Salon Anfield - med lave skuldre... - Side 125

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 125 av 143 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 121 122 123 124 125 126 127 128 129 135 ... SisteSiste
Viser resultater 2,481 til 2,500 av 2846
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Ingen fare. Vi har vært innom akkurat dette temaet tidligere i tråden min, og vi kan gjerne fylle på med mer.

Etter min mening er frykten for impedansekurven til Martin Logan sterkt overdrevet. Det er riktignok sånn at eksempelvis Vantage kan dippe ned i ca 1 ohm, men dette er i frekvensområdet rundt 19-20.000 hz. I akkurat det området finnes det ikke så mye energi som det eksempelvis gjør i området 50 hz, ergo er ikke problemet det aller største gitt at du ikke til vanlig spiller på lyttevolumer over 130 dB. :-)

Jeg har drevet Vista til lydnivåer laangt over normale lyttevolumer, både på musikk og film, med en Arcam AVR350 receiver, og da uten problemer. De som var på demo trodde da at effektforsterkeren jeg hadde stående i racket spilte med, men det var bare påslått og ikke tilkoblet. Da falt et par "geiper".

Er forsterkeren godt konstruert, med en god og stabil strømforsyning, så skal de aller fleste seriøse forsterkere gjøre jobben på en Martin Logan. Enda enklere blir det jo med ElectroMotion, som jo etter Martin Logan sitt eget siende er den letteste Xstat-panelhøyttaleren å drive til dato. Noe som da kan forklare ditt vellykkede resultat hos OHC.

Så, til OHC og Geir Tømmervik. Det er ingen hemmelighet at den godeste Geir flere ganger har delvis "rakket ned" på Martin Logan og deres "svært vanskelige impedansekurver". Hvorfor? Vel, kanskje fordi han heller vil selge noe annet? Hva vet jeg. Uansett, så har jeg hørt ham si det samme til meg flere ganger også, men min egen erfaring samstemmer ikke med hva den godeste Geir påstår. Så får hver enkelt velge hva en vil tro på. Hvorfor i all verden skulle ikke Bel Canto kunne gjøre jobben på en elektrostat?

Så, jakten på forsterker til ElectroMotion, HPL, trenger ikke være så vanskelig som du frykter. Hva er budsjettet ditt? Bare det er seriøse og stabile saker, så er det mer snakk om å finne en klangmessig match enn å finne en forsterker som ikke knekker under belastningen. Etter min mening. :-)

Bravo , meget godt innlegg, og gratulerer med kjempefine ht

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye paneler.

Bildene er flotte som vanlig, men du, tørke støv mellom glassplaten og benkplaten
    A.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Gratulerer med nye paneler.

Bildene er flotte som vanlig, men du, tørke støv mellom glassplaten og benkplaten
    A.
    Jeg vet....

Jeg har tørket og tørket, men jaggu lå det ikke endel der når det hele kom frem på skjermen. Nå, de skal jo ikke brukes til annet enn å vise frem litt her inne, hadde det vært produktfotografering så hadde det vært noe annet..... ;-)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp! Omtrent. De ligger "bittelitt" bakover. Lydbildet blir litt mer sammenhengende med det, og ikke sååå skyhøyt fokusert som det kan bli med panelene tiltet godt bakover. Da blir det etter min mening litt mye "larger than life".....
    Takk for svar!
    Da er vi jo på linje mtp også den meningen! ;-)
    Har jo sjøl "under marsjen" eksperimentert endel med dette, og kommet frem til samme resultat.
    Lagde jo av den grunn justerbare spikes til mine Vistaer, og det var jo slett ikke bortkastet tid....

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med nye høyttalere.

Men jeg lurer på en sak. Har hørt ML Vantage(veldig kort, på messe) og Ethos(i glassburet på OHC). På Ethos fikk jeg naturlignok lyttet til egen musikk, og stusset veldig over en ekstremt "døll" mellombass. Ikke noe fart eller liv i det hele tatt. Men bassen generelt var kanon. Er det rommet som er et problem, eller er ML slik?

Tror suben spiller opp til 275hz(rettelse: 375hz) på disse, og da er vei jo nesten(godt inn) i nedre mellomtone. Og fra mellomtonen og opp syntes jeg panalet tok veldig flott over. Og en 8" burde være mer enn god nok til å gi litt mellombass. Det jeg har tenkt litt på i ettertid er om man kan justere delefrekvensen på "suben"? I såfall kan min opplevelse skyldes at cut-off var for langt ned og at det rett og slett ikke var noe som spillte i området øvre bass.

Geir Arne

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen fare. Vi har vært innom akkurat dette temaet tidligere i tråden min, og vi kan gjerne fylle på med mer.

Etter min mening er frykten for impedansekurven til Martin Logan sterkt overdrevet. Det er riktignok sånn at eksempelvis Vantage kan dippe ned i ca 1 ohm, men dette er i frekvensområdet rundt 19-20.000 hz. I akkurat det området finnes det ikke så mye energi som det eksempelvis gjør i området 50 hz, ergo er ikke problemet det aller største gitt at du ikke til vanlig spiller på lyttevolumer over 130 dB. :-)

Jeg har drevet Vista til lydnivåer laangt over normale lyttevolumer, både på musikk og film, med en Arcam AVR350 receiver, og da uten problemer. De som var på demo trodde da at effektforsterkeren jeg hadde stående i racket spilte med, men det var bare påslått og ikke tilkoblet. Da falt et par "geiper".

Er forsterkeren godt konstruert, med en god og stabil strømforsyning, så skal de aller fleste seriøse forsterkere gjøre jobben på en Martin Logan. Enda enklere blir det jo med ElectroMotion, som jo etter Martin Logan sitt eget siende er den letteste Xstat-panelhøyttaleren å drive til dato. Noe som da kan forklare ditt vellykkede resultat hos OHC.

Så, til OHC og Geir Tømmervik. Det er ingen hemmelighet at den godeste Geir flere ganger har delvis "rakket ned" på Martin Logan og deres "svært vanskelige impedansekurver". Hvorfor? Vel, kanskje fordi han heller vil selge noe annet? Hva vet jeg. Uansett, så har jeg hørt ham si det samme til meg flere ganger også, men min egen erfaring samstemmer ikke med hva den godeste Geir påstår. Så får hver enkelt velge hva en vil tro på. Hvorfor i all verden skulle ikke Bel Canto kunne gjøre jobben på en elektrostat?

Så, jakten på forsterker til ElectroMotion, HPL, trenger ikke være så vanskelig som du frykter. Hva er budsjettet ditt? Bare det er seriøse og stabile saker, så er det mer snakk om å finne en klangmessig match enn å finne en forsterker som ikke knekker under belastningen. Etter min mening. :-)

Takk for meget godt svar. Jeg fikk senket skuldrene en del. Jeg kommer til å bruke min Abrahamsen en periode mens jeg jakter. Budskjett er vel det jeg gjørt det til tenker jeg, men jeg ser ikke for meg å bruke så veldig mye mer enn 20000,- i tillegg til det jeg får for eksisterende elektronikk. Men jeg kommer ikke til å ha så veldig hastverk. En del av morroa er jo jakten i seg selv også. Kanskje jeg burde fått sett på en PM15 også? Den er jo meget lekker, og jeg ser flere her inne som er innom denne forsterkeren.
    Jeg har kun hørt de rimeligere modellene til Marantz, og de låter slettes ikke verst.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen

Men jeg lurer på en sak. Har hørt ML Vantage(veldig kort, på messe) og Ethos(i glassburet på OHC). På Ethos fikk jeg naturlignok lyttet til egen musikk, og stusset veldig over en ekstremt "døll" mellombass. Ikke noe fart eller liv i det hele tatt. Men bassen generelt var kanon. Er det rommet som er et problem, eller er ML slik?

Tror suben spiller opp til 275hz(rettelse: 375hz) på disse, og da er vei jo nesten(godt inn) i nedre mellomtone. Og fra mellomtonen og opp syntes jeg panalet tok veldig flott over. Og en 8" burde være mer enn god nok til å gi litt mellombass. Det jeg har tenkt litt på i ettertid er om man kan justere delefrekvensen på "suben"? I såfall kan min opplevelse skyldes at cut-off var for langt ned og at det rett og slett ikke var noe som spillte i området øvre bass.

Geir Arne
    De skal ikke ha ekstremt "døll" mellombass, men alikevel er det ingen uvanlig kommentar om ML. Og også grunnen til at anfield testet Palladium og diverse andre høyttalere i ønske om mer rocka lyd?

Har aldri hørt et ML oppsett som "skremmer" meg når det kommer til dynamikk. Men de har mange andre gode egenskaper å kompensere med da

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen

Geir Arne
    At Martin Logan har en "døll" mellombass er nok en vel hard generalisering, og i ditt tilfelle kan nok en del tilskrives rommet. Men, som FredrikC sier, så er vel ikke dette det aller mest fremtredende med Martin Logan sine høyttaler. Når jeg testet ut en del andre høyttalere, var det jo i jakten på litt mer smekk i mellombassen, og erfaringsmessig må det da mer membranareal til for å få dette. Samt at høyttaleren er "voicet" mer den veien. Om du skjønner hvor jeg vil.

Jakten på dette tok for min del litt overhånd, og det jeg da fikk (fra f.eks. Palladium) var bra i det aspektet, men mindre bra igjen på de tingene som Martin Logan er strålende på. Som igjen gjorde at jeg savnet dem og gikk til innkjøp av dem igjen.

Integreringen i rommet betyr jo mye, og en skal jobbe litt med plasseringen på elektrostater før det sitter skikkelig. Også på bunnseksjonen. Du kan ikke justere delefrekvensen på Vantage, men du kan justere nivået på 50hz med +/- 10dB. Det er ganske mye, og gjør en da istand til å treffe rimelig greit på bassnivået. I mitt rom benytter jeg -7dB, og da sitter det "som ei kula". Kjørte gjennom testsporene (de gode gamle med Infected Mushroom m.fl.) og det spiller mer enn dypt nok for meg på 90% av all musikk jeg spiller her hjemme til vanlig. Så får jeg heller ta det vasseste fra Rammstein og gjengen enten i bilen eller på hodetelefoner. Det er en grei deal for meg... :-)

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal jeg gi de en ny mulighet til å imponere når neste anledning byr seg. Forhåpentiligvis under mer kontrollerte former. Det som var bra var til gjengjeld meget bra.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette rådet gjelder de fleste høyttalere, men kanskje spesielt Martin Logan; Besøk noen Martin Logan-eiere som har gjort en god jobb med oppsettet fremfor å stole på butikkdemoer. Mitt aller første inntrykk av Martin Logan var heller så der etter diverse messer og butikkdemoer, men det var først etter et besøk hos Akto og hans Vantage at jeg virkelig fikk hakeslipp.

Siden det har det vel blitt med Martin Logan som med dop; jeg har prøvd å "slutte" flere ganger, men havner fort på kjøret igjen..... :-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av og til kan vel livet også være litt svart/hvitt?? :-)

Salon Anfield - med lave skuldre...-img_4577-jpg

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    I enkelte øyeblikk så ser jeg på optiske drev jeg også. Ikke si det til noen.
    Busted! Velkommen til kompaktdigitalplatenostalgi-klubben - vi som liker å legge sølvdisker i skuffen :-)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av og til kan vel livet også være litt svart/hvitt?? :-)

Salon Anfield - med lave skuldre...-img_4577-jpg
    Råstilig!
    Jeg har visst ett og annet å lære, hva fotografering og bildebehandling angår? Akkurat som om jeg ikke vet det... :evil:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice, Anfield.

Sort-hvitt er flott. Tips: Lek litt med fargene etter at du har konvertert til S/H. Prøv f.eks. å forsterke grønt, osv. Så vil du se at S/H-bildene blir mer spektakulære.

Tar du HDR i farger for så å konvertere til S/H er også virkningsfult for å skape mer dramatikk i S/H-bildene.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Back in the fold som det heter på engelsk. :smile:

Ved neste bytterunde få du gå innom dynamiske dipoler og/eller waveguide.

Har du forresten noen gang vurdert Magnepan Anfield?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar meg den friheten å komme med et musikktips i din retning. Dersom du ikke allerede har Gjermund Larsen Trio i samlingen, så oppfordres du til å ta en lytt. Jeg tror du kan sette pris på uttrykket, lyden og tempoet. Forhåpentligvis lar du tvilen komme meg til gode, selv om min smak er noe eksentrisk.

Gjermund Larsen Trio - Ankomst [HCD7235]

Ha en riktig fin helg!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle musikktips tas i mot med takk. Godeste Gjermund skal sjekkes ut senere i kveld.... :-)

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker Martin Logan sine høyttalere samme teknologi som Magnepan/Magneplanar eller er det 2 forskjellige ting?

edit<: Se bort i fra dette da jeg innser at det må være 2 forskjellige teknologier siden Magnepan ikke har et dedikert basselement/subwoofer...

Musikktips: Don't Stop by Jeff Lorber on Spotify

Fin bass/trommer i den sangen der synes jeg.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Back in the fold som det heter på engelsk. :smile:

Ved neste bytterunde få du gå innom dynamiske dipoler og/eller waveguide.

Har du forresten noen gang vurdert Magnepan Anfield?
    Hehe, neste bytterunde? Nei, nå har jeg tatt et oppgjør med meg selv og direkte tvunget meg selv til å være både litt analytisk, praktisk og ærlig oppe i det hele. Jeg har funnet meg selv. Og håper å bli der en god stund. Skal det oppgraderes, så skulle jeg mene at Martin Logan har flere gode alternativer der.... ;-) Jeg vet det er store ord, men jeg er bestemt på å forsøke å leve etter dem. Om ikke, så vil jo dere andre der ute ha en field day med denne kommentaren...

Magnepan; vurdert, men forkastet. Om ikke av en bedre grunn så enn av designet. Det blir for låvedør for meg.... ;-)

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok.
    Ja synes designet til Martin Logan er mye bedre enn Magnepan selv.
    Selv om jeg vurderte å bytte ut mine Ikon6MK2 med de nye Magnepan da jeg fikk skattepengene,men de pengene havnet i min SVS Ultra.
    Men har ikke slått fra meg tankene om elektrostater helt egentlig,dersom jeg får fikset kino i kjelleren med Dali oppsettet,så har jo Martin Logan mye interessant i prisgruppen under 20 000kr som kan stå i et stereo oppsett oppe i 1 etasje...

Ernie by Acoustic Alchemy on Spotify

Side 125 av 143 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 121 122 123 124 125 126 127 128 129 135 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •