Salon Anfield - med lave skuldre... - Side 135

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 135 av 143 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 131 132 133 134 135 136 137 138 139 ... SisteSiste
Viser resultater 2,681 til 2,700 av 2846
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av franka
    Men,Rune hvis du skulle ha supplert Dynaudioene med en sub for å få litt "fylde" i lyden, hvilken sub ville du da hatt til de. Jeg har ikke lest gjennom alle 135 sidene som du har ,men kunne kansje vært en ide med en ny tråd for å kunne følge litt bedre med :-D , og lykke til med gjesteskrivingen i watt. :-D
    Først, takk for lykkeønskningene. :-)

Når det gjelder sub til musikk, så er det såvisst ikke noe must det med C1. De er mye mer fyldige nedover enn jeg har har for vane å oppleve at stativhøyttalere.

Når det gjelder bass og subwoofer, så er det jo mange subjektive meninger og preferanser ute og går. Jeg er jo selv veldig fan av lukkede subwooferkonstruksjoner når det gjelder å få dem skikkelig integrert til musikk, men det er ingen fasit. Det er også snakk om budsjett. Jeg har selv en SVS-tube som jeg bruker til film og er godt fornøyd med den til det bruket. Men den kan fort bli litt voldsom til musikk, men da gjelder det å jobbe skikkelig med å tøyle den og ikke la subbassen ta overhånd.

Pt så nyter jeg min musikk i ren stereo uten sub, og er mer enn fornøyd med det...

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk satt meg ned med Watt idag, og tenkte "Hvem er denne Gullhav som skriver her. Han har jeg aldri hørt om......"
    Tok litt tid å finne det ut via Facebook
    Bra test av The Kiss
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, skaper litt forvirring ja. Det blir nok en liten presentasjon i kolofonen av skribentene i neste nummer, der navnebyttet nevnes... :-)

The Kiss er en fantastisk høyttaler, men desverre altfor dyr for min lommebok....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden siste oppdatering her i tråden nå, men det skyldes ikke manglende interesse for lyd & bilde. Kanskje heller tvert i mot. Har det ekstremt travelt, og da med det positive fortegnet, med masse forskjellig utstyr inn og ut av huset. Mesteparten skal det lages en omtale av for WATT. Mye innen hodetelefoner, høyttalere og stereoelektronikk. Utstyr fra bl.a. Classe, ModWright, Linn, Vienna er i hus, og utstyr fra Sennheiser, Martin Logan, McIntosh, Naim, Rega og KEF kommer utover våren/tidlig sommer.

I tillegg til hovedoppsettet har jeg nå også planer om å lage et lite budsjett-oppsett i rom nr 2, bestående av stativhøyttalere med tilhørende elektronikk. Kjekt å ha et annet par høyttalere å kunne bruke i testøyemed, og ikke bare ett oppsett. Men det blir om litt tid. Dette da i tillegg til anlegg nr 3; hodetelefonriggen. Hodetelefoner har jeg fått lov av WATT å leke meg godt med, og det kommer omtaler av flere hodetelefoner og hodetelefonforsterkere fremover. Jeg er selv meeeeget lysten på å teste ut noe fra Woo Audio, men der er det jo ingen forhandlere å låne av. Vel, det har vel ikke hindret meg før, kanskje kjøpe et sett for å teste ut, men slikt blir dyrt i lengden... :-)

Det som opptar meg aller mest akkurat i kveld, og som er hovedgrunnen for at jeg skriver dette innlegget, er at jeg er litt i tvil om hva jeg skal gjøre med bildedelen i oppsettet mitt. Jeg har til nå valgt å ha en projektor (Sony VW50) og DreamScreen 104" Tab tension-lerret. "Problemet" er at jeg har et rom med hvitt tak og i lyse tider har jeg ikke alltid like lett for å blende av rommet helt. Å lage batcave er uaktuelt. Jeg irriterer meg over de "grå" stripene over og under bildet, samt at jeg hører godt projektoren i de stille partiene i filmen.

Nå har Sharp (og andre) satt litt griller i hodet på meg. De lanserer jo nå sin nye 70" til en etterhvert akseptabel pris, og en 80" er jo også på vei. Den vil riktignok koste 40k, men dersom en tar med en oppgradering på projektorsiden for å kunne takle 3D, så koster jo det noen kroner også. I tillegg får jeg jo inn noen kroner for det utstyr jeg har i dag.

TV-modell - Sharp

Følgende er da tanken: hva med å selge projektor, takfeste og lerret og gå for en ny, stor TV i stedet? Jeg kan tåle og gå ned på størrelsen om kvaliteten blir bedre. Litt som jeg tenker på lyd :-) Jeg vet jeg får en del mindre bilde, men jeg sitter ca 2,40 meter fra TV i dag, og både 70" og 80" bør kanskje gi meg stort nok bilde? Og ikke minst bildekvalitetsmessig et bedre bilde (kvalifisert tipping) i og med at jeg ikke har full lyskontroll i rommet?

Any thoughts?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først må jeg bare si det det er utrolig mye spennende merker som har vært innenfor dine vegger, blir gøy å lese din dom over dem

Ellers liker jeg meget godt tanken du er inne på ang. TV kontra projektor. Er jo masser av fordeler med den løsningen, som du er inne på at lyskontroll er ikke så viktig og du vil jo kunne nyte stort bilde uansett på døgnet eller årstid.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan gjerne innrømme at samme tanke mer enn en gang har streifet meg.
    Selv om jeg har en 55" til disposisjon i stua, så klarer ikke den å gi meg samme kinoopplevelse som i mitt dedikerte lytte- og kinorom.

Sistnevnte rom ligger vel i grenseland hva begrepet kino omfatter, i alle fall når man ser litt rundt på hva mange har til disposisjon, både hva gjelder stolrader og kvadratmeter?
    Jeg har "kun" 92" hva billedflate angår, og som heldigvis kan motoriseres vekk når det kommer til musikk.
    Nå avslører jeg muligens både latskap og en dalende interesse for bildedelen, ved å si at jeg synes det blir mye "styr" før man omsider kan sette seg ned for en filmsnutt? La gå.

Det skal jo betjenes en "bøtte" med fjernkontroller, receiver og forsterkere skal slåes på og stilles inn, lyset skal dempes osv, osv.
    Joda, jeg VET at det finnes universalkontroller som kan styre det meste med ett klikk, og har også hatt et par varianter i hus. Uten særlig ”suksess”.

Med en ”stor nok” TV som alternativ, og dermed fjerne et par moment i så måte, så hadde jeg nok vurdert å hive ut både projektor og lerret, og kanskje lysstyringen med?
    Skjønt – det er jo ganske behagelig å dempe lyset, også i musikksammenheng.

Skulle jeg noen gang gå til det skritt å erstatte PJ og lerret med en TV, (uten dermed å si at det ikke kan skje), så vil en absolutt forutsetning for min del, være at TV’n kan skjules bak et forheng / gardin, når det spilles musikk alene.

Og uten å sparke i noen som helst retning – jeg liker ikke å glo på et tomt lerret / TV når jeg låner ører til musikk!
    Og bare som et hint; det er jo i de fleste tilfelle ganske enkelt å arrangere en slik løsning?
    Det er i alle fall min mening om saken.....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes at du tenker veldig riktig. Det er litt dumt å ha en projektor i et lyst rom og en stor TV som du ser på blir enklere å integrere i oppsettet ditt

Men de grå stripene blir du ikke kvitt av og det er forsatt anbefalt å ha en mørk front vegg med en TV, selv om jeg opplever det ikke som like viktig.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner godt tanken om stor tv, i stedet for pj.

Ulemper er jo ting du antagelig allerede har tenkt på, men nevner noen ting som slo meg.

Det første jeg tenkte på er at stooore skjermer faller fort i pris. Disse du nevner er jo også tilsvarende dyre og dermed en stor kostnad som gir enda større "tap".

Har en stor skjerm er det også slitsomt å se på lavoppløst tv. Blu ray ol er jo strålende men siden dette blir vanlig tv også så må en ta det med i totalvurderingen. Det er jo fordelen med ditt nåværende oppsett hvor du har " liten" tv til det bruket og stort lerret til film.

Du nevner jo striper som fikk meg til å tenke på 58 tommer 21/9 skjermen til Phillips. Den får god omtale men er jo litt spesiell og kanskje ikke stor nok?

Så er det jo en stund til Oled skjermene kommer men allerede i 2013 tror jeg vi kommer til å få en helt annen situasjon når det gjelder store skjermer.

Blir spennende å se hva du lander på, uansett hv det blir.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ kan kanskje være projektor + dagslyslerret? Gorm har et slikt oppsett, og det fungerer overraskende bra, og selv om han har batcave, vil det fungerer bra i lyse rom også. Prismessig så kommer man ikke rimeligere unna, men du kan ha noe større bilde.

Forøvrig så er jeg enig i at en stor flatskjerm også kan være et bra valg.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vil det jo etterhvert komme flere modeller på markedet, så prisene vil jo droppe kjapt, slik at en 80" ikke blir for dyr. Frister meg også, men da blir alternativet å bygge ut stua med surround og stor TV, da vi helst blir sittende der og ikke i kjellerstua.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Skjønner godt tanken om stor tv, i stedet for pj.

Ulemper er jo ting du antagelig allerede har tenkt på, men nevner noen ting som slo meg.

Det første jeg tenkte på er at stooore skjermer faller fort i pris. Disse du nevner er jo også tilsvarende dyre og dermed en stor kostnad som gir enda større "tap".

Har en stor skjerm er det også slitsomt å se på lavoppløst tv. Blu ray ol er jo strålende men siden dette blir vanlig tv også så må en ta det med i totalvurderingen. Det er jo fordelen med ditt nåværende oppsett hvor du har " liten" tv til det bruket og stort lerret til film.

Du nevner jo striper som fikk meg til å tenke på 58 tommer 21/9 skjermen til Phillips. Den får god omtale men er jo litt spesiell og kanskje ikke stor nok?

Så er det jo en stund til Oled skjermene kommer men allerede i 2013 tror jeg vi kommer til å få en helt annen situasjon når det gjelder store skjermer.

Blir spennende å se hva du lander på, uansett hv det blir.
    Mange gode tanker, og svarer gjerne:

- Prissegmentet og prisfall er jeg klar over, men slik har det vært i alle år. Det koster å være tidlig ute. Men sånn er det alltid. Og vil også fortsette fremover.

-Klar over SD-kvalitet blir dårligere på stor TV. Men nå er det slik at mesteparten av TV-tittingen skjer på HD-kanaler fra parabol(NRK, TV2, TVN m.fl.)

- 21/9 TVen til Phillips frister, men da denne vil aller mest bli brukt til TV-bruk vil en jo da få grå striper andre veien da de færreste TV-sendinger er i 21/9. Greit nok på film, men du skjønner vel hvor jeg vil....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Men de grå stripene blir du ikke kvitt av og det er forsatt anbefalt å ha en mørk front vegg med en TV, selv om jeg opplever det ikke som like viktig.
    De grå stripene over og under en 2,35:1 film vil garantert bli sortere enn de vil bli med en projektor i mitt rom, så mye er hevet over enhver tvil. Jeg reagerer ikke på de stripene når jeg ser film på min 55" Panasonic-plasma i dag, og noe aner meg at jeg vil få eliminert dette på en 70" eller 80" TV med bak-LED også....

Og, hvis du husker bildene fra rommet mitt så oppleves frontveggen som kølsort når det sees TV eller film. Mørk brun, vettu :-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Kan gjerne innrømme at samme tanke mer enn en gang har streifet meg.
    Selv om jeg har en 55" til disposisjon i stua, så klarer ikke den å gi meg samme kinoopplevelse som i mitt dedikerte lytte- og kinorom.

Sistnevnte rom ligger vel i grenseland hva begrepet kino omfatter, i alle fall når man ser litt rundt på hva mange har til disposisjon, både hva gjelder stolrader og kvadratmeter?
    Jeg har "kun" 92" hva billedflate angår, og som heldigvis kan motoriseres vekk når det kommer til musikk.
    Nå avslører jeg muligens både latskap og en dalende interesse for bildedelen, ved å si at jeg synes det blir mye "styr" før man omsider kan sette seg ned for en filmsnutt? La gå.

Det skal jo betjenes en "bøtte" med fjernkontroller, receiver og forsterkere skal slåes på og stilles inn, lyset skal dempes osv, osv.
    Joda, jeg VET at det finnes universalkontroller som kan styre det meste med ett klikk, og har også hatt et par varianter i hus. Uten særlig ”suksess”.

Med en ”stor nok” TV som alternativ, og dermed fjerne et par moment i så måte, så hadde jeg nok vurdert å hive ut både projektor og lerret, og kanskje lysstyringen med?
    Skjønt – det er jo ganske behagelig å dempe lyset, også i musikksammenheng.

Skulle jeg noen gang gå til det skritt å erstatte PJ og lerret med en TV, (uten dermed å si at det ikke kan skje), så vil en absolutt forutsetning for min del, være at TV’n kan skjules bak et forheng / gardin, når det spilles musikk alene.

Og uten å sparke i noen som helst retning – jeg liker ikke å glo på et tomt lerret / TV når jeg låner ører til musikk!
    Og bare som et hint; det er jo i de fleste tilfelle ganske enkelt å arrangere en slik løsning?
    Det er i alle fall min mening om saken.....
    Så, gjennom alt dette så sier du "vi er enige, men husk på å dekke til TVen når du hører på musikk"...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Først må jeg bare si det det er utrolig mye spennende merker som har vært innenfor dine vegger, blir gøy å lese din dom over dem

Ellers liker jeg meget godt tanken du er inne på ang. TV kontra projektor. Er jo masser av fordeler med den løsningen, som du er inne på at lyskontroll er ikke så viktig og du vil jo kunne nyte stort bilde uansett på døgnet eller årstid.
    Takker BEF. Det er mye spennende her ja, men lommeboka arrangerer protestmarsj hver morra her i huset.....:-D

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Mange gode tanker, og svarer gjerne:

- Prissegmentet og prisfall er jeg klar over, men slik har det vært i alle år. Det koster å være tidlig ute. Men sånn er det alltid. Og vil også fortsette fremover.

-Klar over SD-kvalitet blir dårligere på stor TV. Men nå er det slik at mesteparten av TV-tittingen skjer på HD-kanaler fra parabol(NRK, TV2, TVN m.fl.)

- 21/9 TVen til Phillips frister, men da denne vil aller mest bli brukt til TV-bruk vil en jo da få grå striper andre veien da de færreste TV-sendinger er i 21/9. Greit nok på film, men du skjønner vel hvor jeg vil....
    Da synes jeg du skal gå for 84" som vel er det største kommersielle som leveres i dag

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så, gjennom alt dette så sier du "vi er enige, men husk på å dekke til TVen når du hører på musikk"...
    Kort og godt.
    "Mye skrik og lite ull" herfra ja, og da har jeg sagt mitt om saken.
    Mer blir det ikke.;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, i denne tråden skal du ikke være redd for å skyte fra hofra. Jeg tåler såpass. Var mer tenkt som en liten oppsummering for mine egen del, bare for å forsikre meg om at jeg hadde skjønt budskapet....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Da synes jeg du skal gå for 84" som vel er det største kommersielle som leveres i dag
    Produsent og pris?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, i denne tråden skal du ikke være redd for å skyte fra hofra. Jeg tåler såpass. Var mer tenkt som en liten oppsummering for mine egen del, bare for å forsikre meg om at jeg hadde skjønt budskapet....
    Hah, og godt er jo det!:grin:
    Men jeg har det jo med å utbrodere litt mer enn godt er av og til, så jeg lover å tenke meg om et par ganger ved neste kommentar!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Produsent og pris?
    Vil gjerne følge opp denne. Leter i TV-trådene også, men spørs samtidig her: Hvilke alternativer til Sharp sine nye 70" og 80" finnes det i dag? Sjekker en nettbutikker og andre nettsteder er det vel 64-65" som er det største som står for salg i dag.

Noen som har tips og eventuelt linker de vil være av med?

Side 135 av 143 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 131 132 133 134 135 136 137 138 139 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •