Norcads AV-rot _ En liten trøst - 3 år etter! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 55
    Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Angående senter - skal den (etterhvert) bli sort slik at den går mest mulig i ett med benken, eller hvit som frontene?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skal bli sort silkematt har jeg fått beskjed om..........
    ETTERhvert er nok et godt stikkord der.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppgradering!

Da skal forhåpentligvis et par "oppgraderinger" være på tur i posten en av de nærmeste dagene.
    På lydsiden vil en Abrahamsen V3 forforsterker med HT inngang dukke opp, og på bildesiden dukker det opp en Sony BDP-S550.

Dermed vil integreringen mellom hifi og surround bli greiere, PS3 vil havne i TV-stua til barna, og far vil kunne nyte HD-lyd også.

Tok meg tid til noen målinger og simuleringer i helga i håp om å få til et passivt 3-veis filter jeg blir fornøyd med, i tilfelle vil Behringer DCX-2496 bli overflødig, og en Abrahamsen V6 vil antagelig bli kjøpt inn og få jobben som DAC etterhvert.

Det eneste skåret i gleden var at jeg ikke fikk tak i V3 på bruktmarkedet! :evil:
    Så får vi se om jeg angrer på at jeg ikke i stedet kjøpte Parasound NC2100. Funksjonsmessig er den overlegen Abrahamsen, men lydmessig heller ørene mine andre veien. Men det kan jo bli seende pent ut da, med Abrahamsen "all the way". :-D

Hadde jeg bare vært et par år nærmere eget AV-rom også nå så...................

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny forforsterker. :-)
    Abrahamsen i hele racket blir nok bra det!

Hvordan vil du beskrive forskjellen mellom NC2100 og V3 lydmessig?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Gratulerer med ny forforsterker. :-)
    Abrahamsen i hele racket blir nok bra det!

Hvordan vil du beskrive forskjellen mellom NC2100 og V3 lydmessig?
    Det vil jeg ikke! :-D

Mine enkle og raske betraktninger er ganske enkelt at NC2100 er best på utstyr og funksjonalitet, mens V3 er best på utseendet og lyd. Men jeg kunne nok fint benyttet NC2100 uten å savnet noe, forskjellene er (som alltid) små.
    Og så må man (som alltid) huske på personlig smak og matching med det andre utstyret.
    Jeg har foreløpig ikke hørt noen av dem hjemme hos meg, så dette er (som alltid) ren synsing og gambling! :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og i dag dukket de siste innkjøpene opp på posten.
    De ble hentet, pakket ut og satt på plass, men tid til å koble opp og teste ble det ikke............

Fikk følgende kommentar på SMS fra wifen når hun kom hjem:

"Enda et blått lys, STERKT blått lys. Og ikke måte på gulldekor heller da!"

Den nye Sonyen på toppen tror jeg ikke hun hadde sett engang :-)

-sonyv3v4-jpg

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk skjedd en oppgradering til siste dagene også.
    Serveren har blitt flyttet opp i 2.etasje og det ble merkelig tomt uten den "store blå boksen" i stua. Merkelig stille også foresten..........

Men dæven for en jobb det ble å få dit nettverkskabel!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skivebom

Fikk ånden over meg i dag og satte meg ned med loddebolten for å mekke sammen et 3-veis passivt delefilter. Har jo lekt og tweaket aktive filtere siste tiden, vha Behringer DCX-2496. Og med nye målinger på plass og noen timers grubling i Speaker Workshop, hadde jeg fått til et filter som så riktig så bra ut i teorien. Ønsket var en jevnt dalende frekvenskurve oppover i frekvens, med target sånn ca -4 til -5 dB ved 10khz ifht 100hz.

Filteret så da sånn ut:

-3wxo_1-jpg

Simulert frekvensgang:

-3wxo_1_freq-jpg

Simulert impedans:

-3wxo_1_imp-jpg

Og resultatet? Som overskriften tilsier; total skivebom! :evil:
    Det ble en overdreven buldrebass og ullen lyd, noe en måling også konstaterte.
    Feilen ligger i målingene forut for simuleringen, hvor jeg pga gating fikk for lite info/feil følsomhet i bassen. Dermed ble det en stygg stepdown rundt delefrekvensen mellom bass og mellomtone.

MEN jeg oppdaget også et par andre interessante ting ved lyden, en "ulyd" jeg faktisk hadde glemt, men som nå dukket opp igjen. Noe jeg ikke klarer å forklare, og ikke forstår hvor kommer fra. Men det er helt klart at jeg har fått bukt med noe vha aktiv deling, som jeg aldri har klart med passive delefiltere.
    Omtrent som en svak forvrengning i øvre mellomtone/diskant eller der omkring.
    Lurer på om jeg noen gang kommer til å forstå hva det er?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    ...Og resultatet? Som overskriften tilsier; total skivebom! :evil:
    Skivebom hørtes ganske kjent ut ops:

Kunne du lagt ut det målte resultatet også?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok bare en spectral analyse i Arta for å se at det målte like på trynet som det hørtes ut som. Så ingen grunn til å lagre et så dårlig resultat :roll:

Men det så stort sett ut som simulert ned til 3-400hz og så tok det en brå stigning på 3-4 dB

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et lyst øyeblikk i går kveld, kom jeg på et par høyttalere i AV-rotet som burde være en god match til Abrahamsen. Nemlig et par ATC A7 passive monitorer. De har blitt testet på på en haug med Denon utstyr, og har spillt rent og nøytralt - helt til det kjedelige - uten antydning til bass. De ruller da også av ved 80hz.

Abrahamsen har i motsetning til Denon en del ekstra å bidra med i bassen, selv om jeg ikke har vært helt overbevist om kontrollen de har på bassen (eller rettere mangelen på?)

De ble hentet inn fra hobbyrommet og koblet til hver sin brokoblede A4.
    Og siden har jeg egentlig bare vært imponert!
    Den mellomtonen dette vartet opp med er enkelt og greit den beste jeg har hørt hjemme i min egen stue. Må bare innrømme at mine Seas MCA15RCY ikke er i nærheten av dette.
    Og med Abrahamsen bak spakene ble det faktisk bass i småtassene også.

Men selvfølgelig har det sin pris. Alle høyttalerkonstruksjoner er bygget på kompromisser, så også her. Følsomheten er nær bånn i bøtta med ca 80dB/1w/1m, og effekttåligheten er heller ikke noe å bli skremt av. Resultatet er at det er greit til normale/behagelige lyttenivåer, men å øke morofaktoren med å dra på litt ekstra kan man bare glemme.

Med litt bedre tid skulle jeg forsøkt å bygge bassmoduler til disse av mine Seas L26 (10" alubass) elementer, i lukkede kasser. Tror det kunne blitt veldig bra lyd, med veldig lav følsomhet

Vel, som med alle andre gode DIY ideer; det får bli en annen gang...........

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ref. bilde i post 26:

er det ikke litt trangt om plassen - ref. lufting?

Det er vel forsterkeri som står der i bunnen?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trangt om plassen ja. Men benken har viftekjøling så det går rimelig bra. Det sitter 2 stk 80mm vifter og blåser en frisk bris inn over forsterkeren.
    Satt faktisk senest i går og lurte på om jeg skulle sette inn en 250mm vifte i stedet. Antar jeg kunne kjøre den på lavt turtall og dermed støyfritt?

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy å lese om dine opplevelser, norcad! Vedrørende teppe har jeg utforsket endel selv, og et rom trenger definitivt en hvis grad av demping for å funke godt. Moderne innredning har ikke dette, og da blir det fort uønsket klang. Har selv stue med store panoramavinduer som dekker hele bakveggen, og her er jeg helt sjanseløs på høytspilling og holografi, uten å trekke for tykke gardiner. Og opplever faktisk at oppbrytning er like viktig.

Leser med interesse om din utforskning av den aktive delen av DIY verden. Hvordan opplever du at de aktive filtrene fungerer kontra passive?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å oppsummere enkelt, når det gjelder aktiv deling:
    - Av de 4 forskjellige aktive filtrene jeg har testet, er Behringer DCX-2496 en helt hest foran de andre. Nå er riktignok det også det eneste digitale filteret av dem, og således litt rått parti.

- Jeg har aldri vært i nærheten av like god lyd med passiv deling, som jeg har vært med aktiv. Men dette kommer nok mer av manglende kunnskaper og erfaringer til delefilterkonstruktøren enn det er fordi aktivt er SÅ MYE bedre.

Hvis jeg hadde eget oppsett for 2-kanals stereo, og ikke kombinert det med surround, ville valgene og løsningene vært enklere.
    Med Duet evnt Transporter som kilde, koblet digitalt til DCXen, deretter til en 6-kanals passiv pre og videre til 3 stereo-effektforsterkere, hvorav 2 av dem gjerne kunne vært Abrahamsen V4, mens jeg nok ville ønsket meg noe mer kraft og bedre kontroll til bassen. Høyttalerne ville etter all sannsynlighet blitt en WMTMW, og kanskje et par aktive suber i tillegg for å få det lille ekstra i den nederste oktaven :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var også ny dac på plass. Og nærsagt selvfølgelig er det en Abrahamsen V6. :-D

Aktiv deling og triamping er da en saga blott, og inntil videre er de knøttsmå ATC A7 som må lage lyd. Etter opprydding i kabelsalaten i dag, fikk de riktignok drahjelp av suben i bunnen.

Er for øyeblikket fristet til å kjøpe et par høyttalere, selv om det ville være et nederlag å ikke bruke DIY frontene.
    Problemet er at jeg absolutt ikke har tid og ro til å få frem et godt passivt filter. Og når jeg har tid til overs vil jeg heller lytte til musikk enn testtoner!

Vel, vel vi får håpe på bedre tid når vinteren, kulda og snøen har kommet. (Som om jeg ikke har lurt meg selv med den tanken de siste 3-4 årene)

Edit:
    Noen "kule" mobilbilder hører vel med?

-a_v3_v4-jpg

-a_v6_v4-jpg

-s560_d3806-jpg

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En opprydding i komponenthaugen var på sin plass, i tillegg fikk samboeren viljen sin med å få inn igjen Epos senteren (den søte, lille vi hadde før vet du!)

Med bedre plass på benken, flyttet jeg like gjerne V4 opp på toppen og fjernet viftekjølingen i benken. Får se om jeg får tid til å lage en hylle til PS3 etterhvert, den passet rimelig dårlig ovenpå S550.

Og tilslutt et par bedre bilder!

-abraham_1-jpg

-abraham_2-jpg

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, jeg innrømmer det!
    Jeg feiget ut i dag, og gikk til det drastiske skritt og bære ut mine DIY 3-veis Seas høyttalere! (Vel ikke ut, men ut av stuekinoen)

Og inn kom et par små amerikanske tasser, med horndiskant og 8" bassmellomtone: Klipsch RB-81.

Og selv om de trenger noen timer på å løsne, overrasket de positivt rett fra esken, og jeg er ikke i tvil om at Abrahamsen er en god match.

Kvinnevokal stikker litt av innimellom, men ellers høres dette meget lovende ut.

De skal få gjøre nytten til jeg får bedre tid til DIY (sånn ved rundt pensjonistalder eller der omkring)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye ht. :-D

Tenker på det samme selv, da jeg heller ikke er 100% fornøyd med mine egne konstruksjoner... Delefilter er vanskelig når man ikke har tid (eller tar seg tid) til å gjøre det skikkelig!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av problemet med egne konstruksjoner man legger sjelen i, er at man heller ikke er helt klar over hvor bra det faktisk er. Med tweaking av filter etc kommer fremskrittene smått og over lengre tid, og man venner seg til lyden og leter hele tiden etter feil eller forbedringspotensialet.
    Ikke vet man helt hvor grensen går for elementer og konstruksjonen forøvrig heller, og higer kanskje etter noe som er uoppnåelig?

Før Klipschene kom inn spillte jeg noen timer på mine Epos som jeg brukte frem til DIY sakene ble tatt i bruk, og det var en AHA opplevelse!

Det er ikke tvil om at jeg hadde fått til mye riktig allikevel, når jeg hørte hvor stor nedturen til Epos var på enkelte parametre.

Grunnen til Klipsch er egentlig mye fordi jeg har hatt et par DIY 2-veis med 8" bassmellomtone og diskant med kontrollert spredning i bakhodet lenge, men som nevnt ofte før; tiden strekker ikke til.

Om ikke annet får jeg en preferanse til ifht fremtidige DIY-bygg. :-D

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •