Norcads AV-rot _ En liten trøst - 3 år etter!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 55
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Norcads AV-rot _ En liten trøst - 3 år etter!

Dette er ikke tråden hvor utskifting av utstyr vil skje HVER uke for å si det slik. Men selv om jeg har altfor mye å gjøre på annet hold for tiden, TENKER jeg mye på AV og forsøker å legge en plan for fremtiden. Og den blir oppgradert/endret minst en gang i uka! :-D

Håpet er at det er flere som synes planlegging og veien mot "målet" er morsomt, og som derfor tar seg tid til å skrive/synse/diskutere tanker og ideer i denne tråden.

For at de som har interesse (eller rett og slett altfor lite å gjøre) skal få noe å lese, vil jeg i de tre neste postene i denne tråden skrive litt, nei forresten antagelig MYE om min fortid, nåtid og forventet/ønsket/planlagt fremtid innen AV.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fortid

Jeg fikk min første stereo av min eldste bror når jeg var rundt 10år, en Phillips "Casseiver", mao et kassetdeck med innebygget forsterker. Høyttalerne var også fra Phillips, et par små 2-veis som det stod "High Fidelity" på frontstoffet! :-) På baksiden stod det Din 45.500 og jeg var ikke gamle karen før jeg var på biblioteket og sjekket ut hva det stod for! Etter et par år var faren min lei av å høre på sånn ca 10% wow & flutter (er det noen som vet hva det er lenger?) og totalt manglende diskant, så han spanderte en overhaling på mekanikken i Phillipsen, og jeg var både stor i øya og mektig imponert når faren min plukket den i småbiter for å bytte motor, kapstan, pressvalse og lydhodet! Og ikke minst etterpå; hvilken lyd det ble! :-)
    Dermed var interessen både for god lyd og DIY vekket, noe sikkert faren min angret seg på etterhvert, når poden begynte å skru fra hverandre alt som fantes av elektronikk og mekanikk i huset..............

Nok om det, konfirmasjonspengene ble brukt dagen etter til innkjøp av nytt kassetdeck, integrert forsterker og 3-veis høyttalere med hele 8" bass. Alt fra JVC. De høyttalerne var ikke rare greiene, men 3-veis og 8" bass betydde nok langt mer enn lydkvaliteten. På full styrke bråkte det bra!

Etter jobbing i ferier og helger ble dette et par år etterpå byttet ut med et svindyrt komplett "rack" også fra JVC. Nå gjorde CD sitt inntog i heimen, sammen med en helautomatisk vinylsnurrer med tangentialarm, equalizer og ikke minst fjernkontroll!
    DA hadde jeg det råeste anlegget i bygda! :-) Ulempen var at utvalget i cder var lite, og prisen høy.

Siden oppdaget jeg Audioscan i Danmark og JVC ble utkonkurrert av ting som NEC, Vector Research, Nikko, CEC og Harman Kardon. Og som en helt naturlig fortsettelse; Nad og Denon fra Hifiklubben, etter at den ble født!
    Jepp, SÅ gammel er jeg faktisk.

Et viktig poeng i min hifihistorie kom når jeg som tidlig voksen tjente godt med penger, og hadde lite utgifter å bekymre meg om. Hifien skulle opp til nye høyder, hvor budsjettmerker ble forkastet og nytt ukjent Highend-land skulle entres. Og det var da det meste begynte å gå galt..........
    For å gjøre en enda lenger historie litt kortere; det endte opp med en svindyr AR rørforsterker, like dyr vinylsnurrer, en HK Citation cd-spiller, og et par høyttalere som så små og kjedelige ut (jeg hadde vært gjennom CV og Snell A-perioden) men som visstnok skulle spille fantastisk bra, bare man hadde dyre nok stativer på dem da selvfølgelig.
    Vel hjemme og med alt koblet opp på alteret, var nedturen voldsom! Dette låt ikke bra i det hele tatt! Bare så utrolig kjedelig bortsett fra en skarp diskant som var alt annet enn kjedelig, men like negativt.
    Den natten sov jeg fint lite. Jeg hadde blitt lurt trill rundt av en av hovedstadens hifi-pushere, og brukt ei årslønn på DYRT SKROT! Øystein Sundes Hifiasyl var den beste beskrivelsen av opplevelsen rundt den handelen.
    Dagen etter var det å kaste seg på tlf og håpe at hifiasylet ville ta det tilbake, men ble fortalt at dette bare var manglende innspilling. Etter at innspillingen skulle være over, var det kabler som var problemet, så kom tiden for å bytte rør, så enda dyrere kabler, så bedre stativer, så bedre høyttalere som virkelig skulle få frem potensialet i anlegget, etter enda mer innspilling MÅTTE problemet ligge i plasseringen og rommet......................

Vel hvis noen lurer på hvorfor jeg har utviklet allergi mot dyre kabler og rørforsterkere, har dere nettopp lest forklaringen.

I mellomtiden hadde jeg oppdaget en ny og morsommere hobby, som svært få bedrev på den tiden, og derfor ble etterhvert dette anlegget solgt med et STORT tap, og all oppmerksomheten ble viet bilstereo i mange år.

Siden kom den ene kona etter den andre ! Med barn, hus, bil og gjeld. Skilsmisser er faktisk enda dyrere enn hifi!

Med redsel for å havne i kabel/rør ******* med dertil store økonomiske innhugg pga oppgraderingssyken, holdt jeg meg klokelig unna alt som hadde med hifi/highend å gjøre i mange, mange år.
    Musikken ble formidlet via et Denon anlegg fra tidlig 90 tallet, helt til jeg en dag fant ut at surround var gøy.
    Har riktignok febrilskt holdt meg til den billige enden av skalaen, og hobbyen heller aller mest mot DIY.
    Oppgraderingssyken har jeg blitt vaksinert mot, enda jeg nå både har en forståelsesfull samboer og økonomi til å ta av om det var ønskelig.
    "Dessverre" er det sånn at jeg med årene har blitt altfor fornuftig, og GJERRIG!
    Mest for pengene, og selvgjort er velgjort er mine motto.
    De som øser ut penger på kabler og rør må gjerne få lov til det, mens jeg må få lov til å (Edit) holde på med andre ting :-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nåtid

Tja, dessverre går altfor mye av tiden med til et stort DIY prosjekt. Huset mitt som er bygget i 1933...... Bygget på ny "stuekino" for 4 år siden, men innredning og materialvalg ødelegger akustikken og akustiske tiltak er uaktuellt pga WAF.

Litt om utstyret og kanskje.
    På bildesiden er det en Sony 40W4000, Benq W10000 og PS3 som gjør jobben.
    På lydsiden er det litt kaos :-)
    Kilde er Squeezebox Duett. Signalet kjøres digitalt inn i Behringer DCX-2496 som altså står for aktiv deling og DAC i 6 kanaler.
    6 kanaler med analogt signal fores så inn i Denon AVR-3806, som benyttes som forforsterker i "pure direct mode".
    3 stk Abrahamsen V4 gjør jobben som effektforsterkere, ganske enkelt en forsterker hver for diskant, mellomtone og bass.
    Høyttalerne er mine Seas 3-veis "widebaffle" bestykket med 27TFFC diskant, MCA15RCY mellomtone og CA26RFX bass.

Senter er også DIY bestykket med samme diskant og mellomtone, mens 4xCA18RNX tar seg av bassen.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fremtid

Bedre akustikk har 1.pri. Og jeg ser på 3 mulige løsninger:
    1. TV-stua i 2.etg. Denne blir nå benyttet som midlertidig soverom pga nevnte husrenovering. Såsnart nytt soverom er på plass vil jeg teste rommet mtp musikk i 2 kanaler. Er det en suksess er muligheten der for å pusse opp rommet og deretter flytte kinoen dit også.
    Ulempen er at dette ligger inntil rommet til barna, noe som vil begrense bruken på natten.
    2. Påbygget har kjeller, og muligheten for å innrede et rom på ca 4,7 x 6,7m til AV rom er tilstede.
    Ulempen er at dette rommet brukes som snekkerbod og høyttalerbygging, noe som ville gjøre fremtidig høyttalerbygging vanskelig.
    3. Har planer om å bygge ny garasje inntil huset, og kan da bygge med kjeller under og innrede et AV rom der.
    Ulempen er at dette er LANGT frem i tid.

På utstyrsiden vurderes dedikert blurayspiller, men har nærmest ikke tid til å se film for tiden, så dette er ikke høyt prioritert.
    Nye passive delefiltere til fronthøyttalerne skal testes ut, får jeg til de, vil Behringeren bli overflødig og de 3stk V4 forsterkerne kan i stedet brokobles og drive hver sin fronht pluss senteren. Er dette en sujsess vil en bedre DAC evnt Transporter stå høyt på ønskelista. Og en 2 kanals forforsterker med prosessor inngang, for å bedre lyden i stereo.

Elementer til bakhøyttalere ligger og venter på kabinetter...........
    En haug med nye ideer til nye og forhåpentligvis enda bedre frontht surrer i bakhodet.
    DIY forsterkere hadde også vært gøy..........

Noen ting er allikevel helt klart:
    - Det vil bli et dedikert AV rom et eller annet sted i huset, en eller annen gang.
    - Akustikk vil få mye oppmerksomhet
    - Musikk vil bli prioritert foran film.
    - Jo mer DIY jo morsommere!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koblet i dag vekk AVR-3806, og prøver meg uten pre.
    Squeezebox Duett digitalt til DCX2496 balansert i 6 kanaler direkte til 3x V4.
    Bruker digital volumkontroll i Duett (jada det stjeler oppløsning ved lavt volum)

Meget fornøyd med Abrahamsen bortsett fra effekt/strømreserver.
    De er rimelig fete i bassen ifht mine gamle Denon POA-2800 effekter, men mister kontrollen litt for tidlig.

Har riktignok vært slem og koblet begge bassene til samme forsterker, så første steg vil være å koble mellomtone og bass i hver høyttaler til samme forsterker og begge diskantene til den tredje. Strømforsyningen burde da få en langt enklere jobb, noe som burde hjelpe betraktelig (håper jeg).

Abrahamsen leverer jo oppgradering til strømforsyningen i disse, noe jeg tror er på sin plass! :-D

En annen mulighet er selvfølgelig å satse på en hybrid, med passiv deling mellom diskant og mellomtone, og aktiv deling mellom bass og mellomtone.
    Sånn at den ene V4 kunne ta seg av toppen, og de to andre V4 brokobles og benyttes til hver sin bass.

Det siste alternativet er, som før nevnt og satse på passiv 3-veis deling.

Har lyst til å teste ut V3 også men det ser ikke ut til at noen er tilsalgs på brukten for tiden........

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir morsomt og følge med på, du har jo prøvd litt av hvert tidligere

Bilder er bestandig kjærkomment!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah! Første tilbakemelding fra allmennheten!

Noen simple mobilbilder, men helt ferske!

Sånn ser det altså ut i stuekinoen pr dags dato, tatt fra sweetspot.

-swsp-jpg

Diy Seas 3-veis fronter, Diy Seas 3-veis senter (finish er ikke helt WAF har jeg hørt), Denon AVR-3806, 3stk Abrahamsen V4 effektforsterkere, Squeezebox Duet, PS3, og Behringer DCX2496 som er gjemt bak på senteren. Den gikk selvfølgelig ikke inni AV-benken pga rackfestene på sidene. Og det "blå monsteret" av en server/mediasenter da selvfølgelig, ikke helt god på WAF den heller..........

Det blir nok flere og forhåpentligvis bedre bilder etterhvert.
    Det er en grunn til trådtittelen :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...føler jeg leste om meg selv her :-D Dette skal bli moro å følge!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt at du også kommer med en egen tråd, norcad!

Selv om diverse prosjekter passer i egne tråder, er det greit å ha et sted å samle resten...
    Erfaringer og tanker om fremtidige forandringer er alltid moro å lese

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Goddamn de var store, og ikke minst veldig lekre!!!!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ble det jammen liv jo
    Må vel gi dere flere bilder da, som takk!

Regner med du siktet til frontene Pahf?
    De er jo konstruert litt motsatt av det "normale".
    Bred baffel og minimal dybde, mer nøyaktig 53cm brede og 23cm dype

Får et bedre inntrykk av det her:

-front-jpg

Og et litt bedre bildet av Abrahamsen & Co:

-avbenk-jpg

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok en runde med mobilkameraet i dag, for å understreke tittelen til denne tråden. Gadd riktignok ikke å dra frem alt av rotet (i rotet), men det burde vel gi en liten pekepinn
    Jeg håper forøvrig at noen kjenner seg igjen.

-avrot_1-jpg
    JVC AS-3, Phillips CD-500, Pioneer PD-4700, Pioneer SX-339, Denon POA-2400

-avrot_2-jpg
    Denon DCD-2560, Denon DAP-2500A. Denon DCD 2560, Onkyo TX-220, Denon DE-70, Denon DRS-810

-avrot_3-jpg
    Et knallgodt Phillips System 9400! :shock:

-avrot_4-jpg
    Enden på høyttalerstabelen, med en 8" Sony sub og ATC 7 som sees på bildet.
    Videre i haugen skal det være 2par Epos ELS-3, Wharfedale Diamond 4, Mission 740i, Pioneer 707 og et par Technics(?)

-avrot_5-jpg
    En hederlig Denon PMA-1560, still going strong

-avrot_6-jpg
    Dynavoice M65, og et par DIY Dynabel PA-12"

-avrot_7-jpg
    Nok et gromanlegg dratt frem på loftet, tykkelsen på støvlaget sier vel det mest.............

I tillegg finnes det vel 4-5 DVD spillere og noe bærbart i huset, samt et par "kjøkkenradioer".
    Vintageavdelingen med gammelt Tandberg får vi ta ved en senere anledning! :-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe

Du er ikke så flink til å selge eller kvitte deg med ting du heller nei... ;-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tidenes største oppgradering!

Etter at mine DIY 3-veis fronthøyttalere ble bygget har jeg forsøkt en god del for å få frem godlyden.
    Bl.a. skifte av elementer fra 27TDFC & CA18RNX til 27TFFC & MCA15RCY.
    En haug med delefilterløsninger har blitt testet, både analoge, aktive og en blanding av begge. Behringer DCX gjør nå jobben.
    Diverse kilder har vært innom; Denon DCD2560 & DCD 3560, Cambridge 640 v2 og 740, PS3 (både som cd spiller og for streaming av musikk via TVercity, og til slutt Squeezebox Duet.
    Har også forsøkt både Denon AVR 3806, Monica 3, og Cambridge DacMagic som DAC, i tillegg til DACene i DCX 2496.
    Forsterkere har vært Denon AVR 3805, 3806, POA-2400, 2xPOA-2800, og nå 3x Abrahamsen V4.

Men endelig i dag fikk jeg muligheten til å teste ut det som VIRKELIG gjorde susen!

Kanskje den observante ser det på bildet?

-avrot_8-jpg

Glem kabler, spikes, drivverk og DAC. Denne oppgraderingen var langt større/bedre!

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Men endelig i dag fikk jeg muligheten til å teste ut det som VIRKELIG gjorde susen!

Kanskje den observante ser det på bildet?
    Teppe?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja sjekt å ta vare på litt gamle minner eller rot som noen kaller det.
    det er vel det store teppe da som har gjort noen underverker.
    men skal du bygge noen nye høytalere snart også?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Teppe?
    Tror jaggu du har helt rett! :-D
    Det var en av de første og beste (i forhold til pris) oppgraderingene jeg gjorde i kinoen min også...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere har så rett! :-D

Jeg har hele tiden vært klar over problemene med akustikken i denne nye (og fordømt "moderne") stua. Men allikevel har den knagende mistanken om at andre ting kunne være en medvirkende årsak til at lyden aldri har blitt det jeg håpet/ønsket, gjort at jeg har forsøkt etter beste emne å bedre på ting.

Ifbm med innredning av vårt nye garderoberom (walk-in closet på nynorsk) kjøpte jeg altså 12m2 vegg til vegg teppe i dag, og det var faktisk samboeren som ba meg teste det i stua først. Noe sier meg at hun kanskje har hørt mye mas om denne dårlige akustikken :-? Stuekinoen er vel sånn ca 33m2 så teppet dekker jo ikke stort over 1/3 av parketten.

Jeg hadde rett og slett ikke i min villeste fantasi trodd at et teppe skulle gjøre så mye!
    Jeg har vært med å satt opp akustikkplater og diverse andre tiltak i en hjemmekino før, uten at vi ble så veldig overbegeistret over resultatet.
    Men når utgangspunktet er ordentlig ille, skal det vel ikke så mye til

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En skikkelig mannfolk senter du har laget deg der.

Frontene imponerte også.

Selvbygg bak og eller?

Tøft oppsett.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    En skikkelig mannfolk senter du har laget deg der.

Frontene imponerte også.

Selvbygg bak og eller?

Tøft oppsett.
    Det har dessverre ikke blitt tid til selvbygg bak. Elementer (27TFFC & CA18RNX) og MDF ligger og venter, men jobb og andre større gjørdetsjøl-oppgaver tar all tiden. Epos ELS-3 gjør den jobben enn så lenge.

Har fått noen hint om at damen i huset synes jeg bør gjøre ferdig senteren først

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •