Salon Anfield - med lave skuldre... - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 143 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 2846
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...var innom Eplehuset i dag, og sjekker i samme slengen hvordan prisene var på en MacBook Pro... I utgangspunktet er prisene relativt hyggelige, problemet er at SSD-diskene er helt latterlig dyre. De skal ha 6800(!) ekstra for å bytte fra en 256GB standard disk til en tilsvarende SSD-disk. Går en for 128GB var tillegget rundt 4000 tror jeg.

Dette samsvarer ikke med hva SSD-disker koster løst, og da mener jeg at en enten bør vurdere å bytte ut disken selv med en løs en (kjøp da minste standarddisk og selg denne løst eller noe) eller alternativt avvent... Testet en PC med og uten SSD-disk der for øvrig på diverse oppgaver, forskjellen er som natt og dag!
    Se der du...

Takker for at du gidder å fore en Noob med info. Setter stor pris på det.

(Lese, lese, lese, søke litt mer info, lese enda mer...)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp like greit Intel X25-M Gen2 med en gang. Under et par frognertiere for 80GB. 160GB er vel også tilgjengelig.

Som forbruker får man neppe bedre SSD i dag.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Kjøp like greit Intel X25-M Gen2 med en gang. Under et par frognertiere for 80GB. 160GB er vel også tilgjengelig.

Frognertiere, den likte jeg.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

God kontroll på prisene du, HåkonN: Komplett.no

Kjenner jeg meg selv godt nok her, vil jeg nok foretrekke å få dette ferdig installert, i stedet for å styre med dette selv.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...var innom Eplehuset i dag, og sjekker i samme slengen hvordan prisene var på en MacBook Pro... I utgangspunktet er prisene relativt hyggelige, problemet er at SSD-diskene er helt latterlig dyre. De skal ha 6800(!) ekstra for å bytte fra en 256GB standard disk til en tilsvarende SSD-disk. Går en for 128GB var tillegget rundt 4000 tror jeg.
    Ser her at på MacBook Pro (15,4-versjon) så er tillegget på 2.975,- for en 128 GB. Noe billigere i hvert fall....

Konfigurer: MacBook Pro 15,4" 2,53GHz - Eplehuset

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, det stemmer nok det, bare jeg som husker litt feil... Det er spranget opp til 256GB som koster skjorta, men da får en kanskje bare klare seg med 128GB??

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Ser her at på MacBook Pro (15,4-versjon) så er tillegget på 2.975,- for en 128 GB. Noe billigere i hvert fall....

Konfigurer: MacBook Pro 15,4" 2,53GHz - Eplehuset
    ja, det e jo slik ungdomen lika det

mvh. Nils Gunnar

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter selv og skriver dette innlegget på en ny Dell XPS 16 med 256GB SSD.

Prisen for å bytte fra 500GB standard 7200 disk til 256GB SSD var på 2k + mva.
    Det er ytterst rimelig, SSD-prisene i markedet tatt i betraktning.
    Selv om maskina totalt sett kom på 27k.... :-|

Varmeutvikling er ikke-eksisterende, maskina er stille som FY og alt reagerer raskt og presist.

Det ekspertene sier i tillegg, er at du ytterst sjelden får problemer med korrupt data dersom du har SSD.

Uansett hvilken maskin-platform du velger; gå for SSD! :-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det stemmer nok det, bare jeg som husker litt feil... Det er spranget opp til 256GB som koster skjorta, men da får en kanskje bare klare seg med 128GB??
    Bør vel holde med 128 GB innebygget? Dette er jo kun "utgangspunktet", alt det vesentlige innen musikk og filmer ligger jo lagret på eksterne disker uansett.....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    ja, det e jo slik ungdomen lika det

mvh. Nils Gunnar

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Sitter selv og skriver dette innlegget på en ny Dell XPS 16 med 256GB SSD.

Prisen for å bytte fra 500GB standard 7200 disk til 256GB SSD var på 2k + mva.
    Det er ytterst rimelig, SSD-prisene i markedet tatt i betraktning.
    Selv om maskina totalt sett kom på 27k.... :-|

Varmeutvikling er ikke-eksisterende, maskina er stille som FY og alt reagerer raskt og presist.

Det ekspertene sier i tillegg, er at du ytterst sjelden får problemer med korrupt data dersom du har SSD.

Uansett hvilken maskin-platform du velger; gå for SSD! :-D
    Jo mer jeg leser om SSD, jo mer opplagt blir jo det valget. I tillegg til alle verdifulle innspill fra dere. Er meget takknemlig.

Edit: Akkurat det med stillegående maskin, tror jeg at jeg kan bli meget vant til. Alle PCer jeg har hatt frem til nå har kunnet irritere meg med viftestøy. Akkurat nå for eksempel, sitter jeg med en bærbar maskin i fanger i sweetspot foran anlegget og tar meg i å irritere meg over vifter som starter og stopper mens jeg skal nyte litt Joni Mitchell.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Bør vel holde med 128 GB innebygget? Dette er jo kun "utgangspunktet", alt det vesentlige innen musikk og filmer ligger jo lagret på eksterne disker uansett.....
    Etter en kjapp sjekk på min C:, har jeg brukt 50 GB og kan ikke forstå at det skal være noe problem å klare seg med 128.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest gjennom de 4 siste sidene her og oppsummert er mitt råd dette:

- Ikke kjøp MacBook Air
    - Kjøp heller en MacBook Pro (eventuelt en iMac)
    - Defragmentering (som en nevnte) er et langt mindre problem på OSX da systemet defragmenterer "selv" i motsetting til Windows
    - Savner du Windows (hvilket jeg vil betvile etter 2 ukers OSX) så kan du enten installere Windows som separat partisjon (BootCamp), eller som en virtuell-PC (via Parallels, andre). Sistnevnte gir selvsagt redusert ytelse, så det beste er egentlig separat partisjon. Så velger du hva du vil bruke når du starter MacBooken
    - På Windows tar "hibernating" en evighet og å vekke den fra "hibernate" det samme. På Mac går begge deler på 2-3 sekunder...
    - Ser flere nevner at SSD er manna fra himlen. På visse deler er det det, men SSD trekker faktisk ikke særlig mindre strøm isolert sett. HåkonN nevner Intels X25, som på mange fora er omtalt som en av de aller mest anbefalte SSD-er. Husk at ytelsen på en SSD over tid vil reduseres om følge av "defragmentering" den også. Teknologien er litt for ny ennå til å gå for SSD annet enn ved spesielle behov...
    - Mac sender ut lyden digitalt uten prosessering, mens du på XP må ha ASIO-drivere...

Epilog: Konas laptop Dell-PC har jeg nå reformatert til XP to ganger fra Vista det siste halvannet året. Senest i kveld så er jeg tilbake til støyende vifter, treg surfing og jeg har så j%$#lig lyst å kaste den dit pepper´n gror
    - Alle Mac ellers i huset (sønnes iMac, datteras MacBook, min egen AluMacBook og MacMini i hjemmekinoen som server) er dønn stabile og stille.

Mitt råd: Kjøp deg en MacBookPro med 4GB minne og standard harddisk. Du vil bli overrasket hvorfor du ikke prøvde Mac før, og en SSD vil du ikke tenke på.

Godt valg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1. Kan ikke skjønne hvordan du skulle komme til å angre :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Husk at ytelsen på en SSD over tid vil reduseres om følge av "defragmentering" den også. Teknologien er litt for ny ennå til å gå for SSD annet enn ved spesielle behov...
    hvorfor skal det være nødvendig å defragmentere en SSD? Defragmentering er brukt for å minske søketiden, noe som er konstant på en SSD (ikke noe bevegelige deler).

SSD har en del alvorlige problemer også:
    Link1
    Link2

En SSD disk er ikke noe jeg hadde valg selv nå pga prisen og de problemene som er nevnt her ("vulnerable to a somewhat common phenomenon like abrupt power loss, electrostatic discharges, magnetic fields, and so forth.", "poor recoverability", etc).

Når det gjelder støy på en laptop så er det ikke fordi det sitter en vanlig HDD (en 54000rpm disk lager lite støy selv) men fordi laptopene er svært dårlig designet. Jeg har sett mange bråkete laptoper fra kjente merker (Dell, HP, Acer, IBM, ...) og det er alltid fordi de er for små ift hva som er inkludert i dem (en prossessor som generere 20-30W maks er en dårlig utgangspunkt for en liten og tinn laptop med to bitte små vifter). Støy fra disken kan fort bli mangedoblet inni PCen pga mangel på riktig demping.
    Jeg har selv en 17" laptop og viftene starter bare når jeg kjører tunge applikasjoner. Men denne maskinen er stor nok og har bra kjøling, selv med to raske disker installert.
    Det er hvor Apple er så mye flinkere: de klarer å designe maskiner som ikke bråker. Men det hjelper også å ikke kjøre Windows Vista

Noe annet du bør tenke på: hvor lett er det å bytte/oppgradere delene på en Mac ift en PC? Jeg vet ikke selv

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har lest gjennom de 4 siste sidene her og oppsummert er mitt råd dette:

- Ikke kjøp MacBook Air
    - Kjøp heller en MacBook Pro (eventuelt en iMac)
    - Defragmentering (som en nevnte) er et langt mindre problem på OSX da systemet defragmenterer "selv" i motsetting til Windows
    - Savner du Windows (hvilket jeg vil betvile etter 2 ukers OSX) så kan du enten installere Windows som separat partisjon (BootCamp), eller som en virtuell-PC (via Parallels, andre). Sistnevnte gir selvsagt redusert ytelse, så det beste er egentlig separat partisjon. Så velger du hva du vil bruke når du starter MacBooken
    - På Windows tar "hibernating" en evighet og å vekke den fra "hibernate" det samme. På Mac går begge deler på 2-3 sekunder...
    - Ser flere nevner at SSD er manna fra himlen. På visse deler er det det, men SSD trekker faktisk ikke særlig mindre strøm isolert sett. HåkonN nevner Intels X25, som på mange fora er omtalt som en av de aller mest anbefalte SSD-er. Husk at ytelsen på en SSD over tid vil reduseres om følge av "defragmentering" den også. Teknologien er litt for ny ennå til å gå for SSD annet enn ved spesielle behov...
    - Mac sender ut lyden digitalt uten prosessering, mens du på XP må ha ASIO-drivere...

Epilog: Konas laptop Dell-PC har jeg nå reformatert til XP to ganger fra Vista det siste halvannet året. Senest i kveld så er jeg tilbake til støyende vifter, treg surfing og jeg har så j%$#lig lyst å kaste den dit pepper´n gror
    - Alle Mac ellers i huset (sønnes iMac, datteras MacBook, min egen AluMacBook og MacMini i hjemmekinoen som server) er dønn stabile og stille.

Mitt råd: Kjøp deg en MacBookPro med 4GB minne og standard harddisk. Du vil bli overrasket hvorfor du ikke prøvde Mac før, og en SSD vil du ikke tenke på.

Godt valg.
    Se her ja. Der var Tigergutten på plass... :-)

Jeg visste jo at du var rimelig oppegående på Mac, så dine tilbakemeldinger er høyst velkomne. Mye av det du nevner her er svært viktig for meg. Punktet med "hibernating" og hvor lang tid det tar å få opp PCen fra "Hvile- og dvalemodus" er jo PCene mine ikke spesielt gode på. Treg surfing har jeg begynt å irritere meg mer og mer over, og det spesielle er kanskje at den siden jeg har absolutt mest problemer med å få opp og manøvrere i er Apple sine hjemmesider. Her går det med sneglefart. Tilfeldig eller...?

Jeg har også kommet til at det ser ut som en eller annen variant av MacBook Pro er det mest passende. Jeg tar med argumentene dine på SSD-disk, Tiger, og skal lese noe mer før jeg tar en endelig avgjørelse på det. (Tar jo selvfølgelig gjerne imot flere tilbakemeldinger fra andre brukere angående det punktet). Støy er et viktig element, og de fleste bærbare PCer jeg har hatt har dessverre hatt et altfor høyt støynivå. Så dersom MacBook Pro er et godt valg mtp støy, så ligger den godt an. Slik jeg skjønner det vil jo SSD-disker være mye mer støyfrie?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Når det gjelder støy på en laptop så er det ikke fordi det sitter en vanlig HDD (en 54000rpm disk lager lite støy selv) men fordi laptopene er svært dårlig designet. Jeg har sett mange bråkete laptoper fra kjente merker (Dell, HP, Acer, IBM, ...) og det er alltid fordi de er for små ift hva som er inkludert i dem (en prossessor som generere 20-30W maks er en dårlig utgangspunkt for en liten og tinn laptop med to bitte små vifter). Støy fra disken kan fort bli mangedoblet inni PCen pga mangel på riktig demping.
    Jeg har selv en 17" laptop og viftene starter bare når jeg kjører tunge applikasjoner. Men denne maskinen er stor nok og har bra kjøling, selv med to raske disker installert.
    Det er hvor Apple er så mye flinkere: de klarer å designe maskiner som ikke bråker. Men det hjelper også å ikke kjøre Windows Vista
    Vista har vært en tragedie sammenlignet med XP på alle mine maskiner. Jeg har til og med nedgradert en PC fra Vista til XP, og den fungerer bedre nå enn den noengang gjorde med Vista (min stasjonære hoved-PC).

Den bærbare jeg har nå er en ASUS AU7-serie med 17" skjerm. Burde jo ha størrelsen inne til at plassen ikke burde være noe problem, men det er den mest støyete PC jeg noengang har eid. Viftene starter for ingenting, ikke bare når jeg kjører tunge applikasjoner. "Tunge nettsider" er nok til at viftene går amok.

Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Noe annet du bør tenke på: hvor lett er det å bytte/oppgradere delene på en Mac ift en PC? Jeg vet ikke selv
    Ikke spesielt viktig for uansett om det er en bærbar PC eller Mac. Jeg skrur ikke mye på dette selv, og derfor vil det nesten være mer lønnsomt å bytte maskin fremfor å drive å "oppgradere" maskinen.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten presisering til dette med hvilemodus i Windows 7 uavhengig av Mac/PC diskusjonen.

Ordinær sleep modus i Windows 7 (dvs det man får når man velger sleep, eller lukker lokket eller f.eks trykker på avslutt-knappen på en laptop) er oppe på omlag 1-2 sekunder, gjerne enda raskere.

Hibernation tar vesentlig lengre tid, men det er poengløst å bruke denne funksjonen til vanlig.
    (Hibernation lagrer innholdet i RAM til disk for å kunne overleve strømbrudd o.l. Dvs at dersom man har 4GB RAM så må det skrives 4GB til disk før PCen slår seg av. Dersom MACen bruker 2-3 sekunder på dette så bruker den rett og slett ikke hibernation, noe som er en god vurdering i det daglige)

Hibernation bør faktisk skrus helt av slik at man sparer den diskplassen denne fila opptar. (powercfg -H off)

Kjøpte forresten akkurat en Intel X-25 2. gen 160GB SSD disk. Ingen revolusjon i forhold til de to 74GB Raptor-diskene jeg hadde i RAID0 før, men raskere på det meste i det daglige (men 2xraptorer i RAID0 som OS-disker er allerede grisekjapt i forhold til alt normale folk er vant til fra laptoper/stasjonære). Unntaket er skriving til disk ved kopiering av større mengder data. Her var raptor-RAID'et merkbart kjappere.
    Jeg gleder meg til at firmware-oppdateringen som gir omlag 40% bedre skriveytelse og TRIM blir friskmeldt så jeg kan legge den inn, det trenger nemlig denne disken i forhold til raptorene for virkelig å bli en forbedring over hele fjøla.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    En liten presisering til dette med hvilemodus i Windows 7 uavhengig av Mac/PC diskusjonen.

Ordinær sleep modus i Windows 7 (dvs det man får når man velger sleep, eller lukker lokket eller f.eks trykker på avslutt-knappen på en laptop) er oppe på omlag 1-2 sekunder, gjerne enda raskere.

Hibernation tar vesentlig lengre tid, men det er poengløst å bruke denne funksjonen til vanlig.
    (Hibernation lagrer innholdet i RAM til disk for å kunne overleve strømbrudd o.l. Dvs at dersom man har 4GB RAM så må det skrives 4GB til disk før PCen slår seg av. Dersom MACen bruker 2-3 sekunder på dette så bruker den rett og slett ikke hibernation, noe som er en god vurdering i det daglige)

Hibernation bør faktisk skrus helt av slik at man sparer den diskplassen denne fila opptar. (powercfg -H off)

Kjøpte forresten akkurat en Intel X-25 2. gen 160GB SSD disk. Ingen revolusjon i forhold til de to 74GB Raptor-diskene jeg hadde i RAID0 før, men raskere på det meste i det daglige (men 2xraptorer i RAID0 som OS-disker er allerede grisekjapt i forhold til alt normale folk er vant til fra laptoper/stasjonære). Unntaket er skriving til disk ved kopiering av større mengder data. Her var raptor-RAID'et merkbart kjappere.
    Jeg gleder meg til at firmware-oppdateringen som gir omlag 40% bedre skriveytelse og TRIM blir friskmeldt så jeg kan legge den inn, det trenger nemlig denne disken i forhold til raptorene for virkelig å bli en forbedring over hele fjøla.
    Mye av det tekniske gikk litt over hodet mitt her, men skjønner hovedpoenget. Antar du bruker PC og liker å "dille" litt med dette? Der er jeg i andre "leiren"... ;-)

Når det gjelder poenget som er uthevet, så må dette være en stor forbedring i Windows 7. For ingen av mine PCer tidligere, har vært i nærheten av disse tallene, heller ikke brand new.

Jeg vet ikke hva det korrekte "Tech-term" for hva jeg ønsker, men mitt ønske er en funksjon som raskt lar meg shut down maskinen, for så å raskt kunne ta den opp igjen og fortsette et nettsøk eller sjekke mail der programmene ligger oppe slik de var når jeg "lukket lokket". Skjønner?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marsboer har selvsagt rett. Mac benytter dvale og dersom W7 også kan gå i dvalemodus inn / ut på få sekunder så er det enne ikke noe dårligere enn det andre.

PS: Jeg smugleser tråden din, Anfield, og leser etterpå litt om rørgreier andre steder på nettet. Kanskje gir sånn "gammeldags rørgreier" en lytt. Litt mer styr med rør enn det andre jeg er vant til.

Side 15 av 143 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •