Salon Anfield - med lave skuldre... - Side 134

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 134 av 143 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 130 131 132 133 134 135 136 137 138 ... SisteSiste
Viser resultater 2,661 til 2,680 av 2846
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Om jeg husker riktig, så har Confidence kontrollert spredning vertikalt. Det kan forklare den fine opplevelsen av holografien i høyden. Har kun hørt Confidence C2. Den opplevde jeg hadde litt lite bass for å være en høyttaler i den prisklassen, men det er noen som har fortalt meg at rommet har en viss innvirkning på slikt.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har stort fokus på det ja, så jeg har også tenkt dithen. Det er jo enda bedre på deres større modeller der de bruker DDC-teknologien sin fullt ut (Dynaudio Directivity Control som de kaller det).

Fascinerende med gode stativhøyttalere når det sitter....

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Tror mange hadde gjort lurt i å velge stativhøyttalere og en form for kontrollert spredning. Mange har jo relativt små rom. Integrering av sub krever sitt hvis det er behov for det, men finnes mange fine verktøyer til det i dag.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Denne diskusjonen har vi hatt tusen ganger før gutter, men er med på en 1001 gang om så... ;-)

C1 er en utrolig basspotent høyttaler. Jeg målte bassrespons i dag -3dB ned på 29 hz i mitt rom, og det er helt rått til å være en stativhøyttaler. Faktisk er det på linje med mine Vantage når disse er justert inn "riktig" ihht min smak, da det er lett å få for mye output på dem i mitt rom på 17 kvm. -6 dB er ned på nederste del av tyvetallet og da er jeg mer enn godt fornøyd når det gjelder bass.

Jeg vet at de aller dypeste tonene i "elektronisk bassdopet musikk" som Bliss, Karunesh, Pete Belasco har bassmessig innhold som i utgangspunktet krever en sub for å få gjengitt alt, men det er ikke mitt fokus. Jeg har sagt det før, og kan gjerne gjenta det igjen, at jeg gjerne ofrer den nederste bassen om det betyr at bassen over det sitter dypt, men samtidig stramt og godt definert. Og ja, jeg har hørt lydspor av nevnte sorten dypere gjengitt enn med C1 i mitt rom, men savner jeg det? Nei. Og en vil nok først savne dette ved direkte AB-testing.

Samme skjedde i mitt rom med The Kiss. Den omtalen er snart ute, men jeg kan ta litt om det allikevel. Det er ufattelig bra bass i den høyttaleren. Den er konstruert som en todelt løsning, der bassen sitter i eget kammer som en sub, og det funker så innmari bra når det er innbakt i hver høyttaler. Den gikk ikke målbart mye dypere enn C1 i mitt rom, men har mye mer pondus og kraft i sin gjengivelse av bassen. Ufattelig imponerende, men desverre er jo prislappen nesten det dobbelte av C1. Og så lenge Norsk Tipping ikke har ringt enda, så....

Jeg satt en stund i går kveld og spilte alle de vanlige testsporene, både med og uten dyp bass, og spurte meg selv hva jeg savnet i bassen. Jeg satt lenge, og med hånden på hjertet så spiller disse som de aller beste gulvstående jeg har hatt i rommet mitt. Det er minst like bra bass i C1 som det er i gulvstående Kudos Cardea C2/20, Sonus faber Concerto Domus som er de to gulvstående variantene jeg har fått best til i mitt minste lytterom. Og som du sier, uten at kabinettet spiller med i det hele tatt. Kabinettet på C1 er steindødt, og det kommer ingen ulyder fra bassrefleksporten, selv om den blir pushet hardt. Intet mindre enn imponerende.

Jeg legger også merke til det samme som Tiger sier. Holografien i denne høyttaleren er også strålende. Ikke minst i høyden. Der er jo elektrostatene mine referansen, de serverer jo lydbildet høyreist og stort. Men det er jaggu ikke noe mindre med C1 og det overrasker meg. I gledelig retning.

Oppløsningen i toppregisteret er også suverent. Esotar-diskanten låter nydelig oppløst, men aldri spisst og pågående. Her kan selvfølgelig elektronikkmatch spille mye inn, og Marantz-settet mitt blir aldri en servitør av lyttetretthet. Matchen dem i mellom er god, men jeg lurer jo på hvor mye mer som bor i de høyttalerne. Derfor spørsmålet om alternativer.

Koser meg videre på hjemmekontor i dag jeg.... :-)
    Ok, vi skal kanskje ikke dra dette for langt.
    Og når de presterer som du påstår, med -3dB ved 29Hz, så kan jeg langt på vei skjønne at savnet av en sub ikke er spesielt stort.
    Samtidig er det vel lov å si at dette er relativt sjelden kost for en stativhøyttaler?
    Ellers kunne det jo av ren nysjgerrighet vært interessant med noen målekurver også?
    Tro nå ikke at jeg mistror deg - slett ikke! Men vitebegjærlig som jeg er.....
    Ellers har jeg visse vanskeligheter med å svelge begrepet "elektronisk bassdopet musikk".
    Er du villig til eksempelvis å trekke musikk fra Knut Reiersrud & Iver Kleive inn i denne kategorien?
    Det vil i så fall overraske!
    Men greit nok - vi har vel alle våre preferanser.
    Personlig vil jeg gjerne ha med meg de aller dypeste basstonene også, så lenge jeg vet at de finnes. Men for all del - på en edruelig måte!:-D
    Om ikke, så lar også jeg disse fare....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er dette sjelden kost for en "hvilken som helst" stativhøyttaler. Ikke tvil om det. Men C1 er vel en av de stativhøyttalerne som har fått de aller beste skussmål for sin bassgjengivelse. Men den er kostbar og ikke for hvem som helst.

Dette er mer et spørsmål om hva en prioriterer i musikkgjengivelsen sin. Jeg klarer fint å nyte musikk fra Bliss eller andre, selv om jeg vet at jeg kunne ha fått mer bass med en subwoofer enn jeg gjør uten. Eller mer romlebass fra en gulvstående høyttaler som ikke helt integrerer seg med lytterommet. DET er ikke mitt fokusområde. Jeg fokuserer mer på det rene, naturlige og gjengivelsen flere oktaver lengre opp. Riktig eller galt? Det er det kun den med ørene som vet.

Jeg vet at jeg og deg nok ikke har den samme ledesnoren til hva "best" lyd er, men jeg aksepterer at andre har annerledes prioriteringer. Og jeg tror at du har kompetansen til å få integrert en subwoofer godt og "naturlig" i lydbildet. Erfaringen min er dog når jeg hører slike oppsett på "brife-lydspor" så fenger dette ikke meg i samme grad. Mengden bass er ikke altavgjørende for meg.

"Elektronisk bassdopet musikk" er ikke ment som et skjellsord, mer en beskrivelse av hva jeg faktisk mener. Mye av den musikken du nevnte i starten har elektronisk tillagt bassganger som ikke akustiske instrumenter gjengir naturlig. Når du da penser inn på Iver Kleive og orgelmusikk, så er det vel da et av de få instrumentene som da har lydnivå som går under 29hz. Ergo ikke "bassdopet elektronisk musikk". Jeg vet at jeg ikke får med ALL bass, men det gjør jeg heller ikke på mine Vantage. Jeg savner heller aldri noe når jeg hører på mine Vantage solo. Når jeg da får "like mye bass" med C1, uten andre unoter, så slår renheten, attakket og den enorme holografien meg som viktigere enn de aller dypeste basstonene. Og C1 har holografiske egenskaper som langt på vei matcher Vantage. Og det er godt gjort etter min mening.

Erfaringen min, når jeg har reist på besøk hos andre brukere med svært oppegående og veljusterte lydsystemer med godt integrerte bassmoduler, er at jeg synes det blir for voldsomt og for mye, og jeg har ønsket å tune ned bassvolumet en del. Dette bør jo ikke komme som noen overraskelse. Jeg har jo i alle år synes at lyden som mange har fått frem er fantastisk til film og engasjerende som få. Når vi da penser samme system over på musikk i to kanaler (eller 2.1/2.2 eller mer) så ender jeg 9/10 ganger opp med å synes at det er for mye bass. For meg er bass en del av musikkgjengivelsen, og ikke hele som det kan være for mange. Jeg sitter ikke og leter frem lydspor med mye bass, eller dypest mulig bass, for å kunne kose meg med musikken. Akkurat det vet jeg at det er veldig mange der ute som gjør.

Dette "beviser" ovenfor meg selv at jeg har annerledes preferanser fra disse, og da sikkert også deg. Jeg vet ikke sikkert, for jeg har ikke hørt ditt oppsett. Enda. Noe som gjør at jeg tenker at "det må jeg få til snart". Men akkurat DET har jeg jo tenkt en stund.... :-)

PS! Jeg gjør oppmerksom på at jeg ikke har kjøpt disse selv, men tester dem ut for WATT. Mine egne referansehøyttalere er fremdeles Martin Logan Vantage ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for et (som alltid) velfundert og saklig svar, Rune!:-D
    Det kan nok sikkert virke som at jeg fremstår som "bassgal", utifra mine synspunkter? Men samtidig skal du jo ikke se bort fra at våre preferanser er så alldeles forskjellige når det kommer til stykket?
    Jeg har faktisk ved flere enn en anledning, "arrestert meg selv" ved å etterhvert oppdage at sub ikke har vært tilkoblet eller påslått i forskjellige sammenheng, av forskjellige årsaker.
    Det kan kanskje stå som et lite understatement om at min tilnærming hva subintegrasjon angår, er ganske så avmålt og forsiktig?
    Jeg forsøker, og søker så langt jeg kan - å unngå "kinomodus" i musikksammenheng! Tro meg på det, ikke minst fordi jeg har dedikert den ene av to slike beist, til kun musikkfremførelse...
    Om det kanskje kan anføres som et slags "bevis", har jeg vel ikke brukt kinoen som sådan på nær sagt 8-9 måneder.
    Bortsett fra nyttårskonserten fra NRK da, som lydmessig var en tragedie!!
    Noe som ikke hadde sammenheng med manglende kalibrering, men heller det faktum at lyden var elendig mikset fra NRK's side!
    Og hva symfoniorkestre ellers angår: Det blir jo litt for "dumt" når paukeslagene fremstår som et plopp fremfor et boom!
    En sub i et slikt henseende, kan faktisk bidra til en positiv opplevelse!

Hva dine tanker og tid omkring et besøk angår, har jeg full forståelse for.
    Døren vil uansett alltid stå åpen for deg, og andre medsammensvorne......

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassrussen 2012:

Chikelakke - Chikelakke, sub, sub, sub.
    Bomelakke - Bomelakke, booom, boooom, booom.
    Chikelakke - Bomelakke, jazz - booom - pling
    Subwoofer - subwoofer - er en må-ha ting

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pøh.
    Du er bare misunnelig!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Takker for et (som alltid) velfundert og saklig svar, Rune!:-D
    Det kan nok sikkert virke som at jeg fremstår som "bassgal", utifra mine synspunkter? Men samtidig skal du jo ikke se bort fra at våre preferanser er så alldeles forskjellige når det kommer til stykket?
    Jeg har faktisk ved flere enn en anledning, "arrestert meg selv" ved å etterhvert oppdage at sub ikke har vært tilkoblet eller påslått i forskjellige sammenheng, av forskjellige årsaker.
    Det kan kanskje stå som et lite understatement om at min tilnærming hva subintegrasjon angår, er ganske så avmålt og forsiktig?
    Jeg forsøker, og søker så langt jeg kan - å unngå "kinomodus" i musikksammenheng! Tro meg på det, ikke minst fordi jeg har dedikert den ene av to slike beist, til kun musikkfremførelse...
    Om det kanskje kan anføres som et slags "bevis", har jeg vel ikke brukt kinoen som sådan på nær sagt 8-9 måneder.
    Bortsett fra nyttårskonserten fra NRK da, som lydmessig var en tragedie!!
    Noe som ikke hadde sammenheng med manglende kalibrering, men heller det faktum at lyden var elendig mikset fra NRK's side!
    Og hva symfoniorkestre ellers angår: Det blir jo litt for "dumt" når paukeslagene fremstår som et plopp fremfor et boom!
    En sub i et slikt henseende, kan faktisk bidra til en positiv opplevelse!

Hva dine tanker og tid omkring et besøk angår, har jeg full forståelse for.
    Døren vil uansett alltid stå åpen for deg, og andre medsammensvorne......
    "Medsammensvorne" faktisk

Neida, jeg tror nok ikke at du er den verste på bassfronten. Dine beskrivelser fra at du av og til glemmer at subben ikke er skrudd på borger for "visse kvaliteter"

Neida, spøk til side. Det er godt alle ikke er like. De som påberoper seg en fasit har ikke skjønt poenget. Jeg har dog endret mine preferanser litt etter hvert som en har holdt på med dette jeg og. Da kanskje i en litt annen retning. Husker godt tiden rundt 2004/05 i oppstarten på AVF. Da var det veldig fokus på detaljoppløsning og nye og tidligere uhørte detaljer. Audiovector var det store og jeg gravde ofte frem lydspor som kunne bevise høyttalernes fortreffelighet. Så kom SVS og det ble litt det samme fokuset og jaget etter bass-spor, både på film og musikk.

Midt oppe i dette er det lett å miste helhetsfokuset. Jeg ser etter det samme i en høyttaler som med hodetelefoner. En god "sammenheng" mellom alle parametre som diskant, mellomtone og bass. En bra "balanse" om du vil. Det er to gode ord på hva jeg ser etter. I en periode med tilgang på mye snacksent utstyr, både hos seg selv og andre, kunne en sett i ettertid få litt feil fokus. Det hele endret seg den berømte kvelden på Fetsund da Martin Logan Vantage stod på programmet. Da ble helheten og det totale lydbildet, etter mine idealer, fremtredende og målestokken på mitt personlige lydnirvana var skapt. Jeg sier ikke her at Martin Logan er perfekt for alle, heller ikke 100% perfekt for meg. Men de var til da de som var kommet nærmest.

Etter det så er det fremdeles mye utstyr som både har fristet og gjort en god jobb på høyttalerfronten, men jeg har hele tiden kommet tilbake til mitt ideal. Det som er spennende er at Dynaudio C1 Confidence Signature kommer veldig nær på mange områder. Det er fascinerende. Den har et litt styggpent design, men bestod WAF-testen her i hus med glans.

Fargen på de jeg har i hus er en av to nye farger som kun fås i Signature-versjonen, nemlig Mocca.

Sammen med en signert plakett med eier og grunnlegger Wilfried Ehrenholz. Topp de interne forbedringene med 10 års garanti og du har kimen til en meget aktuell stativhøyttaler i toppklassen.

Faktisk ikke så verst med fronttrekkene på heller. Og det viktigste av alt, de forsvinner i mitt rom rent visuelt når det skal sees på TV eller sees film på kveldstid.

Vel, litt mer musikk må til...

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekre høyttalere, spesielt i den finishen. Jeg har imidlertid aldri hørt noen Dynaudio-høyttalere.

Fargen på de jeg har i hus er en av to nye farger som kun fås i Signature-versjonen, nemlig Mocca.
    Pass deg så du ikke får helt øl over deg. Det ordet er offisielt på listen over ikke-politisk-korrekte ord i Norge, noe som gjør at det er lov å reagere med alt fra indignasjon via hellig vrede til fysiske overgrep

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Medsammensvorne" faktisk
    Hehehe. Merkelig hva nattlige utskeielser kan medføre!
    Men, en lite "språkpadde" kan vi vel tåle!

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor synes du skoen "trykker" når vokalene går ned i dybbden? Hørte disse med en Hegel integrert bak spakene, og da falt det noe igjennom med for mye fylde. Mulig det var Hegel som rotet det til?

A.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    C1 kan faktisk godt bli litt fete, men slik jeg opplever dem så går det ikke altfor mye ut over mellomtonen. Både høyttaleren og rommet mitt har en peak i 47-50 hz-området, så jeg har jobbet mye med plassering for å få det best mulig.

Å parre disse med elektronikk som har en stram og kontant bassgjengivelse er heller ingen ulempe....

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at referansene ligger ute på sentrale nå. Et kjempekjøp for dem som får dem. Blir spennende å se hva du lander på totaltsett hjemme nå. C1 med hvilke elektronikk? :-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, si det. Har litt av hvert på blokka egentlig.

Det første argumentet for å bytte høyttaler er først og fremst med tanke på jobben som freelanceskribent i det nye bladet WATT. Vantage spiller strålende, men er nå en utgått modell og jeg anser det som en fordel at jeg har referanseutstyr som faktisk er i salg.

C1 Signature er en klar kandidat. Jeg er enormt imponert over den høyttaleren og inntrykkene skal festes til glanset papir i en kommende utgave av WATT. Men også en oppgradering til Ethos svirrer kraftig rundt i hodet mitt. I tillegg får jeg noen andre spennende høyttalere på besøk i løpet av den nærmeste fremtid, så jeg tar det litt piano foreløpig. Ingen beslutning tas uansett før Vantage er solgt.

Til andre som måtte lure, eller har lest førsteutgaven av WATT, så er Rune M. Gullhav den samme personen som den som bar etternavnet Åsenden. Jeg, og hele familien, har skiftet etternavn tilbake til mitt opprinnelige fødenavn som jeg hadde frem til jeg var 14. Mao ingen dramatikk bak navnebyttet

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men,Rune hvis du skulle ha supplert Dynaudioene med en sub for å få litt "fylde" i lyden, hvilken sub ville du da hatt til de. Jeg har ikke lest gjennom alle 135 sidene som du har ,men kunne kansje vært en ide med en ny tråd for å kunne følge litt bedre med :-D , og lykke til med gjesteskrivingen i watt. :-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob

Side 134 av 143 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 130 131 132 133 134 135 136 137 138 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •