Salon Anfield - med lave skuldre... - Side 131

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 131 av 143 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 127 128 129 130 131 132 133 134 135 141 ... SisteSiste
Viser resultater 2,601 til 2,620 av 2846
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I den prisklassen du leter i nå ligger også Marten Duke, som starter på 45'000kr. Med stativ havner de på 50'200kr. Evt 9'000kr ekstra om du skal ha høyttaler og stativ i en high gloss finish.

Har selv testet litt Marten, men det var i tiden alt skulle spille voldsomt høyt så de falt litt ut sammenlignet med APene. Men det er noen punkter jeg alltid har savnet med disse, som jeg ikke finner i andre høyttalere. Derfor skal nok de tilbake snart.

Det som imponerte med mine var stram bass, men med godt volum. Meget god og temposterk mellombass. Enn mellomtone som låt vanvittig åpent og detaljert. Og en diskant som fulgte med på notene, verken mer eller mindre. Om Duke er noe av det samme kan den være spennende. Om jeg skal sammenligne med noe du har testet syntes jeg Marten blir litt som den nye Diamond serien til B&W, bare uten den slappe bassen. Mye mer tempo og driv i disse, men også noe "skarpere" i kantene.

Geir Arne

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Ikke noen trådfølgere her på AVF som har erfaring med denne krabaten og ønsker å dele litt med meg om den:

Dynaudio Confidence C1.

Blir aldri helt klok på om den ser strålende eller "bæsj" ut, men det er noe ved den. Leser mye bra fra den rundt om. Er interessant.
    Har ikke hatt for mange stativhøyttalere, så jeg har ikke en bred erfaringsbase der, men C1 har jeg hatt hjemme i en periode i bula i kjelleren. C1 ser bedre ut i virkeligheten enn på det skrudde bildet fra Stereophile.

Realismen på vokal er avhengighetsskapene, og de har evne til å spille ganske stort / bredt. Jeg benyttet TDAI2200 RP A/D den gang jeg hadde C1 (og en kort innledende del av tiden en Onkyo 805). På plater som f. eks. Michael Bublé så er det en del sanger på CD-en Call Me Irresponsible som fortsatt sitter som spikret i hukommelsen. Det er ikke mange ganger det skjer.

Hvorfor solgte jeg dem? Tåpelighet. Var litt lei stereo. Ville ha noe annet til film.

Skulle jeg kjøpt den en gang til, så hadde jeg funnet det kraftigste og nøytrale effekttrinnet budsjettet ville tillat, og benyttet en forforsterker deretter.

C1 krever en solid effektforsterker på høye volumnivå. Og det ekkj'e tull heller.

Spennende å se hva du ender opp med, Anfield.

Jeg vil tro at Klipschvarianten du har listet opp hadde passet godt, dersom du finner stativ til dem. Utrolig talentløst at Klispsch ikke selger matchende stativer som kan festes solid.

Fordelen med C1 er at du får stativer til dem som sitter som spikret, og du følger stativene med "blåsesand".

Men, alt dette viste du jo fra før. ops:

En ting til slutt:
    Jeg har aldri hatt en slik høydeinformasjon i stereobildet som C1 ga meg. Det alene var ganske fascinerende. Sjelden jeg hører slikt, så slikt sett er vel C1 en høyttalerkonstruksjon som er god på det utslitte (men viktige) "holografi". Selv med en Onkyo 805 på C1, så var det holografi, så jeg tipper det er selve konstruksjonen av C1 i mitt rom som ga den effekten nesten "gratis" uten bruk av for mye akustiske romtiltak.

Fidelity, og andre, har vel egentlig påpekt at C1 kan være ganske spektakulære i "små rom", og har gitt reviews på dette i ulike rom. Ditt rom er vel innenfor de rom C1 har fått mest skryt...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    I den prisklassen du leter i nå ligger også Marten Duke, som starter på 45'000kr. Med stativ havner de på 50'200kr. Evt 9'000kr ekstra om du skal ha høyttaler og stativ i en high gloss finish.

Har selv testet litt Marten, men det var i tiden alt skulle spille voldsomt høyt så de falt litt ut sammenlignet med APene. Men det er noen punkter jeg alltid har savnet med disse, som jeg ikke finner i andre høyttalere. Derfor skal nok de tilbake snart.

Det som imponerte med mine var stram bass, men med godt volum. Meget god og temposterk mellombass. Enn mellomtone som låt vanvittig åpent og detaljert. Og en diskant som fulgte med på notene, verken mer eller mindre. Om Duke er noe av det samme kan den være spennende. Om jeg skal sammenligne med noe du har testet syntes jeg Marten blir litt som den nye Diamond serien til B&W, bare uten den slappe bassen. Mye mer tempo og driv i disse, men også noe "skarpere" i kantene.

Geir Arne
    Godt innspill, ganilsen. Takker for det.

Nå er jeg ikke av den oppfatning at bassen på 805 Diamond akkurat er slapp akkurat. Men jeg skjønner hvor du vil. Sier vel kanskje mer om "stramheten" i Duke enn det gjør med 805 Diamond?

Elementene fra Accuton har jeg god erfaring med og de har potensiale til å låte superbra. Rent, på grensen til krystallkart og gjennomsiktig når jeg har hørt dem. Hmmm, enda en kandidat på listen.

Når det gjelder prisklasse er det jo fort å se seg bind på lekre høyttalere for deretter å innbille seg at "det ordner seg" rent økonomisk. Blir jo rent våt i buksa når jeg ser på disse

Men, til en pris av nette kr 80.000,-, uten særlig mulighet til å teste ut i eget rom først, så blir jo det rågambling. Nå har det riktignok vært noen brukte ute, som da havner i prisklassen under 50k, så da...... :?

Nesten verdt det bare på finishen her..... ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har ikke hatt for mange stativhøyttalere, så jeg har ikke en bred erfaringsbase der, men C1 har jeg hatt hjemme i en periode i bula i kjelleren. C1 ser bedre ut i virkeligheten enn på det skrudde bildet fra Stereophile.

Realismen på vokal er avhengighetsskapene, og de har evne til å spille ganske stort / bredt. Jeg benyttet TDAI2200 RP A/D den gang jeg hadde C1 (og en kort innledende del av tiden en Onkyo 805). På plater som f. eks. Michael Bublé så er det en del sanger på CD-en Call Me Irresponsible som fortsatt sitter som spikret i hukommelsen. Det er ikke mange ganger det skjer.

Hvorfor solgte jeg dem? Tåpelighet. Var litt lei stereo. Ville ha noe annet til film.

Skulle jeg kjøpt den en gang til, så hadde jeg funnet det kraftigste og nøytrale effekttrinnet budsjettet ville tillat, og benyttet en forforsterker deretter.

C1 krever en solid effektforsterker på høye volumnivå. Og det ekkj'e tull heller.

Spennende å se hva du ender opp med, Anfield.

Jeg vil tro at Klipschvarianten du har listet opp hadde passet godt, dersom du finner stativ til dem. Utrolig talentløst at Klispsch ikke selger matchende stativer som kan festes solid.

Fordelen med C1 er at du får stativer til dem som sitter som spikret, og du følger stativene med "blåsesand".

Men, alt dette viste du jo fra før. ops:

En ting til slutt:
    Jeg har aldri hatt en slik høydeinformasjon i stereobildet som C1 ga meg. Det alene var ganske fascinerende. Sjelden jeg hører slikt, så slikt sett er vel C1 en høyttalerkonstruksjon som er god på det utslitte (men viktige) "holografi". Selv med en Onkyo 805 på C1, så var det holografi, så jeg tipper det er selve konstruksjonen av C1 i mitt rom som ga den effekten nesten "gratis" uten bruk av for mye akustiske romtiltak.

Fidelity, og andre, har vel egentlig påpekt at C1 kan være ganske spektakulære i "små rom", og har gitt reviews på dette i ulike rom. Ditt rom er vel innenfor de rom C1 har fått mest skryt...
    Takker for flott tilbakemelding, Tiger. Hadde nesten glemt at disse hadde vært i ditt eie. Blir jo glemsk med årene....

Det du sier harmonerer godt med det jeg finner på utenlandske nettsteder. RoDa har også bekreftet mye av det du nevner her.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Focal 1008 Be er nok et godt kort også. Husker selv 1007 Be og det de kunne levere med en god forsterker, utrolig god bassytelse og ganske sømløst oppover.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette ender opp som en missekonkurranse, så er det liten tvil om at de SF-erne rett over er nær diadement. Nydelige.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi dem et hjemlån, Anfield. Av alle de du har listet opp i denne tråden er det nok svært mange som vil gi deg mange timer med god musikk. Lykke til. Kjekk, men sikkert litt frustrerende også og ha så mange kandidater på blokka.

Aargh. Hvorfor solgte jeg disse? Dårskap. Minner fra en svunnen tid i eget lytterom:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hvis dette ender opp som en missekonkurranse, så er det liten tvil om at de SF-erne rett over er nær diadement. Nydelige.
    Har vel et lønnlig håp om at jeg klarer å ta en vurdering der også lydkvalitet inngår... ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I løpet av hele denne tankeeksperimentrekken (huff langt ord) så kom jeg til å tenke på ADAM. Ikke den nakne førsteversjonen, men den tyske høyttalerprodusenten. Som tidligere hadde norsk distribusjon. Jeg skriver tidligere for under mitt søk om mer info om deres stativmodell i Tensor-serien finner jeg ut at Midgard Audio sin nettadresse (domene) "is suspended" og jeg får heller ikke svar på noen mail. Det får meg til å tro at Midgard Audio nå er "gått heden" og ikke lenger er distributør for dette merket? Noen som vet noe og som eventuelt kan avkrefte eller bekrefte mine mistanker?

I og med at den er aktiv, og "kun" trenger en god forforsterker, så var jo dette et alternativ jeg hadde glemt å ta med

Innebygget effekttrinn, masse justeringsmuligheter og en dynamisk klangsignatur med en av de aller ypperste diskantene i bransjen (i hvert fall etter hva jeg husker av mine demoer hos Akto). Dumt at en ikke kan få den her på berget da.....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativt lillebror Compact MKIII

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så må jeg jo si at det er en rimelig stor luksussituasjon å ha satt seg i med disse to i hus samtidig.

Monitor Audio PL100 (kr 29.900,- eks stativ)

og

Bowers & Wilkins 805 Diamond (kr 34.900 eks stativ)

Det er foreløpig litt for tidlig å konkludere, men det er jo helt klart forskjeller i lydpresentasjonen disse i mellom. Men jeg skal bruke kvelden bedre før jeg kommer med noen skriftlige inntrykk. 805ene må jo tilbake til HFK i morra, så jeg får forsøke å bruke tiden så godt jeg kan. PL100 blir her faktisk noen uker. Mange takk for det Sven1978. God tur på jobb i USA :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Anfield. Spennende å se hva en som har mer peiling enn meg + bedre utstyr å teste de på, synes om PL100. Håper jeg får noen inntrykk i løpet av kvelden. Blir dårlig med internett de neste dagene pga reising.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel et lønnlig håp om at jeg klarer å ta en vurdering der også lydkvalitet inngår... ;-)
    Tviler jeg ikke et sekund på.

Her går det unna. 2 kandidater i hus bare denne helga. Kult.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du i hus av elektronikk om dagen, Arcam?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope. Men jeg har Marantz PM-15s2, SA-15s2, Musical Fidelity M6i, Modwright LS100/KWA100, Rega DAC og Peachtree Audio iDAC. Blant annet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Takk for det Anfield. Spennende å se hva en som har mer peiling enn meg + bedre utstyr å teste de på, synes om PL100. Håper jeg får noen inntrykk i løpet av kvelden. Blir dårlig med internett de neste dagene pga reising.
    Vel vel, bedre utstyr er vel ikke riktig. Du har jo noe rimelig bra utstyr hjemme hos deg også.

Etter et par timer i løpet av dagen er det dog noen forskjeller som fort gir seg til kjenne. Jeg antar du ikke forventer et vitenskapelig dokument på 50 sider med målinger her, men i korte trekk kan jeg vel foreløpig oppsummere det hele som følger:

* PL100 strekker seg dypere ned i bassområdet. Det er også litt mer punch i mellombassen når det blir musikk med litt trykk i. Litt mer funfactor i PL100 kanskje?

* PL100 utviser en strålende holografi og lydbildet virker stort og tredimensjonalt. Vanskelig å si om 805 Diamond er dårligere, men PL100 er i hvert fall ikke noe dårligere.

* 805 Diamond har et mye større fokus på mellomtone og har således mer varme der. Spesielt er dette hørbart når jeg bruker faste testspor fra Kari Bremnes. Månestein og Grågåsa har jeg hørt rimelig mange ganger, og der er det fort å merke forskjeller. Stemmen til Kari tar et stort steg frem i lydbildet, og har en litt annen glød over seg enn PL100 disker opp med. Med PL100 er stemmen litt "tynnere" gjengitt for å bruke en litt for enkel beskrivelse.

* Diskanten til PL100 er også mer tilstede enn på 805 Diamond. Det betyr at rommet av og til kan føles større, og symbalslag og anslag på skarptromme låter noe mer dynamisk og la oss gjerne si ekte, i den grad at det ligger og vipper på kanten når PL100 serverer musikken, akkurat som i virkeligheten. Live kan slike detaljer fort bli litt for pågående før øret, og PL100 holder lite tilbake. På 805 Diamond er det litt "mindre avstand fra mellomtonens senter til øverste nivå i diskanten" om jeg skal forsøke å beskrive det i grafiske bilder. Diskanten til 805 Diamond er fantastisk balansert i mitt nogenlunde godt dempede rom, men PL100 holdes også under kontroll. Men på litt dårligere 70-talls innspillinger av Led Zeppelin med flere blir det nok litt fortere slitsomt å lytte til PL100 enn 805 Diamond.

* Begge høyttalere er usedvanlige lekre rent estetisk sett. Eieglede vil en få i stort monn med begge.

* Foten til PL100 står stødigere enn foten til 805 Diamond.

Begge høyttalerne spiller godt med bass i mitt rom, men da helst på innspillinger med god kvalitet. Nevnte Kari Bremnes-spor står ikke noe tilbake for den bassen jeg har med Martin Logan Vantage. Når innspillingskvaliteten blir noe tynnere er det av og til at jeg skulle ønske meg noe mer. Men det skal som oftest ikke noe mer enn en liten justering på tonekontrollen for bassområdet på Marantz PM-15s2 før det blir fyldig og fint igjen. Et godt eksempel på at en kan komme langt med litt elektronisk korrigering på en stativhøyttaler, til og med når det er snakk om den aller enkleste form for korrigering som brukt her.

Vet ikke om du ble noe klokere av dette, men siden du skal snart reise så var det dette jeg hadde å by på etter et par timer i stolen. Flere og mer detaljerte opplevelser kommer jeg tilbake til.

God tur!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var bra med en "liten" tilbakemelding så fort.
    Angående lyttetretthet så nevnte jeg for deg at dette er ikke noen Vienna som lar deg spille i timesvis uten lyttetretthet.Er vel åpenhet og underholdningsfaktor som er det sterkeste kortet.
    Hvis du tester sangen Scotty av Alan Taylor,plata Colour to the moon så synes jeg mange høyttalere har en tendens til å bli grøtete og bli for fete i mellomtonen når man skrur opp mye. Synes MA gjør det svært godt der og grøter det ikke til uansett volum.

Ser man på opphenget til PL100 ser det ikke ut som at bassen kan vandre så mye, men den slår mest sannsynlig lenger enn du tror og du trenger ikke være redd for at de gir seg med det første.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ante meg nok at PL100 kanskje ville trekke det lengste strået?
    Vet egentlig ikke hvorfor, det har vel noe med magefølelsen å gjøre?

Sitat Sven1978: Hvis du tester sangen Scotty av Alan Taylor,plata Colour to the moon så synes jeg mange høyttalere har en tendens til å bli grøtete og bli for fete i mellomtonen når man skrur opp mye.

Spør Rune om hvordan han opplever den sangen på Vantage.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tolket du svarene mine som at PL100 trakk det lengste strået, Scrooge? I så fall godt gjort, for jeg har nemlig ikke konkludert med noe. Det vokter jeg meg vel for så tidlig i prosessen. Jeg er nemlig svært usikker på hva jeg ville valgt av dem to i kveld for å være helt ærlig....

Mellomtone er viktig. Det vitner vel min fascinasjon for ML om. Dette er jo et av den høyttalerens sterke vitnemål. Det samme kan vel også sies om B&W sine kreasjoner.

Når det gjelder Scotty, har jeg dessverre ikke fått testet ham ut på noen av høyttalerne enda. I og med at 805 Diamond forsvinner ut i morra så var det forskjellene mellom PL100 og dem som var viktige å få festet til papiret. PL100 blir her tross alt litt lenger.... ;-)

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ikke av den oppfatning at bassen på 805 Diamond akkurat er slapp akkurat. Men jeg skjønner hvor du vil. Sier vel kanskje mer om "stramheten" i Duke enn det gjør med 805 Diamond?
    Syntes Accuton har endel mer snert over seg, på generell basis. Kevlar-elementet syntes jeg noen ganger bli som så sette på en rørforsterker. For all del, det er lite unoter, det bare skjer ikke noe. Selv om nye Diamond er blitt mye friskere enn forgjengeren fra mellomtone og opp mangler den fremdeles litt i bassen etter min smak. Kevlar elementet til B&W kommer først til sin rett når det parres med roachell basselementene. Og da snakker vi om 800-serie gulvstående. Men ikke her heller er jeg fornøyd med mellombassen. Uansett er dette kun mine personlige preferanser, men de forteller litt om forskjellene. Må igjen presisere at jeg ikke har hørt Duke, men har noe erfaring med Marten.

Elementene fra Accuton har jeg god erfaring med og de har potensiale til å låte superbra. Rent, på grensen til krystallkart og gjennomsiktig når jeg har hørt dem. Hmmm, enda en kandidat på listen.
    Har hørt dem slik selv. Hos Ambiance sitter det ganske bra. Og det er et serdeles oppegående oppsett. Håper jeg også kan komme i mål på forsøk nr to.

Geir Arne

Side 131 av 143 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 127 128 129 130 131 132 133 134 135 141 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •