg hadde tidligere "slet" også med dette, noe en bios-oppgradering fikset. Viften kicket inn vesentlig mer sjeldent da, så det kan også være det som er issuet med laptopen du har nå (når det gjelder den plagsomme viften).
    Har hatt den på sjekk hos kvalifiserte personer angående dette også, uten at det har hjulpet spesielt mye.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob

Tror nok ikke at Tiger velger den retningen, men det er jo viktig å forsøke å holde sinnet åpent for andre ting....

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Akkurat dette for være DIN mening. Jeg kjenner mange sw utvikler som nekter å oppgradere fra XP til Vista eller 7 (som for øvrig ikke er et nytt OS som MS sier men bare en forbedret Vista).
    Min XP PC våkner også opp på 1-2sec. Har aldri hatt problemer med surfing men jeg er nøye med den og installere ikke hva som helst på den.

På jobben bruker jeg VmWare med alle Windows OSene siden 2000 og Vista er helt klart den tregeste. Rett etter sommer Windows 7. Win2000 er uten tvil den raskeste på alt (nr2 er XP). Det er bare å se på stack'en av de mest brukte Windows API kallene for å fort forstår hvorfor det er slik.... (Det blir kanskje litt for teknisk for deg Anfield, beklager!).

Anfield: det er også mulig å kjøre OS X på en PC. Vet ikke helt om du ønsker å prøve dette men da finner du fort hva du liker best (av OSX eller Windows) uten å kjøpe en Mac først

EDIT: Jeg ønsker ikke å starte en diskusjon rundt Windows 7 vs XP vs Vista men det blir feil å si at Windows 7 løser alle problemene Microsoft sliter med. 7 er bedre enn Vista men forsatt dårligere enn XP (og 2000).
    Jeg er enig med deg at XP/Win 2000 aldri har gitt meg noen problemer og at de har fungert glimrende.
    Men nå er det en ny konge på haugen. Windows 7 er bedre teknisk, OS-messig, sikkerhetsmessig, funksjonalitetsmessig og definitivt når det gjelder et helhetlig og strømlinjeformet brukergrensesnitt.
    Dette understøttes både av egen erfaring, av teknisk bakgrunnstoff og mer vitenskapelige tester.
    Det er greit å foretrekke XP fremdeles rent personlig, men det er objektivt sett et klart underlegent OS i forhold til Windows 7, spesielt under panseret, som i tillegg også har et meget forbedret brukergrensesnitt.
    Et godt "folkelig" eksempel som er meget merkbart i praksis er f.eks oppstartstid og hvor lenge man må vente på at PC'en blir responsiv etter innlogging/oppstart.
    I Windows 7 er maskinen klar til bruk nærmest umiddelbart etter innlogging, mens i XP må man vente til maskina har "jobbet ferdig" før man får en maskin som reagerer ordentlig. Mine systemer er blodtrimmede og helt fri for alt unødvendig rask så sammenligningen blir relevant. Windows 7 blir heller ikke tregere over tid, selv med alt mulig rart installert. Dette fordi den rett og slett jevnlig omorganiserer oppstarten og hvordan programmene starter for å starte fortest mulig.
    I tillegg er Windows 7 sin nettverksstack helt overlegen XP, både i ressursbruk og i kapabilitet.
    Windows 7 har vesentlig bedre støtte for SSD i OSet for å bruke disse på deres vilkår. Hardware TRIM støttes i Windows 7 og ikke i XP (kan bruke en software greie visstnok).
    Windows 7 har også det meste av drivere innebygget. Det vil si at man f.eks slipper å inn med diskett! (eller alternativt integrere driveren på installasjons CDen) for å kjøre S-ATA portene i den foretrukne AHCI-modusen.
    Firewallen i Windows 7 er også endelig en fullblods firewall med ordentlig styring av inbound og outbound connections akkurat som en ordentlig firewall. XP-firewallen er bare en blek kopi i sammenligning.

Windows 7 støtter også full image-basert backup av hele maskina, samtidig som den støtter automatisk og tidsschedulert backup til f.eks en ekstern disk eller et nettverksområde av alle filer. Denne funksjonen finnes ikke på en god måte i XP (det medfølgende backup-programment er ikke i nærheten av Win 7 utgaven)

Dette er bare noen av tingene som gjør at Windows 7 alltid bør installeres fremfor XP på en moderne maskin (alle maskiner som er yngre enn 3 år er min anbefaling)

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med deg at XP/Win 2000 aldri har gitt meg noen problemer og at de har fungert glimrende.
    Men nå er det en ny konge på haugen. Windows 7 er bedre teknisk, OS-messig, sikkerhetsmessig, funksjonalitetsmessig og definitivt når det gjelder et helhetlig og strømlinjeformet brukergrensesnitt.
    Dette understøttes både av egen erfaring, av teknisk bakgrunnstoff og mer vitenskapelige tester.
    Det er greit å foretrekke XP fremdeles rent personlig, men det er objektivt sett et klart underlegent OS i forhold til Windows 7, spesielt under panseret, som i tillegg også har et meget forbedret brukergrensesnitt.
    Et godt "folkelig" eksempel som er meget merkbart i praksis er f.eks oppstartstid og hvor lenge man må vente på at PC'en blir responsiv etter innlogging/oppstart.
    I Windows 7 er maskinen klar til bruk nærmest umiddelbart etter innlogging, mens i XP må man vente til maskina har "jobbet ferdig" før man får en maskin som reagerer ordentlig.
    +1

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velg deg en Mac du - så kan du bruke tid og krefter på noe mer fornuftig enn "frustrasjon" over Windowsbaserte luner og "Gremlins".
    Med I-pod og /eller I-phone i tillegg blir hverdagen enda mer "sømløs" og enkel.

I hvertfall for slike som meg - som er mer opptatt at det skal virke og være enkelt å bruke - fremfor å vite hvordan det virker, og hvorfor det virker

Kjenner lite til Windows 7, da jeg har vært Mac-o(i)-fil de siste 2 år - og storfornøyd med Leopard/Snow Leopard > enkelt og "logisk".
    Til dags dato aldri hatt en eneste stans, heng eller noe annet "grums" på mine 2 Mac´r.
    Enn så lenge "fritt" for virus og bakterieangrep.

Utfra en omtale jeg leste av en i den norske testbrukergruppa til Windows 7: Han var strofornøyd i starten. Men jo mer maskinen ble brukt - jo tregere snurret det rundt - uten muligheter til å "rense" vekk alle logger og koblinger som operativsystemet lager seg under bruk:-? .

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erfaringen vi har hatt i firma hvor jeg jobber er at Windows 7 er bare en modifisert versjon av Vista. Grunnen til dette er for eks at Windows 7 har versjon 6.1 og Vista 6.0. Og bruker du tid til å gjøre en del reverse engineering på mange API kallene som Windows bruker (statisk/dynamisk DLL lasting for eks) så finner du ut at veldig lite har endret seg utover tid. Det eneste er at flere funksjoner blir kalt og de samme operasjonene (DLL lasting for eks) bruker mere tid. Det er fakta, ikke min personlig mening. Bruk Process Monitor så ser du kalling stack'en selv og hvor stor den har utviklet seg fra XP til Vista og 7. Det skjer akkurat det samme til slutt, bare at det tar mere tid på 7 enn på XP.
    Det er akkurat hvorfor mange utviklere foretrekker XP.
    For eks det velkjente AppInit:
    XP:
    Frame Address Path Location
    0 0x805c62a6 C:\WINDOWS\system32\ntkrnlpa.exe PsCallImageNotifyRoutines + 0x36
    1 0x805a6883 C:\WINDOWS\system32\ntkrnlpa.exe MiMapViewOfImageSection + 0x4c1
    2 0x805a7370 C:\WINDOWS\system32\ntkrnlpa.exe MmMapViewOfSection + 0x13c
    3 0x805a7735 C:\WINDOWS\system32\ntkrnlpa.exe NtMapViewOfSection + 0x2bd
    4 0x8053d638 C:\WINDOWS\system32\ntkrnlpa.exe KiFastCallEntry + 0xf8
    5 0x7c91624a C:\WINDOWS\system32\ntdll.dll LdrpLoadDll + 0x1e9
    6 0x7c9164b3 C:\WINDOWS\system32\ntdll.dll LdrLoadDll + 0x230
    7 0x7c801bb9 C:\WINDOWS\system32\kernel32.dll LoadLibraryExW + 0x18e
    8 0x7c80aedc C:\WINDOWS\system32\kernel32.dll LoadLibraryW + 0x11
    9 0x7e44546c C:\WINDOWS\system32\user32.dll LoadAppDlls + 0x168
    10 0x7e41a118 C:\WINDOWS\system32\user32.dll ClientThreadSetup + 0x1e8
    11 0x7e41a143 C:\WINDOWS\system32\user32.dll __ClientThreadSetup + 0x5
    12 0x7e42ec12 C:\WINDOWS\system32\user32.dll _UserClientDllInitialize + 0x315
    13 0x7c90118a C:\WINDOWS\system32\ntdll.dll LdrpCallInitRoutine + 0x14
    14 0x7c91c4da C:\WINDOWS\system32\ntdll.dll LdrpRunInitializeRoutines + 0x344
    15 0x7c921194 C:\WINDOWS\system32\ntdll.dll LdrpInitializeProcess + 0x1131
    16 0x7c92108f C:\WINDOWS\system32\ntdll.dll _LdrpInitialize + 0x183
    17 0x7c90e437 C:\WINDOWS\system32\ntdll.dll KiUserApcDispatcher + 0x7

Win7:
    Frame Address Path Location
    0 0x828e4b15 C:\Windows\system32\ntkrnlpa.exe PsCallImageNotifyRoutines + 0x62
    1 0x828e48d5 C:\Windows\system32\ntkrnlpa.exe MiMapViewOfImageSection + 0x7fc
    2 0x828d0f19 C:\Windows\system32\ntkrnlpa.exe MiMapViewOfSection + 0x22e
    3 0x828d1038 C:\Windows\system32\ntkrnlpa.exe MmMapViewOfSection + 0x2a
    4 0x828d2d3d C:\Windows\system32\ntkrnlpa.exe NtMapViewOfSection + 0x204
    5 0x826ab66a C:\Windows\system32\ntkrnlpa.exe KiFastCallEntry + 0x12a
    6 0x77c7349c C:\Windows\System32\ntdll.dll ZwMapViewOfSection + 0xc
    7 0x77c52560 C:\Windows\System32\ntdll.dll LdrpMapViewOfSection + 0xcb
    8 0x77c516a8 C:\Windows\System32\ntdll.dll LdrpFindOrMapDll + 0x304
    9 0x77c507a0 C:\Windows\System32\ntdll.dll LdrpLoadDll + 0x2be
    10 0x77c508e0 C:\Windows\System32\ntdll.dll LdrLoadDll + 0x96
    11 0x7616bc73 C:\Windows\System32\KernelBase.dll LoadLibraryExW + 0x15a
    12 0x766f1869 C:\Windows\System32\kernel32.dll BasepLoadAppInitDlls + 0x125
    13 0x766e06be C:\Windows\System32\kernel32.dll LoadAppInitDlls + 0x84
    14 0x76bf78ca C:\Windows\System32\user32.dll ClientThreadSetup + 0x1a9
    15 0x76bf6af1 C:\Windows\System32\user32.dll __ClientThreadSetup + 0x5
    16 0x8f2b80cf C:\Windows\System32\win32k.sys xxxClientThreadSetup + 0x21
    17 0x8f2b7a59 C:\Windows\System32\win32k.sys xxxCreateThreadInfo + 0x8da
    18 0x8f2ca474 C:\Windows\System32\win32k.sys UserThreadCallout + 0x85
    19 0x8f2ca597 C:\Windows\System32\win32k.sys W32pThreadCallout + 0x3a
    20 0x82867ef5 C:\Windows\system32\ntkrnlpa.exe PsConvertToGuiThread + 0x5e
    21 0x76a4d258 C:\Windows\System32\gdi32.dll NtGdiInit + 0xc
    22 0x76a4cfc1 C:\Windows\System32\gdi32.dll GdiDllInitialize + 0x1c
    23 0x76bf65d2 C:\Windows\System32\user32.dll _UserClientDllInitialize + 0x34b
    24 0x77c684b4 C:\Windows\System32\ntdll.dll LdrpCallInitRoutine + 0x14
    25 0x77c50b9a C:\Windows\System32\ntdll.dll LdrpRunInitializeRoutines + 0x27b
    26 0x77c5af11 C:\Windows\System32\ntdll.dll LdrpInitializeProcess + 0x1339
    27 0x77c5a19a C:\Windows\System32\ntdll.dll _LdrpInitialize + 0x78
    28 0x77c6875f C:\Windows\System32\ntdll.dll LdrInitializeThunk + 0x10

Når det gjelder brukergrensesnittet så synes jeg personlig at det MS har gjort siden Vista er elendig og treg men det er MIN mening. Apple har gjort en så mye bedre jobb der.

I Windows 7 er maskinen klar til bruk nærmest umiddelbart etter innlogging, mens i XP må man vente til maskina har "jobbet ferdig" før man får en maskin som reagerer ordentlig.
    Jeg har akkurat testet dette i VmWare med RTM for XP SP3 og Win7 (32-bit):
    Startup: XP:46sec / Win7: 45sec
    Login + Explorer opp: XP: 8.5sec / Win7: 14sec
    Shutdown: XP: 15sec / Win7: 15sec

Dette er heller ikke min mening men hvordan det er. 14sec uten tillegsprogrammer er ikke hva jeg hadde kalt klar til bruk nærmest umiddelbart etter innlogging. Win7 er ikke raskere enn XP. Mulig at på DIN maskin det er slik men jeg har testet på et ikke modifisert OS som de fleste bruker.
    Det er verdt å notere at Win7 er en del raskere enn Vista men selv for Microsoft hadde det vært vanskelig å lage et OS som er tregere enn Vista

Mine systemer er blodtrimmede og helt fri for alt unødvendig rask så sammenligningen blir relevant. Windows 7 blir heller ikke tregere over tid, selv med alt mulig rart installert. Dette fordi den rett og slett jevnlig omorganiserer oppstarten og hvordan programmene starter for å starte fortest mulig.
    Du kan ikke sammenligne en 'blodtrimmet' Windows 7 med en vanlig XP. Det blir ikke rettferdig.og i tillegg er det veldig få som trimme Windows, de fleste bruker det 'as is'.

Alle de Windows versjonene jeg har jobbet med ble tregere over tid uten omfattende vedlikehold. Og det ser ikke ut som alle er enige med deg her:
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Utfra en omtale jeg leste av en i den norske testbrukergruppa til Windows 7: Han var strofornøyd i starten. Men jo mer maskinen ble brukt - jo tregere snurret det rundt - uten muligheter til å "rense" vekk alle logger og koblinger som operativsystemet lager seg under bruk

Alt annet du nevner om driverer er sant men Firewall og backup er bare applikasjoner, ikke en del av OS. Greit nok at de er bedre enn på XP men det gjør ikke Win7 et bedre OS for det. Vi kan for eks ikke si at OSX er bedre enn Win7 fordi Safari er klart bedre enn IE8, det hadde vært feil.

Jeg tror ikke vi kommer til å bli enige om dette (og jeg synes ikke at det hjelper mye Anfield at vi diskutere dette). Jeg ser på Windows som en utvikler og du som en bruker. Da har vi forskjellige krav

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Godt tips (dagstilbud!); Elkjøp - Apple MacBook Pro 13"... Sjelden du får 1500 rabatt på Macbook Pro! Kjøpte i tillegg 128GB SSD-disk samt en ekstra 2GB brikke (DDR3, får 3GB totalt, og kan ev. kjøpe en ekstra brikke senere) hos Komplett til ca. 3000.-... Totalpris på ca. 11.500.- for en Macbook Pro med SSD er slettes ikke ille! Har en 15,4" fra før av, men den blir litt stor til tider... Macbook Air er jo selvsagt også en mulighet da, men synes ikke den er verdt de 3500.- ekstra...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsåvidt ikke noe problem, Jerome, at dette kommer frem i tråden min. Faktisk burde dette kanskje vært noe for en egen tråd som PC vs Mac, men det er helt greit at det står her og. Tidene du viser til lengre opp her om oppstart av XP/W7 viser med tydelighet hva jeg selv har opplevd, og derfor frister Mac.

Sånn for å forsøke å runde av; jeg har bestemt meg for å sende av gårde en bestilling på en Mac. Jeg er nå i fasen med å finne ut hvilken jeg skal gå for, hvilke konkrete behov jeg har og selfølgelig må det sees i sammenheng med hva lommeboken sier.

Valget blir selvfølgelig annonsert her....

Side 16 av 143 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •